Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miksei Suomalaista kalaa saada edullisesti kauppoihin?  (Luettu 17430 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Vs: Miksei Suomalaista kalaa saada edullisesti kauppoihin?
« Vastaus #15 : Toukokuu 02, 2015, 21:59:29 ip »

Mä kyllä karsastan järvikalaa, kyllä kalan pitää olla merestä. Tietty harvoin menee, mutta ei taida olla kovin terveellistä usein syötynä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 03, 2015, 08:21:29 ap »

Niin, valinnan tilaa on; syödäkö merestä pcb:tä, vai järvestä elohopeaa ja tsernobyliä.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Toukokuu 03, 2015, 09:19:01 ap »

Mitä sapuskaa se kairankiertäjä valinnoillaan tarkoittaa?
Kala on terveellistä perus ruokaa oli se pyydetty järvestä tai merestä!
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Toukokuu 03, 2015, 09:25:09 ap »

Eikö järvikalassa ole aika usein haukimatoa? Merikalassa tietääkseni ei koskaan. Mo meni kyllä taas off-topiciksi, mutta jos nyt kaupassa kalaa on myynnissä, niin kyllähän sen merestä pyydettyä pitää olla.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Toukokuu 03, 2015, 09:31:09 ap »

Matoa löytyy nykyään myös ainakin siiasta ja turskasta. Omin silmin olen nähnyt, valitettavasti. Eihän madot ihmiselle vaarallisia ole jos kala kypsennetään hyvin mutta inhottavilta ne näyttää!  ::)

Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Toukokuu 03, 2015, 09:39:44 ap »

Jostain luin, että juuri järvisiiassa on aina haukimatoa Etelä-Suomessa ja nyt taitaa olla jo pohjoisessakin. Mun mielestä kun siika on paras kala muuten. Ja turskassa kyllä voi olla matoja jopa jäämeressä.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Toukokuu 03, 2015, 09:51:14 ap »

Olettaisin, että yksi syy on kaupan ketjuuntuminen. Kun vanhan ajan yksityiskauppiaita ei enää ole, kotitarvekalastajien ylituotannolle ei ole enää markkinoita

Pieniä poikkeuksiakin on: oman mökkini yhdessä lähikylässä on "villi" kesäkauppa, josta saa kesäisin Kuohijärven muikkua, jos sitä vain on paikallisen kalastajan verkkoihin osunut. Samoin toisen kylän pienessä K-kaupassa on kesäisin pieniä eriä Kukkian muikkua. Ovat yleensä jo puoleen päivään mennessä lopussa. EI se mitään halpaa ole, mutta tuoretta lähikalaa.

Lähikala olisi sitä parasta, suoraan kalastajalta kaupan tiskiin. Se, että merikalaa kuljetetaan sisämaahan tai päinvastoin, ei oikein ole järkevää?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Toukokuu 03, 2015, 10:41:33 ap »

Joo ei kai se järkevää ole kuljettaa, vaikka on se matka vähän pienempi matka Suomen sisällä ku jos Thaimaasta tai jäämereltä kuskataan. Mutta niin meri-ihminen mä olen, että tarkemmin ku mietin, niin en ole varmaan montaa kertaa elämässäni edes syönyt järvestä pyydettyä kalaa ja nekin vähät Inari- tai Nitsijärvestä. Ajatus troolista järvessä kuulostaa mun korvassa yhtä vitsiltä ku ajatus purjeveneestä järvessä  ;D (tiedän kyllä, ettei ole vitsi, mutta siis kuulostaa, kun mun mielikuvissa järvissä vain ongitaan ja pilkitään)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Toukokuu 03, 2015, 11:25:30 ap »

Sä elät omassa "merikuplassasi"!  ;D
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #24 : Toukokuu 03, 2015, 11:40:07 ap »

Viljolle totean, että vaikka vähän virnailenkin noista ympäristömyrkyistä, ne eivät rajoita runsasta kalankäyttöäni millään tavalla. Käytän todella paljon erilaista kalaa. Periaatteeni on, että pyydystän vain sen, mitä itse tai lähipiirini syö. Toisaalta niin, että kaikki kalalajit ovat hyviä ja käyttökelpoisia. Ei toki pidä rajoittua siihen, että kaikki kalat valmistetaan samalla tavalla. Jokainen laji tarvitsee oman reseptiikkansa.

En tiedä olisiko tuossa ruuan puhtaudessa ja ympäristön pilaamisessa aihetta omaksi ketjukseen? Metsäojitusten järviin tuoma elohopea kertyy kaloihin, teollisuuden ja asutuksen jätevedet pilaavat laajoja vesistöalueita, kolmasosassa suomalaisen kaupan broileripakkauksista on jotain antibioottoresistenttiä bakteeria, tehotuotetussa lihassa lääkejäämiä, tehotuotetuissa kasvituotteissa torjunta-ainejäämiä jne. Itse olen valintani tehnyt lähes täydellisesti irti tehotuotannon jäämistä kivikautiseen ruokavalioon: riista, kala, marjat, itsetuotetut kasvikset ja reippaasti kunnon ruisleipää riihikuivatusta luomurukiista.
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #25 : Toukokuu 03, 2015, 12:16:50 ip »

Täällä, itäsuomessa, kalastetaan isoilla troolialuksilla. Ihmettelen vaan mihin ne kalat menevät. Minkkien ruuaksi? Troolikalastus on sinänsä vanha hyvä keino hoitaa vesistöjä, muikkukin lisääntyy troolauksen jälkeen. Järvikala on mainio valinta, ei myrkytetty kuten merikala. Taannoin rkp:n ministeri pölmästyi kuinka paljon hänestä otetuista näytteistä löytyi myrkkyjä! Samoin kalastajien kropat myrkytettyjä, mutta elävät silti pitkään! On se kala superfoodia, muikkuhan juuri sai oikein tieteellisen näytön. Säteilystä puhuminen on humpuukia järvikalan osalta. Yhtään matoa en ole nähnyt, kun en syö kesällä madetta, jonka päähän niitä matoja kertyy. Talvella ei matoja ja made onkin paras keittokala!
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Toukokuu 04, 2015, 10:43:21 ap »

Tässä olisi diabetesliitolle hyvä tilaisuus nostaa tätä esiin julkisuudessa, ei pelkästään diabeetikoiden vaan yleisesti Suomalaisen kansanterveyden osalta, mutta ei taida onnistua, kun tärkeämpää tuntuu olevan lobata uusia ylipitkävaikutteisia insuliineja ja olla mukana Thl:n ex johtajan enemmän tai vähemmän suorassa vaalitilaisuudessa/Novo Nordiskin mainostilaisuudessa.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Toukokuu 04, 2015, 11:05:44 ap »

Eikö järvikalassa ole aika usein haukimatoa? Merikalassa tietääkseni ei koskaan.

Kyllä Suomen vähäsuolaisilta merialueilta löytyvistä kaloista matoja löytyy, vaikka ei kenties juuri "haukimatoa". Mutta väliäkö sillä, mitä loisia mussuttelet..  8)

Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #28 : Toukokuu 04, 2015, 11:29:17 ap »

Tässä olisi diabetesliitolle hyvä tilaisuus nostaa tätä esiin julkisuudessa, ei pelkästään diabeetikoiden vaan yleisesti Suomalaisen kansanterveyden osalta, mutta ei taida onnistua, kun tärkeämpää tuntuu olevan lobata uusia ylipitkävaikutteisia insuliineja ja olla mukana Thl:n ex johtajan enemmän tai vähemmän suorassa vaalitilaisuudessa/Novo Nordiskin mainostilaisuudessa.

En tajua, miten suomalainen kala ja ylipitkävaikutteinen insuliini ja Puska? liittyvät kalan saantiin. Vai onko suomeen istutettu uusi,piikkimonnilaji,jota syömällä saa ylipitkää insuliinia? Ja kala on rantapuskien läheisyydessä,rannalla olevan mainoskyltin kohdalla?
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Toukokuu 04, 2015, 11:41:39 ap »

Eikö järvikalassa ole aika usein haukimatoa? Merikalassa tietääkseni ei koskaan.

Kyllä Suomen vähäsuolaisilta merialueilta löytyvistä kaloista matoja löytyy, vaikka ei kenties juuri "haukimatoa". Mutta väliäkö sillä, mitä loisia mussuttelet..  8)

Löytyy. :( Kesät, talvet.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07