Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418473 viestiä  •  20021 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marianne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pumppu ja raskaus  (Luettu 8871 kertaa)

MMP

• Vieras
Pumppu ja raskaus
« : Maaliskuu 03, 2015, 15:56:47 ip »

Hei!

Missä olette pitäneet kanyyliä raskauden aikana, varsinkin loppupuolella kun vatsa on jo kunnon kokoinen?
Kirjattu
D1 vuodesta -81
Accu-Chek Spirit Combo pumppu 05/14 lähtien, Novorapid

Snanna

• Vieras
Vs: Pumppu ja raskaus
« Vastaus #1 : Maaliskuu 03, 2015, 17:09:01 ip »

Moi!

Mulla oli vikat pari kuukautta kanyylit selässä. Kokeilin myös käsivartta ja reittä, mutta ne eivät toimineet.
Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2015, 19:46:27 ip »

Pakarat ja reidet. Kiertosuuntana vasen reisi, vasen pakara, oikea pakara, oikea reisi. Reisiä en ollut käyttänyt aikoihin, mutta nyt olen käyttänyt. Karmeat arvet vaan jää. Muistin että olisi ollut kivuliasta, mutta ei ole ollut. Ja ihan yhtä hyvin on toimineet. Mutta tuskin käytän reisiä sen jälkeen, kun maha on hoikentunut. Jotenkin hankalaa ja ei niin kovin käyttäjäystävällistä aluetta.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

MMP

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2015, 20:08:24 ip »

Oletteko käyttäneet pysty- vai "vaaka" kanyyleitä? Itse käytän noita "ammuttavia" pystykanyyleja. Pidän pumppua yleensä tuossa liivien keskiosassa klipsillä kiinni niin vaatisi vähän harjoittelua, jos känyyli olisi kädessä/alaraajoissa :) Kaikenlaista sitä miettii :)
Kirjattu
D1 vuodesta -81

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2015, 20:10:20 ip »

Pystykanyylia olen käyttänyt. Vatsassa käytin viistoa.
Mulla taas pumppu on aina klipsillä vyötärössä tai taskussa.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2015, 17:56:10 ip »

Minusta tuntuu, että nyt raskausaikana mun on pakko vaihtaa kanyylin paikkaa kahden päivän välein. Sen jälkeen alkaa tosi nopeasti ja selkeästi sokerit nousta. Ilmeiseti insuliini ei enää imeydy samasta kohtaa. Olen miettinyt, että onko se aina ollut näin, mutta nyt vasta huomaan, kun on sensori koko ajan päällä. Vai onko mahdollista, että raskaus muuttaa tömmösenkin asian? Aika hassua.

Mulla on pystykanyylit ja vielä olen pitänyt niitä kyljissä, vuorotellen hieman vatsan ja hieman selän puolella.
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Medtronic-pumppu ja siinä Apidra

Larla

• Intoilija
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2015, 07:27:12 ap »

Minulla on loppuraskauksissa pitänyt vaihtaa kanyyli joka päivä. Imeytyminen vaan heikkeni niin paljon eli tunnistan " ongelman".
Kirjattu

D1,basedow,toive!

• Vieras
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2015, 14:24:23 ip »

moi,

mulla kaks raskautta pumpulla menny ja tietty muutenki. ja sokerit on kyllä pysyny tasasina :) mä oon pitäny vinosti asetettavaa kanyyliä aina ja pitäny sitä vuorot ellen kummallakin "jenkkakahva" kohdassa eli  selässä :). toiminu on hyvin.
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2015, 14:37:58 ip »

Täällä myös tuntuu, että kanyylia saisi vaihtaa useammin..

Saankos udella, onko siihen erityinen syy, ettei melkein kukaan pidä kanyylia masussa? Ja ilmeisesti varsinkaan enää isommilla viikoilla?  ???
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

MMP

• Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2015, 05:01:53 ap »

Kiva kuulla mielipiteitä ja käytäntöjä. Minulla ollut pumppu vajaan vuoden käytössä ja esikoisen raskaus meni Lantus/Novorapid pistämisellä. Toinen lapsi suunnitteilla ja tällaisia asioita jo mietin :) Itsellä pistoskammo, joten pystykanyyli on ollut helpompi ampua vatsaan kuin laittaa viistokanyyliä itse.
Kirjattu
D1 vuodesta -81

Hipsuliina

• Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2015, 07:19:32 ap »

Mulla rv 33 ja vatsaan/etukylkeen isketty 9 mm pystykanyyli on alkanut jotenkin kiristää. Toisinsanoen tuntuu kuin nahka olisi niin venyttyneenä että kudos ei pysty imemään insuliinia vaan kanyylin poiston jälkeen paikalla on vähän turvonnut paukama josta tihkuu nestettä. Mukavuussyistä siis olen siirtynyt löysemmille apajille eli niin sivuun kylkeen kun selkäkivuiltani pystyn iskemään tai reisiin.  :) Vaihdan alle 2 vrk välein kun 3 mm säiliö kuluu nyt 1,5 vuorokaudessa. Lupahan on loppuun asti vatsassa pitää jos hyvältä tuntuu,itsellä ei.
Kirjattu
Ei minusta nuorallatanssijaa tule, niin vaikea pitää tasapainoa yllä...

Dm -1985, Medtronic & Humalog.

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2015, 08:57:57 ap »

Ite käytin 2:den raskauden aikana viisto känyliä koko raskauden ajan en suoraan mahassa vaan sivuissa ja ei haitannut yhtään.Toinen vaihtoehto on jalat.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Linkkejä