Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418229 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppu hajosi  (Luettu 12359 kertaa)

emonen

• Lentävä kynä
Pumppu hajosi
« : Heinäkuu 22, 2015, 14:38:31 ip »

On ollut vähintään haasteellinen 2 vrk. Insuliinipumppu hajosi partion yöretkellä. Alla mm vs 2.4.
Nyt on menty välillä 6-HI.
Ketojakin oli välissä ennenkuin aloitettiin Levemir.
Nopeaa palvelua Medtronicilta -uusi pumppu on nyt saatu..
Kunhan saadaan kotoa kaikki pumpun säädöt - ei niitä paperilla mukana ole - ohjelmoidaan ja aloitetaan paluu pumppailuun.
Kun ollaan ehkä perjantaissa,  osataan taas PALJON lisää :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2015, 14:55:54 ip kirjoittanut emonen »
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Pumppu hajosi
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2015, 18:15:00 ip »

Ou nou! Mikä pumppuun tuli?  :(

Hienoa, että saitte uuden pumpun näin nopeasti!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2015, 22:49:52 ip »

Näppäimistö meni jumiin.
Uusi on nyt käynnissä.
Kerron lisää kun pääsen tietokoneen ääreen viikonloppuna.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Miika

• Intoilija
« Vastaus #3 : Heinäkuu 23, 2015, 09:34:03 ap »

Yleisin vika ilmeisesti. Oma VEO mennyt kaksi kertaa vaihtoon kun on päässyt kosteus ilmeisesti sisään ja näppäimet alkaneet reistaamaan. Lopulta lopettaen kokonaan toiminnan.

Pitäisi vissiin jonnekin kännykän salaisiin arkistoihin laittaa basaalit jemmaan (vaikeahan niitä on siitä vanhasta hakea jos ei näppis toimi) ja samoin mahdolliset levemir annokset jos niihin joutuu turvautumaan.
Päivän puolitoista itsekin jouduin viimeksi olemaan varajärjestelmällä kun pumppu meni rikki. Kerran kun työmatka venähti ja pikainsuliini alkoi olemaan vähissä niin piti myöskin olla muutama päivä levemir/humalog yhdistelmällä että riittää insuliinit loppuun asti.
Tämä sattumus oli näitä sarjassamme: viikon reissusta tulee 3 viikon reissu.

Hyvin ne kyllä niitä varapumppuja toimittaa vaikkakin ymmärsin että varapumput ei tainneet sijaita edes suomessa(? muistikuva, ei varmuus). Lähistöltä asuvalta edustajalta sain ensimmäisellä VEO:n  vikaantumiskerralla varapumpun kun pumppu vikaantui viikonloppua vasten jolloin ei posti kulje. Toinen vikaantuminen tapahtui viikolla jolloin kuljetus oli nopeasti minulla ja taisi näppiskin toimia juuri sen verran, että sai pakolliset toimet suoritettua.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2015, 13:43:52 ip »

Näppäimistö meni jumiin.

Ettei vain kyseessä olisi eräänlainen tyyppivika?  :o
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 23, 2015, 14:00:58 ip »

Näppäimistö meni jumiin.

Ettei vain kyseessä olisi eräänlainen tyyppivika?  :o
Kosteusherkkyys. Veossa luokitus on vain IPX7 kuin muissa (myös uudessa 640G:ssä) on IPX8 !
Veon kanssa ei kannata ainakaan käydä uimassa niinkuin kuulemma Viben kanssa saa käydä.
Itse en kyllä menisi minkään pumpun kanssa.

Olisiko Veossa muitakin herkkiä kohtia kuin paristokotelo ja säiliön korkki ?
Esim. jokin liitos näytön tienoilla ?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2015, 15:34:38 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 23, 2015, 15:12:14 ip »

Minulla kosteusongelmat Veon kanssa on tulleet kostean uimapuvun/hikisen urheiluasun kanssa, sillä pidän usein suoraan ihoa vasten. Paristo pois ja paristonkotelon kuivaaminen/kuivattaminen auttoivat pari kertaa. Kerran ei ja kävi silloin maahantuojalla tarkistuksessa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 23, 2015, 16:46:52 ip »

Pitäisi vissiin jonnekin kännykän salaisiin arkistoihin laittaa basaalit jemmaan (vaikeahan niitä on siitä vanhasta hakea jos ei näppis toimi) ja samoin mahdolliset levemir annokset jos niihin joutuu turvautumaan.

Kun mun vanha A-C Spirit vaihdettiin Veoon, niin lätkäisin basaalitiedot pöytään kirjallisina. Pumppuedustajalta aukesi suu ja hän sanoi, että ensimmäinen kerta kun hän urallaan näkee että jollakin on basaalit kirjattu ylös!  ;D

No, mä nyt oon tietyissä asioissa semmoinen tarkka, vähän liiankin.  ;) Mutta helpottaahan se yllättävissä tilanteissa kun tiedot on nopeasti saatavilla ja käytettävissä. Itse säilytän "arkistoani" reseptikansion välissä. Näin se kulkee väkisinkin mukana.  ;) Ja samasta paikasta löytyy muukin tärkeä tieto, esim. Levemirin annokset.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 23, 2015, 18:41:31 ip »

Kun mun vanha A-C Spirit vaihdettiin Veoon, niin lätkäisin basaalitiedot pöytään kirjallisina. Pumppuedustajalta aukesi suu ja hän sanoi, että ensimmäinen kerta kun hän urallaan näkee että jollakin on basaalit kirjattu ylös!  ;D
Smart Pix ottaa talteen Combo pumpusta useimmat asetukset, ainakin basaalin kun tiedot puretaan.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 23, 2015, 18:48:34 ip »

Meidän sisätautipolilla on ollut käytössä basaalilomake, johon on tuntitunnilta merkitty basaalit + keskimääräiset ateriabolukset. Niistä lääkäri on aina katsonut edelliset, kun sensorikäyrien mukaan säädetään basaaleja uusiksi. Merkkaa mulle lomakkeeseen muistiin muutoskohdat ja teen sitten myöhemmin korjaukset pumppuun.

Näin siis tähän asti, kun oli käytössä vielä potilaskansiot. Nyt siellä on siirrytty paperittomaan systeemiin ja tarvii varmaan keksiä joku muu tapa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 24, 2015, 09:22:57 ap »

Mulla on "vanhanaaikainen" Excel-taulukko, johon merkkaan vuorokauden vs-lukemat, hiilarit ja kommentteina erikoiset jutut.

Siinä on kelloajat vasemmassa reunassa (A-sarake) ja vieressä tunneittain basaali ja itse taulukkoon tulee vs-arvojen lisäksi bolukset kunakin ajankohtana. Toimii hyvin basaalin muistitietona ja laskee lisäksi kokonaisbasaalin vuorokausittain, bolus- ja hiilarisumman, kokonaisinskasumman ja keskiarvoja edellisistä.

Vastaanotolla d-hoitaja "urkkii" nuo tiedot pumpusta ja vs-mittarista, mutta pysyn itse päivittäin kartalla tuon taulukon ansiosta.

Tuon basaaliprofiilin kyllä muistan ulkoakin, hiljattain pumpun vaihdon yhteydessä tuli tuokin testattua syöttäessäni arvot uuteen pumppuun. Ja pitihän sinne paljon muitakin tietoja syöttää, ne piti harkita arvo arvolta erikseen. Aika opettavainen toimenpide sinänsä.

Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 24, 2015, 09:54:07 ap »

Mä viimeksi kun päätin palauttaa vanhat basaalit, katsoin ne tuolta Care Link ohjelmasta. En ollut ajanut vielä mitään uutta sinne, niin löytyihän ne sieltä :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 24, 2015, 10:01:50 ap »

Mulla on "vanhanaaikainen" Excel-taulukko, johon merkkaan vuorokauden vs-lukemat, hiilarit ja kommentteina erikoiset jutut.

Siinä on kelloajat vasemmassa reunassa (A-sarake) ja vieressä tunneittain basaali ja itse taulukkoon tulee vs-arvojen lisäksi bolukset kunakin ajankohtana. Toimii hyvin basaalin muistitietona ja laskee lisäksi kokonaisbasaalin vuorokausittain, bolus- ja hiilarisumman, kokonaisinskasumman ja keskiarvoja edellisistä.
Minäkin käytän simppeliä Exceliä jossa vuorokaudet alekkain mutten laita siihen vs tasoista kuin vuorokauden vs keskiarvon.
Seuraan vs:n tarkempaa käyttäytymistä Smart Pixin avulla.

Sensijaan Excelissä on pumpun ja annosoppaan kaikki parametrit (basaalista vain vrk kokonaismäärä) rinnakkain ja pystyn sen avulla palauttamaan nuo parametrit usean vuoden takaa. Vs keskiarvon lisäksi kirjaan siihen vuorokausittain basaaliin/boluksen vrk määrän ja HH:n. Taulukko on erittäin helppo pitää yllä koska seuraavan vuorokauden voi kopioida edellisestä ja päivittää vain muuttuneet kentät. Parametreista maalaan keltaiseksi muutokset joten sieltä on helppo katsoa olisiko puskaan menneille vs tasoille syynä pieleen menneet arvaukset parametreissa.

Tarkoille basaalin muutoksille minulla on vielä toinen excel-taulukko josta näen tarkat muutokset taaksepäin. Tarvitsen sitä koska joudun ajoittain muuttelemaan basaalia melkein viikottain.

Jotkut noista exceli-taulukon tiedoista on tietysti myös Smart Pixin näkymissä mutta tykkään excelistä koska sen avulla voin tehdä
näkymän juuri minulle sopivaksi ja piilotella vähemmän tarvittavia tietoja. Excelistä on helppo myös muodostaa tarpeellisia käppyröitä miten tietyt asiat ovat muuttuneet vuorokausittain (vrk kokonaisinska, basal/bolus-suhde,HH,vs keskiarvo, pitkäaikainen keskiarvo jne.)

Sensijaan vs-käyrissä Smart Pix on korvaamaton enkä yritäkkään sitä puolta korvata millään muulla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2015, 10:03:55 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 24, 2015, 10:40:33 ap »

Mulla on "vanhanaaikainen" Excel-taulukko...

Juu, mulla on "uudenaikainen" LibreOffice Calc-taulukko, koska sain tarpeekseni M$:n niinsanotusta kehityksestä. Osa syistä paljastuu vertailutaulukosta, johon edelläoleva linkki vie...

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2015, 11:06:49 ap »

Ja mä tykkään kirjoittaa tiedot ylös perinteisellä tavalla, kynällä paperille.  ;D
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14