Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6778 jäsentä  •  415442 viestiä  •  19808 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tuuttina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: puolimaraton ja maraton  (Luettu 39781 kertaa)

Tiu1

  • Intoilija
  • Viestejä: 362
puolimaraton ja maraton
« : Huhtikuu 02, 2015, 22:54:34 ip »

Hei! Ei tainnut nopealla vilkaisulla olla juoksulle omaa keskustelua... Joten aloin uuden (en kyllä käyttänyt hakua). Miten D1 ja puolimaraton tai maraton soveltuvat yhteen? Toisinsanoen vinkit syömiseen, tankkaukseen, juoksun aikana vs mittaukset ja syömiset ja juomiset; miten kuinka paljon milloin ja missä?? Lisäksi muita huomioitavia asioita mielelläni kuulisin. Ekaa kertaa pidempää juoksua suunnittelen, joten vinkit otetaan vastaan. Puolikas siis nyt asu ja ensin kyseessä ...  :)
Kirjattu

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2015, 10:30:31 ap »

Oman kokemukseni mukaan diabetes ja puolimaraton - maraton kyllä sopivat yhteen, mutta harjoittelua se on vaatinut :)

Puolimaraton on siinä mielessä helppo matka, että energiantarpeen kannalta pärjään vain yhden energiageelin sisältämällä energiamäärällä. Tietysti tähän vaikuttaa se, että kuinka kauan matkaa juoksee (?). Lasken kisaa edeltävänä iltana ja aamuna perusinsuliiniannosta n. 20-30 % riippuen hormoonikierron vaiheesta. Tällöin sokeri laskee yleensä sopivassa kohdassa juoksua sellaiselle tasolle, että pystyn tankkaamaan tuon energiantarpeen kannalta sopivan hiilarimäärän, eli n. 20 g hiilareita. Nykyisin en käytä enää geelejä, vaan siripiriä, jolloin pystyy tarvittaessa jakamaan hiilarimäärää pienempiin annoksiin.

Aika usein olen tehnyt sen virheen, että annan sokerin nousta ennen kisaa liian korkealle ja tällöin suoritus on ollut täyttä tuskaa. Olen pelännyt, että sokeri laskee liikaa ja toisaalta olettanut, että se laskisi urheilun vaikutuksesta, joten olen lähtenyt liian korkeilla arvoilla. Sokeri kun ei välttämättä laskekaan tasaisesti kilpailtaessa puolimaratonin edellyttämällä syketasolla, varsinkaan, jos lähtösokeri on liian korkea. Nyt yritän lähteä 8-9 arvoilla ja suhtautua suoritukseen levollisin mielin. Koska siihenhän ei kuole, jos sokeri laskee liikaa, korkeintaan joutuu himmaamaan kesken kisan :)

Kirjoitan aiheesta vaihdellen myös blogiini, jos sinua kiinnostaa käydä katsomassa. http://popkornillapuolimaratonille.blogspot.fi/. Siellä on juttu verensokerista maratonilla. Tällä hetkellä olen joutunut olemaan vähän tauolla rasitusongelmien vuoksi, mutta jossain vaiheessa toivottavasti takaisin kisaamaan ja lisää juttua blogiin.

Tsemppiä suunnitelmiisi!

Kirjattu

pokasaha

  • Jäsen
  • Viestejä: 166
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2015, 20:08:33 ip »

Oman kokemukseni mukaan diabetes ja puolimaraton - maraton kyllä sopivat yhteen, mutta harjoittelua se on vaatinut :)

Puolimaraton on siinä mielessä helppo matka, että energiantarpeen kannalta pärjään vain yhden energiageelin sisältämällä energiamäärällä. Tietysti tähän vaikuttaa se, että kuinka kauan matkaa juoksee (?). Lasken kisaa edeltävänä iltana ja aamuna perusinsuliiniannosta n. 20-30 % riippuen hormoonikierron vaiheesta. Tällöin sokeri laskee yleensä sopivassa kohdassa juoksua sellaiselle tasolle, että pystyn tankkaamaan tuon energiantarpeen kannalta sopivan hiilarimäärän, eli n. 20 g hiilareita. Nykyisin en käytä enää geelejä, vaan siripiriä, jolloin pystyy tarvittaessa jakamaan hiilarimäärää pienempiin annoksiin.

Aika usein olen tehnyt sen virheen, että annan sokerin nousta ennen kisaa liian korkealle ja tällöin suoritus on ollut täyttä tuskaa. Olen pelännyt, että sokeri laskee liikaa ja toisaalta olettanut, että se laskisi urheilun vaikutuksesta, joten olen lähtenyt liian korkeilla arvoilla. Sokeri kun ei välttämättä laskekaan tasaisesti kilpailtaessa puolimaratonin edellyttämällä syketasolla, varsinkaan, jos lähtösokeri on liian korkea. Nyt yritän lähteä 8-9 arvoilla ja suhtautua suoritukseen levollisin mielin. Koska siihenhän ei kuole, jos sokeri laskee liikaa, korkeintaan joutuu himmaamaan kesken kisan :)

Kirjoitan aiheesta vaihdellen myös blogiini, jos sinua kiinnostaa käydä katsomassa. http://popkornillapuolimaratonille.blogspot.fi/. Siellä on juttu verensokerista maratonilla. Tällä hetkellä olen joutunut olemaan vähän tauolla rasitusongelmien vuoksi, mutta jossain vaiheessa toivottavasti takaisin kisaamaan ja lisää juttua blogiin.

Tsemppiä suunnitelmiisi!

Aika paljon samoilla linjoilla kuin popkornilla.

Takana 15 maratonia, joista puolet maastossa eli kestoltaan ja vaativuudeltaan kertoimella 1.5-2 katumaratoniin verrattavissa.

Liian helposti tuli aikoinaan lähdettyä korkeilla juoksemaan ja seurauksena oli mahakipua, huonovointisuutta ja ylipäätään inhottava olo. Paljon  mukavampi startata alle 10 sokereilla ja seurata sitten sensorin tai mittarin kautta tarviiko syödä ja minkä verran. Puolikas on sellainen pikamatka että siinä kovin paljon ei tarvi etukäteen tankata ja pikkuisen normaalia korkeammilla sokereilla voi lähteä liikkeelle.

Kaikkein hankalinta minulle on ollut hiilarien tankkaus ennen kisaa ja siitä olen luopunut melkein kokonaan. Kunnon lepo riittää valmistautumiseksi maratonille.

Pari kertaa on mennyt sokerit alas kisan aikana ja aina on ollut syynä jokin hölmö kokeilu. Nykyisin juoksen pelkästään maastomaratoneja ja energian otan siripiristä, suklaasta, rusinoista, pähkinöistä ym. retkieväästä.

Kovasti tsemppiä kisoihin - diabeetikko voi mainiosti juosta maratonin, jopa ultran, mutta etappijuoksut ym. voivat olla jo kysymysmerkkejä  ;D
Kirjattu

mjarkko

  • Intoilija
  • Viestejä: 280
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2015, 23:49:40 ip »

Itse pystyn vetämään puolimaratonin enempää miettimättä. Maratonia en ole juossut sairastumisen jälkeen, eiköhän se onnistuisi järjestäjän juomapisteitä hyväksi käyttäen.

Siripirit taskuun ja lenkille.
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2015, 10:18:35 ap »

Mä taas olen niin inskaherkkä, että nää juoksut vaatii hyvin suuret inskan vähennykset, koska en pysty maratonin aikabanayömään niin paljon  mitä muten lääk.rin suosittelema 18 banaania). Järjestäjän tarjoamat juomat on usei  hyvin laimeita, joten niiden varaan en paljon laske, vaan vähennän inskaa iin paljon, että pärjään pienellä hiilarimäärllä kisan ajan. Mun nesteentarve on myös suuri ja sanannestehukan helposti, sekin pitää huomioida. tarvin maran aikana 6-7 litraa nestettä, kun tuttava pärjää 2 desillä. Kokeilemalla löytää itselle sopivat tavat.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tiu1

  • Intoilija
  • Viestejä: 362
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2015, 22:26:45 ip »

Kiitos vastauksista! :) Itse en pysty juosta korkeilla sokruilla yhtään, en vaan jaksa eikä juoksu siis kulje yhtään. Paras on lähteä lenkille, kun sokrut vähän kympin alle. Melkein joka lenkillä kyllä pitää heittää jotain suuhun. Esim yksi pillimehu. Ongelma on vain, etten jaksaisi (viitsisi) millään kantaa sitä mukana. Toki, jos elämä olisi suunniteltua, voisi perusinskaa vähentää juoksupäivinä, mutta nykyelämän hulinassa lenkille lähdetään silloin, kun hyvä hetki on. :)

Aasinsillalla pääseekin tästä seuraavaan, eli missä te muut kannatte mukananne juoksulenkillä eväitä? Taskussa vai joku vyölaukku tms? Juoksutrikoissa ei oikein taskuja ole ja takin taskussa hyppii inhottavasti. Kylmemmälle säällä aiemmin paksumman takin taskussa meni kivasti tavarat, mutta tänään, kun laitoin kevyen juoksutakin päälle ja taskuun evästä (ihan hypovaraakin) niin oli aika epämiellyttävää, kun tavarat pomppi taskussa.

Heh, varsinkin, jos meinaa kantaa mukanaan 18 banaania (d1-nainen!!), niin jo pitää olla isot taskut!! :D

Mielenkiintoinen juttu tuo popcornitankkaus, pitää kokeilla! :)
Siripireihin pitää kait uudelleen tutustua, joskus muinoin hylkäsin ne pahan makuisina, tai mikä lie syy ollut, en muista mikä. Josko niitä sitten voisi hyödyntää lenkeillä.
Kirjattu

teemuki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 29
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2015, 15:32:09 ip »

Mun reseptini oli tän päivän puolikkaalle seuraavanlainen;

Pudotin pitkävaikutteista 30% toissapäivänä ja nostin vastaavasti hiukan ateriainsuliineja.
Tänään aamupalalla reippaasti hiilareita, ja insuliinit sen mukaan. Nämä noin yhdeksän aikaan, jolloin kahdentoista startissa ei ole enää pikaa vaikuttamassa. Ennen lähtöä rusinoilla ja banaanilla sokerit ysin kieppeille, sitten matkaan. Järjestäjän dexal-juomia join noin 20 min välein ja samalla aina pari siripiriä.

En kisan aikana mittaillut, mutta maaliin tulon jälkeen oli 4.6. Kertaakaan ei reitillä ollut huono olo ja jaksoi painaa tasaista tahtia. Vastaavalla systeemillä aion mennä jatkossakin, tämä oli mulle ensimmäinen kisa.
Kirjattu
D1 2014, Lantus ja Apidra

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2015, 16:17:33 ip »

Tiulle vielä kommentti. Popkornia syön joskus kolme tuntia ennen kisaa ja pyörälenkeillä. Se ei sula kuten banaani ja saattaa varmasti ärsyttää monia. Pitää verensokerin kuitenkin aika hyvin tasaisena.

Treenin ja kisan aikana tankkaan usein siripirillä/rusinoilla, koska ne nostavat nopeasti sokerin ja pystyn syömään juuri tarvittavan hiilarimäärän, vrt. energiageeli.

Apteekista saa hihapusseja, joita voi pitää yhden hauiksen kohdalla, yhden käsivarressa ja tarvittaessa myös nilkoissa. Geelejä yhteen pussiin saa 2 - 3 kappaletta, joten esim. maratonille pystyy näin kantamaan mukana niin paljon hiilareita kuin haluaa. Myös siripiri menee pussiin. En koskaan tankkaa mitään järjestäjien vieraita juomia/geelejä kisoissa, koska en tiedä, paljonko niissä on hiilareita ja sopivatko ne vatsalleni ja saako niitä juuri tarvittavassa kohtaa suoritusta.

Takin taskuihin en laita mitään tavaroita Sen sijaan jos juoksutrikoissa on keskellä takalistoa tasku, sinne voi laittaa useammankin energiageelin. Usein käytän myös juoksuvyötä, sellaista littanaa ja kireää mallia (= tilava). Talvella käsineissä menee jotain, mutta ne on yleensä varattu sokerinmittauskamoille. Mittaan sokerin urheillessa yleensä 1/2 tunnin välein.
Kirjattu

moottorisaha

  • Vieras
  • Viestejä: 6
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #8 : Heinäkuu 17, 2015, 22:08:06 ip »

Miten D1 ja maraton (ja puolimaraton) saadaan sopimaan yhteen on tosiaan hyvin yksilöllistä ja harjoittelua vaativaa.  Puolimaratoniin luulisi suurimmalle osalle löytyvän omat keinonsa vielä hyvin. Monet selviävät miettimällä vähän insuliinin määriä ja varaamalla ehkä hiukan rusinoita, popkornia ja/tai banaania taskuun :D . Maraton vaatii yleensä hieman enemmän pohtimista.

Luulisin että pääsääntöisesti insuliinin teho kasvaa pitkillä lenkeillä reilusti, joten insuliinimäärää pitää vähentää. Satuin vilkaisemaan toukokuussa uusinta  Juoksija-lehteä. En tarkemmin muista siinä ollutta juttua D1-kuntoilijasta kuin että hän oli huomannut insuliinin tehon monikertaistumisesta, oliko jopa että hänellä teho monikymmenkertaistuu.

Itsellänikin insuliinin vaikutus taitaa joskus maratonilla aika moninkertaistua. Juoksin nimittäin n. kuukausi sitten maratonin ja laitoin tällä kertaa pumpun kokonaan kiinni vajaa puoli tuntia ennen maratonia.  Basaali on aika pieni (0,35U/h). Viimeisimmästä ateriainsuliinista oli kulunut starissa aikaa lähes 4,5 tuntia. Lähtöverensokeri oli n. 15. Onneksi oli sensori käytössä sillä viikolla, koska kun matkaa oli kulunut noin kolmannes, verensokeri sukelsi alle 4:n eikä sieltä koko loppumatkan aikana noussut, oli maalissa 2,8. Hiilihydraatteja nautin matkan aikana geelien muodossa yli 200 g, 30 km:n paikkeille ne loppuivat!!!! Banaanien ja rusinoiden osuus ruokavaliosta kasvoi sen jälkeen. Ehkä n. 300 g meni hiilihydraatteja. Iso geelimäärä kulki mukana vyölaukussa. 100-200 g enemmän geelejä, glukoosipastilleja tms. olisi pitänyt olla mukana, siihen olisi kyllä mahtunut. 

Tuo maraton oli minulle 15. 13 ensimmäistä olen mennyt kynähoidolla, nyt oli toista kertaa käytössä pumppu (ja sensori ). Vielä on pumpun kanssa vähän opeteltavaa. Lämpötila ja syketaso varmaan vaikuttavat myös insuliinin tehoon. Tuntuu että aiemmin on selvinnyt vähemmillä energiamäärillä. Ei ole tosin ollut sensoreita ja mittareita mukanakaan. Lämpötila ja siitä johtuen myös syke sattui olemaan juuri tuona päivänä tälle kesälle harvinaisen korkealla. Siitä syystä ja huonosta valmistautumisesta johtuen tuli kramppejakin, mutta ne on sitten oma lukunsa. Maaliin kuitenkin pääsin, ja sehän on maratonilla hienointa.
Kirjattu

Tuomas Z

  • Vieras
  • Viestejä: 15
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #9 : Lokakuu 01, 2015, 13:58:08 ip »

Terve kaikille!

Raporttini vuoden 2015 Berliinin maratonilta löytyy tuolta:

http://raasto.blogspot.fi/2015/09/berliinin-maraton-2015-lyhyt.html

Terv. Tuomas Z
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #10 : Lokakuu 01, 2015, 22:11:47 ip »

Huikeita hiilarimääriä vedätte  :o. Itse vedän maratonin aikana 0 tai yhden geelin ja jonkun verran järjestäjän tarjoamia urheilujuomia. Vähennän siis insuliinia niin paljon, että voisin vähän keskittyä siihen juoksuun eikä vain syömiseen, koska itselleni suu tai maha täynnä on hankalaa juosta. Mutta joitain ei haittaa ns syöden juoksu...

NIin ja nyt kun mulla on 3 vs-mittaria hajonneet elektroniseen häiriöön, niin mittarifirma sanoo, että syynä on juoksu, mittarit ei kestä sellaista höykytystä, vaikak hitaasti juoksenkin. Mittarit on mulla siis kisassa mukana enkä uskaltais ilman olla, vaan ei sekään kiva ole, jos mittari ei toimi, kun sitä tarvittais eikä viitsisi 2-3 varamittaria kuskata mukana.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2015, 22:23:58 ip kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

tammenterho

  • Vieras
  • Viestejä: 2
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #11 : Lokakuu 01, 2015, 22:36:46 ip »

Terve kaikille!

Raporttini vuoden 2015 Berliinin maratonilta löytyy tuolta:

http://raasto.blogspot.fi/2015/09/berliinin-maraton-2015-lyhyt.html

Terv. Tuomas Z

Olipa kiva lukea Tuomaksen blogikirjoitus! Itsellä aloitettiin ateriainsuliinit keväällä ja juoksin puolikkaan toukokuussa ja maratonin elokuussa. Se oli vielä helppo toteuttaa ilman suurta pelkoa hyposta, kun sinä päivänä en pistänyt kuin aamupalalle ja lähtö oli iltapäivällä. Geelejä kannoin itsekin mukana, niitä söin muutaman ja rusinoita ja banaania huoltopisteeltä. Nyt on haasteita jatkoon, kun pitkävaikutteinen aloitettiin tässä syksyllä ja pitäisi opetella vähän uudella tavalla huomioimaan liikkumisessa. Ehkä koko maraton ei jatkossakaan ole mahdoton tavoite.  :D
Kirjattu

mjarkko

  • Intoilija
  • Viestejä: 280
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2015, 22:58:23 ip »

Olen ihaillut Z:n kirjoituksia raaston foorumissa aikoinaan. Ikävää että hänellä on nyt syytä kirjoitella tänne.

Pirkan hölkkä 33km odottaa sunnuntaina. Aamulla jätän ateriainsuliinit ottamatta ja matkalla ainakin yksi energiageeli ja järjestäjien urheilujuomia.

Maaliintulon jälkeen tarvitsee mittailla pari-kolme kertaa, lähteekö vs putoamaan. 

Kirjattu

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #13 : Huhtikuu 26, 2016, 23:10:35 ip »

Täytyy tännekin päivittää, että yksi puolimaraton taas takana ja tällä kertaa meni 100 grammaa hiilareita kisan aikana, huh! :)
Kirjattu

mjarkko

  • Intoilija
  • Viestejä: 280
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
Vs: puolimaraton ja maraton
« Vastaus #14 : Huhtikuu 27, 2016, 22:33:12 ip »

Nyt on muutama kerta juostu aamuisin päälle 20km ilman välitankkauksia ja ihan hyvin on mennyt. Olen pudottanut basaalia ja syönyt ennen juoksua bolustamatta.

Seuraavaksi mennnään yli 30km. Juomareppu ja geelejä tulee mukaan tällä kertaa.

Kirjattu
 

Linkkejä