Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416765 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Osallistuuko äiti tai isä enemmän lapsen diabeteksen hoitoon?  (Luettu 10432 kertaa)

tarkoitus

• Matkailija

Miten muilla perheillä menee? Kaatuuko hoito enemmän jommankummman niskaan vai saatteko jaettua tasaisesti?
Tyttö syntynyt 03/2006, dee puhkesi 10/2009. Pumppuhoito aloitettiin 12/2014. Oikeastaan koko tytön hoito on kaadettu minun harteille.
Olisiko se niin raskasta jos en olisi itse diabeetikko??! Jotenkin tuntuu että samat säädöt kun tekee itselle (olen myöskin pumppuhoitolainen) sekä vielä toiselle, on se aika iso homma välillä. Diabeteksestä ei saa lomaa, yömittauksia et voi jättää tekemättä.
Tytöllä on myös keliakia, siihen ollaan jo totuttu ja kulkee ihan normaalin arjen mukana.  Mutta tulee tilanteita jolloin iskee ajatus, eikö edes yksi asia voisi mennä helpommin! Esim aamupalapöydässä, on 3 koululaista sekä 2 pientä. Jokainen vaatii aamupalaa ja pitäisi olla 5 kättä ja 10 jalkaa että kerkeäisit muiden tahdissa. Ja se keliakia siinnä vaiheessa näkyy tarkkuudessa....eri ruokakaapit, eri margariinit, sulata leipää pakkasesta...
Tulee vastaan myös ajatusmaailmoiden ero, isä perusterve ja minä diabeetikko. Isä ajattelee paljon höylimmin esim verensokereista, minä taas paljon tiukemmin.
Semmoista mietin ☺ Olisi kiva kuulla miten muissa perheissä menee☺
Kirjattu

Onde

• Jäsen
Vs: Osallistuuko äiti tai isä enemmän lapsen diabeteksen hoitoon?
« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2015, 09:06:31 ap »

Meillä tilanne on aika lailla päinvastoin. Itselläni ja kahdesta lapsesta nuoremmalla d. Lapsi (03/2005) sairastui 11/2006 ja pumppuun siirryttiin 05/2010. Meillä isä hoitaa lapsen diabeteksen vähintään 80%:sti, minun osuuteni tuntuu vähenevän vuosi vuodelta. Isä on erittäin analyyttinen, tarkka ja kiinnostunut pumpun, sokeriarvojen ja insuliiniannosten säätämisestä. Itselläni on myös pumppu, mutta hoidan itseäni hieman löysemmin rantein ja on myös ollut vaikeaa tajuta, että omaa hoitoa ja hoitotyyliä ei voi kopioida lapselle. Pään kapasiteetti ei tahdo riittää siihen, että pystyisin hoitamaan hyvin itseni ja paneutuisin täysillä myös lapsen hoitoon.

Itse muistan paremmin kanyylien vaihdot, lapsen elämän poikkeustilanteiden suunnittelut; koulun luistelureissut, partioretket, kaverikyläilyt ja -synttärit. Isä keskittyy sensorointiin, pumpun säätöihin, iltayön vs mittauksiin ja lääkärikäynteihin. Välillä tuon myös tietoon "tosiasioita elämästä diabeteksen kanssa" esim. miltä hypot voi tuntua ja että aina ei jaksa hoitoa täysillä (eikä varsinkaan pieni lapsi jaksa miettiä/muistaa kaikkea vaan tarvitsee paljon tukea)

Välillä poden huonoa omaatuntoa siitä, etten osallistu enemmän lapsen hoitoon. Olen kyllä vakuuttunut siitä, että lapsemme hoito on huomattavasti parempaa, kun päävastuu on isällä.
Kirjattu
D1 1994, pumppussa Novorapid
Tyttö 3/2005, sair. 11/2006
Pumppu 5/2009

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2015, 09:14:57 ap »

Meillä vastuu on todellakin enmmän minulla. Arjen pyöritys muutenkin...
Välillä isä sitten aktivoituu ja laskeskelee pumpun sääröihin matemaattisia malleja tms.
Yömittauksia kyllä jaetaan aika tasan. Jos ollaan molemmat kotona - mulla vuorotyö ja hän matkustaa paljon -> menee kausittain.
Ruokahuolto mm on lähes mun vastuulla.
Isän tiukkuus kiusaa lasta - minuakin harmittaa mutta ei teini kestä liikaa painostusta unohteluista... Uskon siihen että positiivisen asenteen kautta päästään parempiin tuloksiin. Puolesta kun emme enää voi paljoakaan tehdä.
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

Elsa

• Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2015, 16:15:15 ip »

Meillä vastuu on enimmäkseen minulla. Minua se ei haittaa.
Kirjattu

Linkkejä