Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Medtronicin insuliinipumppu 640G  (Luettu 155405 kertaa)

lobo

• Vanha tekijä
Vs: Medtronicin insuliinipumppu 640G
« Vastaus #45 : Lokakuu 19, 2015, 14:38:19 ip »

Vaikkei nyt uusimmasta pumppumallista kokemusta olekaan, mutta pumppu kuin pumppu mihin siirtyy piikeistä; Mä meinasin ensimmäiseksi tappaa itteni hypoon pumpun saatuani, kun oli maltillisesti hieman korkealla sokerit, ei edes pahasti vaan muistaakseni tyyliin 9 tms. ja mäsäytin vanhasta muistista 5U korjausta. Toimi pikkusen eri malliin pumpulla insuliini kuin kynällä...

Mä en kyllä tiedä onko tuo sensorin lykkääminen samaan syssyyn pumpun kanssa aina ihan fiksu idea, siinähän tulee hulluksi kun kahta uutta juttua ja potentiaalisesti hankalaa yrittää hallita. Kokemusta siitäkin, samasta pumpun aloituksesta ja se sensori lisäsi kyllä stressitasoa aika hurjasti...

Juomisen kanssa riittää kyllä hyvin se 1,5-2 litraa nestettä vuorokaudessa, ihan normaali nestetasapaino on riittävä. Ylinesteytys ei tuo mitään lisäetua.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Lokakuu 19, 2015, 14:43:44 ip »

Samoilla linjoilla lobon kanssa: ei tarvita mitään ylitankkausta, normaali juominen riittää.

Pelkässä pumpussakin olisi jo itsessäänkin ihan riittävästi opeteltavaa, mutta toisaalta sensori ja annosopas voivat olla hyviä apureita alkuvaiheen säädöissä. Minulle oli yllätys pistoksilta pumppuun siirtyessäni se, kuinka paljon paremmin insuliini tehoaa, kun sitä annostellaan koko ajan pienenpienissä erissä. Vaikutti paitsi basaali-, myös bolusmääriin.

Alussa pitäisi malttaa muutella vain yhtä asiaa kerrallaan ja katsoa niillä asetuksilla vähintään 3-4 vrk, muuten tulee sotkuinen olo, eikä pysty hahmottamaan, mikä kulloinkin vaikutti mihin.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #47 : Lokakuu 19, 2015, 15:09:33 ip »

Saan huomenna eka sensorin, jos kestän teipin, saan pumpun.

Hyvä jos normijuominen piisaa. Juon paljon ja aattelin et pitäis viä enempi. Olin jotenki saanut sellaisen käsityksen.

En muuten ikuna korjais ysiä viidellä :)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #48 : Lokakuu 19, 2015, 15:17:56 ip »

No mulla oli "pikkuisen" probleemaa sokereiden kanssa sillon, ihan noin niinkuin joka suuntaan. Siksipä se pumppu laitettiiinkin. Tuntuu uskomattomalta annokselta nykyisin itsestänikin.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Lokakuu 19, 2015, 15:25:02 ip »

No mulla oli "pikkuisen" probleemaa sokereiden kanssa sillon, ihan noin niinkuin joka suuntaan. Siksipä se pumppu laitettiiinkin. Tuntuu uskomattomalta annokselta nykyisin itsestänikin.
Jännä kun täällä taas saa pumpun kun on eka tsempannu.  Sullon varmaan ollu joku vaikuttamattomuus. Mulla kun on muuten isohkot annokset niin korvaukseksi silti reilusti. Ennen ateriaa voisin kyl tuupata :)
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #50 : Lokakuu 19, 2015, 17:19:05 ip »

Tämä menee taas melko puhtaasti OT:ksi, vaikka pumppuhoidon aloittamiseen liittyykin. Jos ketä ei kiinnosta tai muuten vain kyllästyttää mun jorinat, niin hyppää yli viimeistään NYT.

Siis mullahan oli pätevä ja vähän kontroversiaali diabeteslääkäri sillon. Mä olin ihan romuna hoidon suhteen silloin kun ekan kerran tavattiin, olin kolmisen vuotta ollut enemmän tai vähemmän hunningolla hoidon suhteen ja sitten oli vielä n. vuoden pätkä juuri ennen hänen tapaamistaan, kun mulla ei käytännössä ollut mitään hoitokontakteja diabeteksen kanssa. Ja kyllä, siis me rukattiin hoitotasapainoa aivan hemmetin paljon paremmaksi ennen pumppua, se oli ihan tappolinjaa alunperin ja hän näki, että vaikka tilanne oli pitkälti sama kuin mitä vaikkapa Huhtiksella on ollut, niin pystyin ottamaan itseäni niskasta kiinni, tiesin, osasin ja ymmärsin diabeteksen hoidon. Kyse oli pahasta hoitoväsymyksestä ja kroppa oli niin romuna, ettei sitä piikeillä todennäköisesti olisi saatu oikein kunnon malliin enää.

Mut mähän olinkin sitten vähän niinkuin hänen tähtipotilaansa  8) Saatiin ihan halvatun loistavia tuloksia pumpulla, vaikka lähtötilanne olikin sellainen jossa kovin moni lääkäri ei ottaisi yhtään mitään vastuuta potilaan hoitamisesta, koska tilanne luokiteltaisiin "toivottomaksi". Vaan sielläpä olikin hyvä rahatilanne ja lääkäri jolla oli aito kiinnostus työhönsä ja kyky nähdä pikkuisen pintaa syvemmälle.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Lokakuu 19, 2015, 17:20:55 ip »

Onks sen etunimi Heidi  :o
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #52 : Lokakuu 19, 2015, 17:33:45 ip »

Ei, Ruotsista kotoisin oleva mieslääkäri. Ymmärtääkseni tehnyt diabetestutkimustakin, mutta myöhemmin sitten siirtynyt enemmän käytännönläheiseen toimintaan.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #53 : Lokakuu 19, 2015, 18:16:02 ip »

Ok 😊
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #54 : Lokakuu 20, 2015, 02:06:31 ap »

Lisää OT:ta, nyt kun muistelin tuota lekuria ja hänen kanssaan toiminutta d.hoitajaa, joka oli aivan huippu hänkin (itsellään D1), vaikka olikin vastavuoroisesti aika konservatiivi hoidon suhteen, niin tuli tosi ikävä sinne. Tässä olis kyllä vähän semmonen tilanne, että pitäis melkein asumisjuttujen vuoksi siirtää muutenkin taas kirjat ainakin vuodeksi sinne. Sieltä heltiäis toi uus 640G:kin suuremmin mukisematta, kun ovat olleet Medtronicin asiakasaluetta. Pitääpä selvittää, että vieläkö toi parivaljakko toimii diabetesjutuissa.

Ainoo vaan, että nyt oon vihdoin saanu hoitokontaktit justiinsa hyvin reilaan täällä, niin olis tosi harmi katkoa ne. Ja täällähän mä aattelin asua oikeasti kuitenkin jatkossa. Tietty tää vapaus valita hoitopaikkansa olis yks vaihtoehto...mut se silti katkois suhteet täällä.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Lokakuu 22, 2015, 18:56:14 ip »

Mulla on ollut uusi pumppu käytössä 18 vrk ja jo nyt hälyttelee vajaata paristoa. Sensoroin siis jatkuvasti ja näin alkuvaiheessa on tullut kieltämättä näplätyksi pumppua tavallista enemmän, kun olen yrittänyt opetella uusia valikkoja.

Pumpussa oli alunperin Energizerin lithium-paristo ja sain hoitotarvikejakelusta Energizerin tavallisia alkaliparistoja.
Onko kokemuksia eri paristotyyppien kestosta tässä pumppumallissa?
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #56 : Lokakuu 22, 2015, 19:01:34 ip »

Ei mitään hajua, en ole silleen kirjaa pitänyt paristojen kestävyyksistä. 3-4 viikkoa ehkä. Vartaa ei huolinut ollenkaan, tänään tarvikejakelussa näin Energizeisereita, oon ostanut aika monta pakettia, niin tietää pyytää niitä ens kerralla.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

peeve

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Lokakuu 22, 2015, 19:16:54 ip »

Harmi kun en kattonu mitä merkkiä keskussairaala käytti näissä.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #58 : Lokakuu 22, 2015, 19:53:07 ip »

Harmi kun en kattonu mitä merkkiä keskussairaala käytti näissä.

Maahantuoja suosittelee Energizer-paristoja. Ja tähän malliinhan käyvät AA-kokoiset alkali- ja litium-paristot tai uudelleenladattavat akut. Litium-paristojen etuhan on se, että ne painavat huomattavasti vähemmän kuin muut, mutta mietin lähinnä että onko kestävyydessä eroja.

Mulla aiemmin Veo+jatkuva sensorointi ja siinä Energizer AAA-alkaliparisto kesti kevyesti 4-6 viikkoa.
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #59 : Lokakuu 22, 2015, 21:53:47 ip »

Olisiko eri paristotyyppien kestävyys kuvattu pumpun manuaalissa, jossain siellä teknisissä ominaisuuksissa ?
640G:ssä on tuo isompi näyttö ja vielä väreillä ja se kuluttaa todennäköisesti enemmän virtaa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07