Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416942 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskauspahoinvointi  (Luettu 15482 kertaa)

MaryHannah

• Matkailija
Raskauspahoinvointi
« : Huhtikuu 05, 2015, 00:56:46 ap »

Hei kaikille!

Minulla on menossa rv 7+2 ja pahoinvointi on todella kovaa. Olen voinut pahoin viikosta 3 lähtien, nyt kahdeksannen viikon alusta lähtien oksentaminen on muuttunut päivittäiseksi ja olo on todella huono aamusta iltaan. En juurikaan pysty syömään mitään, koska kaikki syöminen johtaa tosi huonoon oloon. Minulla on siis pumppuhoitoinen ykköstyypin diabetes ja verensokeritasapainon ylläpitämistä tämä vaikeuttaa kyllä tosi paljon. Kova huoli on siitä että sokerien heittelyt saattaisivat vaikuttaa raskauteen (takana on yksi keskenmenoon johtanut raskaus).

Otin muutama päivä sitten käyttöön Sea Band-pahoinvointirannekkeet. Vaikutuksesta on vaikea sanoa mitään, ainakaan pahoinvointi ei näiden myötä ole poistunut. Tänään on illasta ollut hieman parempi olo kuin aikaisempina päivinä, joten ehkä on mahdollista, että rannekkeet lievittävät pahaa oloa hieman. Apteekin ohjeesta olen myös syönyt B6-vitamiinia, mutta tästä ei ole ollut mainittavaa apua.

Onko muilla kokemusta pahasta raskauspahoinvoinnista ja onko siihen löytynyt jotain apuja? Erittäin kiitollisena otan kaikki vinkit vastaan. Kesken menneessä raskaudessa pahoinvointia ei ollut ollenkaan, eikä muita omakohtaisia kokemuksia asiasta ole. En ole vielä käynyt polilla, enkä ultrassa, joten ei ole myöskään tarkempaa tietoa onko tämän raskauden suhteen kaikki muuten ok.
Kirjattu

Hilja

• Vieras
Vs: Raskauspahoinvointi
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2015, 10:03:14 ap »

Heippa!

Onpa ihanaa lukea vastaavassa tilanteessa olevan tuntemuksia, vaikka aihe on todella ikävä :( Itsellä nyt menossa rv 11+4 ja raskauspahoinvointi alkoi joskus rv 5+, paheni jatkuvaksi oksenteluksi viikkoa myöhemmin, huipentui viime viikolla ja nyt alkaa aavistuksen helpottaa.

Valitettavasti itse en ole saanut oikein mistään ehdotetusta konstista apua, Sea Band rannekkeista olen kyllä saanut helpotusta päänsärkyyn. Muutenkin on tuntunut, että elämä on aivan pysähtynyt ja ilo siitä viety, kun jatkuvasti oksettaa ja on vain paha olo. Luulen, että vain vastaavan kokenut voi ymmärtää miten lamaannuttavaa pahoinvointi voi olla. Verensokeritasapainoahan tämä vaikeuttaa itsellä huomattavasti, kun nyt meni monta viikkoa etten syönyt juuri mitään muuta kuin appelsiinimehua, joka sekin saattoi tulla ulos. Toivon, että tämä ei ole aiheuttanut tuhoa vauvalle, parhaani olen yrittänyt.

Jos sinulla ei vielä ole ketoainetikkuja kotona, kannattaa käydä hakemassa apteekista ja mikäli ketoaineita alkaa olla, hakeutua sitten tippaan osastolle. Jälkiviisaana olisi ehdottomasti pitänyt tehdä tämä pahimpien viikkojen aikana, olo olisi varmasti piristynyt. Minulla on paino laskenut viitisen kiloa, tosin vararavintoa oli lähtötilanteessa kohtalaisesti. Kylmä appelsiinimehu ja apteekin Nutridiet (kaakao on hyvä maku) ravintolisäjuomat ovat pitäneet minut jotenkin elossa, nuo apteekin juomat käyvät ainoaksi ravinnonlähteeksi ja 2dl juomalla saat jo 300kaloria.

Yritän lohduttautua sillä, että kovankaan pahoinvoinnin ja oksentamisen ei pitäisi vaikuttaa sikiöön ja että lähes kaikilla tämä ainakin helpottaa 1. kolmanneksen jälkeen. Makuuasento ja lepo on välttämätöntä, itse sain 9. viikolla sairaslomaa,kun en enää vain jaksanut, sekin vähän helpottaa, kun ei tarvitse yrittää väkisin raahautua mihinkään ja pelätä oksentavansa julkisesti.

Ihan hirveesti tsemppiä! Jos et pääse äitipolin kautta varhaisultraan, suosittelen käymään melkein yksityisellä niin saat mielenrauhan ja voimia jaksaa tuon pahoinvoinnin läpi! :)

Kirjattu

MaryHannah

• Matkailija
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2015, 13:24:48 ip »

Tuhannet kiitokset Hiljalle vastauksesta ja tsemppiä sinnekin!  :) Nyt tekis mieli hehkuttaa, että tänään on ensimmäinen aamu pitkään aikaan, kun en ole oksentanut (vielä).  :) Söin "aamupalaa" tänään tosi myöhään ja todella pienesti ihan tarkoituksella ja nyt näyttää että ehkä tämä oli hyvä taktiikka. Mutta parempi ehkä vielä olla tuulettamatta, päivä on vasta alussa.  ;) Ja tietysti oma mieli heti miettii, että onkohan masussa nyt kaikki hyvin, kun olo on niin erilainen verrattuna muihin päiviin...

Mulla on poliaika ensi tiistaina ja käsittääkseni pääsen silloin myös ultraan. Olen sekä innoissani että kauhuissani (aikaisemmasta kokemuksesta johtuen). Mutta en olis kestänyt tätä epätietoisuutta enää yhtään pidempään, joten parempi että ultrataan, oli lopputulema sitten mikä hyvänsä.

Kiitoksia tuosta ketoainetestivinkistä ja samoin tuosta Nutridrink-vinkistä. Nämä tulee kyllä ihan varmasti käyttöön täälläkin päässä. Tuo sairaalaan lähtö on käynyt mielessä muutaman kerran itselläkin, mutta toistaiseksi olen saanut kuitenkin sen verran ravintoa pysymään sisässä, että ei ole tarvinnut. Appelsiinimehu ja -smoothiet ovat osoittautuneet  parhaimmiksi ravinnonlähteiksi täälläkin päässä (puhumattakaan siitä että mulla on koko ajan joku ihme himo niihin muutenkin  :D ). Mulla on myös vararavintoa paljon omasta takaa, joten jos paino vähän putoaakin niin ei varsinaisesti haittaa. Ikävintä tässä on tämä jatkuva tasapainottelu näiden sokerien kanssa (aivan käsittämättömän hankalaa tässä tilanteessa!) ja juurikin tämä lamaantunut olo, kun jatkuvasti on paha olo ja oksettaa.

Minä olen talvilomalla tälllä hetkellä ja vielä ensi viikko olis lomaa edessä. Aivan tosi kiitollinen tästä, ei olis loma voinut parempaan saumaan tulla.  :) Loman jälkeen pitäisi kuitenkin heti lähteä kolmen päivän työmatkalle Riihimäelle (itsehän asun siis täällä Oulun seudulla) ja matka tapahtuu kuulemma joko junalla tai lentäen (ei ole vielä päätetty kummalla mennään). Molemmat vaihtoehdot tässä tilanteessa kauhistuttavat ja kieltämättä mielessä on käynyt tuon sairasloman mahdollisuus. Junalla matka kestäisi sen rapiat 8 tuntia suuntaansa :o , lentäen pääsisi nopeammin, mutta suoraa lentoa ei ole, joten silloinkin joutuisi osan matkasta junassa istumaan ja kulkuvälinettä pitäisi vaihtaa useamman kerran matkan aikana. En tiedä pystynkö tässä tilanteessa kumpaankaan vaihtoehtoon.  :(

Lohduttaudun tuolla ajatuksella, että ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ehkä helpottaa. Aika menee vain niin tuskaisen hitaasti että tuntuu aivan ikuisuudelta odottaa niin kauan. Mutta mahtava kuulla, että sinulla on nyt alkanut tilanne helpottaa, toivoa siis on. :) Tästä tuli nyt melko pitkä viesti, mutta aivan huippua jakaa kokemuksia jonkun kanssa jolla on sama tilanne.  :) Minulla on muutama hyvä ystävä, jotka ovat myös kärsineet kovasta raskauspahoinvoinnista, mutta vain toinen diabeetikko voi ymmärtää miten paljon diabetes vielä tätä kuviota hankaloittaa. Voimia siis sinullekin Hilja!  :)
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2015, 14:59:39 ip »

Raskauspahoinvoinnista on todella kokemus. Joskus se tulee, joskus ei (5 raskautta, yksi PAHA pahoinvointi). Kamalinta kun mikä vaan milloin vaan saa yrjöämään kun pieni apina. Ensin sanottiin sen loppuvan vkoon 16, sitten 20...24...sit lääkäri sanoi, ettei ole nähnyt kenenkään oksentavan synnytyksen jälkeen! Tosi lohduttavaa. No, viikolla 26 se loppui kun seinään! Eli käytännössä yrjösin monta kertaa päivässä joku 20-22 viikkoa ympäri vuorokauden.
Muissa raskauksissa oli jotain pientä etomista. Mutta kun on tuo kokemus ja kokemus supisteluista alusta ja makuutusta mm 17 viikkoa, yrjöisin mielummin tällä tiedolla.

Insuliineja rankasti pois ja jos olet DM1 saat liuskat tarvikejakelusta. Pyydä polilta myös lappu, että saat runsaasti enemmän vs-välineitä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2015, 15:04:06 ip kirjoittanut sokerpalanen »
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2015, 23:09:12 ip »

Hassua, että ultraa pihdataan noin joissain paikoissa  :( Kun kuitenkin ne sydänäänet on havaittavissa hyvinkin jo viikolla 7... Vaikkei sieltä tietty silloin mitään muuta näykään kuin, että onko se oikeasti elävä vai vain tuulimuna. Muutenhan on pakko mennä yhtälailla odottaen kuten kaikkien muidenkin, ihan teknisistä syistä. Itse tässä odottelen rakenneultraa jotta tiedän, kannattaako tässä vielä mitään suunnitelmia tehdä. Nyt itseäni huolestuttaa, että jos ei siellä enää olekaan mitään sitten kun uudelleen katsotaan ja tietty se, että jos siellä on muttei asiat ole hyvin...

Vaikkei itselläni mitään kovin hirveää pahoinvointia ole ollutkaan, niin muutamia juttuja olen huomannut jotka minulla laukaisevat yökötyksen;
-Verensokeri, matala verensokeri aiheuttaa pahoinvointia, kuten myöskin nopea verensokerin lasku.
-Nälkä ja varsinkin jos sokerit kerkeävät laskemaan ja maha murisee tyhjyyttään... eli välillä olen kulkenut hunajapurkin kautta vessaan oksentamaan ja sitten vasta etsimään jotain oikeaa syötävää.
-Liian nopea syöminen ja liian suuret määrät.
-Tietyt maut, yksilöllisiä juttuja, itselläni on tietynlaiset makeat sellaisia jotka yököttävät. Pahin virhe oli syödä pala suklaata yhtä aikaa kahvin kanssa.
-Jano, siitä ei tule mitään akuuttia äkkinäistä oksetusta, mutta tuntuu altistavan noille muille jutuille jotka sitten saavat yhtäkkiä huonovointisuuden aikaan.
-Stressi, tää onkin tosi kiva ja tosi helposti vältettävissä kun oksentaa ja asiat kaatuu päälle ;D

Eli pahoinvoinnin ehkäiseminen menee aika lailla noiden välttämisellä:
-Verensokerin tasapainottaminen (juu, ei oikein onnistu itsellänikään). Tähän liittyen yllättävää kyllä, hiilihydraattien välttäminen. Olen tapellut nyt viimeisen viikon verran seilaavien sokereiden kanssa ja nyt kun karsin hiilarit minimiin, on sokeri pysytellyt paljon nätimmin tavoitteiden sisällä ja olo varsin hyvänä. Ongelmaksi siis itselläni muodostui korkean verensokerin, korjaamisen ja matalan verensokerin kierre.
-Syödä pitää pikkuisen kuitenkin, ettei tule sellaista nälkää jolloin ylensyö eikä iske hirveä energiavaje.
-Happamat syötävät eli piimä, sitrushedelmät, kirpeät omenat ja tietynlaiset juustot tuntuvat itselläni uppoavan, vaikka olisi huono olo.
-Veden juominen hillitsee myös pahoinvointia myös sen ollessa päällä, eli sekin menee aivan toisinpäin kuin normaalissa pahoinvoinnissa jolloin oksennus tulee varmasti jos juo ison lasillisen vettä.

Eli niinkuin kaikkialla toitotetaan, tasaiset sokerit ja nestetasapainosta huolehtiminen. Tosi lohdullista eikä mitään uutta infoa, tiedän, mutta ei mulla parempaakaan ole tarjota kun se näyttää olevan ihan totta  :-[ Noin muutoin, niin niitä liuskoja mittausta varten (onnistuuko sensorointi?), ketoainemittari+liuskat, insuliinimäärien rukkaamista, niin että kestää olla syömättä. Ja jos tuntuu, ettei jaksa tai pysty niin se sairasloma ei ole mikään huono ajatus, se ei ole mikään häpeä ja tuossa tilanteessa siihen on kaikki oikeutus.
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2015, 21:20:54 ip »

Kyllä vain, kokemusta on jokaisen kuuden lapsen kohdalla 😕Tytön aikaan pahoinvointi loppui about vkolla 18 lopullisesti, muutoi  viikon 13 loppuun mennessä. Nykyisen raskauden aikana sain olon pidettyä jotakuinkin siedettävänä syömällä n. 1-1,5 tunnin välein jotain pientä. Leipää, hedelmiä, marjoja.... kertaakaan en oksentanut mutta ei ollut kaukanakaan. Ainoa oksenteluun johtanut raskaus oli tytön kohdalla, muutoin alkuraskaudet ovat sujuneet hyvin vahvalla ällötyksellä tai muutamalla oksentamisella. Tämän menneillään olevan raskauden pahoinvointi otti niin kovasti psyykkeelle että koin jonkinasteisen masennuksen. Tuntui että elämässä ei k,e mitään syytä jaksaa. Kun pahoinvointi helpotti, helpotti myös mielialan laskut.
Kirjattu

MaryHannah

• Matkailija
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2015, 23:12:34 ip »

Kiitoksia kaikille ohjeista, vinkeistä ja neuvoista tosi paljon! :) Tulevat tarpeeseen ja menevät varmasti kokeiltavaksi jokaikinen! Erityiskiitos Hiljalle, maailma on niiiiin pieni. ;) :) ;)

Tänään kävin ensimmäistä kertaa äitipolilla ja kaikki vaikuttaisi olevan ihan hyvin ainakin tällä erää. Alkiolla oli kaikki hyvin, viikot vastasivat omia laskujani (7+5) ja sydän sykki silminnähtävästi. :)

Pahoinvointi jatkuu edelleen kovana, mutta sain hyviä neuvoja tähän asiaan myös polilta. Insuliiniannoksiani myös pienennettiin, jotta verensokeri ei olisi niin usein matalalla ja pahoinvointi ei ainakaan siitä johtuisi. Pyysin sensorointia ja saankin sen todennäköisesti viimeistään seuraavalla polikäynnillä (kuukauden päästä), jollen jopa jo aiemminkin. Nyt siis vain toivotaan, että tilanne hieman helpottuisi ajan kanssa (pakko uskoa tähän!) ja onneksi nyt on vielä vajaa viikko talvilomaa jäljellä. :)
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2015, 09:17:52 ap »

Tsemppiä kovasti kaikille!

Itsellä molemmat raskaudet olen voinut pahoin 3h välein alusta loppuun. Siinä oppi kyllä tsekkaamaan töissä esim. missä on lähin roskis neuvotteluhuoneessa. Ja joo, tuo tosiaan loppuu kuin seinään kun synnytys tulee, joten vaikka kuulostaa jyrkältä, sillä on loppu ja jo pelkkä tietoisuus siitä auttaa.

Itselläni oli avoin lähete sairaalaan tiputukseen, jotta nestetasapaino saatiin pidettyä kuosissa. Eli juokaa riittävästi tai pyytäkää tuota tiputusta pahimpaan tarpeeseen. Itselle ei vesi sellaisenaan jostain syystä maistunut, mutta join sitten (sallituissa määrin) light-limpparia. Joista sellainen vihreä maistui parhaalta (en muista merkkiä tai makuakaan, mutta värin kyllä - mietin jo, että lapsestakin tulee vihreä ;) )

Toisekseen, syöminen (jotain pientä, eikä tartte olla välttämättä mitään erityisen energiapitoistakaan eli tomaatti, kurkku, jne. toimivat myös) vähintään 3h välein, sillä se on aika, jona ruoka lähtee vatsalaukusta eteenpäin ja pahoinvointi vain pahenee. Riittävästi kun laatoittaa ja tietysti koettaa juoda myös tarpeeksi, yksi vinkki minkä sain HYKSin ravintoterapeutilta tilanteeseen oli, että syö chipsin/perunalastun pahimpaan pahaan oloon. Ei siis pussillista, mutta sen verran, että saa suolaa sisäänsä pahimmalla hetkellä. Tuo helpotti hieman ja auttoi tietysti siinä, ettei elimistöstä kadonneet kaikki mineraalit tuossa hötäkässä. Se, mikä oli tavallaan ok oli, että saatoin syödä kyllä ihan normisti, vaikka olikin paha olo & oksensi - ei mitään isoja annoksia, mutta kuitenkin. Ja ruoan tekeminen, jääkaapin avaaminen, pahanhajuiset ihmiset bussissa, jne. tietysti saivat yökkimään tosi rivakasti.

Mutta joo, ei ole antaa ratkaisua asiaan - sen muistan, miten otti päähän kun kuuli jatkuvasti, että se on aamupahoinvointia tai loppuu viimeistään viikolla 15 kun samaan aikaan itse oli menossa viikolla 30+ ja pahoinvointi jatkui myös öiseen aikaan niin, että piti nousta ylös sängystä sen 3h välein, että pysyi jossain kuosissa olotila.

Tsemppiä!
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2015, 09:39:30 ap »

Tea: Kuten mulla, et säkään yrjönny synnyttämisen jälkeen 😊
Kirjattu

MaryHannah

• Matkailija
« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2015, 16:35:30 ip »

Kiitoksia kaikille jälleen hyvistä vinkeistä ja ohjeista! :)

Viikkoja on nyt 8+2 ja pahoinvointi vain pahenee päivä päivältä. Vaikea on saada mitään pysymään sisällä ja nyt en enää edes uskalla juuri mitään syödäkään siinä pelossa, että se johtaa vielä pahempaan oloon ja oksentamiseen. :( Ainut aika päivästä, jolloin pystyn syömään hyvin pienesti oksentamatta on yöllä ja noilla yösyömingeillä tässä nyt varmaan hyvin pitkälle porskutetaan. Verensokerit ovat pääasiassa tosi matalia, alimmillaan olen mittaillut alle kahden arvoja useamman kerran.

Juttelin oman äitini kanssa pahoinvoinnista tällä viikolla ja kuulin että hänellä (ja myös hänen äidillään) on ollut aivan sama tilanne omissa raskauksissaan. Äitini kertoi että pahoinvointi oli ollut todella rajua juuri minua odottaessa, hieman helpompaa kahden veljeni kohdalla. Ilmeisesti tämäkin on sellainen taipumus, joka jossain määrin periytyy...? Äitini kertoi, että oli oksentanut neljän ensimmäisen raskauskuukauden ajan ja sitten pahoinvointi oli loppunut, joten taitaa olla minullakin tätä tovi vielä edessä.

Maanantaina pitäisi mennä takaisin töihin (talviloman jälkeen siis) ja saapa nähdä kuinka siinä käy. Sen olen jo jollakin asteella päättänyt että loppuviikon työmatka Riihimäelle (8 tunnin junamatkoineen ees ja taas) saa kyllä jäädä välistä (ellei tilanne jotenkin ihmeellisesti parane ennen sitä). Tämä jatkuva oksentaminen ja junan vessat ovat kyllä mielestäni aivan mahdoton yhtälö.
Kirjattu

anzku

• Vieras
  • D1 vuodesta 1994, Paradigm Veo
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2015, 06:30:14 ap »

Voimia ja jaksamista kaikille!!

Itsellä raskaus menee viikolla 9+6 ja pahoinvointi lisääntynyt koko ajan. Alussa oli hiukan etova olo, mutta enään sitä ei voi siksi sanoa. Olo on melkein kuitenkin siedettävissä hetkittäin ja joka päivä ei tarvitse oksennella. Haastavuuden tekee kyllä matalat sokerit ): Muutenkin kovin hypo herkkä ja vaiko saisi syötyäkin ei niitä meinaa saada nousemaan. Siihen vielä lisäksi fyysisesti raskas työ, on tuo sairasloma käynyt mielessä :)

Sain omalta siskoltani vinkin (ollut raskauksien aikana todella huonovointinen) viilistä! Helppo syödä ja pitää koostumuksensa vaiko oksentaisikin, niin sanotusti helppo oksentaa. Itsellä toiminut nyt reilun viikon aamupalana ja taidan sillä jatkaa.
Vesi aiheuttaa minulla herkästi pahan olon varsinkin jos juo tyhjään vatsaan (ennen aloitin aamut isolla vesilasilla ja alkuraskaudessa tein kuin ennen ja senhän arvaa miten siinä kävi), vielä on kuitenkin riittänyt neste määrät ilman sairaalan apua.

Toivottavasti pahoinvoinnit helpottavat pikku hiljaa kaikilla :)
Kirjattu

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2015, 17:37:12 ip »

kokeile appelsiini tai omena mehua aamulla sängyn viereen ja heti otat kulauksen ku nouset ylös, auttoi minulle esikoisen aikana.
Kirjattu

MaryHannah

• Matkailija
« Vastaus #12 : Toukokuu 21, 2015, 20:40:12 ip »

Pitkästä aikaa teki mieli kuulumisia tännekin päivittää. :) Viikkoja on tällä hetkellä 14+0 ja muuten on kaikki mennyt oikein hyvin, mutta raskauspahoinvointi sen kun jatkuu vain.

Viikot 7-10 olivat tosi pahoja, oksentaminen oli päivittäistä ja pitkin päivää tapahtuvaa. Viikot 9-11 olivat hieman helpompia ja lähes kokonainen viikkokin saattoi mennä välissä niin ettei tarvinnut oksentaa ollenkaan, vaikkakin huono ja etova olo on ollut koko ajan. Sitten tulivat viikot 12-14 ja tilanne on jälleen huonontunut huomattavasti. Viimeisen viikon ajan olen oksentanut jälleen joka päivä ja nyt on kyllä työssä käyntikin muuttunut melkoiseksi kärsimykseksi. Töissähän olen muuten ollut koko ajan, lukuun ottamatta paria työmatkaa ja talvilomaani, joka sattui sopivasti viikoille 7-8. Tänään työvuoron aikana kesken hoitotoimenpiteiden (kehitysvammaisia asiakkaita siis hoidan) piti käydä oksentamassa 4 kertaa. Nyt on sellainen fiilis itsellä, että sairasloman hakeminen on enemmän kuin lähellä.

Verensokerit ovat olleet koko ajan (ja ovat edelleen) järkyttävän matalia. Ykkösellä alkavia arvoja olen mittailut paljon, alin mittarin lukema on ollut 1,3 ja sekin kesken työvuoron. Työpaikalla sokerin pitäminen poissa hypoilta on tosi vaikea tehtävä (hoitotyö on todella kiireistä) ja kertaalleen olen tarvinnut työparin apua hyposta selviämiseen. Meillä tehdään välillä työtä myös yksin ja näitä vuoroja pelkään tosissani, koska apua ei silloin ole saatavilla jos jotakin sattuu. Paino on pudonnut useamman kilon (mikä ei sinällänsä haittaa, kun sitä on mistä ottaa ;) ) ja ketoaineet ovat polikäynneillä olleet virtsassa parilla plussalla.

Hieman alkaa itsellä siis olla turnausväsymystä tämän pahoinvoinnin suhteen. Pari viikkoa sitten oli jo toivon kipinä siitä, että ehkä tilanne on vihdoin helpottamassa, mutta nyt on taas melko lannistunut olo sen suhteen. Energiatasot ovat tosi matalalla, kun ravintoa ei tule itselle riittävästi ja väsymys vaivaa kovin. Jos saisin jostakin taikasauvan, niin taikoisin viikot eteenpäin niin, että olisin jossakin siellä rakenneultran tienoilla. ;) Voisi olettaa ja toivoa että pahoinvointi olisi tuolloin jo hieman helpottanut, ja muutenkin olisi turvallisempi olo raskauden tilan suhteen. :) Seuraava ultra minulla on 2.6., joten eipä siihenkään nyt enää kovin kauaa ole, mutta jotenkin tuntuu että aika menee niiiiin hitaasti. :)
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2015, 21:52:08 ip »

Tsemppiä MaryHannah. Itse jokaisessa neljässä raskaudessa runsaasti oksentaneena tiedän ainakin jotenkin mitä nyt koet. Jos hypoilet noin runsaasti, niin olisiko perusinsuliinit liian suuret? Itsellä matalat/ matalahkot sokerit lisäsivät huonoa oloa ja oksentamista.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2015, 23:14:15 ip »

Mullahan jäi kaksosraskauden aikainen pahoinvointi silleen päälle, että n 15 vuoden ajan synnytyksen jälkeen sitä tuli lievänä samaan aikaan vuodesta kuin oli ollut raskaanakin. Aivan kuin se olisi ollut jotenkin kropan muistissa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä