Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417190 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Medtronicin insuliinipumppu 640G  (Luettu 155207 kertaa)

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
Vs: Medtronicin insuliinipumppu 640G
« Vastaus #225 : Helmikuu 16, 2016, 09:47:11 ap »

No ei se mitään, mut luki myös, että suunnitelmaan 1,5 IU/h novo rapid. Eiks se oo aikaa hulppeesti, vaikka mulla onkin isot Prota-annokset?!
Minkä verran sinulla menee nykyisin perusinskaa/vrk ?
28+38
Silloin tuo arvio 1,5U/h = 36U/vrk on jopa alkanttiin, ainakin aluksi.
Kun vs tasot asettuvat niin vähitellen kyllä resistennsi saattaa hellittää ja insuliiniannokset pienentyä.
Mua huolettaa vaan toi aamupäivä/alkuiltapäivä, mähän meen sen normaalisti pelkällä pitkällä jopa viiteen asti. Ihmettelin vaan kun muistan lukeneeni teiltä jotain 0,6 tasoa.

Mulla oli pistosaikoina perusinsuliinin määrä vuorokaudessa muistaakseni  24 yksikköä eli keskimäärin 1iu/h ja nyt pumpulla oikeaksi on osoittautunut pitkän säädön jälkeen vuodenajasta riippuen 13-15iu/vrk eli nyt basaalia menee vuorokaudenajasta riippuen 0,425-0,650iu/h. Pienin tarve on puolenyön paikkeilla ja suurin aamuvarhaisella.

Pistoshoidosta pumpulle siirtyessäni 10 vuotta sitten basaalia pienennettiin aluksi 25% ja se jaettiin yksinkertaisesti 24:llä. Lisää piti pienentää ja tuntiannostusta säätää pikkuhiljaa noin vuoden ajan.
Tähän muuten toteamuksena, että osittain tuo 1,5 on hiukan liikaa, joten mullahan tuo annos oli heti aluksi puolet protaphanen määrästä puolet.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #226 : Helmikuu 16, 2016, 11:22:13 ap »

Paljonko teillä on yleensä inskaa pumpussa jäljellä, kun vaihdatte setin? Käytättekö sen jäljellä olevan?

En tajunnut näitä kysyä eilen, vaikka voinhan tänäänkin kysyä.

Sulle on varmaan annettu ohjeeksi vaihtaa koko setti joka 3. päivä? Paljonko sulla laitettiin insuliinia säiliöön (arviokulutus 3 päivässä)? Tuskin tarvit 300ky 3 päiväksi?

Minähän teen vastoin ohjetta.  :-[  Minä olen asettanut hälytyksen, kun 20 yksikköä on jäljellä ja silloin vaihdan koko setin eli kerran viikossa. Viikon aikana vaihdan lisäksi 2 kertaa pelkän kanyylin. Viikossa kuluu noin 175 ky, täytän säiliöön noin 200 milliä ja loppu 25 ky menee hukkaan.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #227 : Helmikuu 16, 2016, 12:27:44 ip »

Paljonko teillä on yleensä inskaa pumpussa jäljellä, kun vaihdatte setin? Käytättekö sen jäljellä olevan?

Sulle on varmaan annettu ohjeeksi vaihtaa koko setti joka 3. päivä? Paljonko sulla laitettiin insuliinia säiliöön (arviokulutus 3 päivässä)? Tuskin tarvit 300ky 3 päiväksi?

Minähän teen vastoin ohjetta.  :-[  Minä olen asettanut hälytyksen, kun 20 yksikköä on jäljellä ja silloin vaihdan koko setin eli kerran viikossa. Viikon aikana vaihdan lisäksi 2 kertaa pelkän kanyylin. Viikossa kuluu noin 175 ky, täytän säiliöön noin 200 milliä ja loppu 25 ky menee hukkaan.
Mulla sama 20 ml häly. Mietin vain, jos lasken olevani keskimäärin Inarin olemattomalla essolla :) niin sekooks tää, jos vaihdan muulloin? Eilen oli menny 37,jotain IU, kolmeen milliin täytettiin, kone sanoi 279 IU.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #228 : Helmikuu 16, 2016, 14:42:52 ip »

Voit vaihtaa ihan milloin vain, ei se sekoo. Pumppu tunnistaa todellisen määrän. Kotoa poissaollessa voit laittaa hälyrajaksi vaikka 100ky, niin insuliini riittää vielä melkein 3 vrk:ksi "eräolosuhteissakin". Minä kuljetan vähän kauempana ollessani mukanani yhtä säiliötä ja paria infuusiosettiä + varajärjestelmän kestokynää, jonka 3 ml:n ampullsta täytän pumpun säiliön tarvittaessa.

Vaihtoja on tullut tämän 10 vuoden aikana tehtyä monenlaisissa paikoissa alkaen saksalaisen moottoritien levähdysalueesta etiopialaisen sähköttömän slummihotellin pimeyteen taskulamppu hampaissa. Pian siitä tulee sullekin rutiinia! :D
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #229 : Helmikuu 16, 2016, 15:54:12 ip »

En tiedä, mutta kuinka usein käyt osastolla nyt asennuksen jälkeen?

Mulla tulee pumppu, niin olen ottanut lomaa käyttöönottopäiväksi, mutta muuten pitäisi töissä käydä.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #230 : Helmikuu 16, 2016, 20:51:41 ip »

En tiedä, mutta kuinka usein käyt osastolla nyt asennuksen jälkeen?

Mulla tulee pumppu, niin olen ottanut lomaa käyttöönottopäiväksi, mutta muuten pitäisi töissä käydä.
Eilen sain, tänää puhelu, huomenna puhelu to sain päättää ite. Sen pidemmälle en tiä, mut käsitin et ens vkolla sinne.
Siis polille.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #231 : Helmikuu 16, 2016, 20:54:37 ip »

Voit vaihtaa ihan milloin vain, ei se sekoo. Pumppu tunnistaa todellisen määrän. Kotoa poissaollessa voit laittaa hälyrajaksi vaikka 100ky, niin insuliini riittää vielä melkein 3 vrk:ksi "eräolosuhteissakin". Minä kuljetan vähän kauempana ollessani mukanani yhtä säiliötä ja paria infuusiosettiä + varajärjestelmän kestokynää, jonka 3 ml:n ampullsta täytän pumpun säiliön tarvittaessa.

Vaihtoja on tullut tämän 10 vuoden aikana tehtyä monenlaisissa paikoissa alkaen saksalaisen moottoritien levähdysalueesta etiopialaisen sähköttömän slummihotellin pimeyteen taskulamppu hampaissa. Pian siitä tulee sullekin rutiinia! :D
No torstaina on eka itse. Laskelmien mukaan. Mut seuraava osuu jonnekin hotelliin tai tien varteen ilman essoa ;)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #232 : Helmikuu 16, 2016, 21:03:23 ip »

...
No torstaina on eka itse. Laskelmien mukaan. Mut seuraava osuu jonnekin hotelliin tai tien varteen ilman essoa ;)

Minä teen vahdot pääsääntöisesti kotioloissa ja noi mun esimerkit oli vain äärimmäisiä poikkeuksia. Vaihtoaikaa voi hyvin säätää aikaistamalla tai myöhentämällä. Pelkkää kanyylia vaihtamalla säätövaraa saa vielä enemmän.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #233 : Helmikuu 16, 2016, 21:16:25 ip »

...

Minä teen vahdot pääsääntöisesti kotioloissa ja noi mun esimerkit oli vain äärimmäisiä poikkeuksia. Vaihtoaikaa voi hyvin säätää aikaistamalla tai myöhentämällä. Pelkkää kanyylia vaihtamalla säätövaraa saa vielä enemmän.
Mietin et mun meni eilen kun vajaa vrk niin noin 38 IU, tänään näkyy menevän noin 50 IU. Toi kokonainen ruisku on hirveesti liikaa... No, pitää kysyä huomenna. Mut siis teet "välivaihdon" ilman ruiskutäyttöä?
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #234 : Helmikuu 16, 2016, 21:28:53 ip »

Joo, teen "välivaihdot" (2kpl) vain vaihtamalla pelkän kanyylin 2-3 vrk:n välein. Koko setin (säiliö, kanyyli ja katetri) vaihdan vain joka 3. kerralla eli kerran viikossa. Ja teen säiliön vajaatäyttöjä, en laita koko säiliöllistä.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #235 : Helmikuu 16, 2016, 21:30:18 ip »

Mun mielestä vaikeinta on kuitenkin bolustaa "oikein", eli ennen syöntiä. Tänäänkin, jälleen kerran, oli pakko syödä kun oli jo bolustanut, eikä maittanutkaan, vaan oikeasti oli pakkosyömistä ja kurkussa tökki :(

Niin tääl on viä 195 IU, eikä kulu kun se about 50.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2016, 21:40:22 ip kirjoittanut peeve »
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #236 : Helmikuu 16, 2016, 22:05:47 ip »

Jos ei ole kovin hidas syöjä niin kerkiää sen bolustamaan syömisen jälkeenkin, nopeammin se pika pumpusta toimii kuin kynästä annosteltuna. Eli jos piikillä pystyi syömisen jälkeen annostelemaan niin kyllä sen pumpullakin voi tehdä. Se taas miten ohjeistetaan tekemään on ihan toinen juttu.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #237 : Helmikuu 16, 2016, 22:10:43 ip »

Jos ei ole kovin hidas syöjä niin kerkiää sen bolustamaan syömisen jälkeenkin, nopeammin se pika pumpusta toimii kuin kynästä annosteltuna. Eli jos piikillä pystyi syömisen jälkeen annostelemaan niin kyllä sen pumpullakin voi tehdä. Se taas miten ohjeistetaan tekemään on ihan toinen juttu.
Kauhia räpätys oli siitä et aikuinen kyl tietää mitä syö. Ehkä en sit oo aikuinen ;)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #238 : Helmikuu 17, 2016, 09:01:25 ap »

Nyt se on sitten saatu ensimmäinen 640g:kin vaihtokuntoon. Säiliön kirkas tiivisterengas kaulalta irtosi ja piti laittaa pikaliimalla takas kiinni. Sinänsä parempi VEOon verrattuna ettei tuon irtoaminen vaikuta säiliön pysymiseen, ainoastaan tiiveys voi kärsiä. No nyt on kuitenkin jo uusi takuuvaihdokki käytössä ja kova käyttötesti jatkuu  ;D

Tuli vaan taas todettua että tuo uudempi sensori/lähetin on olevinaan liian fiksu. Nytkin kun yritin saada uuteen pumppuun lähetintä yhdistettyä, niin piti yrittää lähes kymmenen kertaa, ennenkuin onnistui. Se proseduuri on näköjään turhan tarkka etsimisen ja lähettimen laturista irrottamisen kanssa. Ei meinannu onnistua manuaalisesti eikä automaattisesti. En muista Veon kanssa olleen mitään ongelmia ja niitäkin vaihtoja tuli useita.
Aiemminkin mainitun kalibroinnin kanssa kans hankaluutta kun kalibrointi osuu iltapesun aikaan, eli ei välttämättä yhteyttä pumpun ja sensorin välillä juuri sokerin mittaushetkellä -> ei suostu kalibroitumaan.
Raivostuttavaa...
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #239 : Helmikuu 17, 2016, 09:40:48 ap »

60–5 yksikköä. Mä en halua stressata insuliinin riittävyydestä, mulla menee yleensä se 60–70 yksikköä x neljä päivää niin vedän 300 säiliön täyteen. Yhdestä pullosta täytän 3 kertaa. Nytkin taas kun olen ollut flunssassa, niin on mennyt säiliö tyhjäksi kun pitää korjata. Yleensä mulla on siten hiukan varaa siellä pumpussa jos tulee jotain hässäkkää että jostain syystä ei olekaan kanyyleitä vaihtaa jossain paikassa x. Ikävintä on jos on jossain kylässä ja ilta venyy (pitäis vaihtaa kanyyli+säiliö) ja alkaa inska loppua.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07