Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: insuliinikynän loppuun käyttäminen  (Luettu 20056 kertaa)

sokerpalanen

• Vieras
Vs: insuliinikynän loppuun käyttäminen
« Vastaus #45 : Elokuu 31, 2015, 16:45:25 ip »

Helsingin tarvikejakelusta sanoivat juuri, että kertakäyttökyniin ei saa ruiskua. Ja ampullikynä pitää anoa lääkärin lähetteenä.

Onko olemassa kriteeriä siirtymisestä kertakäyttökynistä ampullikyniin?

Saapa :D Ainakin mä oon saanu niin kauan kun niitä mulla on niitä ollu :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2015, 16:49:36 ip kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

lobo

• Vieras
« Vastaus #46 : Elokuu 31, 2015, 17:05:33 ip »

Mahtoikohan ne välttämättä välinejakelussa edes tajuta mistä oli kyse, sinänsähän ei ole mitään syytä hoidollisesti yhdistää ruiskuja ja kertiksiä. Ainoa pistosväline mitä ttarvitse niiden kanssa on neulat. Noin muutoinhan esitäytetyissä kynissä on ihan samanlainen kumitulppa päässä josta neula menee läpi kuin ampulleissakin.
Kirjattu

080750

• Vieras
« Vastaus #47 : Elokuu 31, 2015, 17:56:02 ip »

On sitten kertakäyttökynä tai kynä johon vaihdetaan ampulli saattaa sanoa sopimuksensa irti ja silloin kertakäyttöruiskulla on käyttöä. Kyllä niitä pitäisi saada ilmIsjakelusta. Ainakin minä olen saanut.
Kirjattu

Miika

• Vieras
« Vastaus #48 : Elokuu 31, 2015, 18:08:49 ip »

Monipistoshoidolla olevien on kyllä hankala mitään suuria säästöjä saada aikaan. Pumppailijoilla on säästöpotentiaalia hurjasti kun noita letkusettien hintoja katsoin. En ihmettele, että pumppuvalmistaja käskee setin (17€) vaihtamaan tämän tästä vaikka pelkkä kanyylinvaihto (7€)riittäisi.
...

Tämän pumppumerkin (Veo) kanssa on harmittanut juuri tuo, ettei pelkkiä kanyyleja saa erikseen, kuten sai edellisellä (Accu-Chek).
...

Mitä kummaa?
VEO minullakin on ja kyllähän siinä on itsellänikin käytössä setti MMT381: jossa letku ja kanyyli ja toinen laatikko jota välinejakelusta haen on tuo MMT-369, jossa pelkkä kanyyli.

Teflonisissa pystykanyyleissa ei ole vaihtoehtoja. Kun on käyttänyt sitä tyyppiä lähes 10 vuotta, ei oikein osaa vaihtaa... :(

Löytyi taas yksi hyvä syy olla käyttämättä pystykanyyleitä  ;)

(terv. pystykanyylin "vastustaja" joka on taas käyttänyt teflonisiaviistokanyyleitä niin kauan kuin niitä on ollut ja ilman ongelmia  8) )

« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2015, 18:15:19 ip kirjoittanut Miika »
Kirjattu

Toukokuu1965

• Vieras
« Vastaus #49 : Elokuu 31, 2015, 19:21:34 ip »

Ei kai ne apteekissa voi vaihtaa insuliinia noin vain kertakäyttökynistä ampulleihin?

Mulla just viime viikolla vaihdettiin lasiset inskapullot kertiskyniin kun varta vasten pyysin. Syy: Nyt on kotona aina pikainskaan varakynät joista siis täytän myös pumppuampullit.

Kertakäyttöruiskuja saan välinejakelusta.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Vieras
« Vastaus #50 : Elokuu 31, 2015, 19:23:07 ip »

On sitten kertakäyttökynä tai kynä johon vaihdetaan ampulli saattaa sanoa sopimuksensa irti ja silloin kertakäyttöruiskulla on käyttöä. Kyllä niitä pitäisi saada ilmIsjakelusta. Ainakin minä olen saanut.

Niinnpä ja näissä ruiskuissahan on se neula jo itsessään kiinteänä.  ;)
Kirjattu

emonen

• Vieras
« Vastaus #51 : Elokuu 31, 2015, 19:40:10 ip »

Kyllä me saadaan jakelusta ruiskuja...
Ja käytetään kokoajan vain kynäampulleja pumpun säiliön täyttöön. Erillistä varainskaa ei tarvita kun se on sama... Ja ampulleista ei hukkaa jää pumppuun täyttäessä. Pumpun säiliöön jää aina hiukan, sille ei mitään voi...
Kirjattu

plaski

• Vieras
« Vastaus #52 : Syyskuu 01, 2015, 09:20:10 ap »

Apteekissa sanoivat eilen, että he voivat vaihtaa kertakäyttökynät kanyyleihin, jos asiakkaalla on se kynä. Jos sen voi ostaa itse, niin asia olisi sillä selvä. Lääkäriltä saisi kai lähetteen ja kynän saisi tarvikejakelusta. Mutta lääkärin kautta reseptin vaihto ja kynä on "parempi" ratkaisu, vaikka tuo vaihto onnistuu apteekissakin.

Apteekissa sanoivat, että lääkärit saattavat vahingossa määrätä kertakäyttökyniä kun tarkoitus on ollut määrätä kanyylejä.

Puhuin ekologisena ihmisenä siitä, että kertakäyttökynistä tulee ylimääräistä roskaa. Se myönnettiin apteekissa.

Minulla on käynti tarvikejakelussa lähipäivinä. Kysäisen sieltä uudelleen asiaa.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #53 : Syyskuu 01, 2015, 09:29:39 ap »

Apteekissa sanoivat, että lääkärit saattavat vahingossa määrätä kertakäyttökyniä kun tarkoitus on ollut määrätä kanyylejä.

Nyt en ymmärrä, miten kertakäyttökynä ja kanyyli voi mennä sekaisin (edes lääkärillä).

Eikö kanyyli ole pumppuhoidossa se osa, joka pistetään ihon alle ja josta sitten letku/katedri johtaa pumppuun.

Vai kutsutaanko kertakäyttöruiskuakin kanyyliksi?
Kirjattu

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #54 : Syyskuu 01, 2015, 10:12:22 ap »

^ Jokin sekaannus termeissä varmaan.

Aikaisempaa asiaa:

Mahtoikohan ne välttämättä välinejakelussa edes tajuta mistä oli kyse, sinänsähän ei ole mitään syytä hoidollisesti yhdistää ruiskuja ja kertiksiä. Ainoa pistosväline mitä ttarvitse niiden kanssa on neulat.

Samaa mieltä. Minulla (varajärjestelmänä kertikset) ei ole vuosiin ollut ruiskuja, en tiedä mihin niitä käyttäisin.

Jos käytössä on kestokynä, niin sen vikaantumisen varalta ruiskuja tietysti on syytä olla. Lähetteiden kirjoittajien ja tarvikejakelujen suhtautuminen varmaan vaihtelee, mutta tuskin monessakaan paikassa suostutaan antamaan kovin runsaasti ruiskuja kertiskynien tai kestokynän ja kynäampullien oheen. Ja jos saa vähän ruiskuja ja käyttää samaa ruiskua useasti, niin siinä on juuri niiden iho-ongelmien riski joista on ollut tässäkin ketjussa puhetta, ja vieläpä korostuneemmin kuin kynäneuloja käytettäessä: ruiskujen neulat ovat suurempia kuin kynäneulat (ainakin Diabeteskauppa.fi:ssä lyhyin pituus näytti olevan 8 mm), joten niiden aiheuttamat kudostuhotkin ovat suurempia, ja jos käytettyä ruiskua vielä säilyttelee pitkään käyttökertojen välillä, niin pöpöt saavat muhia siinä rauhassa pitkään, toisin kuin kynäneulassa, jonka monikäyttökään ei ajallisesti kovin pitkäksi veny.

En usko että ruiskun taloudellinen tai ekologinen jalanjälki on pienempi kuin muutaman insuliiniyksikön.

Mistä niitä ruiskuja saa ja millaisia ne ovat?

Tarvikejakelusta. Apteekista. Tässä Diabeteskaupan kuva heidän myymistään BD:n ruiskuista (myynnissä on myös Insumed-merkkiä) sekä oma kaapin perukoilta löytynyt pussi (hankinnasta tosiaan on aikaa, kun neulojen koko näyttää olleen 13 mm/28 G):

Tässä on vielä ruiskuasiaa BD:n omilta sivuilta:

INSULIN SYRINGES
http://www.bd.com/us/diabetes/page.aspx?cat=7001&id=7251
SYRINGE & PEN NEEDLE SIZES
http://www.bd.com/us/diabetes/page.aspx?cat=7001&id=7253

BD:n sivuilla muuten korostetaan useaan kertaan (mm. kohdassa SKIN THICKNESS AND NEEDLE SIZE), että liian pitkien neulojen käyttöä on syytä välttää. Tutkimukset ovat osoittaneet, että 4 - 5 mm:n kynäneulat toimivat kaikenkokoisilla ihmisillä, koska ne ovat riittävän pitkiä läpäisemään ihon. Myöskään ei ole lääketieteellisiä syitä käyttää insuliiniruiskuja, joiden neula on pitempi kuin 6 mm.

Lainaus
Minä olen pyrkinyt käyttämään kertakäyttöiset insuliinikynät (Lantus SoloStar) loppuun asti. Mutta en tykkää siitä, että pöydällä on 3 kynää, joissa noin 20 yksikköä ja sitten vaihdan samaa neulaa jokaiseen. Nykyiset neulat eivät enää toisella kerralla tahdo mennä helposti ihon läpi.

Tuntuu irvokkaalta ja siltä, että jossain vaiheessa siitä kohtaa nahka todennäköisesti tulee niin kovaksi ja paksuksi, ettei voi pistää.

Siispä kysymys ruiskusta.

Minkä vuoksi kolme kynää? Jos kynästä/ampullista ei enää saa otetuksi koko annosta, eikö olisi helpointa ottaa siitä sen minkä saa ja "tuhlata" (se ei ole tuhlausta!) yksi neula eli ottaa se puuttumaan jäänyt osuus uudella neulalla uudesta kynästä/ampullista?

Olen samaa mieltä, että tällainen kynäneulojen laadussa säästäminen on sieltä järjettömimmästä päästä. Kun huonojen neulojen vuoksi kehkeytyy muutama hoitoa vaativa pistospaikkaongelma, niin siihenpä ne saavutetut säästöt sitten hupenevatkin.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2015, 11:42:15 ap kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #55 : Syyskuu 01, 2015, 11:05:52 ap »

Monipistoshoidolla olevien on kyllä hankala mitään suuria säästöjä saada aikaan. Pumppailijoilla on säästöpotentiaalia hurjasti kun noita letkusettien hintoja katsoin. En ihmettele, että pumppuvalmistaja käskee setin (17€) vaihtamaan tämän tästä vaikka pelkkä kanyylinvaihto (7€)riittäisi.

Olen samaa mieltä sekä monipistoshoidon että pumppuhoidon säästömahdollisuuksista. Teen itsekin niin, että käytän samaa säiliötä ja katetria suositusten vastaisesti seitsemän päivää ja vaihdan vain kanyylin useammin. Minulla tämä toimii hyvin.

Mutta mitä luinkaan - että 13 mm:n Silhouetteen saisikin myös pelkkiä kanyylejä eikä pelkästään kanyyli-katetri -pakkauksia! Pumppualoituksessa, kun täytimme diabeteshoitajan kanssa hoitotarvikelähetettä, otin nämä yhdistelmäpakkaukset puheeksi - että katetrien pakkohaaskaaminen on raivostuttavaa, jos on tarve vaihtaa vain kanyyli. Rahastusta, totesi diabeteshoitaja.

Omassa hoitopaikassani (HUS-aluetta sekin) ei nimittäin näytä olevan mahdollista tilata pelkkiä kanyylejä. Valmiissa tarviketilauspohjassa ei ole MMT-369:ää; ainoastaan 17 mm:n Silhouetelle on saatavilla yksittäiskanyyleja (MMT-370). Olipa hyvä, että asia tuli nyt esiin. Otan sen puheeksi seuraavalla käynnillä.

Vannoutunut viiston Silhouetten ystävä olen muuten minäkin; se toimii minulla täydellisen hyvin  :) . Pystyyn en vaihda!  ;D

Ja kuten niin monet muutkin, minäkin käytän varajärjestelmäkynän (kertis-Humalog) insuliinin pumpussa, kun kynän aika varajärjestelmänä päättyy. Käytössä ovat sekä nämä kynät että 10 ml:n pullot.

Hoitotarvikelähete

Kirjattu

Susihukka65

• Vieras
« Vastaus #56 : Syyskuu 01, 2015, 11:15:17 ap »

Opistox, pahoitteluni tästä tavattomasta rönsyilystä  :( . Kannattaisiko kysyä diabeteshoitajalta perusteluja, miksi pitäisi toimia niin kuin hän ohjeisti?
Kirjattu

lobo

• Vieras
« Vastaus #57 : Syyskuu 01, 2015, 19:28:26 ip »

Mutta kun on meitä pistosvihaajia, jotka tykkää ammuttavista pystyistä ja ne toimii hyvin. Mio on kanssa hyvä kun se on kertakäyttöasettimella... Sori OT.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #58 : Syyskuu 01, 2015, 19:39:18 ip »

BD Micro-Fine on 8 mm neula, ja mun läskeihin ei tosiaan lyhyempi neula riitä, vaan inska jää paukamalle. Ihan sama 8 mm on kynässäkin.
Kirjattu

plaski

• Vieras
« Vastaus #59 : Syyskuu 01, 2015, 21:55:07 ip »

Nyt en ymmärrä, miten kertakäyttökynä ja kanyyli voi mennä sekaisin (edes lääkärillä).

Anteeksi virhe. Siis kertakäyttökynä ja ampulli.
Kirjattu

Linkkejä