Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417189 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Medtronicin insuliinipumppu 640G  (Luettu 155102 kertaa)

lobo

• Vanha tekijä
Vs: Medtronicin insuliinipumppu 640G
« Vastaus #120 : Joulukuu 16, 2015, 12:08:39 ip »

Nykyisen tasapainon ongelmana on hiipien tulevat yölliset matalat. Kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto?

Tuohon ongelmaan ehdottomasti 640g kun lasku tapahtuu hitaasti niin pumppu pystyy ennakoimaan sen riittävän ajoissa suhteessa nykyinsuliineihin.

Eikö sen luulisi juuri olevan hyödytön tilanteessa jossa sokerit laskevat hyvin hitaasti? Eikö se juuri sen laskunopeuden perusteella arvioi tarvetta pysäytykselle?
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #121 : Joulukuu 16, 2015, 12:28:42 ip »

Laskee joo mutta joka tapauksessa se pyrkii siihen että se jää muistaakseni 1,1yks korkeammaksi kuin se määritelty matalan raja. eli jos matala määritetty 3,0 niin pysähtyy ennakoivasti jo 4,1, jos sokrut yhtään laskussa. Ennakkoa tuohon 4,1 arvoon pumppu laskee sitten sen nopeuden perusteella. Eli se ei tähtää edes siihen aseteltuun arvoon vaan pysymään sen yläpuolella.

Lähinnä tuolla viittauksella insuliineihin tarkotin sitä että jos syöt ja pistät esim. jälestä ja liikaa, niin sillon sinulla on aktiivista ateriainskaa elimistössä liikaa ja sokerit laskee nopeasti niin siihen laskuun se ei pysty, koska tuo ennakoiva pysätys ei laske aktiivisia boluksia mukaan

Niin ja VEOhan ei käynnistä syöttöä itestään sokerien noustessa, kuten 640g tekee. Ja vaikka hälyttelemättä, jos haluaa. Eli jos/kun pumppuun alkaa luottaa, niin voi nukkua yönsä rauhassa ja antaa pumpun "heräillä" omaan tahtiin
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #122 : Joulukuu 16, 2015, 12:37:16 ip »

Kiitos kaikille vastaajille! Taidan todellakin päätyä 640G malliin. Minulle on henkisesti paljon helpompi ottaa laite, joka pysäyttää annostelun matalan uhatessa kuin sellainen, joka omasta aloitteestaan lisää insuliinia korkeiden verensokerien kohdalla. Sen verran ikäviä kokemuksia on yöllisistä hypoista, että en mielelläni ota riskiä siitä että lisäannostelu tapahtuu jonkin virhetulkinnan perusteella.

Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #123 : Joulukuu 16, 2015, 13:03:35 ip »

Nykyisen tasapainon ongelmana on hiipien tulevat yölliset matalat. Kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto?
Tuohon ongelmaan ehdottomasti 640g kun lasku tapahtuu hitaasti niin pumppu pystyy ennakoimaan sen riittävän ajoissa suhteessa nykyinsuliineihin.
Eikö sen luulisi juuri olevan hyödytön tilanteessa jossa sokerit laskevat hyvin hitaasti? Eikö se juuri sen laskunopeuden perusteella arvioi tarvetta pysäytykselle?
Minulla ei ole tuota 640G:tä mutta olen ymmärtänyt niin että siinä on kaksi tapaa pysäyttää basaali
automaattisesti vs tason perusteella
a) Kun vs taso menee asetetun tason alle (rajan voi itse asettaa)
b) Kun ennakoidaan että nykyisellä vs tason laskunopeudella mennään asetetun rajan alle

... ja käyttäjä voi kytkeä nuo kaksi tapaa päälle/pois joko yhtäaikaa tai vain toisen (a tai b) tai ei kumpaakaan.
Ilmeisesti sekin on mahdollista että noista tapauksista tulee vain hälytys muttei pysäytystä ja
tietysti hälytyksetkin on poiskytkettävissä.
Esim. aluksi voi harjoitella noilla hälytyksillä ja sitten kun saanut rajat mieleisekseen niin voi kytkeä noita pysäytyksi päälle.

Eli uusimmallakin mallilla (640G) voi toimia kuten Veon kanssa joten nämä pysäytykset ei tarvitse olla syynä vanhemman mallin käyttöön.

Ja mikään myynnissä olevista ei vielä ala antamaan korjausbolusta korkean vs:n tapauksessa mutta vs rajan ylityksestä voi kytkeä hälytyksen päälle. Seuraava malli (670G) tulee sen osaamaan mutta sitä ei kannata jäädä odottelemaan koska
ei ole mitään varmuutta koska niitä saa Suomesta kun USA:ssa edes 640G ei ole saanut vielä FDA:n hyväksyntää ja myyntilupaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2015, 13:05:11 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #124 : Tammikuu 01, 2016, 01:20:32 ap »

Hyvää uutta vuotta,

Tämä ketju saa uuden seuraajan. Minulle tulee Medtronic 640G insuliinipumppu  parin kuukauden päästä.

Kirjattu

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #125 : Tammikuu 05, 2016, 15:19:22 ip »

Hyvä video 640g:stä entiseltä Veo-käyttäjältä.

http://youtu.be/bbzGiqgqMC4

Kokoa ajatellessa kannattaa tosiaan huomioida, että videon Veo on se pienempi 1,8ml malli, ja 640g normaali 3ml malli.
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #126 : Tammikuu 05, 2016, 23:06:08 ip »

Tuossa on kyllä paljon huonoa tuossa uudessa pumpussa. Henkilökohtaisesti eniten ottaa päähän tuo klipsi, jos se on tosiaan niin löysä ettei se pysy paidassa kun käy vessassa tai bokserien lahkeessa. Mihin ihmeeseen sen pumpun laittaa jos se ei pysy vaatteessa???  >:( Valikko vaikuttaa monimutkaiselta, kiitos ei. Parasta on vesitiiviys.
Kirjattu

JKD1

• Intoilija
« Vastaus #127 : Tammikuu 06, 2016, 15:59:32 ip »

Tuosta klipsistä voisi kyllä antaa palautetta Medtronicille, eipä juuri maksaa mitään tehdä vahvemmalla jousella oleva klipsi-v2.
Kirjattu
Minimed Paradigm Veo & Apidra 11/2012->,

[(Levemir&Apidra 03/2012-11/2012), (Lantus&Apidra 09/2010-03/2012), D1 (9/2010->)]

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #128 : Tammikuu 06, 2016, 16:28:26 ip »

Minulla ei ole kokemusta klipsista. kun en ole koskaan sitä käyttänyt. Itse pidän pumppua joko taskussa tai vyötärönauhan alla. Koska pidän pumppua aina puuvillapussukassa, se pysyy hyvin siinä. Ja pussukan ansiosta muuten pumppukin on pysynyt lähes uuden näköisenä.

Tuota pumppua olen nyt jonkin aikaa käyttänyt. Joku täällä mainitsikin sen moneen kertaan kuittauksen, mitä itsekin hieman ihmettelen. Siis tuo lukituksen avaaminen joka herran kerta. En tiedä, saako sen pois jostain, mutta tuskinpa. Lähes jokaisen toiminnan yhteydessä on ensin sillä nuolinäppiksellä avata ensin lukitus. Varsinkin unenpöppörössä se ottaa vähän pattiin.

Sitten olen huomioinut, että Veoon verrattuna tämä pumppu on jotenkin herkempi häiriöihin. Milloin ilmoittaa, ettei annostele ja toisinaan taas ettei saa yhteyttä sensoriin jne. Kovasti joutuu kuittailemaan myös silloin, jos sokeri kohoaa vaikka 14:sta. Vaikka kuittaat korkean, ilmoittaa esim. 12 kohdalla taas uudelleen, että korkea jne.

Luultavasti tämä on vasta tätä alkukankeutta. Tykkään kyllä pumpusta varsinkin sen takia, että sen näyttö on selkeä ja nykyaikainen. Ei tarvitse ottaa lukulaseja esiim. Veossa ihmettelin alusta saakka sen huonoa näyttöä, fontteja jne.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #129 : Tammikuu 06, 2016, 19:00:10 ip »

Minä käytän klipsiä ja olen huomannut ihan saman kuin videon tekijä: varsinkn vaatteita vaihtaessa totuin Veon kanssa laittamaan klipsin hameen/paidan helmaan. Ei pysy tämä rimpula helmassa kuin hetken ja sitten nykäisee ikävästi kanyylia, kun jää roikkumaan katetrin varaan.

Sensori on tosiaan herkempi, mutta myös tarkempi, kun sen "työkalut" ovat nyt lähettimessä, eikä pumpussa.

Muuten olen tyytyväinen, vaikka otti man aikansa opetella uusia juttuja.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #130 : Tammikuu 06, 2016, 19:11:39 ip »

Minä käytän klipsiä ja olen huomannut ihan saman kuin videon tekijä: varsinkn vaatteita vaihtaessa totuin Veon kanssa laittamaan klipsin hameen/paidan helmaan. Ei pysy tämä rimpula helmassa kuin hetken ja sitten nykäisee ikävästi kanyylia, kun jää roikkumaan katetrin varaan.

Sensori on tosiaan herkempi, mutta myös tarkempi, kun sen "työkalut" ovat nyt lähettimessä, eikä pumpussa.

Muuten olen tyytyväinen, vaikka otti man aikansa opetella uusia juttuja.
Mahtaiskohan se mahtua kännykkäkoteloon? Olisi vähän fyllinkiä suojaksi.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #131 : Tammikuu 07, 2016, 00:12:26 ap »

Meille uusi on luvattu kun entinen hajoaa...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #132 : Tammikuu 07, 2016, 11:15:03 ap »

Pari kertaa käynyt niin - viimeksi tänä aamuna, että; 
Käytiin ukkokullan kanssa labrasssa ja päätettiin mennä sen jälkeen aamiaiselle kahvilaan. Mittasin sokerin 5,4 ja pistin croisantille ja hedelmäsmoothielle (20gHH). Pumppu ilmoitti vähän yli 3 yksikkoä ja annosteli sen.
Kun  päästiin vajaan tunnin kuluttua kotiin, pumppu ilmoitti, ettei ko. viimeistä bolusta ole annosteltu (??!) ja se on tehtävä uudestaan. Höh! Miksi se vasta sitten sen ilmoitti?

Onko muille käynyt näin?
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #133 : Tammikuu 07, 2016, 14:13:44 ip »

Teitkö bolus-toimet kuitenkin ihan loppuun asti?
Siinähän on monta vaihetta ja esim. jos maksimibolus ylittyy, jättää bolustamatta, jos ei vastaa "Kyllä"

Sulla ei tätä vaihtoehtoa noilla sokereilla, mutta jos esim vs on korkealla, vinkuu siitä ensin. Sen ilmoitus pitää vierittää ensin näytöllä alas ja kuitata ok:lla. Ja vielä sen jälkeen tulee "Annostele bolus", joka pitää kuitata. Ellei tee näin, piippaa kyllä hetken päästä. Ja jos sitä ei huomaa, ilmoitus annostelun suorittamatta jättämisestä jää näytölle, kunnes sen kuittaa sen.

Ärsyttävän monta vaihetta ja kuittausta! Mulla jää usein kiireessä se viimeisin vaihe väliin ja sitten ihmettelen korkeita sokereita! :(
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #134 : Tammikuu 07, 2016, 14:45:07 ip »

Paljonko noi insuliinipumpun tarvikkeet vie tilaa, ja kuinka usein niitä haetaan?
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07