Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6875 jäsentä  •  416672 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marcov, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien syyskuulumiset 2015  (Luettu 60317 kertaa)

omelia

• Matkailija
Vs: Raskaana olevien syyskuulumiset 2015
« Vastaus #30 : Elokuu 14, 2015, 17:12:29 ip »

No täällä saatiin ohjeeksi juoda paljon eli ainakin 4 litraa päivässä ja ottaa rauhassa ja mennä maanantaina tk päivystykseen jos olo ei ala helpottaa. Nyt alkanu rasituksessa supistelu mutta kuulemma niin kauan ku ei ole vuotoa tai kipua siihem ei puututa! Eipä nyt auta kun olla stressaamatta ja koittaa levätä! Huh ärsyttävää meidän terkkarissa lääkärit ei erota 1 ja 2 tyypin diabetesta toisistaan niin mitenköhän ne naikkarilla luulee että ne osaa hoitaa raskaana olevaa 1 tyypin diabeetikkoa !
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #31 : Elokuu 17, 2015, 10:34:46 ap »

Omelia, ystäväni kärsi vastaavantyyppisestä vatsakivusta raskausaikana ja hänellä todettiin virtsatietulehdus, joka sitten hoidettiin antibiooteilla ja kaikki oli sen jälkeen ok. Kivut ja oksentaminen johtuivat kuulemma tulehduksesta. Onko tämä virtsatietulehduksen mahdollisuus poissuljettu sinulla?

Itselläni olo on kuin valtamerilaivalla. Olen turvonnut ja ärtyisä. Mukavaa seuraa koko perheelle siis.  ::)

Mulle on varattu viikon päästä tiistaille sektioaika ja alkaa jo hirvittää vietävästi. Tosin menen vielä keskiviikkona Tayssiin, jossa tekevät omasta toiveestani painoarvion. Voisin nimittäin siirtää sektiota vähän eteenpäin, jos se olisi vauvan voinnin ja koon puolesta mahdollista. Jotenkin syyllinen olo siitä, että toinen revitään sisuksistani liian aikaisin.  :-[ 

Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #32 : Elokuu 17, 2015, 15:46:56 ip »

Omelia, ystäväni kärsi vastaavantyyppisestä vatsakivusta raskausaikana ja hänellä todettiin virtsatietulehdus, joka sitten hoidettiin antibiooteilla ja kaikki oli sen jälkeen ok. Kivut ja oksentaminen johtuivat kuulemma tulehduksesta. Onko tämä virtsatietulehduksen mahdollisuus poissuljettu sinulla?

Itselläni olo on kuin valtamerilaivalla. Olen turvonnut ja ärtyisä. Mukavaa seuraa koko perheelle siis.  ::)

Mulle on varattu viikon päästä tiistaille sektioaika ja alkaa jo hirvittää vietävästi. Tosin menen vielä keskiviikkona Tayssiin, jossa tekevät omasta toiveestani painoarvion. Voisin nimittäin siirtää sektiota vähän eteenpäin, jos se olisi vauvan voinnin ja koon puolesta mahdollista. Jotenkin syyllinen olo siitä, että toinen revitään sisuksistani liian aikaisin.  :-[

Muista kuitenkin loppuajan kilo ja viikko...vauvassa siis. Tosin tuskin siellä enää Tulokkaan Sirkku vastaa diabeetikoista. Se ei kyllä yli päästänyt.
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #33 : Elokuu 18, 2015, 11:33:22 ap »

Ai tuollainen kilo ja viikko sääntökin on? Tietty yksilöllistä, mutta kuitenkin nopeaa kasvua on luvassa. Hmm. Esikoinen syntyi viikoilla 38+4 ja painoa oli 3800g ja tämä nyt masussa oleva kaveri kasvaa suurinpiirtein samoilla käyrillä kuin esikoinenkin. Toki tässä loppuvaiheessa voi tulla yllättäviäkin käänteitä kasvukäyrissä, joten saa nähdä, minkälaisen painoarvion saamme huomenissa. Huomenna Tayssiin siis.

Juu, tuo Sirkku -niminen lääkäri ei kuulosta tutulta. Mulla on ollut tällä kertaa 5 eri synnytyslääkäriä arvioimassa tilannetta. Olisi kivaa, että aina olisi sama tyyppi paikalla, mutta sairaalan käytäntö on tämä. Sisätautilääkäreitä olen nähnyt vain 2, mutta kummankaan kanssa ei sillä tavalla synkkaa. Tai koen, että eivät voi kauheasti auttaa mua noissa pumppusäädöissä ja siksi on vähän turhan tuntuista ravata sisätautilääkärin vastaanotolla. Itse ne säädöt on tietty tehtäväkin, jos haluaa toimia nopeasti. Nyt insuliinin tarve on tullut hurjasti alaspäin. Hypoilen melkein joka yö ja olen nyt toistuvasti tehnyt pieniä muutoksia perusinsuliiniin. Pitäisi laittaa vähemmän ateriainsuliiniakin, mutta se tuntuu riskialttiilta vaihtoehdolta, kun liian pienet ateriainsuliinit nostavat aterianjälkeiset helposti turhan korkeiksi. No, tuttua stooria teille.

Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #34 : Elokuu 19, 2015, 12:32:41 ip »

No niin. Sektiopäivä lyöty lukkoon ensi tiistaille. Hui! Vauva oli oikein hyvä vointinen, mutta olivat lähinnä huolissaan turvotuksestani, jota onkin nyt kertynyt. Painoa on tullut kuukauden sisään 8kg, joista osa toki muistakin syistä johtuvaa painonnousua, mutta kuitenkin. Mulla on sellainen olo, että naamakin on turvoksissa. Nyt lauantaina pitää mennä käyrille osastolle, jossa varmistavat vauvan tilanteen vielä kertaalleen.

Mitenkäs teillä muilla menee? Olisi kivaa kuulla tilanteestanne.  :)
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Elokuu 19, 2015, 14:37:47 ip »

Mä kotiuduin just uusintakierrokselta sairaalasta, perjantaina menin. Nyt ne potkas mut ulos kun supistaa, supistaa, aina vaan supistaa (tälleen normisti muutaman kerran tunnissa, välillä kovemmin, välillä "normaalimmin"), mutta ei vaikuta kohdunsuuhun. En kyllä ihan tajunnu lekurin höpinöitä, että miten niin ei vaikuta, pituutta oli taasen se 3cm mutta kohdunsuu on nyt kypsynyt ja aukee yhdelle sormelle. Eli jotain on tapahtunut, muttei kuitenkaan ole?

Mulla ittelläni vähän ahdistaa, mistä mä nyt sit tiedän millon lähtee sairaalaan takasin? Kun nyt olin taas vähän niinkuin turhaan, tällasen kuvan sain. Eihän se ilmeisesti mitään sillon kun noi pysyy aisoissa levolla ja tuolla tasolla mitä ne nyt on ollut, mutta kotona mulla ei ole mitään aineita millä saan supistuskierteen loppumaan sit jos se pamahtaa päälle taas. Juu, lepo, vettä, panadolia ja opamoxia, vaan hyvinhän ne perjantainakin auttoi kun supisti koko päivän ja lopultaan yöllä oli sitten 1,5-4min kestäviä supistuksia 2 minuutin välein joita eivät meinanneet saada lääkkeillä loppumaan. Tuskin sitä kroppa voi kovin kauan kestää? Tai vaikka kestäiskin niin mä en.

Ainiin, hobis oli 5,8, kortisonista ja osastolla makaamisesta huolimatta. Mulla on kohonnu vuorokauden insuliinimäärä päälle 70 yksikköön nyt kahden viikon aikana  :o
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2015, 15:18:52 ip kirjoittanut lobo »
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Larla

• Intoilija
« Vastaus #36 : Elokuu 19, 2015, 17:17:25 ip »

Ei tuo supistelu nyt ihan normilta kuulosta. Mulla viimesimmässä kävi niin, että kahtena yötä kävin synnärillä avautumassa pari senttiä ja sitten lopahti ja kotiin. Toka kerralla tosin jäin osastolle. Viikkoja oli jo 36+2 ja seuraavana päivänä kalvot puhkastiin, olin jo 5cm auki. Musta aina tuntuu, että jotain se vauva yrittää kertoa jos kovin ulos pyrkii. Ehkä kuitenkin hyvä tietää, ettei sinulla kohdunsuuntilanne ihan nopeasti etene. Mulla oli siis kolmannesta silloin toisella kerralla supistukset kotona yhdeksän tuntia säännöllisesti viiden minuutin välein ja jonkun reilun sentin saivat paikkoja auki. Ota kuitenkin mahdollisimman rennosti.

Itselläni on kaikenmaailman laskimo-omituisuuksia. Ensin tuli suonikohjuja eka kerran elämässä ja sitten toiseen jalkaa seitsemän senttiä halkaisijaltaan oleva pyöreä punainen läiskä. Eka läiskä tuli jo toukokuussa ja tänään näkyi samassa jalassa toinen läiskä. Eka ei siis ole hävinnyt. Kävin tk:ssa. Kuulema myös laskimoihin liittyvä ja tod.näk. D:llä osuutta asiaan. Harvoin näin nuorena, mutta " miten hoitotasapaino?". Viimeinen hoba 5.7 eikä vuosikausiin yli 7.5 eikä muutenkaan huono kuin kahdesti elämässä hormonitoiminnasta johtuen. Onneksi nuo läiskät eivät kutia eivätkä ole kipeitä. Toinen jalka vaan on tummansininen/musta ja toinen punaläiskäinen. Esteettisesti hieman nautinnosta jäävä. :o  ;D

AI niin rv.25+1.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #37 : Elokuu 20, 2015, 14:19:42 ip »

Ihmettelin aiemmin insuliinitarpeen kohtuutonta nousua ( jopa omalla raskausasteikolla tavallista kovempi). Nyt, kun sain antibioottikuurin ja se alkoi tehota niin sensori mataa nelosen tuntumassa eli saan palata vähän normaalinpaan päin. Ei ole korvatulehdus ihan helppo juttu aikuisenakaan.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #38 : Elokuu 20, 2015, 14:28:54 ip »

Lukaiseppa muita ketjuja, joku kirjoitti aiemmin noista läiskistä.

Kortisoni nostaa sokereita hurjasti, mitkään inskan lisäystaulukot ei niihin toimi :(
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #39 : Elokuu 21, 2015, 13:15:38 ip »

No onpa teillä Larla ja lobo nyt kaikenlaisia kokemuksia päällä. Pöh. Toivottavasti tilanteenne rauhoittuu.
Kai se on lobo vaan sairaalaan mentävä jos tulee sellainen olo, ettei pärjää kotona. Mitä muutakaan siinä tilanteessa voisi tehdä?

Mulla oli kanssa insuliinintarve noin 70-80 yksikköä vuorokaudessa noilla viikoilla (-30+), vaikka en ole saanutkaan kortisonia. Mutta nyt tarve on enää noin 45-50 yksikköä vuorokaudessa. Muistaakseni inskantarve alkoi laskemaan joskus viikon 34 tietämissä.

Tietääkö joku täällä, että voiko sääriin tulla raskausarpia? Hassu ajatus tavallaan, mutta kun mun jalkojen iho on sen turvotuksen takia ihan pinkeenä ja pelkään, että kohta repeää. Olo on nyt hirveän väsynyt. Yöt ravaan vessassa ja esikoinen herättää mut jo kuuden jälkeen. Päiväunien nukkuminen riippuu sitten esikon päikkäreistä. Joskus nukutaan ja joskus ei. Huoh.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #40 : Elokuu 21, 2015, 14:59:35 ip »

Kaikkialle voi tulla raskausarpia, mikä osa kehosta nyt vain kovasti paisuu voi niistä kärsiä.

Mulla on ihan hirmu ristiriitainen olotila. Siis kun raskauden puoleen noin niinkuin vauvaa aatellen ei oo mitään vikaa missään. Eikä muutenkaan, ei verenpainetta, ei anemiaa, ei virtsassa mitään kummallista, ei vuotoja, ei turvotusta. Mahakin on tosi pieni ja sievä, ei oo ees sinänsä tiellä. Diabeteksen puoleen on menny tosi hyvin. Pääkoppakin on pysyny mukana, mitä nyt tässä tän episodin ajan on ahdistanut ajoittain kovastikin. Niin miksi tää on sit näin vaikeeta  :(

Ainiin, tuo maha ja paino. Siis lapsihan kasvaa hyvää vauhtia (pysyköön keskikäyrällä!), kohtukin on kasvanu luonnollisesti mukana. Mutta mahan ulkoinen koko ei ja mun paino on tippunu ~2,5kg viime punnituksesta. Tällä hetkellä siis raskaus on tuonut lisää painoa ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen 5kg, olin normaalipainoinen raskautuessani eli ihan hirveesti ei voi ylimääräisistäkään ottaa. Mihinkähän se kaikki mahassa tapahtuva kasvu piiloutuu  ;D

30+1 viikkoja, vielä jos vähintään 5 viikkoa jaksettais pysytellä jakautumatta, mielellään toki 8 tai jopa 10, jos se sallitaan hoitohenkilökunnan puolelta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2015, 15:02:50 ip kirjoittanut lobo »
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #41 : Elokuu 22, 2015, 12:11:50 ip »

On tää raskaus ja ykköstyypin d. vaan aika stressaava yhdistelmä, vaikka kaikki olisikin kunnossa. Ehkä toi sun olotila johtuu tästä perussairauden mukanaan tuomasta stressistä? Musta ainakin tuntuu, että ei ole oikein "varaa" rentoutua vaan koko ajan pitää pingottaa sokereiden kanssa. Ja sit jos ei pingota, niin syyllisyys kalvaa välittömästi.  :( Mutta onneksi sulla on lobo jo hyvät viikot menossa! itse neuvoisin valmistautumaan siihen, että vauva syntyy viimeistään viikolla 39. Juuri lääkärin kanssa asiasta jutelleena sain sen käsityksen, että diabeetikoiden raskauksia ei päästettäisi pidemmälle, kun kuulemma d.raskauksien riskit kasvaa huomattavasti loppuviikoilla. Tämä harmittaa itseänikin, mutta ei voi mitään. Siis tämä käytäntö ainakin Tayssissa.

Tänään käyty sovitusti käyrillä synnytyspäivystyksessä ja tytöllä oli kaikki ok. Menin yksin käyrille ja meinasin nukahtaa sinne sairaalapedille. Sääli että käyrien ottaminen kesti vain puolituntia.  :D Vielä vajaa 3 päivää jäljellä ja sitten leikkaukseen. Tekisi mieli ostaa vauvalle valmiiksi joku kaunis kotiintulovaate, mutta pelkään, että jos menen ostoksille, niin sen jälkeen en saa sektiota mielestäni ja mielenrauhani on mennyttä.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #42 : Elokuu 22, 2015, 15:32:49 ip »

Joo se on semmoinen aika, jonka oon jo aika alusta sisäistäny aikalailla finaaliksi. Pitkään oon jo aatellu, että kunhan saa sen 38 viikkoa täyteen niin sit on hyvä. No nyt on sit tullu itelle tuo 35 täyttä viikkoa etapiksi.

Aika selkeeksi on käyny ettei tää ihan täysaikaiseksi pääse missään tapauksessa, nyt vaan kun koittais sinnitellä sen verran ettei vauvan tarttis tehon kautta mennä pelkästään ennenaikaisuuden vuoksi.

Tämän päivän fiilikset on taas semmosia, että arvotaan lähetäänkö tarkistuttaan tilanne vai ei. Tai siis mies tuossa oottaa mun päätöstä ja kyselee välillä, että mimmonen olo. Kun mä en haluais tosiaan turhaan lähteä käymään siellä, mut en mä tosiaan haluais missata mahdollisuutta vielä tehdä asialle jotain.
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #43 : Elokuu 23, 2015, 00:06:31 ap »

Täällä onkin ollut aktiivista keskustelua! Juu meillä on suljettu pois kaikki tulehdukset yms. Oma vointi alkaa olla jo aika hyvä. Maanantaina ois taas kerran neuvola aika ja siitä muutama viikko niin nkl. Itse olen kokoajan ajatellut että kunhan massussa ois kaikki hyvin viikoille 35+ niin olen tyytyväinen. :) Lääkärin ohjristukset taitaa mennä nyt levon ja stressittömyydrn kantilta hieman plörinäksi kun kuulin perjantaina että saimme uuden asunnon ja muuttopuuhia pitäisi syyskuun lopussa puuhailla joten nyt kaikki sormet ja varpaat ristiin että neiti viihtyisi mahassa ainakin lokakuun loppuun saakka. Pihjalanmarja83:lle tsempit sektioon ja onnittelut jo vauvasta!
Rv 27+3 oma olo alkaa olla jo kömpelö ja maantielaivan kokoinen :D
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #44 : Elokuu 23, 2015, 12:12:36 ip »

Kiitos omelia toivotuksista!  :) Toivotaan, että vauva viihtyisi vatsassa tohon muuttoon asti ainakin. Laitat vaan muut sitten kantamaan, jos itse et enää pysty. Yritin tänään siivota kotona ja voin sanoa että tuskaista oli. Onneksi esikoinen lähti mummilaan, niin saan olla rauhassa. Ei tahdo enää tuo lastenhoito onnistua. Oikeasti jos olisi mahdollisuuksia, niin makoilisin vaan ja pitäisin jalat kohti kattoa. Noo, muutama päivä enää.  :)

Kävitkö tarkistuttamassa tilanteen lobo vai jäittekö kotiin? Toivottavasti kaikki on hyvin.

Koska olen vähän ylioptimistinen tyyppi, niin olen ilmoittautunut yhdelle Turussa järjestettävälle avoimen yliopiston kurssille, jonka kurssiaikataulut menevät sopivasti päällekäin vauvan tulon kanssa.Tällä viikolla kävinkin koulussa, mutta tuo ensiviikko taitaa jäädä väliin sattuneista syistä.  :) Toivottavasti lapsen syntymä ja imettäminen eivät laita kroppaa ja mieltä ihan sekaisin (niinkuin viimeksi!!), että pystyisi myös tekemään kouluhommia. Eiväthän nuo vakavia nuo kouluhommat ole, mutta kuitenkin.
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46