Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416685 viestiä  •  19911 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015  (Luettu 56184 kertaa)

tarkoitus

• Matkailija
Vs: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015
« Vastaus #30 : Helmikuu 11, 2015, 08:50:31 ap »

Hei heiiii, usvalintu, olet elomamma ☺ Ihanaa, joku kanssani odottamassa ☺
Vatsapeitteillä on tosiaan todella suuri merkitys vatsan päältä tehtävään ultran näkyvyyteen. Mietin viimme yönä valvoessani että miksi jotkut ultraajat painavat ihan hemmetin kovaa  vatsaa kun ultraavat!!? Mulla ei ole juuri nimeksikään ollut rasvaa vatsalla ja aina on sanottu että näkyvyys on todella hyvä. Miksi silti on pitänyt runnoa 😕 Onnekseni kaikki lääkärivät eivät tätä ole tehneet.
Kirjattu

tuplamammako?

• Vieras
« Vastaus #31 : Helmikuu 11, 2015, 10:02:39 ap »

Huomasin viime ultrassa saman että joillain on sika roskit otteet. Mulla ollut aina sama ihana naislääkäri paitsi viimeeksi oli joku nuori erikoistuva mieslääläri. Mä ajattelin et painaa varmaan siks niin kovaa et a vauva ei pääse sekoittumaan b vauvan kaa..  ;D olen kuitenkin lähtöpainoltani alle 50kg ja nyt taitaa olla juuri 60kg täyttynyt..

Onko teillä millaiset lääkitykset käytössä? Ainankin tuntuu että monella on pumppu. Itse en ymmärrä noista pumppu jutuista mitään.  :o
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #32 : Helmikuu 11, 2015, 11:58:13 ap »

Mulle ainakin sanottiin suoraan rakenneultrassa, että mun "inskaröllykän" läpi tuskin saa mitään nättiä 4D-kuvaa aikaiseksi. Oikeassa oli. Siitä hirviökuvasta sai kuitenkin selväksi sen, että ei ole huulihalkiota. Puolet vauvan päästä puuttui...

Mulla menee vissiin liian hyvin, sain käynnistysajan ensi viikolle kun viikkoja on 38+4. Pitäisi toki olla iloinen, että kaikki on hyvin. Taisteluväsymys ja pieni pettymyskin nousee vaan kun jotenkin asennoitui jo synnyttämään tällä viikolla. Hilkulla olisi luonnollinenkin lähtö, alkaa vaan keinot sen edesauttamiseen loppua. Olisi kiva käydä vaikka uimahallissa kellumassa ja rentoutumassa, mutta osittain irronnut limatulppa estää senkin. Argh. Puhelin kiinni ja utelevia sukulaisia piiloon...
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #33 : Helmikuu 11, 2015, 12:11:48 ip »

Combopumpulla mennään, lisukkeena  thyroxin.
Snanna, saat ottaa käyttöön aamukamman 😁 Ei vaan, odottavan aika on pitkä....päivät venyy, tunnit paukkuu liian hitaasti ....
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #34 : Helmikuu 11, 2015, 13:58:44 ip »

Kiitos usvalintu!  :-*
Minäkin olen seuraillut täältä useiden tuttujen tarinan kulkua, mm. Neelian ja tarkoituksen (Mylvija)!  :-*

Täällä mennään Combo- pumppun kanssa myös ja Thyroxinit on kaverina. Aiemmin oli myös Cardace joka on nyt poissa käytöstä ja NKL lääkäri sanoi, että Albetolia ei aloiteta, vaikka D-poli käski. Vasta kun tulee oikeasti tarve.

Täällä tänään rv- 8+0 ja tuntuu, että viikot tuohon maagiseen 12 ei kulu millään.. Jatkuvasti jännittää, pysyykö pikkuinen matkassa ja onko kaikki hyvin!  :-X

Hipsuliina: Saanko udella missä kävitte ultrassa?  ;)
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Jossu82

• Jäsen
« Vastaus #35 : Helmikuu 11, 2015, 14:44:00 ip »

Taas äitipolilla käyty, viikkoja tasan 36. Kasvu jatkuu tasaisesti keskikäyrän alapuolella, 2650 g oli nyt arvio. Ja muutenkin kaikki kunnossa. Lauantaina käyrällä käynti ja seuraava äpoli ensi viikon keskiviikkona.
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #36 : Helmikuu 11, 2015, 19:00:20 ip »

Moi taas pitkästä aikaa!
Täällä ei mitään uutta auringon alla. Päivät kuluu ja ainoat raskauden merkit ovat jatkuva nälkä ja väsymys. Ai niin ja se painon kertyminen.  :o Tuntuu, että kun syömisen aloittaa niin sitä ei voi lopettaa. :-\ Olen sensoroinut nyt pari viikkoa ja voin sanoa, että sen sensorikäppyrän kanssa on ollut vähän opettelemista. Tai ehkä näiden raskaussokereiden. Vs saattaa laskea syömisenkin jälkeen nopeasti ja nousta sitten itsestään ok lukemiin. Jos erehtyy korjaamaan matalaa, niin sitten onkin vs yli 10. Vähän raivostuttavaa, mutta minkäs teet. Tuntuu, että edellisessä raskaudessa vs -käyrä oli paljon tasaisempi. Että saas nähdä millainen "makrosomikko" sieltä tällä kertaa syntyy.  :P Jos raskaus siis etenee loppuun saakka. Nyt viikkoja kasassa 10+4. Joku kyselikin, että minkäkokoinen esikko oli. No, muksu oli syntyessään 3820g ja syntyi viikoilla 38+4.

Mulla käytössä Medtronicin Paradigm -pumppu, niin ja Thyroxin -lääkitys menee myös. Tuo kilpparin vajaatoiminta tuntuu olevan aika yleistä diabeetikoilla. Ainakin tämän keskustelupalstan perusteella. 

Mulla menee vissiin liian hyvin, sain käynnistysajan ensi viikolle kun viikkoja on 38+4.

Hurjasti onnea käynnistykseen Snalla! Millaisen painoarvion tekivät?

Tuli muuten mieleen noista teidän kertomistanne lääkärien kommenteista, että kaikki eivät oikein osaa varoa tai sanovat asioita liian tylysti, kun kuitenkin tuon oman sikiön/lapsen hyvinvointi on odottavalle äidille herkkä ja tärkeä asia. Taidanpa sanoa rakenneultrassa ja sitä myöhemmissä ultrissa lääkärille, että jos löydät jotain poikkeavaa, niin ole hyvä ja sano se hellävaraisesti. En tietenkään tarkoita, etteikö asioita saisi sanoa, mutta mielestäni kyse on ennen kaikkea siitä, miten ne ilmaisee. Ja kai sitä saa potilaana jotain toivoakin.  :)

Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #37 : Helmikuu 11, 2015, 20:57:31 ip »

Töissä menee ihan mukavasti. Ei tule pohdittua raskautta juuri lainkaan, kun on niin kiire. Mutta eipä niitä sokereitakaan ehdi oikein mittailemaan  >:( Tämä sensori on ollut niin outo, että ihan tämän mukaankaan ei voi mennä. Pari ekaa päivää oli aivan sekoja, nyt on ollut varsin linjassa mittari ja sensori. Mutta onneksi sijaisuus kestää vain kaksi viikkoa, maha haittaa kyykkimistä ja nostelua aika paljon.

Närästys vaivaa ja pahasti. Toisaalta kun olen töissä, niin sammun illalla varsin helposti, vaikka jonkin verran polttelisikin. Tänään aamulla hampaita harjatessani alkoi yskittää ja yskin verisiä limapalloja. Soitin neuvolaan, että pitääkö olla kuinka huolissaan, mutta ei kuulema tarvi olla. Limakalvot on happojen vuoksi vaan vähän herkkänä. Olen mä silti huolissani. Tulee kohta vuosi, kun kummitätini kuoli vatsasyöpään, niin ajatukset pyörii milloin missäkin...

Täällä kokoonpanoon kuuluu Veo Humalogilla ja thyroksiini. Raskauden aikana olen alkanut syödä 100 mikrogramman d-vitamiinia, kun aiemmin hyvät d-vitamiiniarvot romahti. Lisäksi on tullut popsittua rautaa, jota sain sitten tehokkaammin kaksi kertaa (Ferinject) tiputuksessa suoraan suoneen. Mulla on ollut hyvä hemoglobiini ja rauta-arvot ennen raskautta. Ja nyt menee kokeilussa nippu erilaisia närästyslääkkeitä  ::) Iltaisin vedän kaurapuuroa tai -velliä, toisinaan nekin närästää, joskus ei.

Maanantaina kävin neuvolassa. Sf-mitta oli 27 cm ja painoa oli edellisen kerran jälkeen tullut yli 2 kg. Mua ahdistaa kilot, vaikka tiedän että iso osa niistä jää synnytyssaliin. Neuvolassa oli opiskelijatyttönen. Onhan se hyvä, kun saavat harjoitella, mutta mulla on vissiin liikaa kysymyksiä, kun joka asiaan hän vastasi en tiedä, selvitän asian. Onneksi oma terkkari tuli loppuajaksi siihen, niin saatiin kaikki asiat selville.

Silloin muinoin kun tulin KP:lle ja olin aktiivinen kirjoittelija useamman otsakkeen alla, niin muistan hyvin nimimerkit Xenia ja tarkoitus. Viime vuosina olen kirjoitellut lähinnä vain tänne Diabetes ja raskaus-osioon.

Mun mielestä ultrassa on aina huvittavaa kuulla kommentti " sikiö liikkuu hyvin", samalla kun painetaan mahaa oikein kunnolla. Kai sitä nyt kaveri liikkuu, kun toinen tökkii jollain ultralaitteella päähän ;)

Voi Snanna! Tsemppiä!!!
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Snanna

• Vieras
« Vastaus #38 : Helmikuu 12, 2015, 09:12:53 ap »

Mulla menee vissiin liian hyvin, sain käynnistysajan ensi viikolle kun viikkoja on 38+4.

Hurjasti onnea käynnistykseen Snalla! Millaisen painoarvion tekivät?

Eivät tehneet kun ei kuulemma kannata viikon välein. :o Sitten ennen käynnistystä tehdään kaikenkattava tutkimus. Omaa mieltä olisi kyllä helpottanut, mutta pyynnöstä huolimatta lääkäri ei tehnyt.

Pitäisi löytää nyt joku zen-mielentila. Ei yhtään helpota lääkärin mainita siitä, että olisi paljon parempi jos nyt vaan käynnistyisi itse ennen käynnistystä... Jep jep, äkkiäkös sitä tässä stressiin ja jännitykseen tukehtuessaan yhden "mentaalikäynnistyksen" järjestää.  ::)

Tänään en yritä mitään muuta kuin olla miettimättä mitään. Lorvin koko päivän. 8)
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #39 : Helmikuu 12, 2015, 09:55:33 ap »

Albetol menee mulla silmien suojana, paineet eivät kylläkään lääkkestä tykkää 😯 Paineet ovat luokkaa 80-100/40-55. Toisen raskauden ja synnyyksen aikanahan vasempaan silmään tuli makulavuoto joka sokeutti silmän hetkellisesti. Laserointi tehtiin kerran ja vuoto kuivui. Tuon seurauksena verenpainelääkitys on koko ajan päällä silmien suojana nimenomaan (normisti linatil, raskaus&imetysaikana albetol).
Syön lisänä omega-3 isoilla annoksilla, monivitamiiniä sekä d-vitamiiniä 30 mikrogrammaa.
Meillä on tulevalle vauvalle entisestään kaikkea, mitään ei juurikaan tarvitse hommata. Ostin kuitenkin torista sellaisen valkoisen rottinkisängyn ☺ Sen on tarkoitus tulla alakertaan, muutenhan vauva saa nukkua vieressä. Sänkyyn ompelen pitsilakanoita ja koristelen sen jollain vanhoilla jutuilla (ehkä kerman värisellä pitsiröyhelöllä?). Sänky rimmaa hyvin olohuoneeseen koska täällä on jo rottinkituoli, rottinkipöytä, kylppärissä rottinkihylly, yms.
Leppis, mä niin tiiän tuon ärsytyksen painon noususta....mulla oli vielä syyskuussa painoa 52 kg, lokakuussa kiristin tasapainoa ja paino nousi 55 kg asti. Nyt painoa jo 62 kg ja viikkoja 13. Siisös. Mulla on joka raskaudessa painoa tullut keskimäärin 14 kg mutta se on lähtenytkin sitten seuraavan vuoden sisällä poiskin. Ennen raskautta mulla ei ollut oikeastaan ruokahalua ollenkaan, söin ehkä 3 kertaa päivässä joista yksi oli salaatti ilman mitään hiilareita. Nyt raskauden aimana kyllä nälkä kurnii koko ajan, söipä mitä tahansa. En syö karkkia, kahvileipää aika harvoin. Kastikkeita en syö ollenkaan, kasviksia mahdollisimman paljon. Mutta yritän olla armollinen itselleni. Vaikka en siedäkkään tätä muodonmuutosta😕

Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Helmikuu 12, 2015, 10:25:25 ap »

Snannalle tsemppiä kovasti!  :)

Vaikka jo näin "vanha" olenkin, niin kovin tutuilta kuulostaa odottamiset, jännitykset ja muut mielentilat. Eihän ne muistot mihinkään häviä vaikka ikää kertyykin.  ;)

Mahtavasti jaksatte täällä toisianne tsempata!  :)

Nyt siirryn nätisti taas takavasemmalle täältä höpisemästä.  ;) ;D
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Helmikuu 12, 2015, 12:09:39 ip »

Multakin Snannalle paljon tsemppiä! Ehkä vaan hyvä, että ruvetaan käynnistämään vasta ensi viikolla, niin ehkä käynnistys sitten sujuu nopeammin. Mulla ruvettiin käynnistämään viikolla 37+2 ja vauva syntyi vasta 38+1. Siinä vasta meneekin hermot, kun joutuu monta päivää sairaalassa makaamaan ja odottamaan, että alkaisi tapahtua. Jos sulla ja vauvalla on kaikki nyt hyvin, niin eikös se ole vain hyvä, jos vauva saa mahdollisimman pitkään kasvaa kohdussa ennen syntymää?
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #42 : Helmikuu 12, 2015, 16:14:16 ip »

Kiitos tsempeistä Toukkis ja Kaisa. ;D

Mulla on tosiaan se tilanne, että teoriassa synnytys voisi käynnistyä vaikka heti, mutta käytäntö antaa odotuttaa itseään. Toisaalta eihän sitä tiedä, että vaikka kaikki on kypsää lähteekö se heti käynnistellessäkään. Olen varmaan vaan kärsimätön. Ei hirveästi auta, että kaikki on jo kotona paketissa odottamassa vauvaa ja lääkärikin puhelee siitä, miten nyt vaan voisi luonnostaan syntyä... ::)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #43 : Helmikuu 12, 2015, 18:20:03 ip »

Tarkoitus:vähän ohi aiheen, mutta jäin miettimään tuota silmäjuttua ja omegaa. Jossain toisessa keskustelussa kp:llä sanottiin, ettei omegaa sais syödä jos vuotoja on ollut, koska se/ ne ohentaa verta. Muista yhteyksistä tiedän, että aivoverenvuodon saaneelta on ehdottomasti kielletty omegat verta ohentavan vaikutuksen vuoksi. Itselläkin on kolmannen raskauden jälkeen ollut silmissä tarkkailtavaa, vaikka hobat viimeisen seitsemän vuoden ajan lähinnä kuuden kieppeillä eikä koskaan mitään mahdottomia.
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #44 : Helmikuu 13, 2015, 08:13:58 ap »

Larla, oo  syöny omegaa jo tosi kauan. Silmän vuoto johtui silloin paineista (230/117) sekä siitä itse synnytystapahtumasta, lisänä toksemia. Tietysti diabetes taustalla.
Ennen sektiota omega pitää lopettaa muistaakseni viikkoa ennen, juuri tuon vuotoriskin vuoksi. Mutta siitäkin on hyvin ristiriitaista tietoa.
Itse epäilen että pitäisi syödä tosi isoilla annoksilla että aiheuttaisi normitilanteessa vuotoja ☺ Ps lapsen diabeteslääkäri kysyi että syöthän varmasti tuplana omegaa kun olet raskaana??? Hassua, ihan jokainen lääkäri ei usko noihin luontaistuotteisiin😁
Kirjattu

Linkkejä