Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6927 jäsentä  •  417270 viestiä  •  19945 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi esanummi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: 1/2 kg kasviksia päivässä  (Luettu 7002 kertaa)

julia

• Vanha tekijä
1/2 kg kasviksia päivässä
« : Toukokuu 09, 2015, 18:01:36 ip »

Minun elimistöni mukaan puoli kiloa kasviksia päivässä on ihan välttämätöntä verensokerin ja mahan kannalta. Heti kun jostain syystä en pääse tuota toteuttamaan, verensokeri suorittaa rakettinousun aterian kuitupuutteen vuoksi ja muutaman päivän päästä alkaa mahassa karmea kurina ja pörinä, kuin kaikki hyvät bakteerit kuolisivat kerralla ja pahat alkaisivat käydä pahemmin kuin liikahiivainen sima.

Tämän epätasapainon tasoitteluun menee sitten maitohappokapseleiden, ab-jugurtin, hapankaalin ja kasvisten kanssa pari viikkoa. Edelleen paastosokeri on 7,5, vaikka viikon olenkin jo syönyt kasvispainotteista ruokaani reissun ja vapun jälkeen. Tutkimusten mukaan suolistobakteereilla on vaikutusta on verensokeriin ja minä taidan olla erityisen huono säilyttämään niitä hyviä bakteereja.

Syöttekö te muut suositusten mukaisesti puoli kiloa kasviksia päivässä? Jos syötte, niin miten saatte suoritettua tuon määrän?
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

Jape

• Lentävä kynä
Vs: 1/2 kg kasviksia päivässä
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2015, 18:19:25 ip »

Sydänliiton mukaan kasviksiin kuuluu näköjään myös marjat ja hedelmät. No sittenhän mulla tulee se puoli kiloa päivässä, en kylläkään varsinaisia vihanneksia syö käytännössä ollenkaan, vain hedelmiä ja kesäisin marjoja myös.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2015, 20:20:02 ip »

Mä syön kasviksia paljon päivittäin ja mitä tuorempaa ja kotimaisempaa  ;) tavaraa taas saa, sen enemmän niitä myös kuluu.

Suosikkeja on kurkku, tomaatti, retiisit ja avokado leivän päällä. Samoin paprika ja jäävuorisalaatti.

Salaatteja teen päivittäin sesongin kasviksista, nyt menee taas paljon varhaiskaalia. Myös hapankaali on herkkua.

Marjoja syön myös päivittäin. Nyt taas vähemmän,k kun omasta pakastimesta on marjat loppu ja tuoreita ei vielä saa. Ulkolaisista marjoista en välitä.

Juurekset ja potut kuuluu myös mun päivittäiseen ruokailuuni.

Ja nyt tekee sitten mieli kukkakaalia!  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2015, 00:12:49 ap »

Mulla ei tuu, yleensä päivän ainoot kasvikset on 250 gramman pakastevihannespussi, ehkä jonkun verran sieniä lisäksi, mutta niitä en voi syödä kovin paljon kerralla, kun vatsa tykkää häijyä sienisokerista. Hedelmiä ja marjoja en juuri syö. - enkä pottuja eikä joka päivä tule tuota vihannespussiakaan.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

herkku82

• Vieras
  • D1 vm 86 toistaiseksi kaikki kunnossa
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2015, 00:54:48 ap »

Taidan syödä enemmänkin kuin puolikiloa.Aamulla marjoja lounaalla ja päivällisellä salaattia ja iltapalankin yhteydessä on usein marjoja ja salaattia. Niistä saa hyvin kuitua ja auttaa vs:n  hallinnassa. :D
Kirjattu

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2015, 08:49:02 ap »

Peruna pois lukien 600-800 g päivässä. Marjoja tolkuttoman paljon, juureksia paljon ja hedelmiä kohtuullisesti.
Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2015, 09:31:45 ap »

Ei perunaa, porkkanaa kohtuudella. Kukkakaalia menee paljon ja marjoja jonkun verran. Ei tule puolta kiloo päivässä eikä mun mielestä tarvitsekaan. Näillä ainakin mä pärjään  :)
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

Mellinia

• Intoilija
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2015, 10:40:56 ap »

Kesäaikaan kasviksia menee paljonkin, kun ovat kotimaisia ja edullisia. Päivittäin ruokana kypsennetyinä ja tuoreena saalatteihin lisäksi marjoa ja hedelmiä.
Talvella suoraan pakaste altaasta keittoihin ja lisäkkeeksi. Perunaa en käytä ollenkaan. Punajuuri on suurta herkkua, niin säilöttynä kuin uunissa kypsennettynä, myös kaikki kaalit kuuluvat ruokavalioon. Erilaisia sieniä myös suoraan metsästä.
Kasvikset ovat minun herkkuja :) :D
Kirjattu
DII vuodesta 1986, Metformiini, Lantus sekä tarvittaessa ateria tabletit.
"Minua ei pitelisi mikään, jos vain pääsisin alkuun."

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2015, 16:36:24 ip »

Mulla menee helposti yli kilo päivässä.
Aamupalalla 100g marjoja
Lounaalla 300g kasviksia, yleensä kurkkua ja tomaattia (lisäksi banaani, jota en kyllä laske kasvissaldoon)
Välipalalla 100g marjoja
Päivällisellä 300g kasviksia, yleensä salaatti (sal,kurk,tom,paprika,kevätsipuli) TAI pakastimesta vihreitäpapuja, maissia ja pinaattia, TAI jotain lämpimänä, kuten kesäkurpitsaa, munakoisoa, tomaattia tms
Iltapalalla vielä 200g kasviksia, yleensä tomaattia ja kurkkua leivällä, ja porkkanaa jyrsittävänä.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #9 : Toukokuu 10, 2015, 18:24:38 ip »

Höh, kaikkihan sitä tekee!
Syö paljon kasviksia, vihanneksia ja marjoja.
Höh.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2015, 11:31:58 ap »

Helpostihan niitä kasviksia nyt taas alkaa mennä kun kaikki on tuoretta ja hyvää!  ;)

Talvella on vähän nihkeempää.  ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

MiniMi

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2015, 15:40:44 ip »

Syön paljon kasviksia ja rakastan niitä kaikissa muodoissa. ½ kiloa päivässä täyttyy helposti. Tänäänkin aamupalalla meni 2 kiwi-hedelmää ja yks avokado ja lounaalla nippu (500 g) vihreetä parsaa. Tän lisäks en ole syönyt tänään kuin 3 palaa ruisnäkkäriä. Kaliumarvot hieman turhan koholla, mutta mitä sitä himoilleen mahtaa ku on niin hyvää ettei voi malttaa mieltään. Miehenikin on kova kasvisten kuluttaja - ei ole oikeen muuta vaihtoehtoa kun "emäntä" hoitaa kauppareissut  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta -72 + "kaikki" liitännäiset + vähän muitakin juttuja
Kokemus on hyvä opettaja,joka lähettää sikamaisen kalliita laskuja

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2015, 17:21:44 ip »

Höh, kaikkihan sitä tekee!
Syö paljon kasviksia, vihanneksia ja marjoja.
Höh.

Mulla on monia ystäviä, jotka eivät syö yhtään mitään kasviksia ja pitävät mua ihan rehunsyöjänä, kun syön tuon pikkupussillisen pakastevihanneksia päivässä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2015, 17:40:28 ip »

... pikkupussillisen pakastevihanneksia päivässä.
Joita minä en henkilökohtaisesti pidä edes vihanneksena.  ;D
Kirjattu

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2015, 17:42:58 ip »

Joo, ei kyllä kaikki syö noin vaan puolta kiloa päivässä... Mä olen kausittainen syöjä  :) En ymmärrä ihmisiä jotka pystyy joka päivä / viikko noudattamaan samantyyppistä ruokavaliota. Ihailen sellaista, koska se sopis mun terveydelle oikein hyvin, mutta mä oon tosi ailahtelevainen "fiilis-syöjä". Eli kasviksistakin tykkään, ja marjoista varsinkin,mutta välillä menee viikkoja etten juurikaan niitä syö, ehkä n. 50-100g nyt tulee väkisinkin päivässä koska lounaalla töissä syön oikeastaan aina joko keitettyjä kasviksia tai salaattia, mutta tuon enempää ei välttämättä. Sitten taas voi olla pari viikkoa putkeen jolloin syön tuon 500g tai enemmänkin päivässä. Ihan fiiliksen ja sen mukaan miten paljon ehdin ja jaksan miettiä syömisiä, esim. jos on oikein kiirettä töissä ym. Hedelmistä en oikein välitä, paitsi ompuista. Marjoja söisin enemmän jos olisin Suomessa - täällä Irkuissa ei saa kerättyä kuin karhunvatukoita, eli mustikat, mansikat, vadelmat ostan ulkolaisina Lidlistä. Hyvältä nekin maistuu, mutten viitsi kauheasti ostaa kun on kalliita.

Kotona oon oikeastaan laiska laittamaan vihanneksia, eli töissä kanttiinissa niitä tulee enimmäkseen vedettyä. Kotona on niin helppo syödä vaan paahtoleipää voilla ja juustolla  ;) Laiskuudesta tämä on siis mulla eniten kiinni, ei niinkään siitä ettenkö tykkäisi salaateista ja eritotenkin uunivihanneksista ym.
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

Linkkejä