Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417252 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: En olekaan allerginen omenalle,  (Luettu 8223 kertaa)

sokerpalanen

• Vieras
En olekaan allerginen omenalle,
« : Kesäkuu 26, 2015, 16:06:30 ip »

vaan jollekin kasvinsupjeluaineelle. Näet puputin just tokan luomuompun ja kesäisin olen voinut syödä pihapuusta.

Monikohan on oikeasti kemikaaliallerginen, eikä hedelmälle itselleen :-o
Kirjattu

julia

• Vanha tekijä
Vs: En olekaan allerginen omenalle,
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2015, 21:31:57 ip »

Eri omenalajikkeet sisältävät eri määrän ja eri allergeeneja. Kotimaiset omenat ovat parhaiten siedettyjä.

Lajikkeista Gala omena on ärhäkkä allergeenipommi, minkä vuoksi saan siitä oireita erityisesti koivun siitepölyaikaan. Pidän Galasta, joten syön sitä muulloin. Kreikassa sain huulet turvoksiin omenasta, joka oli tuntematonta lajiketta.

Viimeisen 15 vuoden aikana hedelmien sisältämät kasvitautitorjuntajäämät on todettu olemattomiksi, kiitos tarkan seurannan ja eu-ohjeistusten, joten luomuomenat eivät voita siinä tavallisia omenoita. Luomuomenat voivat tosin olla maukkaampia ja niiden pinnan mikrobit parempia terveydelle.
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2015, 22:00:39 ip »

Toisista lajikkeista tulee tosiaan enemmän oireita kuin toisista. Pahimmat on punaiset ns jouluomenat, isot ja kiiltäväpintaiset. Syön kyllä niitäkin, mutta mieluusti lajeja, joista ei tule allergiaoireita.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 27, 2015, 07:49:00 ap »

Ja joku toinen voi olla allerginen pelkästään vihreille omenille, kuten poikani. Hän on allerginen ilmeisesti "vihreälle", kun vain vihreä omena, avokado, kiiwi ja ketunleipä(!!!) turvottavat kurkun.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2015, 09:12:31 ap »

No hitsi, mistäs mä nyt enää tiedän mitä voi maistaa. Just kun luulin, että luomua.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2015, 09:38:48 ap »

Eikös omena ja porkkana aiheuta ristiallergiaa koivun siitepölyn kanssa? Miehelläni on siitepölyallergia (koivu pahin), eikä hän voi syödä yhtään raakaa porkkanaa tai omenaa.

Joskus harvoin hän on maistanut oman puun kuorittua omppua mutta kurkku alkaa kutista siitäkin.

Mulle oireita ei tule ompuista, mutta kiivi saa suun kipeäksi ja appelsiini kasvot punoittamaan. Tosin jos aplari on hyvin kuorittu ja sen jälkeen kädet pesty niin kaikki on ok. Myös ulkomaiset tomaatit saa kihinän suussa aikaan...

Onko kukaan maistanut keltaista kiiviä? Onkohan se yhtä ärhäkkä kuin vihreä? Rakastan kiivin makua mutta oireet ei ole kivat.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2015, 09:46:39 ap »

...Onko kukaan maistanut keltaista kiiviä? Onkohan se yhtä ärhäkkä kuin vihreä? Rakastan kiivin makua mutta oireet ei ole kivat.

Olen maistellut mm Uudessa Seelannissa, jossa se taitaa olla jopa yleisempi kuin vihreä. Makeampi ja miedomman makuinen, eikä niin kirpsakka kuin vihreä. Muistan nähneeni keltaisia italialaisia syksyisin myös Suomen kaupoissa.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2015, 09:56:50 ap »

Ok. Täytyykin kokeilla.  ;) Lidlissä näytti olevan keltaista lajiketta eilen kun poikkesin vihannesostoksilla.  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2015, 10:23:32 ap »

Eikös omena ja porkkana aiheuta ristiallergiaa koivun siitepölyn kanssa? Miehelläni on siitepölyallergia (koivu pahin), eikä hän voi syödä yhtään raakaa porkkanaa tai omenaa.

Joskus harvoin hän on maistanut oman puun kuorittua omppua mutta kurkku alkaa kutista siitäkin.

Mulle oireita ei tule ompuista, mutta kiivi saa suun kipeäksi ja appelsiini kasvot punoittamaan. Tosin jos aplari on hyvin kuorittu ja sen jälkeen kädet pesty niin kaikki on ok. Myös ulkomaiset tomaatit saa kihinän suussa aikaan...

Onko kukaan maistanut keltaista kiiviä? Onkohan se yhtä ärhäkkä kuin vihreä? Rakastan kiivin makua mutta oireet ei ole kivat.
Juu, samoin kaikki luumut, nektarit sun muut. Banaani taas ristiallergisoi luonnonkumiallergiselle.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2015, 10:25:34 ap »

Noi mitä pystyin syömään ilman ainuttakaan oiretta, oli Lidlin luomuomppuja, jotka ulkoisesti näytti galalta.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2015, 19:12:49 ip »

Just luin jostain että yli 50%:ssa Suomessa myytävistä hedelmistä ja kasviksista ei ole lainkaan kasvinsuojeluainejäämiä, eli ne vastaa käytännössä luomutuotteita.

Kasvinsuojeluaineiden käytöllä on todella tarkat säädökset, eli niistä ei kannata olla huolissaan kun kasviksia syö. Esimerkiksi mansikoita ei saa käsitellä lainkaan enää kukinnan alkamisen jälkeen.

Mulla tulee maha kamalan kipeäksi jos syön omenoja. Ne on fodmappeja.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2015, 19:24:40 ip »

Asun landella joten tiedän saadökset, mutta...minä henk.koht en usko mihinkään "ihan puhdasta"-tilastoon... Eihän ne myrkyt mitkään katoa.
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2015, 20:01:53 ip »

Mutta kun ei niitä myrkkyjä siihen itse omenaan laiteta.
No, sama se. En ala vänkäämään.

Kokeile eri omena lajikkeita ja löydä itsellesi sopivat. Hyvä että olet jo jonkin löytänyt!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2015, 20:20:53 ip »

Mutta kun ei niitä myrkkyjä siihen itse omenaan laiteta.
No, sama se. En ala vänkäämään.

Kokeile eri omena lajikkeita ja löydä itsellesi sopivat. Hyvä että olet jo jonkin löytänyt!
Ei omenaan toki... Ihan sama. En jaksa mäkään, onneksi ei ole enää maatilaa, sen sanon noista byrokratiakuvioista ja ikuisista haistapaskakoulutuksista.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 27, 2015, 22:45:21 ip »

Meillä poika on erittäin allerginen koivun siitepölylle. Silti pystyy syömään hedelmiä, myös omenaa. Kiwiä en ole tarjonnut, kun minusta se imee kaikki myrkyt itseensä. Olen saanut siitä itse joskus oireita, vaikka en ole allerginen. Poika on allerginen ainoastaan pähkinöille. Ja niille vaarallisesti.

Jos 50% on Suomessa myytävistä hedelmistä ja kasviksista ovat myrkkyvapaita niin on kyllä aika paljon jossa niitä on. 😞
Kirjattu

Linkkejä