Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416567 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: On aika keskustella ongelmista  (Luettu 34094 kertaa)

E O J

• Lentävä kynä
On aika keskustella ongelmista
« : Elokuu 03, 2015, 08:17:25 ap »

Kas tässä hyvä keskustelunavaus: TS: Diabetesta sairastavien kohtelu epätasa-arvoista  :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2015, 09:45:30 ap kirjoittanut E O J »
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

sokerpalanen

• Vieras
Vs: On aika keskustella ongelmista
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2015, 10:27:00 ap »

Suurin ongelma tuntuu olevan, ettei ihmiset edes tiedä mikä on diabetes.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2015, 10:41:50 ap »

Olisi suotavaa, että mahdollisimman moni (ykkös-)diabeetikko harjottaisi mitä pikimmin hieman valistustyötä vaikka osallistumalla asiallisilla kirjoituksilla tuohon edellämainittuun keskusteluun.  ::)

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2015, 10:46:20 ap »

Erittäin aiheellinen keskustelunaihe. Mukaan voisi vielä liittää mukaan esim.muitten alojen erikoislääkärien (esim.psykiatrian)  ja työvoimaviranomaisten ja muitten vastaavien tietämättömyyden etenkin 1.tyypin diabeteksesta.
Ylivoimainen enemmistö sekä lääkäreistä että viranomaisista yms.on ymmärtäväistä ja auttavaista porukkaa, mutta muutamat ns.mätämunat löytyy aina joukosta.
Pahin tilanne on, jos alat esim. jossain erikoissairaanhoidossa arvostella jotain lääkäriä tai ylilääkäriä, mitään virheitä he eivät ikinä myönnä saatikka korjaa kantojaan, vaikka potilas olisi kuinka oikeassa ja yleensä tällaisissa tapauksissa alkaa puhe potilaan hoidon lopettamisesta erikoissairaanhoidon puolella.
Vai onko joku kuullut joskus ylilääkäristä joka myöntäisi avoimesti käyttäytyneensä ylimielisesti tai epäoikeudenmukaisesti potilasta kohtaan ?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2015, 10:48:16 ap »

On olemassa ilmeisesti sellaisia vs liuskoja ja mittareita jotka eivät täytä nykyistä tiukempaa +/- 15% tarkkuusvaatimusta. Ei ehkä edes sitä vanhempaa +/-20% vaatimusta. Jopa niin että valmistaja ei edes sitä lupaa speksissä. En tiedä onko näitä myynnissä Suomessa mutta maailmalla kuulemma on. Niitä ei varmaankaan voida kieltää koska ne on myyty sellaiseen käyttöön jossa tulosta ei käytetä insuliinin annosteluun. Käytännössä kait ne 2-tyypin diabeetikot jotka eivät käytä insuliinia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2015, 10:53:18 ap »

Olisi suotavaa, että mahdollisimman moni (ykkös-)diabeetikko harjottaisi mitä pikimmin hieman valistustyötä vaikka osallistumalla asiallisilla kirjoituksilla tuohon edellämainittuun keskusteluun.  ::)

Juu, totta. Siellä oli vain haukkumista meille "elintasosairaille", ja mua ainakin alkoi vain wttaa 😈
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2015, 10:56:21 ap »

Erittäin aiheellinen keskustelunaihe. Mukaan voisi vielä liittää mukaan esim.muitten alojen erikoislääkärien (esim.psykiatrian)  ja työvoimaviranomaisten ja muitten vastaavien tietämättömyyden etenkin 1.tyypin diabeteksesta.
Ylivoimainen enemmistö sekä lääkäreistä että viranomaisista yms.on ymmärtäväistä ja auttavaista porukkaa, mutta muutamat ns.mätämunat löytyy aina joukosta.
Pahin tilanne on, jos alat esim. jossain erikoissairaanhoidossa arvostella jotain lääkäriä tai ylilääkäriä, mitään virheitä he eivät ikinä myönnä saatikka korjaa kantojaan, vaikka potilas olisi kuinka oikeassa ja yleensä tällaisissa tapauksissa alkaa puhe potilaan hoidon lopettamisesta erikoissairaanhoidon puolella.
Vai onko joku kuullut joskus ylilääkäristä joka myöntäisi avoimesti käyttäytyneensä ylimielisesti tai epäoikeudenmukaisesti potilasta kohtaan ?

Mun ei enää tarvitse tavata yhtä arvon  erikoislääkäriä, tein käytöksestä valituksen hänen esimiehelleen. Esimies soitti, ja meillä oli erittäin hyvä ja rakentava keskustelu. Huvittavinta asiassa on, että k.o. erikoislääkäri on vastaava yksikön lääkäri, eli muistakaa, että kaikille löytyy jostain esimies.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2015, 14:14:27 ip »

Minä voisin ajatella, että hoitotarvikejakelussa tarvikkeiden laadussa olisi joku minimitaso. Asiakas voisi halutessaan valita laadukkaamman tuotteen ja maksaa itse erotuksen laadukkaan ja perustason tarvikkeen välillä. Tämä tietenkin aiheuttaisi tarvikejakelun tarvikelajien kasvun ja se ei pienillä paikkakunnilla ole välttämättä edes mahdollista tai järkevää.

Annan tämän idean teidän pohdittavaksi. Tämä tuli mieleen kun viimeiset insuliinineulat (osa niistä) ovat laadultaan olleet huonompia. Ne eivät läpäise ihoa yhtä sutjakkaasti kuin aiemmat. Tuntuu, että iho on aluksi läpipääsemätön kelmu. Siihen olen keksinyt neulan pyörittämisen, jolloin se läpäisee ihon helpommin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2015, 14:21:22 ip kirjoittanut Pläski »
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2015, 16:40:13 ip »

Minä voisin ajatella, että hoitotarvikejakelussa tarvikkeiden laadussa olisi joku minimitaso. Asiakas voisi halutessaan valita laadukkaamman tuotteen ja maksaa itse erotuksen laadukkaan ja perustason tarvikkeen välillä...

Se oliskin iso apu esim meikäläiselle, joka joudun itse ostamaan osan sensoreista ja maksamaan niistä silloin myös alvin.

Silloin, kun vs-mittarit olivat uusi keksintö, piti itse hankkia mittari, mutta meillä oli mahdollisuus saada liuskat tarvikejakelun kautta ja maksaa ne alvittonalla laskulla maahantuojalle. Sitten etu poistui jostakin teknisestä/byrokraattisesta syystä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2015, 16:48:09 ip »

Minä voisin ajatella, että hoitotarvikejakelussa tarvikkeiden laadussa olisi joku minimitaso. Asiakas voisi halutessaan valita laadukkaamman tuotteen ja maksaa itse erotuksen laadukkaan ja perustason tarvikkeen välillä. Tämä tietenkin aiheuttaisi tarvikejakelun tarvikelajien kasvun ja se ei pienillä paikkakunnilla ole välttämättä edes mahdollista tai järkevää.

Annan tämän idean teidän pohdittavaksi. Tämä tuli mieleen kun viimeiset insuliinineulat (osa niistä) ovat laadultaan olleet huonompia. Ne eivät läpäise ihoa yhtä sutjakkaasti kuin aiemmat. Tuntuu, että iho on aluksi läpipääsemätön kelmu. Siihen olen keksinyt neulan pyörittämisen, jolloin se läpäisee ihon helpommin.
Kun päästäisiin siihen, että kaikki dh:t edes antaisivat potilaan haluaman määrän eikä oman niuhoitusprosenttinsa mukaan.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2015, 17:21:53 ip »

Argh eihän noita uutisen alla olevia kommentteja pystynyt ees lukemaan viittä enempää! Ihanaa kun sairaudesta juuri ja juuri nimen tietävät kertovat näkemyksiään missä vika on.  ;D

Itse liputan kyllä edelleen sen puolesta, että jompikumpi diabeteksista nimetään kokonaan uudelleen. Nyt on autuaasti vaan diabeetikot sekaisin ja molempia perusryhmiä leimataan. Valitettavasti kylläkin ykkösiä hieman, eli oikeasti aika paljon enemmän, kun ei tiedetä kuin rääppeitä siitä viime aikoina enemmän tapetilla olevasta sairaudesta. Niin paljon kuin tykkäänkin sotkea nokkani joka asiaan ja paikkaan mihin sille ei ole edes sijaa ja oikeasti tykkään infota ihmisiä, niin kyllä se nyt vaan vatuttaa lähteä joka kerta keskustelussa siitä, että ei, en ole syönyt itseäni sairaaksi enkä ole hienosti tiputtanut painoani. Itseasiassa olen melko paljon isompi kuin sairastuessani. Ei, en ole maannut sohvalla itseäni sairaaksi ja ei, en ole edes juonut itselleni sairautta. Eikä edes useimmat kakkostyyppiläiset ole näin itseään sairastuttaneet. Ja EI, hoidoksi ei minulle riitä se, että vain vahdin syömisiäni tarkemmin ja laihdutan lisää (sitä olen aina miettinyt, että mistä ne muuten tämän toteajat meinaisivat, että laihduttaisin?). Insuliinista en pääse eroon vaikka olisin kokonaan syömättä.

Ja sitten ihan muihin juttuihin;
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa ja sinänsä tuo olisi ihan kiva. Mielestäni vain on tosi surullista, että diabeetikkojen, etuliitteestä välittämättä, pitää edes ajatella noin, että itse maksettaisiin saadaksemme asialliset hoitovälineet. Meidän ei ylipäänsä ollenkaan pitäisi tyytyä siihen, että omalla rahalla ostetaan jotain minkä pitäisi kuulua oikeasti automaattisesti jokaiselle. Tuolle linjalle kun lähdetään niin äkkiä joku keksii, että oikeastaanhan me voitaisiin maksaa kokonaan itse kaikki. Niinkuin armaassa Ameriikassa, jossa hoito kyllä lähtökohtaisesti toimii tosi hyvin niille joilla se toimii (eli on rahaa maksaa sitä hyvää vakuutusta). Siellähän saat rahalla muutenkin ihan mitä tahansa. Vaan niille jotka eivät ole vakuutusta saaneet (ei ole yleensä ollut alkujaankaan rahaa), se ei toimikaan sitten ollenkaan. Vaan kyllähän köyhä joutaakin kuolla pois haitolta. Ilmaistahan hoito ei tietty ole edes täällä, mutta ei meidän nyt pitäisi tyytyä siihen, että maksetaan vähän lisää.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2015, 17:17:45 ip »

Minä en lähtis puoltamaan sitä asiaa, että vähän ( ja sitten vähän lisää...) maksamalla itse saisi laadukkaimpia tuotteita. Se on sitten helppoa hankkia tarvikejakeluun halpoja ja vähemmän tarkkoja sokrumittareita jne., joita jaettaisiin ei maksaville. Mittareissakin voisi tällöin olla skaalata "Hi,ok ja matala", sanoisivat tarvikejakelussa, että maksa vähän niin saat tarkemman mittarin. Mun mielestä " rahalla saa ja hevosella pääsee" ajattelu ei kohtele diabeetikoita tasapuolisesti, varattomat kärsivät ja se on väärin. Varattomilla pitää myös olla oikeus laadukkaisiin mittareihin,liuskoihin jne. Toki minun puolesta saa jokainen ostaa itse mittarinsa,liuskansa jne.mistä haluaa.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2015, 23:25:09 ip »

Lobon ajatukseen vielä kommentti, että Amerikassa sairastuminen ja sairaalaan joutuminen ilman vakuutuksia on katastrofi! Se on niin kallista. Jotkut kavereistani ovat ihannoineet Amerikkaa. Ja minä sanon heille, että ei pidä paikkaansa! :)
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2015, 09:13:58 ap »

Lobon ajatukseen vielä kommentti, että Amerikassa sairastuminen ja sairaalaan joutuminen ilman vakuutuksia on katastrofi! Se on niin kallista. Jotkut kavereistani ovat ihannoineet Amerikkaa. Ja minä sanon heille, että ei pidä paikkaansa! :)

Jep totta nämä kyllä tässä olis jo haudassa ollu kauan aikaa AMERIKASSA.
Vaikka on mukava haukkua politikkoja ja kylläkin kustannukset joka vuosi nousee omavastuussa niin täällä köyhääkin hoidetaan.
Jotkut kakkos tyyppiläiset luulee että me ykköset parannutaan lisä liikunnalla  rukavaliolla ym. elämäntapa remontilla .
Nämä sivut hyviä on mukava suodattaa itselle sopivia hyviä ohjeita olen muutamia asioita muuttanut hoidossa .
Hoitopaikassa ei sellasia ole kerrottu.
Liuskoista oli jossakin vaiheessa murina tk.ssa jostakin syystä se sitten loppu olisivatko lukeneet minkäverran ykköset tarttee. Tälläkin kylällä harva  on pelkästään tk.n hoidossa eli kakkosia paljon meitä ykkösiä en ole tavannut muita kaikki on keskussairaalan asiakkaana.
Kirjattu

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2015, 19:23:28 ip »

Pitäisiköhän oikein tosissaan olla onnellinen kakkostyypin näissä jutuissa saamastaan huomiosta. Jotenkin syvältä ja alasinta vasten. Tänäpäivanä nyt olen tällä mielellä. Valoisampaa huomenna...ehkä.
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 14yks, Metforem 750mg 1,Trajenta 1 aamulla, Met 2 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Linkkejä