Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418037 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: insuliinikynän loppuun käyttäminen  (Luettu 18456 kertaa)

opistox

• Vieras
insuliinikynän loppuun käyttäminen
« : Elokuu 28, 2015, 22:51:55 ip »

Hei,

Mitenkä loppuun käytätte kynänne ennen pois heittämistä? Hoitaja vinkkasi että kun alle 10 yksikköä insuliinia kynässä jäljellä olisi kynä syytä vaihtaa uuteen. Ei siis tarvitsisi loppuun asti käyttää.

Itselläni käytössä novorapid/lantus kertis kynät ja vaihdan uuteen aina ohjeistuksen mukaisesti..
Kirjattu
D1 7/2015-

sokerpalanen

• Vieras
Vs: insuliinikynän loppuun käyttäminen
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2015, 23:10:44 ip »

Hei,

Mitenkä loppuun käytätte kynänne ennen pois heittämistä? Hoitaja vinkkasi että kun alle 10 yksikköä insuliinia kynässä jäljellä olisi kynä syytä vaihtaa uuteen. Ei siis tarvitsisi loppuun asti käyttää.

Itselläni käytössä novorapid/lantus kertis kynät ja vaihdan uuteen aina ohjeistuksen mukaisesti..
Inskaa saa niin pihisti apteekista recillä, että itse ainakin vedän ruiskulla ne loput ampulleista. Siten jää "pahan päivän varalle", eli kun kipeenä tarviikin enemmän.
Kirjattu

Miika

• Intoilija
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2015, 23:51:06 ip »

En keksi mitään syytä olla käyttämättä kynää loppuun saakka. Ei järjellä perusteltavissa varsinkin jos kylmäsäilytys lääkkeellä.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2015, 00:42:57 ap »

Kyllä ainakin itsellä tuli aina kynät käytettyä ihan loppuun, enkä ole moista ohjetta mistään koskaan bongannut. Mikä oli hoitsun perustelu tuolle ohjeelle?

Sokerpalanen, pyydä lääkäriä kirjoittamaan pikkuisen tuhdimpi resepti ts. merkkaamaan reseptiin todellista kulutusta suurempi vrk annos. Sitten kun apteekissa kysyvät pitääkö annos paikkaansa niin sanot vaan että juujuu. Tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, edes moraalinen, kun et insuliinia kuitenkaan kuluta enempää kuin mitä sitä tarvitset.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2015, 07:17:47 ap »

Minäkin käytän loppuun kynät.
Mulle ainakin apteekissa joka kerta käydään läpi paljonko sillä hetkellä menee ja sen mukaan  annetaan.
Kerran on joku harjoittelia väittäny vastaan mutta kokeneempi tuli sanomaan että meneehän sitä kynästä hukkaan neulan toimivuutta kokeillessa.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2015, 07:31:15 ap »

Hoitaja vinkkasi että kun alle 10 yksikköä insuliinia kynässä jäljellä olisi kynä syytä vaihtaa uuteen. Ei siis tarvitsisi loppuun asti käyttää.

Ei kenties tarvitse aivan loppuun asti käyttä, mutta ainakin hyvissä insuliinikynissä ehdottoman loppuun asti käyttö ei edes onnistu. Männän liikettä on niissä nimittäin rajoitettu  8)
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2015, 08:51:59 ap »

Hoitaja vinkkasi että kun alle 10 yksikköä insuliinia kynässä jäljellä olisi kynä syytä vaihtaa uuteen. Ei siis tarvitsisi loppuun asti käyttää.

Ei kenties tarvitse aivan loppuun asti käyttä, mutta ainakin hyvissä insuliinikynissä ehdottoman loppuun asti käyttö ei edes onnistu. Männän liikettä on niissä nimittäin rajoitettu  8)
Juuri se noin 15 IU, jonka vedän ruiskuun.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2015, 09:35:09 ap »

Inskaa saa niin pihisti apteekista recillä, että itse ainakin vedän ruiskulla ne loput ampulleista. Siten jää "pahan päivän varalle", eli kun kipeenä tarviikin enemmän.

Pyytää lääkäriä kirjoittamaan reseptiin isomman määrän!  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2015, 09:47:09 ap »

Pyytää lääkäriä kirjoittamaan reseptiin isomman määrän!  ;)

Mut ne kysyy paljoks menee ja laskee siä. Mun rec on "erillisen ohjeen mukaan".
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2015, 09:58:33 ap kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2015, 10:32:56 ap »

No sitten ilmoitat isomman määrän mitä todellisuudessa menee! Niin minäkin teen.

Vuorokausiannos pumpulla on mulla noin 30 yksikköä, mutta ilmoitan apteekissa määräksi 40 yksikköä/päivä.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2015, 11:11:14 ap »

Mulla ei oo reseptissä tiettyä vuorokausi määrää, vaan ilmotan sen ite aina. Tähän mennessä oon ilmottanu et menee 150 yks vrk. ja sitä menee paljon.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2015, 11:37:00 ap »

Ajattelen kuitenkin niinkin, että yhdellä ruiskulla voi pistää muutaman kerran, kuten insuliinikynän neulallakin. Kun saan kuitenkin sen väh 15 IU per ampulli, ja yleensä 15-20 ampullia kerralla, niin saan joo ampullillisen ylimääräistä noin, joka säästää valtion ja jatkossa myös mun rahojani, kun ov nousee. Ei ole suuri vaiva, ja dh antaa kuitenkin ne ruiskut (joka toki maksaa, mutta 10 ruiskua kestää noin puoli v).
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Elokuu 29, 2015, 12:08:40 ip »

Kuinka kauan sitten oikein käytät sitä kynää, jos 10 ruiskua riittää 6 kuukaudeksi? Vai käytätkö samaa ruiskua useamman kynän kanssa?

Mun vuorokausiannos on 25ky, mutta reseptissä lukee 40-50ky. Olen pyytänyt d-lääkäriltäni näin ihan joustavuuden vuoksi, haen vain todellisen tarpeen mukaan. Sillä tavalla nuuka minäkin olen, että käytän varakynän ampullin pumpun täyttöön myöhemmin. 
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Elokuu 29, 2015, 16:40:02 ip »

Saituuden huippua tämä keskustelu  ;D
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Elokuu 29, 2015, 17:15:29 ip »

Pikainskan ampullit vedän aina aivan loppuun asti, pitkävaikutteisessa yleensä teen niin että jos ei enää saa koko kerta-annosta ampullista, niin heitän menemään ja otan uuden. Erillisen ohjeen mukaan taitaa mullakin olla ja aikalailla todellisen kulutuksen mukaan ilmoitan apteekkiin. Meneehän sitä tosiaan vuorokaudessa ainakin pikakynässä varmaan kymmenkunta yksikköä hukkaan testatessa.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29