Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417181 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Medtronicin insuliinipumppu 640G  (Luettu 154886 kertaa)

Deippa

• Intoilija
Vs: Medtronicin insuliinipumppu 640G
« Vastaus #600 : Kesäkuu 10, 2019, 12:43:24 ip »

Keskiviikkona on pumppumallin vaihto 640G:een, pelottaa.
Ääh, ei kannata. Hyvä se o  8)
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Kide

• Veteraani
« Vastaus #601 : Kesäkuu 10, 2019, 13:05:49 ip »

Keskiviikkona on pumppumallin vaihto 640G:een, pelottaa.
Ääh, ei kannata. Hyvä se o  8)

Kiitos! Varmasti on paljon hyviä ja toivomiani parannuksia vanhaan malliin nähden!  :D

Täällä kerrotut yhtäkkiset toimintahäiriöt ja pumpun uusimisen tarpeet huolestuttavat. Elimistöni ei kestä "varajärjestelmää" eli saan allergisen reaktion pitkävaikutteisesta.

Edustaja vastasi juuri, että "Jos teille on tilattu ohjeemme mukaan uusi Guardian 3 lähetin, niin se ei valitettavasti toimi vanhan Enlite sensorin kanssa." Minulla on laatikollinen nykysensoreita (5 kpl) ja katkeamaton sensorointi on minulle välttämätön.

Jos uudempaa sensorimallia saa yhtä hitaasti kuin vanhempaa, niin tilanne on mahdoton.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Kide

• Veteraani
« Vastaus #602 : Kesäkuu 15, 2019, 18:08:20 ip »

En tiedä pitäisikö aloittaa uusi ketju, koska itselläni on nyt yhdistelmä
640G + Guardian™ Link 3 -lähetin + Guardian Sensor (3). Tämä lähetin ja sensori on tehty uudemmalle mallille 670G ja siksi noiden käyttö vanhemman pumppumallin kanssa on aluksi haasteellista, totesi käyttötuki.

Vinkkejä em. kokoonpanon sensorointiin:

"Jos haluat tarkistaa että varmasti on hyvä hetki kalibroida niin sen voi laskea VS/ISIG=0,17-0,56 – eli jos tulos on noiden arvojen välissä niin pitäisi olla hyvä hetki kalibroida. Tätä voit esim. käyttää jos et ole varma tai jos esim. alussa tai sensorin oltua poissa päältä sensorinarvoa ei löydy ja silloin on hankala tietää tuleeko pumppu hyväksymään kalibroinnin. Verensokeri siis jaetaan ISIG arvolla – Isig arvo löytyy kun menette pumpun etusivulla ylimmälle riville (jossa kellonaika, paristontila jne.) ja klikkaatte sitä. Tulette ”Tila”-näytölle josta neljäntenä löytyy sensori, valitaan se ja mennään muutama askel alaspäin niin sieltä löytyy isig.

Yleensä kalibrointi kannattaa tehdä max. 4 krt/vrk mutta jos pumppu nyt alussa pyytää useammin niin mennään pumpun pyyntöjen mukaan. Jos sensorin arvo ja VS arvo eivät kohtaa niin kuten puhuimme on parempi laittaa sensori pois päältä pumpusta ja ottaa 1-2 tunnin huili ja yrittää sitten uudelleen. Pumppu kyllä rauhoittuu muutamassa viikossa ja sen jälkeen 2-3 kalibrointia/vrk riittää todella hyvin.
"
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #603 : Heinäkuu 07, 2019, 05:53:44 ap »

Vastaan omaan kysymykseeni, joka ei nähtävästi ketään kiinnostakaan.

Voi harmi  :( . Minulla osui tähän väliin taas sometauko; ne näyttävät nykyään venyvän.

Saan/joudun ottamaan Veon tilalle 640G:n. Netistä löysin käyttöoppaan tutustuakseni aiheeseen etukäteen. Löysin oppaasta tekstin
"Bolusopasta käytettäessä jatkettu bolus on käytettävissä vain, kun annettava ateriabolus ei sisällä kohonneen verensokerin korjausta. Jatkettu bolus ei ole käytettävissä, jos käytetään pelkästään korjausbolusta tai korjausbolusta ja ateriabolusta."

Onko tosiaan näin? Ainakin Susihukka näytät käyttävän jatkettua bolusta. Itselläni on monta syytä käyttää lähes aina vähintään 30 min jatkettua bolusta. Siksi kuulostaa pahalta tuo käyttöoppaan tieto. :-\

Edustaja sinulle tuohon jo vastasikin, mutta vastaan nyt minäkin (myöhässä): Jos verensokeriarvo on tavoitearvoa korkeampi, pumppu "holhoaa" ja estää käyttämästä jatkettua bolusta. Tämän voi kiertää käyttämällä yhdistelmäbolusta ja laittamalla "Nyt"-osuudeksi 0 %, jolloin yhdistelmäbolus on käytännössä jatkettu bolus.

Toivottavasti tämä on tuonut asiaan muutoksen:

Uuden 640g pumpun käyttöjärjestelmä on 4.11 ja paljon käyttäjäystävällisempi kuin aikaisemmat.

Oma veikkaus on, että ei ole tuonut (onko näin?), mutta toivottavasti edes osa varmistuskuittausvalikoista on poistunut - itse olen jossain määrin väsähtänyt naputtelemaan yhä uudestaan läpi "kyllä, olen varma että haluan lopettaa ennakoivan pysäytyksen" ja "selvä, vs on korkea, mutta en silti aio harkita pistämistä kynällä" -tyyppisiä valikoita.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #604 : Heinäkuu 07, 2019, 06:25:11 ap »

En tiedä pitäisikö aloittaa uusi ketju, koska itselläni on nyt yhdistelmä
640G + Guardian™ Link 3 -lähetin + Guardian Sensor (3). Tämä lähetin ja sensori on tehty uudemmalle mallille 670G ja siksi noiden käyttö vanhemman pumppumallin kanssa on aluksi haasteellista, totesi käyttötuki.

Vinkkejä em. kokoonpanon sensorointiin:

"Jos haluat tarkistaa että varmasti on hyvä hetki kalibroida niin sen voi laskea VS/ISIG=0,17-0,56 – eli jos tulos on noiden arvojen välissä niin pitäisi olla hyvä hetki kalibroida. Tätä voit esim. käyttää jos et ole varma tai jos esim. alussa tai sensorin oltua poissa päältä sensorinarvoa ei löydy ja silloin on hankala tietää tuleeko pumppu hyväksymään kalibroinnin. Verensokeri siis jaetaan ISIG arvolla – Isig arvo löytyy kun menette pumpun etusivulla ylimmälle riville (jossa kellonaika, paristontila jne.) ja klikkaatte sitä. Tulette ”Tila”-näytölle josta neljäntenä löytyy sensori, valitaan se ja mennään muutama askel alaspäin niin sieltä löytyy isig.

Yleensä kalibrointi kannattaa tehdä max. 4 krt/vrk mutta jos pumppu nyt alussa pyytää useammin niin mennään pumpun pyyntöjen mukaan. Jos sensorin arvo ja VS arvo eivät kohtaa niin kuten puhuimme on parempi laittaa sensori pois päältä pumpusta ja ottaa 1-2 tunnin huili ja yrittää sitten uudelleen. Pumppu kyllä rauhoittuu muutamassa viikossa ja sen jälkeen 2-3 kalibrointia/vrk riittää todella hyvin.
"

Onko niin, että olet nyt joitakin viikkoja käyttänyt tätä pumppu-lähetin-sensori -yhdistelmää? Olisi kiinnostavaa kuulla kokemuksiasi.

Minulla on käytössä 640G:n mukana tullut alkuperäinen Guardian 2 Link -lähetin. Viime aikoina se on alkanut osoittaa ikääntymisen merkkejä (purkaa latausta myös ollessaan kiinni laturissa, lataus ei tahdo kestää kuutta päivää), ja olen ajatellut, että kun vaihdon aika koittaa, voisin hankkia omakustanteisesti Guardian Link 3:n, jos hoitotaho suostuisi vaihtamaan sensorit Enliteistä Sensor 3:iin. Tämä on toistaiseksi mietinnän tasolla, en ole ottanut asiaa vielä puheeksi.

ISIGiä seuraan nykyiselläkin kokoonpanolla (ja seurasin Veo-aikoinakin). Olen oppinut ajattelemaan arvot niin päin, että ISIG on verensokeri kertaa jotakin. Sensorin elinkaaren alussa se on (minulla) noin 4 x vs ja lopussa noin 2 x vs. Kun kerroin putoaa alle 2:n, sensorin loppu on vain ajan kysymys. ISIGin avulla olen pystynyt paria poikkeusta lukuun ottamatta välttämään kahden peräkkäisen kalibroinnin hylkäykset ja niitä seuraavan sensorinvaihtovaatimuksen. En laita sensoria pois päältä kalibrointiongelman aikanakaan, koska silloin ISIG-arvo ei olisi nähtävissä, vaan annan pumpun huomautella kalibroinnista (tai kytken hälyt pois päältä), kunnes hetki kalibroinnille näyttää suotuisalta. ISIG on hyödyllinen myös silloin, kun sensorin käyttöikä on ylittynyt eikä sensoria pysty heti vaihtamaan; vaikka pumppu ei enää suostukaan piirtämään sensorikäyrää, se vastaanottaa edelleen sensorin ISIG-arvoja, jotka näkyvät tavalliseen tapaan Tila-näytössä. Hälytykset ja automaattinen pysäytystoiminto eivät tietenkään toimi, mutta ISIG-arvojen avulla pystyy kuitenkin kohtuullisesti arvioimaan verensokeritasoa. Näin siis kombolla 640G + Guardian 2 Link + Enlite.

Olin ajatellut, että jos jossakin vaiheessa voin vaihtaa Guardian Link 3 -lähettimeen ja Guardian 3 -sensoreihin, suurin ero entiseen olisi sensoreiden parantunut tarkkuus ja pidentynyt käyttöikä. Varsinkin viestisi viimeisen kappaleen perusteella (käyttötuen neuvot sensoroinnin aloittamiseen) juttu onkin haasteellisempi. En ollut osannut ajatella, että 640G ensin aktiivisesti vaatisi tiheämpiä kalibrointeja ja sitten seuraavien viikkojen aikana rauhoittuisi, kun siinä ei tietääkseni mitään oppivia algoritmeja ole. Siksipä olisinkin hyvin kiinnostunut kuulemaan, miten sensorointi on sinulla sujunut.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Kide

• Veteraani
« Vastaus #605 : Heinäkuu 08, 2019, 11:17:31 ap »

Minulla on juuri alkamassa neljäs sensori. Lähetin vaihdettiin takuuseen kahden ongelmallisesti käyttäytyneen sensoroinnin jälkeen. Kolmas eli edellinen sensori toimi uudella lähettimellä paremmin.

640G + Guardian™ Link 3 -lähetin + Guardian Sensor (3) kokonaisuudessa ainakin minulla on ollut rasittavan paljon sensorointi- ja kalibrointihaasteita. Naputtelua on kyllä tolkuttoman paljon silloinkin kun ei ole ongelmia.

- Kunnollista ohjeistusta kalibroinnin ongelmatilanteista ei ole. Jos ja kun homma ei etene kuten käyttöopas "lupaa", niin sotkemalla tähän komboon Enliten kanssa opitut kikat on taatusti ongelmissa. Pitäisi jaksaa olla yhteydessä käyttötukeen puhelimitse, tämä on itselleni kovin haastavaa.

- Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin sensorointia ei pysty "buuttaamaan" "kytke vanha sensori takaisin" -toiminnalla, kuten usein jouduin Enlitellä tekemään. Enlitessä tuo usein auttoi, jos verensokeri ja SG (sensorikäyrä) erosivat kalibrointitilanteessa liikaa toisistaan.

- Edelleen tuo aiemmin laittamani sitaatti on ainoa ohje, jonka olen ongelmatilanteita varten saanut. Käyttökouluttaja sanoi, että ongelmatilanteessa, jossa sensori on ollut pakko laittaa pois päältä, niin jatko tapahtuu aina valitsemalla "uusi sensori". Pitäisi vain itse sitten muistaa, että kuinka kauan sensoria on jo käyttänyt. Esimerkiksi tämä ohje tuntuu oudolta, kun on tottunut Enliten kanssa kikkailemaan toisella tavalla.

Jatkuu...
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #606 : Heinäkuu 08, 2019, 11:39:31 ap »

Omia kokemuksia:
- Ensimmäiset sensorit ovat näyttäneet pienempää arvoa kuin sormenpää eikä tilanne korjautunut millään tempulla. Kalibrointi ei korjaa käyrää yhtä selkeästi kuin Enlite+Veo -systeemissä.

- Kalibroi nyt -ilmoitus saattaa tulla aivan yllättäen ainakin sensoroinnin parina ekana vuorokautena. Pumpusta näkyy, milloin seuraava kalibrointi on pakko tehdä, mutta minulla uuden sensorin kanssa tuo tieto ei ole välttämättä pitänyt paikkaansa. Vaikka ohje sanoo, että "toinen kalibrointiarvo syötetään kuuden tunnin kuluessa ensimmäisestä kalibroinnista". ja "Kahden ensimmäisen kalibroinnin jälkeen sinun täytyy kalibroida sensori uudelleen 12 tunnin kuluessa", niin ainakin minulla pumppu on vaatinut kolmattakin kalibrointia jo 6 h toisen kalibroinnin jälkeen. Siis vaikka illalla on näyttänyt, että seuraava kalibrointi on klo 11, niin yöllä pumppu on päättänyt, että kalibroidaan klo 5. Eli herätys aamuyöllä 6 h edellisestä kalibroinnista. Näin ei kuulemma kellään muulla ole tapahtunut. Minulla ainakin 3 kertaa. ::)

- En tiedä, onko tällä sensorimallilla erityisen tärkeää, että sensori olisi ollut ihon alla jopa useita tunteja ennen kytkemistä lähettimeen. Näin ymmärsin käyttökoulutuksessa. Nyt kokeeksi sensori oli ilman lähtintä yön yli ihossa. Ainakin nyt näyttää, ettei ensimmäinen Kalibroi nyt - ilmoitus tule yhtään ennen maksimia 2 tunnin odotusaikaa. Pidetään kuitenkin käyttäjää jännityksessä sanomalla, että Kalibrointi-ilmoitus tulee viimeistään 2 tunnin kuluttua. Voi siis tulla aiemminkin! Pidä siis sokerisi tasaisena ilman sensoria ja valmistaudu kalibroimaan hetkenä minä hyvänsä - ja ole tässä valmiudessa kaksi tuntia.  :-\

Jatkuu...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2019, 11:42:24 ap kirjoittanut Kide »
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #607 : Heinäkuu 08, 2019, 11:54:02 ap »

Nörttimieheni olisi kiinnostunut sensoroinnin sielunelämästä. Molempia turhauttaa, kun ilmoituksia tuntuu tulevan miten sattuu, eikä mitään selitystä tai tietoa syistä ja eri toimintojen seurauksista saa. "Mistä tämä johtuu" ja "mitä tämä tahtoo" ovat yleisiä kysymyksiä - vastauksia ei ole. Raskasta!

Esim. eilen tuli "kalibrointivirhe" tilanteessa, jossa sormenpää ja SG erosivat alle yhden, taso oli noin 10, isig oli yli 30. Sen olen jo oppinut, että pitää malttaa odottaa ja seurata, mitä pumppu tahtoo. Tuo tilanne nimittäin jatkui niin, että pumppu ilmoituksesta huolimatta hyväksyi kalibroinnin ja jatkoi käyrän piirtämistä aivan normaalisti.  :o

Omana kokemuksena sanon, että kiireisessä tai raskaassa elämäntilanteessa ei kannata tähän polkkaan lähteä. Ainakin itsellä kun on yliherkkä autonominen hermosto, niin jatkuva pumpun napsuttaminen, taistelu sensorien ja oikulliselta tuntuvan pumpun kanssa taistelu on lisännyt insuliinin tarvettani enkä ole (vielä?) saanut tällä pumppumallilla läheskään niin kaunista sensorikäyrää kuin mitä sain vanhalla systeemillä parhaimmillaan.
Kirjattu

MKo

• Aloittelija
« Vastaus #608 : Heinäkuu 08, 2019, 14:33:58 ip »

Vaikuttaa kyllä todella monimutkaiselta tuo insuliinipumpun käyttö. Itselläni ei ole kuin aikaa, eikä edes tarvi kuin perusinsuliinia, mutta turhaudun niin helposti kännykänkin valikoiden naputteluun et olis varmasti hermot riekaleina pian.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #609 : Heinäkuu 08, 2019, 14:55:39 ip »

Vaikuttaa kyllä todella monimutkaiselta tuo insuliinipumpun käyttö. Itselläni ei ole kuin aikaa, eikä edes tarvi kuin perusinsuliinia, mutta turhaudun niin helposti kännykänkin valikoiden naputteluun et olis varmasti hermot riekaleina pian.

Kyllä hermot minullakin ovat riekaleina juuri näinä päivinä, kun haasteita on paljon.  :( Juuri tuli automaattinen pysäytys muka matalan takia. Sormenpäästä sokeri noin 7. Eli ei toimi sensorointi minulla tällä systeemillä ainakaan vielä eikä ainakaan sensorin ensimmäisenä päivänä niin, että siihen voisi luottaa.  :-[

Sensorointi ja pumppuhoito tietenkin ovat kaksi eri asiaa. Parhaimmillaan sensorointi pumppuhoidon rinnalla tuo turvaa ja tasaista verensokeria. Varsinaiseen pumppuhoitoon olen kovasti tykästynyt - verrattuna vaihtoehtoon. :) Pieni insuliinitarve ja suuri herkkyys kaikelle verensokeriin vaikuttavalle sekä voimakas aamunkoittoilmiö ovat merkittävät syyt käyttää pumppua. Pistoksilla näihin haasteisiin oli aikoinaan mahdotonta vastata.

Uskon kyllä vakaasti, että tilanne tästä vakiintuu ja rauhoittuu. Kova pettymys oli tämä, että yön yli kudoksessa esivalmisteltu sensorikin hourii mitä sattuu. Kahdella eri mittarilla varmistin, että tosiaankin sensorikäyrä on pielessä sormenpääarvoihin verrattuna. *huokaus*
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #610 : Heinäkuu 08, 2019, 18:14:23 ip »

Uskon, että harvalla on näin hankalaa ollut 640G:n kesyttämisessä. Sikäli minun kokemuksistani ei kannata kovin laajoja yleistyksiä tehdä. Jälleen tänään ystävällinen käyttötuki auttaa minua eteenpäin.  :)
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #611 : Heinäkuu 16, 2019, 15:02:04 ip »

Onko minulla lainkaan kohtalotovereita? Onko kellään käytössä 640G ja uudempi  lähetinmalli ja sensorit? Toimiiko?

1-3 päivää per sensori saan jollain lailla tolkullista sensorointia. Muu aika on sormenpääkokeeseen verrattuna liian suurta eroa, yllättäviä kalibrointipakkoja (kuten viime yönä klo 5 :o), turhia matalapysäytyksiä ym. turhauttavaa. Tänään mietin, että saisinkohan vielä jostain vanhan mallisen pumpun ja Enlitet.  ::) Siihen systeemiin pystyin luottamaan, vaikka omat haasteensa oli siinäkin.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #612 : Heinäkuu 16, 2019, 19:41:12 ip »

Minkälaisissa paikoissa pidät sensoria? Minulla toimii luotettavasti ainoastaan käsivarsissa ja reisissä. Koska puoliso ei aina ole sopivasti auttamassa, jäljelle jää vain reidet. Niissä sensorit toimivatkin sitten minulla loistavasti. :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Kide

• Veteraani
« Vastaus #613 : Heinäkuu 18, 2019, 19:19:05 ip »

Kiitos kysymästä äskoo. En usko, että on paikasta kiinni, kun ongelmat alkoivat pumpun vaihdon myötä. Minulla ei ole sensoreita ajatellen rasvaa riittävästi käsivarsissa eikä reisissä. Kylkien ja "takaneljänneksen" seudulla on sitäkin enemmän. Vatsan rasva on kanyyleita varten - sitä riittäisi vaikka rasvaimuun asti.  ::)

Nyt on menossa seitsemäs sensori 640G:llä (kuukauden sisällä). Kolmas päivä tällä sensorilla ja lähes alusta asti on ollut varsin tarkkaa. Alkuvaikeuksia käyttötuki kyllä "lupasikin", mutta minulla on kuulemma ollut erityisen paljon haasteita sensoroinnissa.

Karikosta kirkkauteen uskon suunnan olevan! :)
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #614 : Elokuu 03, 2019, 08:26:15 ap »

Muistan kun sain ensimmäisen pumppuni, nykyisen 640G:n edeltäjän Veon. Minulla oli ennakkoluuloni ja epäilykseni mutta ihastuin pumppuun välittömästi ja ehdoitta. Sama oli tapahtunut jo aikaisemmin, kynäaikaan, sensorien kanssa, kun minulle tehtiin diabetespoliklinikalla ensimmäinen sensorointi. Sensorin lopetettua toimintansa tunne oli kuin olisi katsonut avaimenreiästä huoneeseen, jossa näkyi vain muutama valotäplä (yksittäiset sormenpäämittauksien arvot) ja muu oli pimeän peitossa.

Näitä pumppu- ja sensorointiketjuja lukiessa kannattaa muistaa, että ongelmat ja hankaluudet ovat vahvasti yliedustettuina - varmaan aika harva viitsii raportoida säännöllisesti, miten taas on viikko tai kuukausi mennyt pumpun kanssa ilman mitään erityisiä ongelmia ja miten paljon helpompaa ja vaivattomampaa elämä on pumpun kanssa kuin ennen ilman sitä... Jos pumpun ja käyttäjän kemiat kohtaavat, pumppu todellakin antaa enemmän vapautta ja enemmän aikaa muuhun kuin diabeteksen hoitoon.

Oma yhteiseloni 640G:n kanssa on ollut takkuisempaa kuin Veo-aika, mutta edelleen olen vannoutunut pumpun ja sensorin käyttäjä.

Viime vuonna olin kerran sen verran kipeä, etten suihkun jälkeen jaksanut laittaa uutta kanyyliä, ja samasta syystä sensorikin jäi vaihtamatta. Pumppu oli jo ehtinyt olla irti melkoisen tovin, ja pistin kaksi yksikköä pitkävaikutteista ajatuksena nukkua kunnon unet ilman pelkoa ketoaineiden kehittymisestä ja herätä sitten paremmissa voimissa hoitamaan pumppumanööverit. Heräsin siihen, että vuoteen ympärillä hääri oranssiasuista väkeä ja minulle oli ilmestynyt tippaletku kumpaankin käteen. Ensimmäisen pumppuni sain vähän samanlaisen tilanteen seurauksena: kahden yksikön pistos ennen nukkumaanmenoa johti insuliinisokkiin, joka sillä kertaa alilämpöisyyksineen ja rytmihäiriöineen vaati sairaalahoitoa.

Nämä ovat tietenkin ääritapauksia, eivät mitään sellaista mitä minulle tapahtuisi jatkuvasti, vaikka hoitomuotonani olisivat kynät. Kuitenkin se, että pitkävaikutteisen insuliinin tilalla on pikainsuliini-infuusio, jonka pumppu annostelee erittäin tarkasti (esimerkiksi yöllä 0,175 yksikköä tunnissa) ja sensoriarvojen perusteella tarvittaessa katkaisee, antaa minulle huomattavasti turvaa.

Minun postaukseni saavat varmasti pumppu- ja sensorointiasiatkin tuntumaan vaikeilta ja monimutkaisilta. Postauksissa on kaikenlaista sälää, jota ilman useimmat selviytyvät vallan mainiosti koko pumppu-uransa ajan. Se sälä on kuitenkin minusta kiinnostavaa ja osin jopa hyödyllistä, ja siksi jaan sitä eteenpäin: mahdollisesti joku toinenkin tuolla jossakin saa siitä jonkin oivalluksen tai pientä apua arkeensa.  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07