Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 43

Kirjoittaja Aihe: Medtronicin insuliinipumppu 640G  (Luettu 155591 kertaa)

Nainen57

• Intoilija
Vs: Medtronicin insuliinipumppu 640G
« Vastaus #75 : Marraskuu 10, 2015, 13:37:54 ip »

Minusta kalibroinnin kestäminen ei ole ongelma. sensorihan joka tapuksessa näyttää hieman vanhempia arvoja kuin mikä todellinen vs on. Eli jos syö kalibroinnin aikana, no worries, sensori alkaa näyttää korkeampia sitten kun sen aika tulee.

Minä olen myös huomannut että sensorin vs on useimmiten lähempänä mittarilukema kuin vanhalla Veo & MiniLink lähettimellä

MUTTA arvelen että uuden  640G pumpun kanssa täytyy henkilökohtainen basaalin annostus miettiä kokonaan uudelleen. vArsinkin kun käyttää sitä keskeytys ennen matalaa verensokeria (suspension before low) toimintoa joka on se uusi hieno juttu jonka takia 640G pumppua kehutaan.

Onko muilla 640G käyttäjillä samanlaisia kokemuksia?
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 640G pumppu 26.10.2015 (Veo 554 pumppu oli käytössä 15.10.2011 lähtien)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Marraskuu 11, 2015, 16:10:58 ip »

Minä sain tänään tietää, että pumpun mukana tulee lähetin ja mittari. Joten ei oo syytä kyllä Vantaalta muuttaa mihinkään. Hommat hoituu moitteettomasti kaikin puolin.  8)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #77 : Marraskuu 12, 2015, 20:14:34 ip »

Kuulin tänään Kouvolassa Diabeteksen päivityspäivässä pumppuedustajalta, että Medtronicilta on jo tulossa markkinoille 640G:n seuraaja jossa on lisäominaisuutena korkeitten korjausmahdollisuus! Kun verensokeri ylittää asetetun rajan, niin pumppu alkaa syöttää insuliinia ja korkea sokeri korjaantuu.

Tämän tarkemmin asiasta ei ollut vielä puhetta.

Lisäksi kehitteillä on pumppu, jossa on ed. mainittujen ominaisuuksien lisäksi myös Glucagenin syöttö tarvittaessa.

Jään odottelemaan mielenkiinnolla!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #78 : Marraskuu 12, 2015, 20:19:27 ip »

Kuulin tänään Kouvolassa Diabeteksen päivityspäivässä pumppuedustajalta, että Medtronicilta on jo tulossa markkinoille 640G:n seuraaja jossa on lisäominaisuutena korkeitten korjausmahdollisuus! Kun verensokeri ylittää asetetun rajan, niin pumppu alkaa syöttää insuliinia ja korkea sokeri korjaantuu.
Siinä vaiheessa sensorin luetettavuus pitää olla todella hyvä ja ainakaan virheelisiä liian suuria arvoja ei saa olla.

Mikä on tilanne tällä hetkellä USA:ssa 640G:n FDA-hyväksynnän kanssa ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Marraskuu 12, 2015, 21:12:56 ip »

Tämän tarkemmin asiasta ei ollut vielä puhetta.

Lisäksi kehitteillä on pumppu, jossa on ed. mainittujen ominaisuuksien lisäksi myös Glucagenin syöttö tarvittaessa.

Jään odottelemaan mielenkiinnolla!  :)

Meille diabeteslääkäri kertoi tuosta viimeksi. Totesi että ihan varmaan hyödytään 640G:stä mutta vielä parempi meille olisi sitä seuraava versio juurikin tuon korkeiden korjaamisen osaamisen vuoksi.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #80 : Marraskuu 12, 2015, 22:39:43 ip »

Minä olen myös huomannut että sensorin vs on useimmiten lähempänä mittarilukema kuin vanhalla Veo & MiniLink lähettimellä

Sama huomio.

Lainaus
MUTTA arvelen että uuden  640G pumpun kanssa täytyy henkilökohtainen basaalin annostus miettiä kokonaan uudelleen. vArsinkin kun käyttää sitä keskeytys ennen matalaa verensokeria (suspension before low) toimintoa joka on se uusi hieno juttu jonka takia 640G pumppua kehutaan.

Onko muilla 640G käyttäjillä samanlaisia kokemuksia?

Minä olen reilun kuukauden pumppailun jälkeen muuten tyytyväinen, mutta toisaalta hieman eksyksissäni, sillä vanhat basaalit eivät tosiaan oikein toimi enää. Osaltaan siihen vaikuttaa myös samaan aikaan aloitettu kilpirauhaslääkitys.

Ennakoiva pysäytys tekee vähän ongelmia, sillä mulla on aina ollut hyvin nopealiikkeiset sokerit: nopeita pudotuksia ja nousuja. Nopeaa laskua seuraa usein reaktiivinen korkea, joka yhdessä pysäytystoiminnon kanssa on huono ominaisuus. Mulla on ollut enemmän vuoristorataa kuin vuosiin.

Yritän huomisella D-lääkärin vastaanotolla kysellä jotakin tasaavaa eli näitä uusia maksan toimintaa hillitseviä lääkkeitä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #81 : Marraskuu 13, 2015, 09:57:28 ap »

Medtronics tuntuu puskevaan aika tiheään tahtiin uusia ominaisuuksia noihin pumppuihinsa, ilmeisesti pumpun tyyppinumerokin juoksee samaa tahtia 650G,660G,670G jne.

Miksiköhän Medtronics ja muutkin pumppuvalmistajat eivät kehitä annosehdottajaa eteenpäin huomioimaan aktiivinen insuliini myös korjaamaan annoslaskelman ateriaboluksen osuutta. Esim. kun mitataan aterialle tavoitetason lähellä oleva vs taso ja aktiivista inskaa selvästi. Jotenkin on vallalla sellainen ajatusmalli että siinä tilanteessa aktiivisen arviointi ei voi pitää paikkaansa (ja unohdetaan) koska niinhän ei olisi pitänyt tapahtua edellisen boluslaskelman perrusteella. Mutta ainahan kaikki ei mene laskelmien mukaan ...
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #82 : Marraskuu 13, 2015, 11:44:03 ap »

Medtronics tuntuu puskevaan aika tiheään tahtiin uusia ominaisuuksia noihin pumppuihinsa, ilmeisesti pumpun tyyppinumerokin juoksee samaa tahtia 650G,660G,670G jne.

Edustajan mukaan Medtronicin tavoitteena on saada kehitettyä täydellinen keinohaima!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #83 : Marraskuu 13, 2015, 11:59:05 ap »

Edustajan mukaan Medtronicin tavoitteena on saada kehitettyä täydellinen keinohaima!  :)
Joo, näitä projekteja on ollut meneillään lukuisia jo muutaman vuoden, siis ihan sellaisia jotka jotkut diabeetikotkin
ovat päässeet lyhyen tutkimusjakson ajan käyttämään. Niitä on muitakin kuin Medtronics aktiivisena tässä asiassa.
Selvästi panoksia on lisätty myös sensorin (vs anturin kehittämiseen) koska jos sitä ei saada selvästi paremmaksi niin
tämä ei tule menestymään. Myös sensorin viive tuottaa jonkin verran ongelmia ja säätöalgoritmeja ovat joutuneet kovasti miettimään.

Joissain projekteissa pidetään välttämättömänä tuon glucagenin käyttöä rinnalla, toiset uskovat selviävänsä ilman sitä.

Yhdessä hiilareiden/rasvojen/proteiinin imeytymistutkimuksessa oli käytetty koehenkilöillä sellaista Veon viriteltyä
mallia jossa ohjelmisto oli pistetty säätelemään yön aikana vs tasoa basaalin avulla tarpeen mukaan sekä alas- että ylöspäin eli siis säätösilmukka oli jo suljettu.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #84 : Marraskuu 13, 2015, 14:28:02 ip »

Ennakoiva pysäytys tekee vähän ongelmia, sillä mulla on aina ollut hyvin nopealiikkeiset sokerit: nopeita pudotuksia ja nousuja. Nopeaa laskua seuraa usein reaktiivinen korkea, joka yhdessä pysäytystoiminnon kanssa on huono ominaisuus. Mulla on ollut enemmän vuoristorataa kuin vuosiin.

Yritän huomisella D-lääkärin vastaanotolla kysellä jotakin tasaavaa eli näitä uusia maksan toimintaa hillitseviä lääkkeitä.

Onko tuo pysäytys semmoinen, jota ei saa uudessa pumpussa ollenkaan pois päältä? Jos niin on, niin pakko sanoa, ettei kyllä kaikkia käyttäjiä ole huomioitu ollenkaan. Veossahan saa pysäytyksen pois kokonaan jos ei ole tarvetta tai ei sitä halua käyttää. Hoitoa valvova taho nyt ei tietty tykkää siitä, mutta esim. itse olen pitänyt pitkiäkin aikoja kaikki extraominaisuudet pois päältä (ei varoituksia, ei pysäytystä jne.).
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Marraskuu 13, 2015, 14:38:18 ip »

Onko tuo pysäytys semmoinen, jota ei saa uudessa pumpussa ollenkaan pois päältä? Jos niin on, niin pakko sanoa, ettei kyllä kaikkia käyttäjiä ole huomioitu ollenkaan. Veossahan saa pysäytyksen pois kokonaan jos ei ole tarvetta tai ei sitä halua käyttää. Hoitoa valvova taho nyt ei tietty tykkää siitä, mutta esim. itse olen pitänyt pitkiäkin aikoja kaikki extraominaisuudet pois päältä (ei varoituksia, ei pysäytystä jne.).

Siinä on kaksi erilaista pysätystoimintoa:
1. ennakoiva, joka "ottaa kiinni jo aika ylhäältä", jos laskunopeus on suuri
2. matalan pysätystoiminto, joka pysäyttää, kun vs. on ennalta määritellyllä tasolla (kuten oli Veossakin)
Ja lisäksi vielä on erilaisia varoituksia etukäteen.

Kaikki saa helposti otetuksi pois käytöstä. Mullahan ei ollut Veossakaan pysäytystoimintoa käytössä, mutta 640G:n kanssa otin ennakoivan pysäytyksen käyttöön, kun luulin hyötyväni siitä. Just D-lääkärini kanssa sovittiin, että otan sen ainakin toistaiseksi pois käytöstä, kunnes saadaan kilpirauhaslääkitys ja samalla basaalit kuntoon. Osa mun vuoristoradasta johtui tosin siitä, että olin laittanut annosoppaaseen aktiivisen insuliinin ajaksi liian lyhyeksi (2h) ja se aiheutti liian suuria boluksia. Nyt sekin on korjattu ja kokeillaan nyt tätä.

Lääkärin kanssa keskustellessa, sensorikäyriä analysoidessa ja muutoksia tehdessä kaikki tuntuu niin selvältä, mutta kun mun arki on aika hektistä, pienetkin asiat saavat systeemin horjumaan. Pitäisi vaan purkaa sensoria useammin (vaikka kerran viikossa aluksi)ja katsoa trendikäyriä, niin moni asia kirkastuisi. Pitäisi ja pitäisi.... ;)
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #86 : Marraskuu 13, 2015, 19:28:08 ip »

Hyödyntääkö tuo 640G:n "ennakoiva pysäytys" myös jotenkin aktiivisen insuliinin määrän eli laskee että
pääseekö aktiivisen insuliinin voimin hyporajalle. Jos aktiivista ei näyttäisi olevan tarpeeksi mutta vs laskun vauhdin perusteella sinne tunnin päästä joudutaan niin voihan se pysäyttää ilman tuota aktiivistakin mutta aktiivisen huomioimalla voi
ehkä pysäyttää tai madaltaa basaalia jo aiemmin. Jos se pääsisi tekemään korjauksen basaalin madalluksella niin ehkä silloin nuo äskoon kuvaamat ongelmat ei olisi niin pahoja.
Kirjattu

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #87 : Marraskuu 13, 2015, 21:46:44 ip »

EI.

Tätä samaa kysyin ku evustajan johdolla otettiin uus pumppu käyttöön. Ymmärtääkseni ainoastaan sokerin muutosnopeuden perusteella tekee ennakoivan pysäytyksen laskien sen niin että kun pumppuun säädetty matalan rajaksi esim. 3.8, niin se lisää siihen olikohan se 1,1 ja pyrkii ennakkolaskelmissaan ettei pääsisi tuon alle eli tässä esim. 4,9. Tota lisärajaa en ole mistään pumpusta löytänyt eikä sitä voine säätää, mutta näillä perusteille pysäytys toimii
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #88 : Marraskuu 13, 2015, 23:25:21 ip »

Tätä samaa kysyin ku evustajan johdolla otettiin uus pumppu käyttöön. Ymmärtääkseni ainoastaan sokerin muutosnopeuden perusteella tekee ennakoivan pysäytyksen laskien sen niin että kun pumppuun säädetty matalan rajaksi esim. 3.8, niin se lisää siihen olikohan se 1,1 ja pyrkii ennakkolaskelmissaan ettei pääsisi tuon alle eli tässä esim. 4,9. Tota lisärajaa en ole mistään pumpusta löytänyt eikä sitä voine säätää, mutta näillä perusteille pysäytys toimii
Mulla on tällä viikolla pysäyttänyt jo 6,2:ssa, vaikka matalan rajaksi on säädetty (päivällä) 2,8. Mutta silloin laskuvauhti olikin poikkeuksellisen nopea.  :-\
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #89 : Marraskuu 14, 2015, 00:01:30 ap »

Kunhan nyt osaisivat laittaa aktiivisuusittarin siihen pumppuun ja pienentää perusannosta liikkumisen aikana automaattisesti.
Kirjattu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 43

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07