Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Tresiba-insuliini  (Luettu 33351 kertaa)

Annikki

• Intoilija
Vs: Tresiba-insuliini
« Vastaus #45 : Syyskuu 27, 2016, 11:02:06 ap »

Ongelmia tulee kun joutuu olemaan ilman proteiineja klo 17 saakka Levodopan imeytymisongelmien takia. Kaikki proteiinit tulee iltaan. Dieetti on ollut kaksi vk. Lisäksi olen sairaalahoidossa laihtuneena suun alueen sairauden takia enkä liiku normaalisti. Tämäkin piti kokea! Sitten joku d.hoitaja , joka ei ennestään yhtään tunne minua, ihmettelee, miten arvot noin heittelee. Onneksi saan itse pistää ja mitata vs:t. 
Kirjattu
DM1 -12,Tresiba,Humalog

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #46 : Syyskuu 27, 2016, 21:43:38 ip »

Joo, se on itsekin tullut kuultua se ihmettely, jotta "oletkohan sä ihan oikeasti jossain oikeassa seurannassa kun sulla noin sokerit heittelee" - hesus, jos se elimistön toiminta tasoittuisikin sillä, että vaihtaisi hoitopaikkaa  ::)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Annikki

• Intoilija
« Vastaus #47 : Syyskuu 28, 2016, 16:41:29 ip »

Hei Tea! Täsmennys tuohon edelliseen kirjoitukseeni: olen ERITTÄIN TYYTYVÄINEN D-PKL:N HOITOON. Minulla on kokenut ja hyvä d.hoitaja ja paras mahdollinnen lääkäri. En mistään hinnasta heitä vaihda.
Mutta täällä osastolla vieraili joku sairaalan d.hoitaja, joka ihmetteli tapaani hoitaa diabetestani. Onneksi vielä osaan pitää puoleni, kerroin,että d-poli on antanut luvan. Mutta tämä meni ohi otsikon...Täytyykin katsoa, onko olemassa ketju hoidon jatkuvuudesta silloin kun on sairaalassa/ kuntoutuksessa erilaisella dieetillä/: Ja siitä onko ihmisten annettu laitosolosuhteissa itse mitata ja pistää jos siihen kokee kykenevänsä.
Kirjattu
DM1 -12,Tresiba,Humalog

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #48 : Syyskuu 28, 2016, 21:52:18 ip »

Joo, ei hätiä mitiä, Annikki. Ymmärsin pointin & kuittasin siihen vaan omasta pakastani vastaavan.

Mutta joo, tänään illasta sitten treeneissä (vaikka virallisesti treenikiellossa kylläkin), kevyehköt ja tällä kertaa sokerit ihan passelit sekä treeneissä että sen jälkeen. Pitäis varmaan useammin vetäistä puolikas pizza ennen treenejä kun tätä pitkävaikutteista käyttää ;)
Kirjattu
Tea

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Lokakuu 05, 2016, 20:27:23 ip »

Ja terveisiä lääkäriltä, Tresiba loppui sitten tähän, huomisesta lähtien takaisin Levemiriin - hobis toki näytti paremmalta Tresiban kanssa, vaan sitä kun oli joko alvariinsa hypoilla tai sitten überkorkeilla, joten se siitä paremmuudesta.
Kirjattu
Tea

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #50 : Lokakuu 06, 2016, 19:34:13 ip »

Olipas omituinen vastaus lääkäriltä lopettaa Tresiba, kun ei sokerit tasoittuneet. Tresibaahan nimenomaan mainostetaan sillä, että sen avulla saadaan hypot kuriin. Itse olisin halunnut sen Levemisin tilalle, mutta kun hypoja ei ole en sitä saanut vaan Toujeon. Kohta se on käytössäni. Levemirillä on se ongelma, että sen vaikutus ei tahdo riittää aamuun asti. Jos torkkuu yli kahdeksan tunnin iltapistoksesta, sokeri alkaa nousemaan ja siitä haluan olla tarkka. Haluan pitää A1c:n noin 5% tuntumassa.
Eli Tresiba on erikoishinnoitettu ja vaatii erikoisen lääkärin todistuksen sen saadakseen. Jään odottamaan kunnes se vapautetaan.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #51 : Lokakuu 06, 2016, 19:58:47 ip »

Tresibaahan nimenomaan mainostetaan sillä, että sen avulla saadaan hypot kuriin. Itse olisin halunnut sen Levemisin tilalle, mutta kun hypoja ei ole en sitä saanut vaan Toujeon. Kohta se on käytössäni. Levemirillä on se ongelma, että sen vaikutus ei tahdo riittää aamuun asti.
Kyllä sen Toujeon pitäisi myös hyvin sopia. Tasainen vaikutus ja riittää yksi pistos / vrk. Molemmat vaikuttaa selvästi yli vuorokauden.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Lokakuu 06, 2016, 20:56:26 ip »

Siis kun minun tilannne on sellainen, etten nimenomaan pärjää mikäli pitkävaikutteinen on tasainen vaikutukseltaan JA sitä ei voi säätää puolen vuorokauden tarkkuudella (ref. Tresiban 5 vuorokauden tasaantumisaika). Kk-kierrosta johtuen pitkävaikutteisen insuliinin tarpeeni vaihtelee (Levemirin) 9+9 -> 16+16 yksikköön vuorokaudessa. Vaihto kokonaisannoksesta 32 yksikköä tuohon 18 yksikön minimiin tulee puolen vuourokauden sisään. Lantus tai Tresiba eivät tuohon taivu, Lantuksen kanssa oli sitten päälle vielä huippuvaikutus muistaakseni 6h pistoksesta, mikä sotki kuvioita entiseestään.

Eli, Tresibaa lähdettiin kokeilemaan oletuksella, että pystyisin pikalla (tai olemaan pistämättä pikaa) tarpeen mukaan hoitamaan tuon ääriohjauksesta toiseen -kuvion, mutta karkealla kädellä käytännössä siis kuukaudessa oli muutama päivä, jolloin sokerit olivat Tresiballa hyvässä lykyssä ok ja toisen puolikkaan sitten olin jatkuvissa hypoissa (kun insuliinintarve on vähäinen, eikä edes se, että jätti pikan pistämättä auttanut asiaan) ja sen toisen puolikkaan sitten tolkuttomissa korkeissa (kun se insuliinin määrä ei vaan riittänyt, vaikka koetti pikalla korjata).

Ja jos se kk-kierto olisikin ainoa asia, mikä vaikuttaa, vaan kun ei eli normien liikunnan & syömisten lisäksi kuviota sotkevat kaikki muutkin mahdolliset asiat eli unen laatu & määrä, stressitasot, muut mielenliikutukset, hormonaalinen ehkäisy, jne. Enkä ole ihmisenä ihan lapanen muutenkaan vaan varsin eloisa, joten ei voi välttää spontaaneja tempauksia, innostumista, jne.

Eli tällaiselta se sitten näyttää kun taudinkuva on totaalisen labiili (vaikka onneksi tuo hormonien vaikutus on nyt aika hyvin tullut sisäistettyä, joten ei mene ihan samalla tavalla persiilleen kuin joskus parikymppisenä). Ja tähän kuvioon ei siis saatu istumaan Tresibaa (tai Lantusta tai saataisi istumaan Toujeotakaan, se kun on ns. tiiviste Lantuksesta).
Kirjattu
Tea

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #53 : Lokakuu 07, 2016, 09:21:11 ap »

Tealle antaisin rohkaisua paneutua pitkävaikutteisen ja ruokainsuliinien eroihin. Mistä muuten tulee esiin, että Sinulla sokerin heittely johtuisi pitkävaikutteisesta tai sitä pitäisi pitkävaikutteisella hoitaa. Ruoasta johtuva sokerin nousu hoidetaan pelkästään pikainsuliinilla. Pitkävaikutteinen on pohjalla jatkuvana "myyränä" toiminnassa ja näkyy erityisesti paastotilanteessa kuten yöaikaan. Diabeetikon pitäisi muutenkin pystyä jättämään ruokailunsa väliin ilman, että sokeri laskee tai nousee. Ei sokeria tarvitse olla aina työntämässä suuhunsa. Kyllä oma elimistö osaa tuottaa sitä tarpeeksi. Ja jos tulee pitkä paasto tulevat ketoaineet apuun. Mutta perusinsuliinia pitää olla aina saatavilla.
Hiilihydraattien pienelläkin rajoittamisella on suuri apu verensokerien tasoittumiseen, jolloin voi paremmin tutkia insuliinien vaikutusta.
Onhan sitten pumppu vielä mahdollinen, eikä tarvitse huolehtia eri insuliineista erikseen. Diabetesmessuilla Tampereella muuten kovasti korostettiinkin teknisten mittakalujen merkitystä ja ruokailun vapautta.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #54 : Lokakuu 07, 2016, 09:52:07 ap »

Tuota, koetan lyhyesti vielä:

Elimistöni perusinsuliinintarve vaihtelee hormonikierron mukaan. Sama määrä pitkävaikutteista läpi esim. yhden kuukauden ei toimi (tätä on kyllä yritetty, pitkään, turhaan ja osin hengenvaarallisesti esim. raskausaikana). Ja tästä syystä joudun pikainsuliinin tunaamisen lisäksi tunaamaan myös pitkävaikutteisen määrää varsin dynaamisesti & nopealla aikataululla (puolen päivän sisään) ja varsin radikaalisti (suurin pudotustarve on 32 ky:stä 18ky:hyn kerran kuussa kun Levemiristä puhutaan), mikäli haluan, että perusinsuliinin määrä on kohdillaan kattamaan ns. paastotilanteessa (eli että en puolta kuusta huitele yli 20 arvoilla tai sitten vastaavasti sitä toista puolta kuusta ole jatkuvasti hypon partaalla).

Tämä siis ihan ilman syömättä tai pikan miettimistä. Ja tästä syystä pitkään tasaisena vaikuttavat pitkävaikutteiset insuliinit ei vaan toimi. Eikä myös se, että jättää hiilarit vähiin. Ei myöskään ns. normivakiot tässä kuviossa, joka ei vaan osu oppikirjaan vahingossakaan.

Ps. Ja tätä kuviota on tahkottu nyt useampi vuosikymmen, saman maan toppen endokrinologin avustuksella (joka on osaava myös labiilin tautimallin hoitamisessa), joten uskoisin olevani ihan hyvissä käsissä, enkä luulojen tai väärien uskomusten varassa. 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2016, 09:56:36 ap kirjoittanut Tea »
Kirjattu
Tea

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #55 : Lokakuu 07, 2016, 09:54:47 ap »

Toivottavasti valtio rajaa jatkossa näitten pitkävaikutteisten saatavuuden ja korvattavuuden muutamaan valmisteeseen. Liian kalliiksi tule lääkeyhtiöitten tuoteruletti muuten Suomen valtiolle.
Kirjattu

Amanda

• Matkailija
« Vastaus #56 : Joulukuu 21, 2016, 07:56:17 ap »

Mä luin koko ketjun läpi tässä aamutuimaan. En voi sanoa kuin että ihan oikeasti, meitä on monenlaisia ja mikä sopii yhdelle ei ehkä sovi toiselle. Eikä onneksi tarvitsekaan, koska meillä on näitä vaihtoehtoja.

Mulla on vuosien käyttökokemus Levemiristä. Lääkäri oli sitä mieltä, että kokeillaan Abasaglar. Ko insuliini ei mulle sopinut, hypoa ja korkeaa vuorotellen ja aamulla sokerit taivaissa. Vajaan viikon käyttökokemuksella Tresiba peukutan, mutta seuraan tilannetta, kunhan pääsen taas vähän reippaamman liikunnan pariin. Mun elämä on vaihtelevaa eri päivinä, vaikka samat raamit yritänkin pitää.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #57 : Joulukuu 21, 2016, 17:53:10 ip »

Hieno homma, Amanda, että wörkkii! Ja se, että on erilaisia päiviä (sen suhten, mitä itse päättää tehdä) ei tartte tarkoittaa, etteikö tuo voisi toimia Tresiballa - se vaihteluhan tulee silloin sinun itsesi tieten, mitä voi sitten tunata juurikin pikalla :) Toivottavavsti homma pysyy silkkisenä!
Kirjattu
Tea

Linkkejä