Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kasvislisukkeet  (Luettu 15181 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Kasvislisukkeet
« : Heinäkuu 07, 2015, 22:10:22 ip »

Ideoita kuinka valmistaa kasviksia. Ei välttämättä varsinaisia reseptejä.
Tulee aina tehtyä se tavan kurkku-tomaatti-paprika-salaatti siihen ruoan kylkeen. Se alkaa käydä tylsäksi.
Kasviksia on kuitenkin niin monenlaisia ja ois terveellistäkin syödä muutakin kuin samoja joka päivä.

Tää on mun lemppari:
Kesäkurpitsaa, tomaattia ja herkkusieniä viipaleina pannulla tai laakeassa kattilassa.
Paistetaan hetki että ne pehmenee ja heitetään sekaan fetajuustoa. Fetajuusto sulaa ja muuttuu tomaatin nesteiden kanssa herkkukastikkeeksi!
Mausta oman maun mukaan. Itse en yleensä laita mitään mausteita. Pidän puhtaista ja miedoista mauista.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Vs: Kasvislisukkeet
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2015, 03:02:27 ap »

Paistetaanko nuo ruokaöljyn kanssa?
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2015, 08:46:20 ap »

Onko kasvislisukkeet jotain syötävää ?  ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2015, 10:17:08 ap »

Paistetaanko nuo ruokaöljyn kanssa?
En oo laittanut öljyä.
Eli kevyttäkin kaiken hyvän lisäksi. 8)
Oon huomannut reseptejä etsiessäni, että usein kasvislisukkeet kuorrutetaan kermalla ja juustolla. Onhan tossa munkin ohjeessa fetaa, mutta fetaa laadun ja määrän päättää kokki itse. :)
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2015, 10:46:24 ap »

Mä tykkään laittaa uunissa munakoisoa, sipulia, kesäkurpitsaa, paprikaa, kirsikkatomaatteja ym. eli uunissa paahdettuja kasviksia. Sormisuola ja öljyripaus riittää eikä öljykään ole pakollista.  ;)

Kasvistikut lautaselle väreittäin ryhmiteltynä häviää herkuttelijoitten suihin huomaamatta. Kotimainen nauris on nyt ihan huippuhyvää! Samoin kasvisvartaat tekee meillä kauppansa lisukkeena ja muuten vaan. Jos sataa eikä voi grillata, niin ne valmistuu nopsaan uunissakin.

Kauppaan!  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2015, 12:03:19 ip »

Ideoita kuinka valmistaa kasviksia. Ei välttämättä varsinaisia reseptejä.

(Eikö tämän ketjun otsikko ole hieman harhaanjohtava?)

Omassa taloudessani eri kasviksia käytetään niin paljon, että en katso niiden olevan mitään "lisukkeita". Huomattavan suuren osan näistä kasviksista me tuotamme ihan itse: Erilaisia kurpitsoita, kaaleja, sipuleita, porkkanoita ja persiljaa (s.o, sen juurta), tomaatteja, kurkkuja, zucchinia jne. Munakoiso ei meillä tahdo menestyä (ja jos menestyy, niin parhaassa tapauksessa koloradonkuoriaiset syövät ne...)   Joten munakoisot me hankimme sukulaisilta tai kauppahallista.
Niin, ja tietenkin kulutamme myös suuren määrän erilaisia paprikoita: Vaaleita "lecsó"-paprikoita ("maistuis varmaan sullekin"), mietoja ja tulisia punaisia paprikoita jne. jne.

Lecsó on muuten sellainen ruokalaji, että sille täytyy antaa helppo reseptikin:

How to make Hungarian Lecsó

Video selittää pääosin itse itsensä, joten sen ymmärtämiseksi ei juurikaan tarvita englanninkielen taitoa.

Annan tässä pari korjausehdotustakin:

1) Videolla ehdotetaan käytettäväksi oliiviöljyä. Mielestäni tämä muuttaa lecsón makua juuri sen verran, että en voi suositella sen (s.o, oliiviöljyn) käyttöä. Korvaisin sen mieluiten maissiöljyllä.

2) "Unkarilaisen makkaran" voi aivan hyvin korvata jollakin muulla, hieman pippurisella makkaralla. Jopa hyvä "metwurst" menettelee.

Lisukkeeksi lecsón kanssa sopivat esimerkiksi ihan supisuomalaiset perunat  ;D

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2015, 16:21:10 ip »

Mulla on aina puolet kasviksia ja max puolet perunaa, loput jotain, joten en kanssa miellä lisukkeiksi. Meillä on tosi usein salaattina kiinankaali tai jäävuorisalaatti ihan pienen ja sinne tonnikalaa tai kanan jämät. Ei muuta sinne, pohja, johon kukin voi lisätä halunsa mukaan allergisten perheessä. Kurkkua meillä on aina jotenkin laitettuna, tai sit simmosenaan. Paprikaa menee paljon eri värisiä.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2015, 16:39:50 ip »

Eikä varhaiskaalia saa unohtaa!  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 08, 2015, 17:16:21 ip »

Eikä varhaiskaalia saa unohtaa!  ;)
Ei, sitä voi laittaa vaikka mihin :) kuten makaronilaatikkoon niille yök-inhoon-kaalia -lapsille, ja hyvin kelpaa, keittoihin ja patoihin...raasteeksi puolukan kanssa :)
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2015, 17:43:51 ip »

Paljon minäkin kasviksia syön, mutta aina niitä samoja ja aina sitä samaa salaattia, niin kaipais vähän vaihtelua. Siksi kyselen ideoita.
Mulla tulee sipulista, kaalista ja pavuista maha kipeäksi, niin välttelen niitä. Sekin vaikeuttaa soveltamista. Vihreitä papuja syön jonkin verran, mutta en niitä siemenen näköisiä.

Otsikosta saa niuhottaa itse kukin, niin paljon kuin haluaa... Se on tosi oleellista! ;)
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2015, 18:20:55 ip »

Musta ei oikein ole apua, mä vaan tungen kaikkee johku, ja sikäli kun on hyvää niin jatkossakin. Esim vähän nahean jäävuorisalaatin pilkon vielä keittoon. Sori :(
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2015, 20:37:57 ip »

Esim vähän nahean jäävuorisalaatin pilkon vielä keittoon.

Oikein ja ihanan ennakkoluulotonta. Ruoan voi tehdä miten huvittaa ja kaikki kannattaa käyttää. Ruoanlaitosta tulee ahdistavaa, jos pitää toimia reseptien ja tiettyjen sääntöjen mukaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Mellinia

• Intoilija
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2015, 21:29:31 ip »

:) maistuva aihe ;)
Lueskelin teidän vinkkejä ja eräs lisäys. Laitan usein uuni juureksia/kasviksia. Yksi juures ylitse muiden on punajuuri. Kuoritaan ja lohkotaan, hiukan suolaa ja öljyä. Sitten mun lemppari on myös lanttu samoin laitettuna. Huom! Punajuuria ja muitakin kasviksia voi kypsentää uunissa myös suolapedillä.
Jos uunijuureksia jää yli ne menee iltasella iltapalana tai välipalana tai milloin vaan. Hyviä myös kylmänä ;D
Kirjattu
DII vuodesta 1986, Metformiini, Lantus sekä tarvittaessa ateria tabletit.
"Minua ei pitelisi mikään, jos vain pääsisin alkuun."

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2015, 22:12:27 ip »

Kesänauris ja uudet punajuuret on hyviä myös grillattuina. Puoliksi tai paksuiksi viipaleiksi, sipaisu öljyä pintaan ja kypsyvät nopeasti.

Marinoidut munakoisot on yksi mun lemppareista. Niitä kannattaa tehdä uunissa kerralla isompi satsi. Samoin uunikuivattuja kirsikkatomaatteja heti, kun hinnat on sopivia.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Heinäkuu 09, 2015, 10:23:53 ap »

Marinoidut munakoisot on yksi mun lemppareista.

Jos joskus saa käsiinsä todella hyviä (~ kypsiä, mutta tuoreita) munakoisoja, niin niiden marinointi on mielestäni melko turhaa touhua, niin hyviä ne ovat jo ihan itsessään... Mutta tietenkään sinne kaukaiseen Pohjolaan kuljetetut munakoisot harvoin ovat yhtälaiilla kypsiä kuin siellä, missä niitä (luonnonolosuhteista johtuen) pääasiassa kasvatetaan (Wikipediassa todetaan tylysti: "Myös myöhemmin munakoiso viihtyy yli 20°c asteen lämpötilassa."). Suomeenhan osa munakoisoista tulee Hollannista, ja ne on epäilemättä kasvatettu jossakin kasvihuoneessa - ja myös maistuvat siltä...

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07