Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417188 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Uiminen ja verensokerin reipas lasku  (Luettu 21977 kertaa)

teemuki

• Aloittelija
Uiminen ja verensokerin reipas lasku
« : Kesäkuu 25, 2015, 21:46:34 ip »

Mulla tapahtuu romahdusmainen verensokerin lasku uidessa. Tänäänkin kun menin järveen 13.8 sokruilla ja ilman vaikuttavaa pikainskaa, niin kilometrin (25 min) jälkeen vapinat ja 3.5 mittarissa. Mun uiminen ei ole vielä mitään kovin taloudellista, kun vasta tänä keväänä ja neljän kympin kypsällä iällä olen hiukan oppinut vapaauintia, joten se selittää reipasta energiankulutusta vähän, mutta tuntuu tuo silti hiukan kummalta. Pitkää juoksua ja vauhdikasta pyörälenkkiä pystyy kuitenkin ylläpitämään melkein loputtomiin, kun puolen tunnin välein napsii pari siripiriä / makeista ja jos ne  joskus jää vaikka kotiinkin, niin ei tollaisia romahduksia silti tule.
Onko muilla samanlaisia tilanteita uimisen kanssa?
Kirjattu
D1 2014, Lantus ja Apidra

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Uiminen ja verensokerin reipas lasku
« Vastaus #1 : Kesäkuu 25, 2015, 22:06:27 ip »

Kyllä, uiminen laskee ihan sikanopeeta, tosin mulla laskee muukin liikunta eli joudun suunnittelemaan kaiken liikunnan monta tuntia etukäteen insuliinia vähentämällä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2015, 22:32:02 ip »

Minä en ole kokenut uidessa tuollaisia laskuja. Mietin vain, että onkohan kysymys uintitekniikasta? Toinen tekee paljon enemmän lihastyötä kuin toinen?
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 25, 2015, 22:45:36 ip »

Minä en ole kokenut uidessa tuollaisia laskuja. Mietin vain, että onkohan kysymys uintitekniikasta? Toinen tekee paljon enemmän lihastyötä kuin toinen?

Ei, vaan diabetes-tyypistä. Ykkösillä liikunta laskee todella voimakkaasti verensokeria, kakkosilla maltillisemmin. Yleensä siis.
Kirjattu

kmm76

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2015, 23:09:21 ip »

Aika jännä, toi teemuki:n kirjoitus on aivan, kun mulla. Mä veikkaisin kanssa uintitekniikkaa, joka mullakin on melko surkea.

Voiskohan tossa vaikuttaa sellanen, että ainakaan mun tekniikalla hengitys ei ole tasaista ulos - sisään, vaan enemmänkin , että pidättää hengitystä ja haukkoo välillä happea.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2015, 23:10:54 ip »

Uiminen polttaa niin paljon, että mulla on aina sokerilimsaa saatavilla ja inskat mielellään pois jo pari tuntia ennen.

Olen uinut aina ja paljon.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2015, 23:43:14 ip »

Voiskohan tossa vaikuttaa sellanen, että ainakaan mun tekniikalla hengitys ei ole tasaista ulos - sisään, vaan enemmänkin , että pidättää hengitystä ja haukkoo välillä happea.

Aikuisenakin voi mennä uintivalmennukseen. Jos ui paljon, se voisi kannattaakin. Minusta tuntuu, että epätasainen hengitys lisää huomattavasti uinnin kuormittavuutta.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 26, 2015, 00:54:52 ap »

Mä kyllä osaan uida ja mulle uinti on helppoa, silti laskee sokruja, niin että en usko, että on tekniikasta kiinni. Mutta uinti kuluttaa kaloreita jopa 700 tunnissa, hiilareina se on aika paljon.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 26, 2015, 09:52:51 ap »

Minulla esim. hölkkäily ja reipas kävely tekee saman. Aiemmin ihmettelin, miksei raskaampi liikunta tee samaa.

Yksi hyvä diabeteslääkäri kerran selitti, että kävellessä isot lihakset ovat tasaisessa työssä, mikä tietysti kuluttaa energiaa tehokkaasti. Samaan aikaan kävely ei ole niin kovaa liikuntaa, että elimistön hormonit (adrenaliini yms.), jotka nostaisivat sokereita, eivät erity samoin kuin kovatempoisessa liikunnassa. Vastaavasti olen kuullut eräästä ammattiurheilijasta, joka aina pelin jälkeen joutui tuikkaamaan pienen annoksen insuliinia, koska pelin aikana sokerit nousivat kovasta rääkistä huolimatta.

Voisiko sama päteä uimiseen: Isot lihakset tasaisessa kohtuurauhallisessa työssä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2015, 09:54:06 ap »

En usko kans että tavassani uida ois sinänsä vikaa, oon tosiaan sinut veden kanssa, ollu kersasta asti aina kun voi niin luuraamassa. Toki mulla on massaa, joten vien liikkuessa suhteessa enemmän polttoainetta, mutta niinhän mä vien maallakin 😊
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 26, 2015, 10:02:34 ap »

Juuri noin, rauhallinen tasainen liikunta laskee sokereita eniten, eli just uinti, kävely, hölkkä.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 26, 2015, 10:18:56 ap »

Eli mun tankkeriliikunta, hidas mutta taattu eteneminen :) on hyvästä :P
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 26, 2015, 11:23:43 ap »

Eli mun tankkeriliikunta, hidas mutta taattu eteneminen :) on hyvästä :P

Mulle tuo sokereiden älytön lasku liikunnan aikana ei ole mitenkään toivottu ominaisuus, kun sen takia liikunnan joutuu suunnittelemaan niin monta tuntia ennen liikunnan aloittamista. On tässä oltu x kertaa ihan kaatosateessa lenkillä, kun 4 tuntia ennen lenkkiä on laittanut basaalit pienelle liikuntaa varten. Tosin mua ei haittaa sateessa juoksu, mutta kuitenkin, hankala edes käsittää, miten helppoa on liikunta niillä, jotka voi lähteä milloin huvittaa.
Kirjattu

ellinoora

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Kesäkuu 26, 2015, 11:41:19 ap »

Mulla kanssa on haasteena patikointi pidempään. Ja kun kynillä pelaa, voi vähentää kyllä pitkävaikutteista. Mutta kun en sitä tee niin usein, niin on hankala arvoida oikein, kuinka paljon pitäisi vähentää. Sitten sitä vedetään glukoositabletteja ja mehua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1992

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #14 : Kesäkuu 26, 2015, 11:43:07 ap »

Minä otan pitkästä pois 10% ja jätän tarvittaessa pikainskan kokonaan pois.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07