Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: HBA1C ja hoitohenkilöitten sanominen  (Luettu 24131 kertaa)

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
HBA1C ja hoitohenkilöitten sanominen
« : Helmikuu 18, 2015, 14:06:23 ip »

Mitä mieltä on teidän muiden hoitohenkilöt ollut siittä, että jos ei hba1c ole parantunut vaikka on ollut pumppu hoidolla.
Onko sanottu että ei ole hyötyä siittä ja joutuisi  takaisin pistoksille. :-\
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2015, 14:11:45 ip kirjoittanut Marika40 »
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: HBA1C ja hoitohenkilöitten sanominen
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2015, 14:54:23 ip »

Mulla ei ole hirveän suuria parannuksia hobikseen tullut pumppuhoidon aikana (9 vuotta), sillä hobis oli lähtötilanteessa jotain 9 ja nyt 7,1-7,5. Koskaan ei ole uhkailtu, vaan enimmäkseen kehuttu, vaikka olisi tullut vain kymmenyksen alaspäin tai sokerit olleet aikaisempaa tasaisempia.

Tämäkin riippuu varmaan kunnasta, hoitopaikasta ja ennen muuta hoitohenkilökunnan ja potilaan välisestä henkilökemiasta?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2015, 15:50:56 ip »

Eihän se hobis ole ainut peruste. Esim. liikaa matalia, kuten mulla oli aikoinaan (tosin onhan noita nykyäänkin, mutta keinoja sentään nyt ihan eri malliin käytössä)
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2015, 16:04:23 ip »

Mulla ei ole hirveän suuria parannuksia hobikseen tullut pumppuhoidon aikana (9 vuotta), sillä hobis oli lähtötilanteessa jotain 9 ja nyt 7,1-7,5.
Onhan toi nyt aikamoinen parannus  ???  :) ennen keskimäärin sokerit 13,5 (millä mun olo ainakin on jo joka tavoin niinkuin tunkiosta nostettu) ja nyt keskimäärin 9,5. 
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2015, 16:47:01 ip »

Ajattelin kysellä kun sain tietää hba1c:n ja kun se oli7,8% ja sama tulos oli syyskuussa ja tiedän että varmaan valitetaan siittä että ei ole parantunut. Uhkana on piikeile joutuminen ja silloin on hba1c noin 9-11%. Toivoisin saavani tietoja ja mielipiteitä millä asenteella läheden perjantaina lääkärin tykö käymään.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2015, 17:28:11 ip »

Marika, lähdet sillä asenteella, että pumppu on yksi hyvä hoitoväline diabeteksen hoidossa ja sopii sinulle parhaiten! Missään ei mielestäni ole sellaista lakia, että diabeetikolta voitaisiin ottaa pumppu pois!  >:(

Sinulla on kuitenkin tapahtunut ihan selvää parannusta verrattuna kynähoitoon ja hobiskin on hyvä.¨Täytyy olla todella mäntti lääkäri/hoitaja, jos uhkailee pumpun pois ottamisella.  :(

Nyt vaan tsemppiä ja asennetta, "pumppu on mun ja sitä ette ota pois!"  ;) :)

Mulla sama tilanne kuin äskoolla. Tukea ja kannustusta olen saanut silloinkin, jos hobis on jostakin syystä ollut edellistä mittausta korkeampi ja näinhän sen pitäisi mennäkin.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Anssi Lehto

• Vieras
  • D1, monipistos: Lantus-Humalog, Bayer Contour Next
« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2015, 18:06:33 ip »

Loppujen lopuksi tämä on sokeritaudin omahoitoa. Kaikki "keinot" parempaan hobikseen on tarpeen, myös d-hoitajan taholta.
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2015, 20:59:32 ip »

Lisäystä edelliseen kirjoitukseen. Olen sairastannut sokeritautia 35v ja pumppuhoidolla vuodesta 2001/2002 ja nyt pari vuotta on ollut edestakaisin pumppu ja piikki, kun pistospaikka mahan aluella huono. Kahdessa medtronic pumpussa on tullut patteri puolelle halkio ja sai vaihtaa patteria viikon välein. Sain melkein tapella siitä, että saisin uuden ja olisin halunnut vaihtaa merkkiä ongelmien takia. Sain uuden medtronic veo pumpun ja sanovat että jos ei vieläkään onnistu sen kanssa niin joutuu sitten piikeille.
Nyt 1 kuukausi taas vaideltu pikkin ja pumppun välillä melkein viikottain ja aina ketoja veressä melkoreilusti piikeillä ollessa. En enään tiedä mitä tehdä/sanoa kun menen d polille varsinkin lääkärille :-[
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2015, 21:04:37 ip kirjoittanut Marika40 »
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2015, 22:24:11 ip »

Ihan hassua tuommoinen edestakaisin vaihtelu noin tiheään! Ei siinä ehdi saada pumpun hyötyjä käyttöön kuin pienen osan.

Meillä hobis surkean korkea. Pumpulla. Mutta pois ottamisella ei onneksi ole uhkailtu. Lapsi on onneksi pumpulla pysynyt tajuissaan. Tajuttomuushypojen (toistuvien!) vuoski sai pumpun ja sensoripumpun pahan vuoristoratailmiön vuoksi. Sensoreita ei vaan saada tarpeeksi...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2015, 11:14:37 ap »

On kyllä kummaa venkslaamista Marikan hoitopaikassa.  >:(

Ensinnäkin, jos pumppu menee vian takia vaihtoon, niin se ei ole diabeetikon vika. Rikkinäinen pumppu pitää vaihtaa välittömästi!
Toisekseen, viikko pumpulla, viikko kynillä on kaukana siitä, mitä hoidon pitäisi olla. Itse opettelen vieläkin Veon kanssa, vaikka olen pumppaillut sillä kohta kaksi vuotta.

Ei mitenkään voi löytää sopivia annoksia viikossa kun taas joutuu vaihtamaan kynille. Sano hoitopaikassa, että haluat opetella pumppuhoidon nyt kunnolla ja tarvitset siihen aikaa. Lääkäri/hoitaja tuskin on itse diabeetikko ja pumppailija, joten tämän asian juuri sinä tiedät parhaiten!

Jos motivaatiota riittää, niin D-keskuksessa Tampereella on kursseja myös pumppuhoitoisille diabeetikoille. Sinne kannattaa ehdottomasti hakeutua heti, kun seuraava kurssi järjestetään. Sano tämä myös lääkärille, niin hän ehkä tajuaa, että haluat pitää pumpun.

Hengessämukana Toukkis  :)
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2015, 20:47:34 ip »

Nyt on käyty lääkärin tykänä kuulemassa tuloksia ja minkä tuomion antaa!!!!!
Lääkäri totesi, että kaikki arvot ovat tosi hyviä varsinkin hba1c:stä sano että 7.8% on erinomainen arvo kerta on pysynyt samassa nyt syyskuusta asti. Kysyin että saanko sensorit pumppuun kun minulla on lähetin, laturi ja asetin niin lääkäri lupasi ne kerta arvot ovat hyviä ja saan tehdä sensoroinin itse pari kertaa kuukaudessa. Totesi vielä sen humaloggiin vaihdon olevan tosi hyvä homma.
Nyt vain samalla lailla eteen käsin.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2015, 21:05:35 ip »

Hieno juttu, Marika! :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Helmikuu 20, 2015, 21:16:42 ip »

Hyvä, hyvä Marika!  :)
Kirjattu

Marika40

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2015, 11:30:00 ap »

Nyt kun valitin letkuista ja pyysin vaihtoa sanoin, että ei taida muilla merkeillä olla saman lainen systeemi. NIIN TULIVASTAUS TÄLLÄINEN Pumppua ei nyt vaihdeta. Jos koet, ettet tällä pärjää, mietinnässä on sitten kynähoito.
Kauhiaa että ei saa mainita ongelmaa ollenkaan ja heti pistoksille laitto edessä >:( :( :'( :'( :'(
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Helmikuu 23, 2015, 11:36:02 ap »

Onko sitten mitään järkeä vaihtaa toimivaa pumppua? Yleensä sairaanhoitopiireillä on kerrallaan tarjolla vain yksi pumppumerkki eikä sitä noin vaan lähdetä vaihtamaan ainakaan yksittäisen letkuongelman vuoksi.

Soita pumppufirman edustajalle tai laita sähköpostia nin ratkaisu voi hyvinkin löytyä sieltä!  :)
Kirjattu

Linkkejä