Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6862 jäsentä  •  416380 viestiä  •  19889 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Liisa1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeteksen vaikutus trisomiariskiin  (Luettu 6413 kertaa)

_Xenia

• Jäsen
Diabeteksen vaikutus trisomiariskiin
« : Maaliskuu 20, 2015, 00:23:29 ap »

Aloitan oikein uuden keskustelun, jos saisin hieman tietoa. Hoitaja soitti tänään TYKSistä ja kertoi, että minulla oli seulassa todettu kohonnut trisomiariski. Riskiluku oli 1:62. Se on koholla jo, kun se on yli 1:250.

NT-mitta oli 1,8 ja siitä lääkäri mainitsi (ultrassa), että se ei ole koholla. Tuohon riskilukuun vaikuttaa lisäksi seulontaverikokeiden tulokset ja ikä. Yksi ystäväni muisteli, että niissä papereissa, jotka täytettiin ennen verikokeita, olisi kysytty sairauksista ja mm. myös diabeteksesta. En mä tiedä mitä mä tällä tiedolla teen, mutta jostain syystä yritän kuutioida mikä sitä lukua nosti. Osaatteko siis sanoa, nostaako D tätäkin riskiä? Maanantaina pääsen lisätutkimuksiin - muistaakseni otetaan istukkanäyte, jos onnistuu. Jos ei onnistu, tarjotaan lapsivesitutkimusta. Molemmissa on vajaan 1 % keskenmenoriski. Tulosten odotteluun meneekin sitten melkein viikko. Tulossa siis ensin pitkä viikonloppu ja sitten pitkiä arkipäiviä.

Jotenkin mulla on sellanen olo, että kaikki olisi hyvin. Sitten pelko nostaa päätään ja asiat pyörii mielessä, kunnes taas tuntuu ihan rauhalliselta. Syvä huokaus!!
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Medtronic-pumppu ja siinä Apidra

sokerpalanen

• Vieras
Vs: Diabeteksen vaikutus trisomiariskiin
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2015, 06:39:41 ap »

Kohdun pistely voi saada raskauden keskeytymään. Itse en suostunut yhdestäkään testeihin. Ei tarvinut miettiä tommosia ja olisinhan lastani rakastanut jokatapauksessa.
Kirjattu

Hilja

• Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2015, 08:25:56 ap »

Heippa _Xenia ja ikävä kuulla,että uutta huolta on tullut raskauteen.

Saamasi riskiluku johtuu iästäsi eli et tavallaan olisi juuri pienempää voinut saadakaan :) Eli 40-vuotiaalla riski löytää 21-trisomia 15.raskausviikolla on 1/60 ja loppuraskaudesta 1/100. Tuo riskiluku lasketaan ohjelmalla ja tulokseen vaikuttaa ikäriskin lisäksi tietyt merkkiaineet verestä sekä niskaturvotus.

Jos olen oikein ymmärtänyt diabetes ei vaikuta kromosomipoikkeavuuksiin, jotka määräytyvät jo hedelmöityshetkellä. Sen sijaan 1.tyypin diabetes voi vaikuttaa noihin merkkiainepitoisuuksiin veressä ja siksi sitä kysytään esitiedoissa.

Toivottavasti vastauksestani oli apua ja oikaiskaa jos olen väärässä. Sinuna en olisi liian huolissaan, todennäköisyys terveeseen vauvaan on kuitenkin huomattavasti suurempi :) Tee päätös jatkotutkimuksista omien tuntojen ja mielirauhan mukaan, pieni keskenmenoriskihän niihin tosiaan liittyy.

Lisätietoa tuosta ikä/riskilukuasiasta ainakin:
http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf
http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf
Kirjattu

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2015, 10:09:39 ap »

Kiitos Hilja asiallisesta vastauksestasi.

Ja sokerpalanen: tuollaiset kommentit joissa korostetaan miten MINÄ olen toiminut ja miten sinun toimintatapasi sisältää riskin (on muuten huono), sisältävät minusta arvostelua ja rivien välistä luettavaa syylistämistä. Tuski tätä näin tarkoitit. Koin vastauksesi kuitenkin näin. Juuri tällä hetkellä tuo on viimeisin asia, jota kaipaan tai edes jaksan. Minä (niin kuin yleensä jokainen ja aina) teen omien lähtökohtien ja oman jaksamiseni mukaan päätökseni - juuri sen mihin minusta tässä vaikeassa tilanteessa on. Enempää ei kai voi edellyttää?
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Medtronic-pumppu ja siinä Apidra

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2015, 12:31:02 ip »

Niinkuin Hilja jo kirjoittikin, vastaan minäkin. Ikä nostaa riskitason jatkotutkimuksiin jo valmiiksi. Muistaakseni kaikille 40 ylöspäin suositellaan punktiota tai istukka tutkimusta. Voi olla, että muistan nyt väärinkin.

Perussairaudet vaikuttavat muistaakseni seulonnassa yhdistettyihin MOM tuloksiin? Nämä on niin vaikeita, etten itsekkään oikein  iitä ymmärrä.
Voisithan soittaa sinne tutkivaan laboratorioyksikköön ja kysyä lisää? He osaavat kai melko tarkasti vastata?

Tsemppiä Xenia tilanteeseen!  :-*
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2015, 17:07:39 ip »

Xenia muistatko mun kerroin miten lääkäri ultrasi kaua  niskaturvotusta....sehän oli ekalla mittauksella 2,3 ja seuraavilla vähemmän. Kyllä se jäi mieltä silloin kaivertamaan 😦 Mulla tuo suhdeluku oli 1:350. Alhaisin mitä ikinä. Inhottavaa kun viikonloppu on häiritsemässä kuvioita, niin oli mullakin.
 Voimia sinulle näihin päiviin, päätökseen siihen mihin päädytkin ja olen täysillä hengessä mukana!
Ps en tiedä kiinnostaako sinua kuulla mutta itse mietin ihan pohjanmaan kautta vaihtoehtoja jos paljastuu rakenneultrassa vamma sikiöllä tai jos lapsi syntyy vammaisena. Kaikki eivät sitä hyväksy mutta itse teen päätöksen ja se on sellainen että en pidä lasta. Vaihtoehto on keskeytys tai syntymän jälkeen adoptio. Jokaisella on oikeus omaan päätökseen ja mielipiteisiin.
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2015, 17:14:29 ip »

Hei ps ikäriski tulee erillisenä lukuna?!  Eli se ei vaikuta tuohon riskisuhdelukuun. Mulla merkattu neuvolakorttiin downriski 1:350 ja edwards 1:100 000. Mutta trrkkari sanoi että ikäriski lasketaan erillisenä, luulin minunkin iän 34 v vaikuttavan tuohon alhaiseen tulokseen. Mitä ihmettä.... Alkoi kiinnostaa itseäkin.
Kirjattu

Linkkejä