Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417254 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kasvisruokavalio  (Luettu 9542 kertaa)

DyingOfPsychosis

• Vieras
Kasvisruokavalio
« : Toukokuu 12, 2015, 07:47:50 ap »

Hei!
Noin kaksi vuotta taaksepäin, minä lopetin lihansyönnin. Olen lakto-ovo vegetaristi ja jos termi ei ole kaikille teille tuttu, niin periaatteessa en syö muita eläinperäisiä tuotteita kuin kananmunia ja maitoa, vaikken kyllä niitäkään paljoa.
Ihan näin huvikseni ajattelin tiedustella jos täällä olisi muita ihmisiä, jotka ovat juuri siirtyneet kasvisruokavalioon tai ovat olleet vegetaristeja/ vegaaneja jo pidemmän aikaa. Mitä ongelmia on ollut ja onko diabetes häirinnyt?
Itselläni suurin ongelma on, kun melkein jokaisessa karkkipussissa on liivatetta, niin perjantaikarkkien löytäminen on tullut hankalammaksi. :)
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
Vs: Kasvisruokavalio
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2015, 08:13:20 ap »

Olin aiemmin, mutta vanhentuessani en jaksanut kokata itselle muuta kun miehelleni. Lapset söivät mitä eteen laittoi  ;D

Toki täällä landella syödään paljon kalaa ja luonnonantimia.

Ainoa huomioni on, että sikaa vältän ylikaiken, koska siitähän reuma pahenee välittömästi. Diabetes ei kommentoi  ::)
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2015, 08:22:31 ap »

Syön niin vähän lihaa, että käytännössä melkein kasvisruokavalio, paitsi etten syö kasviksiakaan kovin paljon  8)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2015, 08:24:16 ap »

Syön niin vähän lihaa, että käytännössä melkein kasvisruokavalio, paitsi etten syö kasviksiakaan kovin paljon  8)

Ööh..syötkö sä  :o

Korjaus: Siis menetkö millä kun melko kaikki käy kasvisrv:on. Tää ei nyt vaan tajunnut  :(
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2015, 08:30:05 ap kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2015, 09:15:20 ap »

Dinin ruokavalio taitaa suurimmaksi osaksi koostua puurosta ja runsasrasvaisista meijerituotteista. :D
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2015, 09:43:24 ap »

Ok, siis kasvis aika pitkälle. Noin tulkitsinkin :) Itsekin keliakian myötä samaaan suuntaan, perunasta en ole sinällään välittänyt koskaan.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2015, 11:27:53 ap »

Dinin ruokavalio taitaa suurimmaksi osaksi koostua puurosta ja runsasrasvaisista meijerituotteista. :D

Juuri noin ja jos ne on kasviksia, niin sittenhän olen lähes kasvissyöjä, vaikken vihanneksia säiskään.öiskään.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2015, 12:14:09 ip »

Minne ihmeeseen se paljon mainostamasi kalansyönti nyt hävisi?  8)

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2015, 13:56:22 ip »

Minne ihmeeseen se paljon mainostamasi kalansyönti nyt hävisi?  8)

Kuten olen ennenkin sanonut, syön hyvin vähän kalaa, muutaman kerran vuodessa ja aika vähän kerralla.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2015, 16:03:40 ip »

Sen sijaan me puputetaan sitä kalaa  ;D
Kirjattu

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 12, 2015, 21:47:33 ip »

Sopiiko psykoosiin kuolevalta kysyä, että miksi et syö lihaa?
Lisäksi haluaisin kysyä että miksi et syö liivatetta sisältäviä karkkeja?
Tiedän että se on eläinperäistä, mutta karkki ei ole ruokaa ja sitä syödään niin vähän, että onko se liivatetta välttämisen vaivannäkö sen arvoista? Oisko helpompaa syödä vain hyviä karkkeja?

Terveisin: utelias
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

DyingOfPsychosis

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 13, 2015, 06:11:04 ap »

Kyllä psykoosiin kuoleva vastaa mielellään. :)
Elikkäs tosiaan olisi helpompaa syödä vain mikä on hyvää, mutta tässä on takana tälläinen 'hippimäinen ajatus' ja en tahdo, että ruokani/ naposteluni aiheuttaa minkään eläimen kuolemaa. Usealle ystävälleni tämä on aivan käsittämätön ajatus ja he usein ihmettelevät, että kun ne kuolevat kuitenkin joskus, niin miksi nähdä vaiva? Minulle se on vaivan arvoista.
 Onhan se mahtavaa, että jos eläin todella tulee tappaa niin siitä käytetään edes jokainen osa, eikä se siksi ehkä kuole aivan turhaan.
Minulla ei tietenkään ole mitään lihansyöjiä vastaan, vaikka yleensä kasvissyönnistä puhuttaessa usealle tulee tällainen mielikuva. ^^
Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi, vaikka tämä nyt onkin hiukan sekava viesti.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #12 : Toukokuu 13, 2015, 07:49:34 ap »

Ihan näin huvikseni ajattelin tiedustella jos täällä olisi muita ihmisiä, jotka ovat juuri siirtyneet kasvisruokavalioon tai ovat olleet vegetaristeja/ vegaaneja jo pidemmän aikaa. Mitä ongelmia on ollut ja onko diabetes häirinnyt?

Olen ollut nyt parikymmentä vuotta kasvissyöjä ja juurikin lakto-ovo-vegetaristi. Minulla lihan ym. syönti alkoi vähentyä 90-luvun alkupuolella ja loppui kokonaan 1994 tai 1995. Syyt olivat minullakin ennen kaikkea eettisiä ja ekologisia, eivät niinkään terveydellisiä, mutta eipä ole diabeteskaan koskaan pannut kasvissyöntiä pahakseen, päinvastoin.  :)  Mitään ongelmia siitä ei ole tullut, ja yhtä lukuun ottamatta kaikki lääkäritkin ovat suhtautuneet asiallisesti.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Toukokuu 13, 2015, 08:17:43 ap »

Mä olen aina ihmetellyt sitä, miksi kasvien tappaminen ravinnoksi olisi eettisesti kestävämpää kuin eläinten tappaminen? Kasvithan syödään usein ihan elävältä ettei edes tapeta ensin  :o (esim. porkkana, nostetaan maasta ja haukataan, vaikka se ois vielä hengissä)
Kirjattu

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 13, 2015, 08:44:57 ap »

Leevi Karsikas muistaakseni väitöskirjassaan loi käsitteen ekoprimarismi, jolla hän noin lyhyesti sanottuna tarkoittaa "kaupallisten tapahtumien minimointia ravintotaloudessa ja ehkä vielä yleisemminkin "tuotantotalouden ulkopuolista ravintohuoltoa" hyödyntämällä luonnon tarjoamat ravintomahdollisuudet mahdollisimman laajasti. Minulla tämä periaate ilmenee omavaraisuutena lihan, kalan, marjojen, juuresten ja yrttien osalta, joskin kaikesta huolimatta noita kaupallisiakin kontakteja syntyy: siemenet, työkalut, pyydysmateriaalit, panokset jne.
Kirjattu

Linkkejä