Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6973 jäsentä  •  418236 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hanttapoika, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: MEDTRONIC VEO JA LETKU VIKA  (Luettu 21602 kertaa)

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
MEDTRONIC VEO JA LETKU VIKA
« : Helmikuu 21, 2015, 08:21:19 ap »

Onko kellään quit-set letkun hatusta lähtennyt palaa kun otetaan säiliö/ruisku irti pumpusta ja onko se ahdas /tarkka laittaa paikalleen!!!!!!!!!!!!!
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: MEDTRONIC VEO JA LETKU VIKA
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2015, 09:02:04 ap »

En ole huomannut erityistä ahtautta tai hankaluutta laittaa paikoilleen. Eikä ole lähtenyt paloja. suht hellällä otteella pitää kiertää paikalleen ja pois, ettei vahingoita kierteitä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2015, 09:55:15 ap »

On kerran lähtenyt pieni muovinpala irti. Ei se mitenkään käyttöä haitannut.

Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2015, 11:20:48 ap »

Onko kellään quit-set letkun hatusta lähtennyt palaa kun otetaan säiliö/ruisku irti pumpusta ja onko se ahdas /tarkka laittaa paikalleen!!!!!!!!!!!!!

Ymmärränköhän kysymystä lainkaan?! Eikös ne pumpusta irrotettavat osat mene suoraan roskiin (paitsi tietysti patterihattu), eikä niitä siten siis tartte laittaa takas. Jos uudesta murtuisi osia irti, niin silloinkin heittäisin rikkoutuneen pois ja kulkisin nk. lähtöruudun kautta. Ethän käytä samaa katedriletkua montaa kertaa... sitä en voi suositella ja se taitaa olla myös Medtronicin ohjeissakin kielletty.

(Tosin joskus hätätilanteessa, kun on unohtunut osan tarvikkeista kotiin, olen täyttänyt säiliön työntämällä letkun ihon puoleisessa päässä olevan 'neulan' inskapulloon ja sitten sanomalla pumpulle, että palauta alkuasentoon. Sitten vaan säiliö ulos ja naputtelin sieltä enimmät ilmat pois työntämällä mäntää samalla pikkusen ruuvarilla. Jouduin myös tekemään hiukan väkivaltaa liittimen muoviohjureille, että sain sen neulan pullon kumista läpi (kynsisakset, sivuleikkurit). Tää tietty edellyttää, että letkussa on pikaliitin siellä iho-päässä... onkohan kaikissa malleissa. Mä käytän tenderiä, joissa on.)
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2015, 11:32:49 ap »

Nyt annostelu ongelma tuli (ei annostele) ja tutetukeen soitto ja sieltä sanovat että on tukos jossain letkussa tai kudoksessa. Sanoin että insuliinia tulee ja sanoin että säiliön otossa lähtee pala niin ilmoitti, reklamaatiota on laitettu eteen käsin mutta ei näillä tiedoilla olisi mitään ongelmia tutkimus jatkuu letkuissa.
Medtronicin luottamus meni kokonaan.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2015, 11:43:54 ap »

Ei annostele-hälytys tulee minulla (Veossa ja Mio-kanyylissa) yleensä vain siksi, että kanyyli on huonosti. Varsinkin tefloninen 6-millinen pystykanyyli ei tarvitse kuin pienen ampumisvirheen tai huonon kudoskohdan, kun menee lyttyyn. 
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2015, 12:09:08 ip »

Ei annostele-hälytys tulee minulla (Veossa ja Mio-kanyylissa) yleensä vain siksi, että kanyyli on huonosti. Varsinkin tefloninen 6-millinen pystykanyyli ei tarvitse kuin pienen ampumisvirheen tai huonon kudoskohdan, kun menee lyttyyn.
Olen nyt noin puoli vuotta käyttänyt tuollaisia pystymallisia Teflon kanyylejä (A-C Flexlink 8mm).
Minusta tuntuu ettei se voi vielä asennuksessa (ampuessa) mennä lyttyyn kun siinä on vielä sisällä se asennusneula
(ainakin Flexlinkissä).

Mutta se menee välillä lyttyyn kait käytön aikana mutta mistä se sitten johtuu
- onko siinä kohtaa silloin liian ohut rasvakerros ja Teflon pääsee tökkäsemään tiheämpään kudokseen
- jääkö se asennuksessa (neulan ylösvedon jälkeen) hieman ylös/ulos ja kun sitä teippiä ja kanyyliä painelee kiinni niin
  taittuuko Teflonin kärki siinä vaiheessa

Joka tapauksessa, muutama kanyyli on ollut kärjestään taittunut poistettaessa ja tuntuu siltä että ainakin näissä kanyyleiisä on ollut havaittavissa vs tason kohoamisia.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2015, 15:00:59 ip »

Sanoin että insuliinia tulee ja sanoin että säiliön otossa lähtee pala niin ilmoitti, reklamaatiota on laitettu eteen käsin mutta ei näillä tiedoilla olisi mitään ongelmia tutkimus jatkuu letkuissa.
Medtronicin luottamus meni kokonaan.

Hämmästelin jo aiemmin, että mikä pala irtoaa tai lähtee? Itselläni en muista lähes 17 pumppuvuoden aikana kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän joidenkin letku/kanyyliosien rikkoontumisia. Murtuuko siellä pumpun päässä joko osa? Säiliö vai se hattu, josta lähtee letku? Vai sitten siitä letkun kanyylin puoleisesta päästä irtoaa jotain?

Sellainen tulee mieleen, että ainakin minulla noissa Silhuette -kalyyleissä, se letkussa oleva liitin menee ainoastaan yksin päin siihen kanyylin liittimeen. Jos sitä yrittää (väkisin) siihen ikäänkuin nurinpäin, niin varmasti lentää osia ja neula ei osu silloin siihen kanyylissä olevaan kumikalvoon. Neula saattaa tällöin myös vääntyä. Tällöin insuliini menee jonnekin muualle kuin ihon alle tai voi olla menemättä mihinkään, jos neula menee vääntyessään tukkoon. Puhun nyt siis siitä letkussa olevasta 4-5mm pitkästä neulasta, joka menee siihen kanyyliin kiinni clicks. Kts kuva. Jos tuossa kuvassa etusormen ja peukalon välissä olevan osan kääntää toisin päin, ei mene, eikä mahdu, eikä toimi. Muissa kanyyleissä on ehkä samanlainen liitin.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 28, 2015, 16:24:36 ip »

Se pala lähtee siinä vaiheessa kun ottaa koko setin irti pumpusta  eli niin sanotusti hatusta kun siinä on ne väkäset joilla on lukittuna pumppupumppuun.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 28, 2015, 16:43:25 ip »

Se pala lähtee siinä vaiheessa kun ottaa koko setin irti pumpusta  eli niin sanotusti hatusta kun siinä on ne väkäset joilla on lukittuna pumppupumppuun.
Irottamisen jälkeenhän "hattu" menee jo roskiin?  Oliko yksittäistapaus vai onko niin käynyt useamminkin? Vaikuttaisi, että se on silloin liian tiukkaan käännetty. Minulle ei muistaakseni ole vielä koskaan noin käynyt...
Kirjattu

Nainen
D1 vuodesta 1991
KHH - Humalog

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 28, 2015, 18:41:53 ip »

Niitä on aina välillä tullut huomaan siinä vaiheessa jos on ollut ahtaampi laittaessa paikalle niin silloin on oltava vielä tarkempi ottaessa pois. Olen huomannut laadussa jotain huonompaan suuntaan menoa jo vuoden alusta ja nämä ongelmat alkoi silloin. Sitä ennen ei ollu mitään. Tuotetuki sanoi, että ovat huomanneet tällaisen ongelman ja ovat antaneet reklamaatiota eteen päin ja jos tulee lisää ongelmia letkuissa niin ottaa uudestaan yhteyttä, jos laittaessa samaa ongelmaa niin silloin ovat huolissaan.
Kirjattu

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 28, 2015, 18:54:06 ip »

No niin... tieteen nimissä avasin yhden letkupaketin ja jopa kokeilin sitä vanhaan rikkinäiseen pumppuun. Mitkä palaset siitä letkusta irtoaa? Punaiset vai vihreällä merkityt? Itse en saanut kumpiakaan ison miehen sormivoimilla rikkoontumaan pumppuun kierrettäessä tai siitä irrotettaessa. Tarttee olla jotain työkaluja, jotta nököt katkeaa. Muttasiis, eihän sillä ole mitään väliä, jos ne sitten irrotettaessa hajoaa. Koko settihän menee roskiin.

** muoks pari lausetta lisää.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2015, 18:55:48 ip kirjoittanut hogan »
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Maaliskuu 28, 2015, 18:57:38 ip »

punaisella merkitty ja sen puoleinen joka tulee ensin ulos eli takapuolen.
Kirjattu

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #13 : Maaliskuu 28, 2015, 19:49:12 ip »

Olen huomannut tuon saman, että joskus irtoaa palanen katedrin säiliönpuoleisesta päästä pois otettaessa. Mutta koska katedri ja säiliö heitetään käytön jälkeen roskikseen, niin eihän se haittaa yhtään mitään! Itse asiassa olen jopa ajatellut, että palan irtoaminen olisi tarkoituksellista, ettei kukaan käyttäisi samaa katedria uudestaan... Joten ei mun mielestä kannata ottaa stressiä asiasta.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 28, 2015, 20:45:34 ip »

Olen kuullut uselta taholta ettei saa mittän irrota vaikka menee roskiin. käyttän kuulemma liikaa voimaa. ;D >:(
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14