Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: insuliinikynän loppuun käyttäminen  (Luettu 19102 kertaa)

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Vs: insuliinikynän loppuun käyttäminen
« Vastaus #60 : Syyskuu 01, 2015, 22:00:58 ip »

Minkä vuoksi kolme kynää? Jos kynästä/ampullista ei enää saa otetuksi koko annosta, eikö olisi helpointa ottaa siitä sen minkä saa ja "tuhlata" (se ei ole tuhlausta!) yksi neula eli ottaa se puuttumaan jäänyt osuus uudella neulalla uudesta kynästä/ampullista?

Jaa-a. Hyvä kysymys. Koen helpommaksi kerralla käyttää jämät pois kuin joka kerta vaihtaa neulaa uuteen kynään. Ei ole iso ero, mutta kuitenkin pieni. Ja tämä on makuasia. :)
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #61 : Syyskuu 01, 2015, 22:27:55 ip »

Minkä vuoksi kolme kynää? Jos kynästä/ampullista ei enää saa otetuksi koko annosta, eikö olisi helpointa ottaa siitä sen minkä saa ja "tuhlata" (se ei ole tuhlausta!) yksi neula eli ottaa se puuttumaan jäänyt osuus uudella neulalla uudesta kynästä/ampullista?

Jaa-a. Hyvä kysymys. Koen helpommaksi kerralla käyttää jämät pois kuin joka kerta vaihtaa neulaa uuteen kynään. Ei ole iso ero, mutta kuitenkin pieni. Ja tämä on makuasia. :)

Vähemmän pistoksiahan siitä tulisi, kun yhden kerran pistää vanhasta kynästä sen mitä siinä on jäljellä ja sitten toisen kun ottaa puuttumaan jääneen osan uudesta kynästä. Verrattuna siihen, että otat yhdestä vanhasta osan, seuraavasta vanhasta osan ja vielä kolmannesta vanhasta loput? Ja kai sä kuitenkin laitat uuteen kynään uuden neulan, kun sen loppujen lopuksi otat käyttöön, ei kai se siitä miksikään muutu?

Vai tajusinkohan jotenkin omaperäisesti selityksen  ???
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #62 : Syyskuu 02, 2015, 00:17:20 ap »

pahoitteluni tästä tavattomasta rönsyilystä

...millä tarkoitin omia tekstejäni.  :)

Silhouetteenkin on muuten saatavana asetin. Itse käytän sitä aina. Toivoin viistoa alusta alkaen, mutta en tiedä, olisinko ollut yhtä innokas ilman asetinta. Neulalla on kieltämättä pituutta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #63 : Syyskuu 02, 2015, 03:12:12 ap »

Ja kai sä kuitenkin laitat uuteen kynään uuden neulan, kun sen loppujen lopuksi otat käyttöön, ei kai se siitä miksikään muutu?

Samalla neulalla ne kaikki.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #64 : Syyskuu 02, 2015, 14:01:53 ip »

Ja kai sä kuitenkin laitat uuteen kynään uuden neulan, kun sen loppujen lopuksi otat käyttöön, ei kai se siitä miksikään muutu?

Samalla neulalla ne kaikki.

No sit mä en enää tajua enää ollenkaan ideaa tuossa useamman kynän menetelmässä, jos ongelmakohtina on ihon huono sietokyky sekä pistämistä että neuloja kohti ja ärsytys neulan vekslaamisen kanssa. Mut se ei ookkaan mitään uutta etten tajua  ;D

Mutta mitä tulee tuohon hoitovälinejakeluun niin virallisesti se menee niin, että joko diap. hoitaja, joskus lääkäri, määrittelee mihin roippeisiin asiakkaalla on oikeus ja hoitovälinejakelu jakelee sitten sen tiedon perusteella tavaraa. Käytännössähän se ei aina mene ihan niin, vaan pärstäkertoimella ja hyvällä perustelulla voi saada laajemmankin skaalan valinnanvaraa. Eli vaikkapa juuri muutaman ruiskun, vaikkei niitä olekaan erikseen merkattu. Vaan jos siellä on uusi tyyppi töissä niin voi olla, että se katsoo hyvinkin tarkkaan papereita eikä joustoa löydy yhtään. Aikoinaan, kun ei vielä itse saanut tilata Medtronicilta tarvikkeitaan, niin olen kinannut mm. kanyylisetin letkun pituudesta. Piti hoitajalta saada virallinen muutos jotta he saattoivat tilata minulle 60cm letkulla olevia settejä 40cm sijaan. Sama juttu apteekin kanssa, lääkäri kirjoittaa reseptin ja apteekilla on mahdollisuus joustaa tietty määrä kunhan lääkitys ei muutu mistään kohtaa oleellisesti. Eli voiko esim. insuliinipullon vaihtaa ampulleihin. Joskus onnistuu, aina ei, riippuu siitä kuka on palvelemassa, sillä määrällisestihän ne eivät ihan vastaa toisiaan.

Eli jos jostain sanotaan ei, niin kannattaa ottaa yhteyttä hoitavaa tahoon ja pyytää sitä kautta.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #65 : Syyskuu 02, 2015, 18:22:55 ip »

No sit mä en enää tajua enää ollenkaan ideaa tuossa useamman kynän menetelmässä, jos ongelmakohtina on ihon huono sietokyky sekä pistämistä että neuloja kohti ja ärsytys neulan vekslaamisen kanssa. Mut se ei ookkaan mitään uutta etten tajua  ;D

NO minun mielestäni on suorastaan törkeää tuhlausta heittää kynää roskiin, jos siinä on vielä 20 yksikköä insuliinia. Insuliini maksaa yli 5000,- € / litra. Siitä tuo koko homma.

Ovatko ne ruiskut kertakäyttötavaraa? Minä luulin, että ruiskulla voi imaista kertakäyttökynistä tähteitä ja pruutata sitten johonkin. Ja sen jälkeen taas imeä kynistä ainetta jne.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2015, 18:24:44 ip kirjoittanut Pläski »
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #66 : Syyskuu 02, 2015, 18:42:40 ip »

NO minun mielestäni on suorastaan törkeää tuhlausta heittää kynää roskiin, jos siinä on vielä 20 yksikköä insuliinia. Insuliini maksaa yli 5000,- € / litra. Siitä tuo koko homma.

Ovatko ne ruiskut kertakäyttötavaraa? Minä luulin, että ruiskulla voi imaista kertakäyttökynistä tähteitä ja pruutata sitten johonkin. Ja sen jälkeen taas imeä kynistä ainetta jne.
Yksi yksikkö maksaisi 5000 euron litrahinnalla 5 centtiä ja 20 yksikköä 1 euron. Minusta kertiskynä esim Novorapidia maksaa kyllä 5 kappaleen laatikoissa maksaa 3149e/litra, jolloin yksikön hinnaksi tuleekin vielä vähemmän. Mutta mitä mahtaa maksaa yksi kertakäyttöruisku, joka minusta on hygienisyyssyistä nimensä mukainen eli kertakäyttöinen?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2015, 18:51:46 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #67 : Syyskuu 02, 2015, 20:17:39 ip »

Ehän mä sitä sanonu että se roskiin pitäisi heittää, vaan ihmettelen miksi jemmailet useampia kyniä joissa on se ~20 yksikköä annosteltavaa ja sitten peräjälkeen tuikit niistä jämät. Voisit pistää siitä yhdestä vanhasta sen 20U, heittää sen tyhjänä roskiin ja loput uudesta kynästä. Ei pyörisi melkein tyhjiä kyniä ympäriinsä, ei tarttisi pistää niin monesti peräjälkeen samalla neulalla jne..

Tämän hetken hinnat:
Novorapid
Humalog
Lantus
Levemir

Onhan noi tyyriitä tököttejä kyllä, sitä ei käy kieltäminen. Onneksi me kulutetaan maksimissaan millilitroja vuorokaudessa.

Mitään, mikä ihon lävistää ja jota ei voi steriloida (autoklaavilla) välissä, ei pitäisi oikeasti uudelleenkäyttää. Lisäksi nuo nykyajan ohuet ja ihanat neulat menevät jo parilla pistoksella rujon näköiseksi lähemmässä tarkastelussa, eikö niitä pyyhkäisymikroskooppikuvia enää esitellä? Teidän pitää ostaa jostain museosta vanhoja kunnon keitettäviä lasiruiskuja joissa on rautanaulan luokkaa olevat neulat  ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2015, 20:45:13 ip kirjoittanut lobo »
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #68 : Syyskuu 02, 2015, 20:49:38 ip »

Ehän mä sitä sanonu että se roskiin pitäisi heittää, vaan ihmettelen miksi jemmailet useampia kyniä joissa on se ~20 yksikköä annosteltavaa ja sitten peräjälkeen tuikit niistä jämät. Voisit pistää siitä yhdestä vanhasta sen 20U, heittää sen tyhjänä roskiin ja loput uudesta kynästä. Ei pyörisi melkein tyhjiä kyniä ympäriinsä, ei tarttisi pistää niin monesti peräjälkeen samalla neulalla jne..

Tämän hetken hinnat:
Novorapid
Humalog
Lantus
Levemir

Onhan noi tyyriitä tököttejä kyllä, sitä ei käy kieltäminen. Onneksi me kulutetaan maksimissaan millilitroja vuorokaudessa.

Mitään, mikä ihon lävistää ja jota ei voi steriloida (autoklaavilla) välissä, ei pitäisi oikeasti uudelleenkäyttää. Lisäksi nuo nykyajan ohuet ja ihanat neulat menevät jo parilla pistoksella rujon näköiseksi lähemmässä tarkastelussa, eikö niitä pyyhkäisymikroskooppikuvia enää esitellä? Teidän pitää ostaa jostain museosta vanhoja kunnon keitettäviä lasiruiskuja joissa on rautanaulan luokkaa olevat neulat  ;D
Se museo on meillä suvun kesämökillä, missä on mun lapsuuskamoja jäänyt :) Mahtaisko nykypenskat ihan äkkiä sellasta itteensä tuikatakaan :D
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #69 : Syyskuu 02, 2015, 23:45:53 ip »

Yksi yksikkö maksaisi 5000 euron litrahinnalla 5 centtiä ja 20 yksikköä 1 euron. Minusta kertiskynä esim Novorapidia maksaa kyllä 5 kappaleen laatikoissa maksaa 3149e/litra, jolloin yksikön hinnaksi tuleekin vielä vähemmän. Mutta mitä mahtaa maksaa yksi kertakäyttöruisku, joka minusta on hygienisyyssyistä nimensä mukainen eli kertakäyttöinen?

No eipä tuo sitten niin kallista ole kuin luulin. Melko turhaa on sitten ollut huoleni. Näköjään sokerpalasen kertomissa hintalähteissä ampulli-insuliini on ihan yhtä kallista kuin kertakäyttökynäinsuliini. Enpä taida vaihtaa kertakäyttökyniä pienen ekologisuuden vuoksi. Oma terveys hygienian kannalta on tärkeämpää varsinkin kun pistetään ihon alle.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #70 : Syyskuu 03, 2015, 20:00:14 ip »

Positiivista tässä on, että me diabeetikot ollaan järjestään kiinnostuneita sekä ekonomisuudesta että ekologisuudesta yhdistettynä hyvään hoitoon. Jotkut tosi paljon ja jotkut vähän vähemmän, mutta kuitenkin kaikki vähintään sen verran ettei turhia hassailla hyviä aineita tai välineitä. Eli ei Suomi ainakaan yksistään meidän vuoksi taloudellisesti kaadu eikä maailma huku roskaan. (Koko ihmiskunta sitten taas ihan omana aiheenaan, kyllähän me tämä pallo tuhotaan tällä menolla)
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #71 : Syyskuu 03, 2015, 20:35:37 ip »

Positiivista tässä on, että me diabeetikot ollaan järjestään kiinnostuneita sekä ekonomisuudesta että ekologisuudesta yhdistettynä hyvään hoitoon. Jotkut tosi paljon ja jotkut vähän vähemmän, mutta kuitenkin kaikki vähintään sen verran ettei turhia hassailla hyviä aineita tai välineitä. Eli ei Suomi ainakaan yksistään meidän vuoksi taloudellisesti kaadu eikä maailma huku roskaan. (Koko ihmiskunta sitten taas ihan omana aiheenaan, kyllähän me tämä pallo tuhotaan tällä menolla)
Siks mä valmistun ihan oikeaan juttuun :)
Kirjattu

Raikke

• Aktiivinen
    • www.rsaarela.com
« Vastaus #72 : Syyskuu 14, 2015, 08:09:10 ap »

Inskaa saa niin pihisti apteekista recillä, että itse ainakin vedän ruiskulla ne loput ampulleista. Siten jää "pahan päivän varalle", eli kun kipeenä tarviikin enemmän.

Pyytää lääkäriä kirjoittamaan reseptiin isomman määrän!  ;)

Mut ne kysyy paljoks menee ja laskee siä. Mun rec on "erillisen ohjeen mukaan".

Juuri siksi!
Kerrot reilun määrän per vrk, ja asia on sillä selvä.
Tuo juuri on se paras resepti!
Asiakas itse määrää, paljonko hän käyttää vrk.

Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää?!
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #73 : Syyskuu 19, 2015, 00:35:17 ap »

lantus kesto kynan panos  loppui kesken.  laskin  kuinka monta kliks  pistetty.  vaihtoin uuten panoksen.  laskin puuttuvat  kliks,  yksikot.   ja  pistin          numerot kuluneet pois.  kuumalla neulalla  tehtyja  merkkeja
Kirjattu

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #74 : Syyskuu 19, 2015, 00:37:47 ap »

lantus kesto kynan panos  loppui kesken.  laskin  kuinka monta kliks  pistetty.  vaihtoin uuten panoksen.  laskin puuttuvat  kliks,  yksikot.   ja  pistin          numerot kuluneet pois.  kuumalla neulalla  tehtyja  merkkeja

Pyydä jakelusta uudet kynät tai siirry kertakäyttöisiin. Maailma ei pelastu sillä, että käytät 10v vanhoja ja kuluneita välineitä.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Linkkejä