Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417072 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien syyskuulumiset 2015  (Luettu 61898 kertaa)

Larla

• Intoilija
Raskaana olevien syyskuulumiset 2015
« : Elokuu 05, 2015, 21:08:25 ip »

Raskaana siis olen ja viikot 23+1. Hiilariherkkyys on noussut ennenkuulumattomalle tasolle viikkoihin nähden ( neljäs näin pitkälle edennyt raskaus) ja pumpun ja sensorin avustamanakin meinaan jäädä kakkoseksi. Hoba on noilla apuvälineillä ollut 5.8 eikä sensorin kanssa onneksi mikään ihan toivottomasti ehdi karata, mutta työlästä on ja seuraava hoba lienee hieman korkeampi. ( Nämä on siis tosi hyviä arvoja minunkin mielestäni, mutta tuntuu taas vaan niin hullulta bonusta 12 yksikköä 25:lle hiilarille ja se, että neljä yksikköä ei tee sokeriarvolle yhtään mitään.) RU oli ja lääkäri laittoi seuraavan ajan siitä neljän viikon päähän eli ensi viikolla taas ultraan. Jäi hyvä mieli siitä, että skarppina ollaan siellä päässä. Pienemmän sairaalan etu on se, että lääkärit pysyy samoina ja muistavat kokonaistilanteen paremmin. Vauvalla näytti olevan kaikki hyvin. Vettä oli vähän reilusti, mutta en nyt enempää ole panikoinut, kun edellisellä on tosi paljon vettä ja mahassa tilanne pysyi kohtuullisena.

Uudet vauvat tuntuvat lähteneen vähän pieniltä viikoilta ponnistamaan, mutta hienosti kuuluu menneen. Onnea kaikille vauvansa saaneille!
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
Vs: Raskaana olevien syyskuulumiset 2015
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2015, 22:50:50 ip »

Mä kävin eilen polilla. Hiukan päälle tunnin päästä paukahdettaisiin viikoille 28+0.

Ilmeisesti mä olen diabeteksen ja raskauden puolesta päässyt helpolla. Hobis oli 5,7 ja mulla menee nyt basaalia 5 yksikköä enemmän vuorokaudessa kuin parhaimmillaan raskasta työtä tehdessä ennen raskautta. Kokonaismäärää ajatellen insuliinia menee keskiarvoisesti noin kolmisenkymmentä prosenttia enemmän. Sisätautilääkäri oli sitä mieltä, että mulla on melkein luonnottoman tasainen käyrä, varsinkin öisin ja varsinkin näille viikoille. Tosin me päästiiin taas siihen samaan aiheeseen kuin kerran aikaisemmin, eli mä teen paljon työtä sokereiden kanssa joka ei oikein näy datassa. Ihan siksi kun mulla toimii tuo sensorointi pirun tarkasti, tykkään kyttäillä käyrää ja ennakoin. Eli syön (edelleenkin myös öisin) ja korjausbolustelen ennen kuin on tarvetta. Ja mulla on mahdollisuus siihen kun olen nyt kotosalla.

Raskauden puolesta kaikki oli jees, aktiivinen, keskikäyrällä edelleen kasvava möllykkä. Vettäkin oli sopivasti ja kohdunsuuta ihan hyvin siihen nähden, että sitä on jo kahdesti silputtu. Itsekin olen pysynyt kuosissa tuosta syömisestä huolimatta, painoa on tullut nyt 8kg lisää, joista 5kg tuli ensimmäisten 3kk aikana. Ei verenpainetta eikä muita ongelmia, hemoglobiinikin oli tällä kertaa asialliset 129.

Muuten sitten onkin omia nurinoita, maha on pieni, mutta välistä perhanan kipee. Jos ei ole suolistoperäisesti maha kipee niin sitten supistaa, välillä jopa molemmat vaivaa samaan aikaan niinkuin tänään. Nyt on sitten lisäksi tullu öiset liitoskivut kaveriksi niin tässä ollaan tosi hyväntuulisia välillä  8)
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Larla

• Intoilija
« Vastaus #2 : Elokuu 06, 2015, 09:13:31 ap »

Kyllä sitä käppyrää tulee tiiviisti seurattua ja yritys on ennakoida. Sensorista on suuri apu. Mittaillessa meni välillä 20 liuskaa/pvä, kun yritti seurata suuntia ja vauhteja. Minusta täällä on joskus ollut raskaana olevia, joilla tasapainon pitäminen on ollut helpointa raskaana. Sinulla Lobo ei kuitenkaan siis ilmaiseksi ole tuo tulos, joten hienosti olet jaksanut töitä tehdä.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2015, 09:47:23 ap »

Siis mähän olen vakaasti sitä mieltä, että olisin ihan kusessa ilman pumppua ja sensoria. Aivan huippua kun olen saanut mahdollisuuden sensorointiin  :) Harmittaa vain, että joudun luopumaan tästä luksuksesta synnytyksen jälkeen.
Kirjattu

emma_dm90

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 06, 2015, 10:32:32 ap »

Hei kaikille :)

Olen täällä jo hetken sivusta seuraillut ja lueskellut ja tein viimeinkin profiilin itselleni jotta voin liittyä mukaan keskusteluun, Minulla todettiin 1-tyypin diabetes jo 1990 olleessani 4-vuotias.  Ei ole mitään diabeteksen lisäsairauksia onneksi vielä (paitsi lievää taustaretinopatiaa).

Meneillään on nyt toinen raskaus, viikkoja kasassa 12+3, esikoinen syntynyt 2012 ja täyttää syksyllä 3, raskaus meni silloin hyvin (Hba1c 5,3-6,0), vaikka oli vähän enemmän hypoja kuin normaalisti (varsinkin raskauden alkuvaiheissa), synnytys käynnistettiin r-viikoilla 37+3, meni muuten hyvin mutta tyttömme sydänäänet romahtivat jossain välissä ponnistusvaihetta ja lääkäri päätti auttaa imukupilla. Hän painoi syntyessään 3350g eli oli aika normaalipainoinen :)

Meillä on huomenna eka ultra, jännittää kovasti :) Hobis oli ennen raskautta 7,0% ja huomenna saan sitten tietää onko tippunut vielä tuosta...

Vs-mittauksia on 10 tai enemmän per päivä (10 on ihan minimi),  miten te olette onnistuneet saamaan sensorin? kovasti haluaisin sellaisen, mutten usko että täällä helsingissä saa vaikka haluaisi :/

(äidinkieleni on muuten ruotsi, eli jos on kirjoitusvirheitä niin johtuu sitten siitä  ;D)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2015, 10:52:32 ap »

Hei vaan ja tervetuloa!

Täällä meidän pienemmällä paikkakunnalla sensorin saa raskausajaksi jos haluaa. Täällä ollaan, miten sen nyt muotoilisi, d-tietoisia. Halvemmaksihan se tulee jos vauvan syntymän jälkeen säästytään tehohoidoilta.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2015, 12:14:02 ip »

Tervetuloa!

Mä en itseasiassa tiedä miten mulle lykkääntyi sensori, lääkäri vain kysyi, että haluanko sensoroida raskausajan. No totta hemmetissä  ;D Tai siis, mullahan on poikkeuksellisesti tämän alueen aikuisdiabeetikoksi Medtronicin Veo-pumppu joka lukee sensoria, täällähän on A-C:t käytössä aikuisilla. Pumppuni on peruja aiemmalta asuinpaikalta. Vähän olen ollut huomaavinani, että lääkäreillä on mielipide-eroja Oysissa tästä sensoroinnista. Tämä ensimmäinen joka määritteli sensoroinnin minulle oli sitä mieltä, että ehdottomasti koko ajaksi jos haluan, tämä viimeisin ihmetteli että eikö mun pitäisi itse maksaa sitten ne...
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2015, 15:34:28 ip »

Moikka kaikille pitkästä aikaa!  :) Tuosta naikkarin toiminnasta sensorin suhten osaan sanoa sen verran että sieltä ei sensorointeja heru vaan ne pitää pyytää omasta hoitopaikasta jos he ovat suostuvaisia niitä järjestämään itse hoito siis jorvin diabetesyksikössä espoossa ja saan sensorointeja välillä tarvittaessa mutta tällä hetkelllä siitä ei ole apua kun oma tilanne muuttuu niin radikaalisti ja nopeasti. Nyt itsellä rv jo huimat 25+1 muuten menee hyvin mutta sokrut tuntuu viihtyvän kokoajan tuolla 10 paikkeilla mikä ei ole kovin toivottavaa mutta minkän teet kun millään niitä ei saa laskemaan !  >:( pumpulla siis täälläkin pelaillaan sokerit ne vaan ehtii reagoida aina ennen minua koska siis mitään hypo/korkea tuntemuksia ei ole ja sensoria en saa kun se just mulla oli ! :( pitää koittaa yrittää pärjäillä parhaanihan minä teen! Ultra taas ens viikon tiistaina niin päästään kattelemaan masukkia ja sen hyvinvointia. Onko muut nähneet outoja unia raskausaikana itsellä alkanu jokayöiset painajaiset lapsen ennenaikaisesta syntymästä pitkästä tehohoidosta ja kuolemasta,kait nää on osaksi ihan normaaleja tuntemuksia ja se pelkohan ei kuulemma lastaan kohtaan lopu ikinä :D
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Elokuu 07, 2015, 11:42:43 ap »

No se hyvin meneminen loppuikin sit keskiviikkoon. Keskiviikkoyönä ja eilen aamulla oli tosi kökkö olo ja aikani arvottuani soitin polille ja siitä tarkistukseen synnyttäjien vastaanottoon, siitä sitten kaikensortin tutkimusta yöhön asti miksi maha on kipee (umpisuolen kohdalla hyvin kipee paikka, mutta konkreettista vikaa ei löytynyt). Jäin sitten synnyttäjien osastolle tarkkailuun. Eilen näytti hyvältä raskauden kannalta, tänä aamuna olikin meno sitten jo semmonen, että nyt on kortisonipiikkiä ja supistukset lopettavaa ja toivotaan, että noilla pärjätään. Se mahakipu jäi avoimeksi, ensin kattovat nuo supistukset pois ja jos vielä kipu jatkuu, mutta selkeesti umpisuoli ei ole tulehtunut niin sitten kuvannetaan lisää. Mahdollisuus on, että kipu johtuu supistuksista, mutta myös että supistaa kun käy kipeetä, alkava umppari ei välttämäti heti näy labroissa eikä ultrassa ja siellä voi olla muutakin...

Kunhan sais tuon muksun pysymään vielä ainakin 2kk mahan sisäpuolella.

Mies ei ymmärrä ollenkaan, siltä tuntuu  ???
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2015, 22:52:57 ip »

Voi ei lobo! Malttia sulle ja vauvalle. Muistelen lukeneeni raskauden aikana leikatusta umpisuolesta, että se on mahdollista. Kunpa selviäisi syy ja seuraus. Pienet viikot on pikkuisella, mutta tehohoidolla kuitenkin hyvät mahdollisuudet. Jokainen päivä auttaa. Tuli mieleeni, että jospa miestäsi pelottaa oikeasti yhtä paljon, mutta yrittää pysyä järkähtämättömänä, ettei joko paljastaisi pelkoaan tai että olisi sinulle tukevampi seinä, mihin nojata.
Muistan teidän perhettä.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2015, 23:00:42 ip »

No se hyvin meneminen loppuikin sit keskiviikkoon. Keskiviikkoyönä ja eilen aamulla oli tosi kökkö olo ja aikani arvottuani soitin polille ja siitä tarkistukseen synnyttäjien vastaanottoon, siitä sitten kaikensortin tutkimusta yöhön asti miksi maha on kipee (umpisuolen kohdalla hyvin kipee paikka, mutta konkreettista vikaa ei löytynyt). Jäin sitten synnyttäjien osastolle tarkkailuun. Eilen näytti hyvältä raskauden kannalta, tänä aamuna olikin meno sitten jo semmonen, että nyt on kortisonipiikkiä ja supistukset lopettavaa ja toivotaan, että noilla pärjätään. Se mahakipu jäi avoimeksi, ensin kattovat nuo supistukset pois ja jos vielä kipu jatkuu, mutta selkeesti umpisuoli ei ole tulehtunut niin sitten kuvannetaan lisää. Mahdollisuus on, että kipu johtuu supistuksista, mutta myös että supistaa kun käy kipeetä, alkava umppari ei välttämäti heti näy labroissa eikä ultrassa ja siellä voi olla muutakin...

Kunhan sais tuon muksun pysymään vielä ainakin 2kk mahan sisäpuolella.

Mies ei ymmärrä ollenkaan, siltä tuntuu  ???

Täältä sivusta on hyvä huudella, mut onneks sulla on noin mukavasti viikkoja, ettei oo sen suhteen hätää. Ja kyllä, kalkkis on poikinut viidesti, pienemmilläkin viikoilla :(

Ihan hirveesti tsemppiä sinne <3
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2015, 13:54:48 ip »

Lobolle isot tsempit täältäkin hengessä ollaan mukana! Toivotaan että olo paranis nopeesti ja supistukset loppuis sitten myös siihen. Onneks sulla on kumminkin suhteelisen hyvät viikot jo synnyttää jos niin kävisi ja nyt kun olette osastolla tiukassa seurannassa jokainen päivä minkä vauva jaksaa kohdussa köllötellä on voitto.  :)
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #12 : Elokuu 08, 2015, 15:20:30 ip »

Minulla kaksi lasta ja kumpikin leikatta viikoilla 32+6 ja ovat terveitä ja vilkkaita. toinen oli viikon tehohoidossa kun keuhkot eivät olleet ihan valmiit ja on kans tosi hyvä kuntoinen ja reipas esikoulun aloittaja. Ei ole mitään hätää jos syntyy mutta parempi olisi jos pääsis 34 viikolle, mutta hyvä kun kortisooni piikit laitettu. Tsemppit ja otahan rauhallisestipäivä kerrällään. Tiedän miltä sairaalassa olo tuntuu kun olin 2kk ennen synnytystä sairaalassa itse raskausmyrkytysten takia.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Elokuu 08, 2015, 16:05:50 ip »

Kiitoksia tsempeistä! Tänään on ollu parempi päivä, selkeesti. Tehokkaasti vaikutti tökötit, mulla ei oo näin "kevyt" olo ollu mahassa viimeseen kolmeen viikkoon  :o Kyllähän se vieläkin reagoi heti kun sängystä nousee vessaan, mutta ei sentään levossa supista. Myös se kortisoni tumakasti tehosi ja itsepäisesti oon lisänny +70% basaaliin, vaikka virallisen ohjeen mukaan 40% lisäystä pitäis olla sopiva   ;D (joo piikki-ihmisten ohjeet, niin ymmärrän). Silti kihnuttaa 9 tietämillä, sillä 40 prosentilla jäi jumittamaan yöllä 13-15 välille eikä boluksilla ollu kerrassaan mitään vaikutusta. Nyt toimii nekin sentään.

Se mahakipu on mysteeri ja edelleen seurana. Ilmeisesti kuitenkin itsessään vaaraton ilmiö, mutta mun stressikohtuni provosoitui siitä kunnolla. Mutta nyt näyttäis paremmalta :)

Miehestä oon kanssa aatellu, että sitä huolestuttaa ja pelottaakin vaikka se normaalisti on sillä elämänasenteella, että asiat järjestyy ja menee hyvin. Vähän sillä rakoilee vissiin nyt kun se mulle ärisi puhelimessa, että hän ei tiedä mikä on kanyyli eikä tiedä minkä näkösiä paketteja ne setit on, mut tiesipä kuitenkin, että ne vaihtui pari vuotta sitten eri näköisiksi  ;D <3 mutta joo, mä olisin ite hänen tilallaan ihan hirveen stressaantunu.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #14 : Elokuu 08, 2015, 22:07:37 ip »

Hyvä, että edes supistelu on vähän helpottanut. Onko maha vieläkin kovin kipeä? En tiedä kortisoniannosten kokoeroista, mutta kun mulle pistettiin lonkkiin bussitkin takia niin kuukausi meni baasalilla 200%. Ohjeet on varmaan hyvä siinä, että niillä kokeilee, että riittääkö, mutta sitten laittaa itse kuinka paljon oikeasti tarvii.

Mulla kosahti sensori tai lähetin. Neljäs päivä ja "sensori puuttuu". Lähetin latas viimeksikin liian kauan niin laitoin sen nyt lataukseen ja jätin sensorin paikalleen. Ei ole ladannut valmiiksi seitsemässä tunnissa. Taitaa mennä vaihtoon. Se on vielä ihan uusi niin menee dhoitajan mukaan takuuseen. Jännittää vähän yö ilman sensoria, lähinnä siis että jos sokerit nousee enkä herää. Hypot uskon herääväni...
Kirjattu

Linkkejä