Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416777 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Synnytystapa kahden sektion jälkeen?  (Luettu 7531 kertaa)

Lumikukka

• Vieras
Synnytystapa kahden sektion jälkeen?
« : Helmikuu 16, 2015, 12:05:55 ip »

Heippa!

Aloin kyselemään kokemuksianne täältä, jos se vähän helpottais tätä oman pään kanssa taistelua ja pähkäilyä/murehtimista. Olen siis 1-tyypin diabeetikko ja kolmatta lastani odotan, rv 33 menossa. Kaksi aikaisempaa lasta syntyivät sektioilla, ensimmäinen käynnistyi itsekseen rv 37+ mutta päätyi hätäsektioon (leikkaushaava silti poikittainen) ja toisen kohdalla suunniteltu sektio rv37+0 kun oli painoarvio jo nelisen kiloa. Sektioon päädyttiin toisen kohdalla koska kroppa ei antanut mitään merkkejä kypsyydestä alatiesynnytykseen, niin lääkärin mielestä oli "helpompaa" leikata... Olin typerä kun en asiaa miettinyt pidemmälle.

Leikkauksista selvisin joten kuten ilman suurempia ongelmia, silti alkanut pelottaa ja inhottaa ajatus että kolmas leikkaus vielä, ja haluaisin todella kovasti synnyttää alateitse, mutta riskit mietityttää tottakai.
Lääkäreiden mielipiteet eroavat paljon toisistaan, yhden mielestä asiaa voidaan harkita ja toinen sanoo jo melkein suoraan että ilman muuta kolmaskin tulee leikkauksella, koska edellisten leikkausten jälkeen kohdun repeämisriski on sen verran suuri ettei kannata.

Mietin nyt vain että kuinka suuri se riski oikeasti on ja haluaisinkin kuulla kokemuksia sellaisilta ketkä ovat useamman leikkauksen jälkeen synnyttäneet alateitse..? Ensimmäisen kohdalla synnytys eteni hyvin lapsivesien menon jälkeen mutta päätyi sektioon sydänäänien laskun vuoksi ja nukutuksessa, joten sellaista kokemusta ei enää kiitos, sen verran pihalla olin useamman päivän leikkauksen jälkeen. Suunniteltu sektio oli parempi kokemus siinä mielessä, että sain olla hereillä ja kuulin ensimmäisen itkun ja sain nähdä heti vauvan jne., mutta itse leikkaus oli tympeä ja niin luonnoton kokemus kaikkineen etten haluaisi enää...

Haluaisin vain niin kovasti kokea senkin "oikean" synnytyksen ja toipuminen ja lasten hoitokin sen jälkeen olisi varmasti miellyttävämpi kokemus!

Vauvan painoarvio oli noin 2vkoa sitten alle 2kg , ja toki sekin varmasti vaikuttaa synnytystapaan kuinka isoksi vauva ehtii kasvaa.

Pahoittelen väsynyttä sekavaa tekstiä, toivottavasti pointti kuitenkin tulee esille ja jaksatte vastailla! 😊
Kirjattu

Lumikukka

• Vieras
Vs: Synnytystapa kahden sektion jälkeen?
« Vastaus #1 : Helmikuu 17, 2015, 11:23:30 ap »

...Lisään vielä että tietenkin kuulen mielelläni kokemuksia myös "isojen" vauvojen synnytyksestä ensikertalaisena, etenkin diabeetikko äitien kertomana kun ovat ymmärtääkseni monesti esim harteikkaampia kuin ns. terveiden äitien vauvat, myös mahdollinen vatsan seudun pyöreys/suuruus vaikuttaa ilmeisesti myös synnytykseen...? Makrosomisuudesta ei ainakaan vielä viime kerralla ollut ä.polilla käydessäni merkkejä.

Kertokaahan mielipiteitänne ja kokemuksianne niin saan vähän "muuta" ajateltavaa!  ;D
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2015, 21:31:09 ip »

Itsellä ne kolme sektiota kun sanottiin, ettei kahden sektion jäljiltä ole kohdulle turvallista alatiesynnytys. Tiedä sitten.
Kolmas sektio suunniteltu, eka kiireellinen (eli poikittaisarpi), toinen hätäsektio (pystyarpi) ja kolmannen sain päättää niin valitsin pystyarven nopeamman parantumisen vuoksi. No, hyvin sekin tulehtui ja imetys meni antibiootteihin kun vauvan vatsa ei kestänyt siihen tulevaa rankkaa kuuria toisensa perään, vaan joutui sekin sairaalaan.

Sen verran uskallan sanoa, ettei pelkät sokerit kokoon vaikuta. Eka 3070g, toka 3470g ja kolmas 4270g. Sokereiden mukaan viimeinen ois pienin. Aattelin niiden salissa pilailevan kun sanoivat yli 4 kg!
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2015, 15:17:06 ip »

Kuuleman perusteella sullakin voisi olla vielä mahdollista alatiesynnytys. Kohdun  kunto ratkaisee kestääkö se vielä ponnitukset ja supistukset.
Mulla on tulossa neljäs sektio, eikä tällä kertaa pelota toimenpide. Kaksi ekaa olivat alatiesynnytyksiä ja kolme seuraavaa sektiota.
Kirjattu

Lumikukka

• Vieras
« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2015, 20:47:07 ip »

Kiitos vastauksista tarkoitus ja sokerpalanen!  :)
Tuosta leikkaushaavan suunnasta sanoi mulle tänään lääkäri että voidaan tehdä hyvinkin leikkaus entisten päältä vieläkin poikittais suuntaisesti, yritti kai kannustaa kolmanteen sektioon..
Voin vaan kuvitella jos leikkaushaava olisi päässyt tulehtumaan millainen olo olisi ollu!  :(
Kohdun kuntoa ei kuulema ultralla ainakaan saa oikein katsottua, tietää vasta kun synnytys on päällä ja nähdään kestääkö vai ei...(?) tai näin yksi lääkäreistä ainakin sanoi kun kysyin voisko tarkistaa mitenkään onko arpikudos missä kunnossa. Ottaakko riski vai ei...

Niin siis tänään oli sitten jälleen yhden uuden lääkärin mielipide mikä oli aika "ehdoton" ei aluksi. Juttelimme asiasta kuitenkin ja vaikka hän kovasti yritti kertoa kuinka KAMALAN SUURET RISKIT synnytyksessä olisi, pidin pääni. Hän aikoi jutella lääkäreiden kansa kenen kerroin olleen vähän myönteisempiä asian suhteen ja palaamme asiaan vielä, mitään ei päätetty vielä onneksi.

Jostain syystä mulla on nyt tosi vahva tunne että haluan tämän lapsen alakautta synnyttää ja luotan siihen että kaikki menisi hyvin. Aikaisemmat lääkärit jotka ovat näyttäneet vähänkään vihreämpää valoa ovat kyllä olleet kokeneempia kuin tämän päiväinen lääkäri, joten ehkä kannattaisi luottaa enemmän heidän sanaansa.

Painoarvioksi vauvalle saatiin tänään 2,5kg. Vauva voi hyvin, mitä nyt sykkeiden vaihtelua ei aluksi ollut kuulua käyrillä ollessani ja laiskan puoleisella päällä meinas vauva olla, mutta liikkui kuitenkin tarpeeksi ja sykkeetkin rupes pomppimaan jonkin ajan kuluttua..
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 18, 2015, 21:42:27 ip »

Mulla taas on noi kaikki ollu sellasta kaaosta, että kun vanha tuttu lääkäri tuli tän vikan aikana ja aloin sanoon kun kaikki pitää vaan hysteerisenä täällä (shp vaihdos) niin pyysi mua kertomaan vanhat ja muisti ekan, jonka leikkas. Ja elvytti. Luki paperit seuraavista ja sano et leikataan 35 viikolla. Porasin onnesta! Viimeinen onkin 6 pisteen vauva :)
Kirjattu

Lumikukka

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2015, 07:39:23 ap »

Hui kamala no siellä on tapahtunu sitte varmaan yhtä jos toista? :( Kuitenkin melko aikasilla viikoilla kun 35? Tai tuntuu ainaki! No, viikko kerrallaanhan tässä loppumetreillä mennään ja koskaan ei voi tietää miten vauvan vointi kohdussa etenee...
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2015, 13:17:31 ip »

Sattuihan siellä. Eka kyssäni tietenkin aina on, johtuuko tää mun diabeteksesta, mutta ei, istukka kalkkeutuu jostain syystä todella nopeasti, eikä tietenkään sitten toimi...
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille kurssi- ja koulutussihteeriksi

Julkaistu 22.07.2019 | 09:00