Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: HBA1C ja hoitohenkilöitten sanominen  (Luettu 25187 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: HBA1C ja hoitohenkilöitten sanominen
« Vastaus #30 : Helmikuu 23, 2015, 19:22:06 ip »

Letkua kun ottaa irti pumpusta niin hatusta lohkiaa palanen
En ole Veon käyttäjä mutta yritin katsoa manuaalista. Sain sen käsityksen että nuo (katetri ja säiliö) irtoavat yhtäaikaa pumpusta kun kiertää siitä katetrin juuresta.

Kuulostaisi siltä että jos haluaa jatkaa samalla säiliöllä (kun siellä on vielä inskaa) ja ottaa uusi katetri niin uusi katetri kiinnitetään siinä vaiheessa kun säliö on irti pumpusta ja sitten aloitetaan ikäänkuin vaihdettaisiin koko setti säiliöineen.
Ymmärsinkö oikein ?

Edit: Katetrin kiinnittämisestä säiliöön englanninkielinen Veon manuaali sanoo näin:
---------------------------------------------------------------------------------------------
Place the tubing connector onto the reservoir. Turn the connector clockwise,
pressing gently against the reservoir until you feel it slide in. Push in and
continue turning until the reservoir and the connector lock with a click.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Voisiko olla niin että tuota katetria ei ole tarkoitettu enää irroitettavaksi vaan tarkoitus on
sitten vaihdon tullessa vaihtaa sekä säiliö että katetri ?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2015, 19:27:36 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012. A-C Insight 3/2020.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019. PumpCart/Novorapid 3/2020.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Dexcom G6 sensori/G6 appi/xDrip+ 3/2020.
Nightscout ja Android APS 12/2018.

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #31 : Helmikuu 23, 2015, 19:29:14 ip »

Olen kokeillut toista 60cm/6mm ja niissä ei ongelmaa eikä miossa. Joten tuleemieleen että tuossa sarjassa vika
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Marika40

• Aktiivinen
  • Uutta tietoa janoava/kokeileva diabetekse hoidossa
« Vastaus #32 : Helmikuu 23, 2015, 19:34:44 ip »

Reiska se on varmastikkin mahdollista että pitää kaikki vaihtaa yhtä aikaa, muttaminun pitää vaihtaa välissä letkut kun menee vähän insuliinia vuorokaudessa noin 30U.
Kirjattu
Oikean puolen hemibekia(lihas heikkous)synnäinen ,D1 vuodesta1980 pumpailua vuodesta 2003.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Helmikuu 23, 2015, 19:51:14 ip »

Reiska se on varmastikkin mahdollista että pitää kaikki vaihtaa yhtä aikaa, muttaminun pitää vaihtaa välissä letkut kun menee vähän insuliinia vuorokaudessa noin 30U.
Tuo oli vain minun "villi arvaus" että pitäisi vaihtaa kaikki kerralla. Kyllähän se nyt pitäisi onnistua vaihtamatta säiliötä
mutta sekin pitäisi olla mahdollista että et täytä säiliötä täyteen niin että säiliökin tyhjenee samaan aikaan kun vaihdat katetrin.

Itse täytän A-C Combossa säiliön niin että riittää 7 vrk. Säiliöön mahtuisi 315 U mutta täytän vain 220 ... 240 U.
Käytän kateria yhtä pitkään kuin säiliötä mutta kanyylia vaihdan  3 .. 4 vrk välein. Tiedän että viralliset ohjeet sanovat että kanyyliä ja katetria pitäisi vaihtaa useammin mutta ....
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Helmikuu 23, 2015, 21:50:23 ip »

Mulla on ollut medtronicin pystykanyyleista käytössä sekä Quick-set että  Mio ja molemmissa samanlainen "hattu" ja katetrin saa irti kanyylista. Mulla on sama systeemi kuin joillakin edellä eli vaihdan koko setin (säiliö+katetri+kanyyli) 7 vrk:n välein. Sen aikana vaihdan 2+3 päivän välein pelkän kanyylin. Mun vuorokausiannokset on noin 25ky, eikä se vaikuta mun katetrin vaihtoon, ainoastaan säiliön vaihtoon.

Se, mikä harmittaa on, että joutui heittämään kaksi kolmesta katetrista hukkaan, kun ei ole pelkkiä kanyyleja saatavana kuten Accu-Chekilla.  Medtronicin ohjeen mukaan pitäisi vaihtaa koko setti 2-3 päivän välein, mutta Hoitopaikassa en kerro, että olen tottelematon. :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2015, 21:53:14 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Helmikuu 23, 2015, 22:02:05 ip »

Mulla on ollut medtronicin pystykanyyleista käytössä sekä Quick-set että  Mio ja molemmissa samanlainen "hattu" ja katetrin saa irti kanyylista. Mulla on sama systeemi kuin joillakin edellä eli vaihdan koko setin (säiliö+katetri+kanyyli) 7 vrk:n välein.
Miten sitten tuo katerin+kanyylin vaihto niin että säiliö jää ennalleen ? Onko sellainen menettely ohjeiden mukaista ?
Kirjattu

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #36 : Helmikuu 24, 2015, 02:05:17 ap »

Mulla on ollut medtronicin pystykanyyleista käytössä sekä Quick-set että  Mio ja molemmissa samanlainen "hattu" ja katetrin saa irti kanyylista. Mulla on sama systeemi kuin joillakin edellä eli vaihdan koko setin (säiliö+katetri+kanyyli) 7 vrk:n välein.
Miten sitten tuo katerin+kanyylin vaihto niin että säiliö jää ennalleen ? Onko sellainen menettely ohjeiden mukaista ?

Ei ole mutta moni tekee niin... Ohjeiden mukaan (riippuu muistaakseni myös insuliinista) pitää vaihtaa kaikki 2-3 vrk:n välein.
Meillä Apidra ja sen ohje on vaihtaa 2 vrk:n välein sekä setti että inskasäiliö. Me vaihdetaan kanyyli talvisin 3 vrk:n välein ja kesäisin 2 vrk:n välein. Säiliö vaihdetaan kun on tarvetta, oli kanyylin vaihto tai ei, enintään 5 vrk nyt menee...

Aloittajan ongelmaan liittyen, kyllä kanyylimerkkiä pitää saada vaihtaa jos on tarvetta!
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Helmikuu 24, 2015, 08:24:05 ap »

Minä en ole koskaan vaihtanut katetria ilman säiliön vaihtamista eli katetri ja säiliö vaihtuvat mulla aina kimpassa. Virallisia ohjeita en enää muista, kun olen toiminut samalla tavalla jo Accu-chekin aikoina.  :-[
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Helmikuu 24, 2015, 10:31:10 ap »

Minä en ole koskaan vaihtanut katetria ilman säiliön vaihtamista eli katetri ja säiliö vaihtuvat mulla aina kimpassa.
Niin, alkoi vain epäilyttämään että valmistaja ei ole edes tarkoittanut käytettäväksi niin että katetri irroitetaan säiliöstä ja uusi laitetaan tilalle.

Kun siinä manuaalin ohjeessa sanotaan katetrin kiinnittämisestä säiliöön näin .....
"Push in and continue turning until the reservoir and the connector lock with a click."
... niin herää epäilys tuosta sanasta "click". Minusta tuollainen "click" muoviosissa on yleensä sellainen että
irroittaminen ei onnistu ilman vaurioita. Mitään en kyllä manuaalista löytänyt mutta maahantuojan ja D-hoitajan pitäisi
tuollaiset asiat osata varoittaa jois noin on.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Helmikuu 24, 2015, 10:48:22 ap »

Minulla menee 20 ky päivässä eikä ole tarvetta vaihtaa pelkkää katetria tai siis miksi ihmeessä olisi? Vaihdan pelkän kanyylin joka toinen päivä ja säiliön ja katetrin kerran viikossa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Helmikuu 24, 2015, 11:12:16 ap »

Minulla menee 20 ky päivässä eikä ole tarvetta vaihtaa pelkkää katetria tai siis miksi ihmeessä olisi? Vaihdan pelkän kanyylin joka toinen päivä ja säiliön ja katetrin kerran viikossa.
Nuo tuntuu olevan ikuisuuskysymyksiä miten usein pitää mikin osa vaihtaa ja siinä on eroja myös valmistajien välillä. Jokainen hakee itselleen sopivan vaihtovälin ja ajankohdan.

Siitä huolimatta pitäisi tietää systeemin säännöt ja rajoitukset noiden osien tekniikan kannalta jotta osaa soveltaa erikoistilanteessa. Oletetaan etta normaalista vaihtaa kaikki kerralla mutta sitten käy niin että katetri vioittuu jostain syystä ja se pitäisi vaihtaa mutta säiliö on melkein täynnä ja kanyylikin ihan hyvä ja melkein äsken vaihdettu. Vaihtaisin itse vain katetrin jotta ei tarvitse häslätä säiliön täytön ja kanyylin kanssa. Tässä tilanteessa Veon käyttäjän pitäisi sitten tietää että saako katetrin irroitettua säiliöstä ilman että tulee vaurioita säiliön päähän. Osaako kukaan Veon käyttäjä tähän vastata ? Jos ei niin kysymys on lähetettävä maahantuojalle.
Kirjattu

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #41 : Helmikuu 24, 2015, 12:57:16 ip »

Muistaakseni olen kyllä joskus VEOn säiliöstä irroittanut katetrin ja laittanut takaisinkin säiliöön, mutta menee kyllä paljon helpommin paikoilleen.  Tuo reiskan "klik" ajatus voisi hyvinkin olla siellä taustalla, että jokin siellä joustaa eka kerralla ja toisella kertaa saattaa jo irrotakin.

Mutta tosiaan yleensä ne letku ja säiliö vaihdetaan pareittan vaikka kanyylia vaihtaisikin useammin.
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Helmikuu 24, 2015, 13:52:56 ip »

Diabetesliiton lääkärineuvosto on antanut myös ohjeita insuliinipumpun katetrin/kanyylin/ampullin vaihtovälistä:
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/insuliinihoito/insuliinipumppu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diabetesliiton lääkärineuvosto suosittelee, että insuliinin pumppuannostelussa:
•infuusioletku ja kanyyli tulisi vaihtaa yksilöllisen harkinnan mukaan 2–3 vuorokauden välein
•pumppuampullia tai insuliinisäiliöön vedettyä insuliinia voidaan hyvissä olosuhteissa käyttää
 yksilöllisen harkinnan mukaan 3–7 vuorokauden ajan
•säiliö voidaan tarvittaessa jättää vajaaksi insuliinihukan minimoimiseksi
•insuliinisäiliön täyttää potilas itse, ellei siihen ole estettä.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Helmikuu 24, 2015, 18:11:18 ip »

En ymmärrä ollenkaan, miksi letku pitäisi vaihtaa silloin, kun säiliötä ei vaihdeta. Mitä etua siitä voi olla? Haittaa voi kyllä olla, tulee ilmakuplia, inskaa menee haaskuun ja tulee ylimääräistä vaivaa, jolle en itse ainakaan keksi yhtään perustetta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Helmikuu 24, 2015, 19:12:39 ip »

En ymmärrä ollenkaan, miksi letku pitäisi vaihtaa silloin, kun säiliötä ei vaihdeta. Mitä etua siitä voi olla? Haittaa voi kyllä olla, tulee ilmakuplia, inskaa menee haaskuun ja tulee ylimääräistä vaivaa, jolle en itse ainakaan keksi yhtään perustetta.
Ainakaan nuo säännöt ei ole tehty sen mukaan mikä käyttäjälle olisi mieluisinta vaan niiden takana on jotain tietoa missä ajassa tyypillisesti tai pahimmillaan nuo osat alkavat haittaamaan insuliinin annostelua. En osaa tarkemmin sanoa mitä esim. katetrille alkaa tapahtu 2 .. 3 vrk jälkeen.

Jos venyttää ampullin käytön 7 vrk pituiseksi niin tuo katetrin käyttö yhtä pitkään askarruttaa (niinkuin minä nyt teen).
Jos se aiheuttaa ongelmia niin niitä on itse vaan hemmetin vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin. Valmistajien säännöt ovat vielä tiukempia joten on hyvä että on tuollainen "puolueettomampi" kommentoija (lääkärineuvosto) niin ei mene liian tiukaksi.

Edit: Mahdollisista ongelmista jotakin
- kanyyli voi tukkeutua tai aiheuttaa ongelman pistospaikassa
- katetri voi tukkeutua, jotkut insuliinilaadut voivat olla herkempiä tukkimaan, min. basaalin nopeus myös vaikuttaa
- ampullin kohdalla kyse ilmeisesti insuliinin säilymisestä, lämpeneminen vaikuttaa tietysti suuresti
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2015, 19:17:33 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

Linkkejä