Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416765 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015  (Luettu 56320 kertaa)

lobo

• Vanha tekijä
Vs: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015
« Vastaus #240 : Kesäkuu 04, 2015, 13:19:51 ip »

Jösses meillä ollaan suurinpiirtein puolivälissä  :o 19+0 tänään.

Sokerit on edelleen aika helposti ylläpidettävissä ja nyt kun koivun kukinta on vissiin jo helpottamassa (tässä mielessä ihanaa kun on satanut reilusti ja säännöllisesti) niin esim. yöllä menee edelleen vain 70% normaalista basaalista ja siitä huolimatta saan syödä kerran tai kahdesti aamuyöllä. Tuossa parisen viikkoa sitten oli pätkä, kun meni öisin normiannostuksella insuliinia ja meinasi arvot siitä huolimatta aamuisin karata. Muutenkaan mitään lisäystä ei ole tarvinnut tehdä annostuksiin ja edelleen reagoin insuliiniin herkemmin kuin alkuraskaudessa. Herkästi tuntee hypot ja vielä herkemmin kohoavan sokeritason. Sensorointi toimii aina vain paremmin, yleensä ero mitatun ja sensoroidun tuloksen välissä on alle 0,3mmol/l. Luulisin tämän johtuvan siitä, että mulla on käsivarsiin kertynyt hieman lisää rasvaa ja nyt on sopivassa suhteessa sitten lihaksia alla jotka pitää nestevirtauksen hyvänä kudoksessa ja päällä rasvaa jossa sensorin on hyvä köllötellä. Edelleenkään muilla kehonalueilla ei sensorointi onnistu, esim. reisissä sensori on yöt toimimaton väittäen lukeman olevan alle 2.2, riippumatta todellisesta verensokerista, päivisin toimii yleensä hyvin kun on liikkeessä  ;D Mahanahkassa taas tulokset heittävät aika reilusti mittarin tuloksiin ympäri vuorokauden, välillä ollaan lähempänä toisiaan mutta monesti eroa voi olla yli neljäkin yksikköä. En koe kovin hyödylliseksi tuottaa käppyröitä, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa.

Ötökkä alkoi potkimaan mulle tuntuvasti jo suurinpiirtein kuukausi sitten, mutta selkeästi tunnistettavaksi nuo alkoi aika tarkkaan kaksi viikkoa sitten. Maha on mielestäni varsin pieni ja huomaamaton, kasvanut lähinnä viimeisen kahden viikon aikana (paino onneksi ei!), edelleen riippuen vaatteista voin näyttää joko ihan normaalilta tai sitten jos oikein yritän esitellä niin menen oikein pätevästä siiderihaista  8)
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

tintti

• Vieras
« Vastaus #241 : Kesäkuu 11, 2015, 07:45:34 ap »

Hei kaikille,
käyn Naistenklinikalla seurannassa,  nyt viikkoja 26+1 ja kaksosia odotan. Kävin viime viikolla labrakokeissa ja sisätautilääkäri soitti minulle ja lähetti vielä postitse saman tiedon. HbA1c on nyt 5,1 %, kuukausi sitten 5,8 %. Hänen mielestäni sokeritasapainoni ei ole erinomainen vaan aivan liian kireä jolloin merkittävän hypoglykeemisen shokin, sairastuvuuden ja jopa hengenmenon riski on noussut. Hän sanoi myös ettei synnytyslääkäreiden mielipiteitä erinomaisesta sokeritasapainosta kannata kuunnella.
Alkoi vähän pelottaa että onkohan näin matala HbA1c todellakin näin vaarallinen asia raskauden aikana... Oletteko saaneet tällaista palautetta? Ja onko joku teistä pärjännyt näin matalalla HbA1c:llä läpi raskauden ilman mitään komplikaatioita?
Nyt viime viikkoina verensokeritasapaino on noussut ja melkein päivittäin mennään kymppiin tai jopa yli, joten kaiken järjen mukaan pitäisi näkyä HbA1c:ssäkin kohta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1989 + Thyroxin

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #242 : Kesäkuu 11, 2015, 08:10:08 ap »

Moi Tintti,

en nyt ihan suoranaisesti osaa vastata kysymyksiisi, mutta: onko sulla päivittäin sitten miten paljon ja kuinka alhaisia sokereita?
Mulla itselläni oli viimeksi hobis 5,8%, ja sain myös palautetta, että liian tiukka tasapaino on (käyn myös Naikkarilla). Mulla ei kuitenkaan liian matalia sokereita juurikaan edes ollut tossa 'jaksossa' mitkä tota hobista olisi laskenut- jokunen alle nelosen arvo, mutta ei montaa kuitenkaan, vaan pääasiallisesti tasaiset hyvällä tasolla olevat sokerit.

Tsemppiä Tintti ja toivottavasti joku osaa vastata kysymyksiisi :)
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #243 : Kesäkuu 11, 2015, 09:23:11 ap »

Ei ole tarkkaa tietoa, mutta mulle d-lääkäri sanoi, että hobis alkaa näyttää todellista matalampaa verimäärän lisääntyessä eikä siten ole raskauden aikana vertailukelpoinen vaan laskee joka tapauksessa.
Kirjattu

tintti

• Vieras
« Vastaus #244 : Kesäkuu 12, 2015, 09:55:46 ap »

Kiitos vastauksistanne  :)
Matalia on kyllä ollut jonkin verran silloin aiemmin, alle neljän arvoja melkein päivittäin. Mutta viimeiset pari viikkoa ollaan menty tasolla 4-10, tai enemmänkin 6-10.
Hyvä tietää että hobis näyttää todellista matalampaa, ehkä tässä uskaltaa elää niin kuin aiemminkin vaikka lääkäri vähän pelotti kommentillaan.
Mukavaa viikonloppua!  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1989 + Thyroxin

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #245 : Kesäkuu 12, 2015, 11:38:25 ap »

Ei ole tarkkaa tietoa, mutta mulle d-lääkäri sanoi, että hobis alkaa näyttää todellista matalampaa verimäärän lisääntyessä eikä siten ole raskauden aikana vertailukelpoinen vaan laskee joka tapauksessa.

On se verrannollinen sentään raskaana olevan itsensä arvoihin. Ei tietenkään ei-raskaana olevien diabeetikkojen hobiksiin, mutta jos hobikset nousee raskauden aikana vaikka pitäisi laskea tms. outoja muutoksia, niin kertoo se siinä tilanteessa jostain ongelmasta.

Asiasta saappaaseen, mulle jäi vähän ärsytys päälle kun kävin polilla tiistaina. Siis mullahan on nättiä käyrää sensori piirrellyt, josta johtuen mulla EI ole ongelmaa sokereiden kanssa esim. yöaikaan. Ei se mitään, että mä joudun edelleen öisin syömään, jotta ne sokerit eivät menisi niin matalalle, että pumppu alkaa hälyttelemään  ::) Eli kun se ei näy käyrässä, niin sitä ei ole olemassa. Vähän tämmöinen kuva mulle jäi lääkärin kanssa keskustelusta. No ei hän sitä varmastikaan niin tarkoittanut. Aivan tottahan se on, ettei se näy hypona käyrässä jos korjaan tilanteen ennenkuin se menee siihen, että se näkyisi. Tuli vaan mieleen, että pitääkö tässä heittää läskiksi sitten ennen seuraavaa kertaa ihan jotta ne kaikki ongelmakohdat näkyisivät. Vaan itseäni ja lastanihan varten mä noita sokereita kyttäilen, en lääkäriä. Joten ihan sama mitä mieltä hän ja hyvinhän olen tilanteen hoitanut. Ja sinänsähän mä koen sokereiden pysyneen ihan hyvinä, työtä se vaatii. Perse vaan levii ja väsyttää. Niin ja siis mähän en nuku enää kuin maks. tunnin pätkän, yleensä 30-45min kerrallaan.

Ja meninkin viimeksi sanomaan, että sensorointi toimii hyvin. Joo, nyt on kaksi sensoria peräkkäin ollut jatkuvaa kalibrointivirhettä ja aivan omilla lukemillaan. Pistää epäilyttämään, että joko viallisia sensoreita kun samasta paketista molemmat, tai sitten olen jotenkin onnistunut rikkomaan lähettimen. Paketin kylkeen printatun parasta ennen päivän perusteella kyllä pitäisi sensoreiden olla ihan ok ja tuossahan tuo lähetin on iholla köllötellyt niinkuin aina ennenkin, mikäs siihen olisi itsekseen tullut? Pitäisköhän tuo laittaa hetkeksi kaappiin lepäämään, saisko itsekin mielenrauhaa sillä? Kai tässä olis vaikka viikko varaa pitää lomaa siitäkin, johan tässä se on 4kk möllöttäny nahassa kiinni taukoamatta.
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #246 : Kesäkuu 24, 2015, 13:41:04 ip »

Lobo, mulla on ihan sama kokemus suhtautumisesta sensorikäyriin. Jostain syystä Treellakin tuntuu olevan trendinä, että sensorikäyrää uskotaan ja omat sokerimittausarvot saatetaan sivuuttaa. Siis tarkoitan ongelmatilanteita: esim. sensori on näyttänyt, että vs on alle 3 ja oma mittari näyttää arvoa 5. Sitten kun sanoo, että ei toi sensorin arvo voi pitää paikkaansa, niin sanotaan vaan, että kyllä se pitää. Yeah. Itse uskon jotenkin mieluummin tuota vs mittaria kuin sensoria. Ylipäätään kaikesta mahtavuudestaan huolimatta sensoreissa harmittaa niiden epätasainen laatu. Joskus käyrä näyttää oikeaa koko sensoroinnin ajan ja joskus arvot tuntuvat heittävän paljonkin oikeasta.

Täällä on menossa viikot 29+4. Olen rukannut basaalia runsaasti ylöspäin ja bolustanut runsaasti aterioille. Tästä johtuen kärsin tällä hetkellä enemminkin matalista verensokereista kuin korkeista. Pitäisi rukata basaalia pienemmäksi, mutta kun sekin tuntuu hölmöltä, kun insuliinintarve nousee taas kohta kuitenkin. Ääh.

Vatsa on alkanut haittaamaan muuta menoa. 14kg painavaa esikoista ei ole enää niin mukavaa kanniskella ja jalkoja särkee iltaisin. Odottelen jo tässä vaiheessa sitä, että pääsisin vatsasta eroon.

Juttelin viimeviikolla synnytystavasta lääkärin kanssa ja yllätykseseni en saanutkaan toivomaani sektiota suoralta kädeltä. Lekuri sanoi, että ei halua suositella sektiota minulle, kun olisi kuulemma kaikki mahdollisuudet käynnistettyyn alatiesynnytykseen. Lääkärin neuvo oli, että odottaisin viimemetreille ja katsottaisiin sitten tilanteen (eli vauvan koon) mukaan synnytystapaa. Itsestäni tämä tuntuu aika nihkeältä, kun viimeksi koin aika raskaana sen, että eli ns. veitsi kurkulla ihan raskauden loppuun saakka (tiedätte varmaan mistä puhun) ja kiitoksena tästä kaikesta sain sitten kesken jääneen käynnistyksen (avauduin 7cm), pahan kohtutulehduksen ja kiireellisen sektion. Vauvakin sai saman tulehduksen ja joutui antibioottikuurille lastenosastolle viikoksi. Jälkeenpäin voin sanoa olleeni todella kipeä silloin. Ja kun vertaan itseäni muutamaan ystävääni, joille on nyt tehty suunniteltu sektio oman sektioni jälkeen, niin kyllä oma vointini on ollut selvästi huonompi kuin heidän. Vaikka kaikkihan me tietysti olemme yksilöitä tässäkin asiassa. 
Kirjattu

omelia

• Matkailija
« Vastaus #247 : Kesäkuu 30, 2015, 06:30:12 ap »

Moikka kaikille! Minäkin voisin mukaan tänne keskusteluihin liittyä :) eli ikää  21 vuotta,pk seudulta  naikkarilla käyn ja dm1 mukana vuodesta 02. Tänään rv 19+6 ja perjantaina rakenneultra. Hobis viime mittauksessa 6.3% ja aavistelen matalien pois jäätyä että sieltä se on vähn noussut mikä on hoitajien mielestä ainakin ihan suotavaa. Kaikki mennyt muuten tähäs asti ihan hyvin mutta ikävänä vaivana roikuu samaan aikaan raskauden alkaessa puhjennut retinopatia, nyt olenkin juossut rv 7 asti kuukauden välein laseroinneissa silmäklinikalla ja viimeksi lääkäri vähän varoitteli että ei oikein alatiesynnytystä minulle suosittel :( Eihän se sektio ole mikään kamala asia mutta enemmän pelotttaa naikkarin lekureiden suhtautuminen tähän asiaan. miljoona kysymystä pyörii mielessä mm sairaalassa olosta mitä tapahtuu kun vauva syntyy saanko pitää vauvaa sylissä ollenkkaan suoraan sektion jälkeen pääsekö mies mukaan leikkaussaliin vierihoidosta ja imetyksestä. Ehkä niihin saa vastauksia perjantaisessa äippäpolikäynnissä. Onko muilla kokemusta miten on imetys lähtenyt sektion jälkeen sujumaan ja saako naikkarilla ns imettää vaikka vauva ei olisikaan vierihoidossa? Paljon kysymyksiä ja varmasti tulen paljon jatkossa lisää kyselemään ensimmäistäni odotan ja yksi mammakaveri ennestään joka on kummiskin ns terve odottaja eikä oikein ymmärrä diabeteksen mukana tulevia varotoimenpiteitä ja riskejä :)
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #248 : Heinäkuu 11, 2015, 14:32:39 ip »

^Tervetuloa :) Meillä on tässä ketjussa jostain syystä nyt hieman hiljaista, kesä varmaankin.

Mullahan ei ole mitään tietoa naikkarin käytännöistä, mutta käsittääkseni yleensä suunnitellun sektion kohdalla vauva annetaan äidille katsottavaksi heti syntymän jälkeen. Tukihenkilö, oli sitten isä tai joku muu, saa olla ainakin lähettyvillä ja on yleensä se joka sitten pesee vauvan jne.. Imetyksestä taas, sitä pidetään niin suuressa arvossa Suomessa että olisi todella kummallista jos ei ollenkaan imettää saisi. Se kun on vähän sellainen, oman luuloni mukaan siis, että jos se heti alusta sivuutetaan kokonaan niin sen aloittaminen myöhemmin on aika hankalaa.

Meillä ollaan nyt siinä vaiheessa, että pitäisi Kelalle ruveta väsäämään raha-anomuksia, sain todistuksen raskaudesta jo toissaperjantaina mutta oli niin "kiire" viikko etten ole jaksanu uhrata aikaa asiaan. Aikaahan tässä vielä on. Vauvavakuutusta kävin kyselemässä ja on vähän valmiiksi luovuttanut fiiilis sen suhteen, terveysselvitys pitäisi täyttää verkossa ja vakuutustäti puhui jotain, että sinne pitäisi merkitä kaikki lääkärikäynnit vimeiseltä kahdelta vuodelta. Joooo mistähän mä ne kaikki miljoona käyntiä päivämäärinen nyt nykäisen, kun en muista edes mitä tällä viikolla tein minäkin päivänä. Sen lisäksi sitä ei voi ilmeisesti keskeneräisenä tallentaa, vaan se pitäisi saada ikäänkuin laaki ja vainaa meiningillä valmiiksi. Eli ihan puhtaastihan tämä on nyt omasta saamattomuudesta kiinni, mutta mutta... olis helppoa kun olis terve ihminen?

Ja sit ois kiva kun olis kokemusta aiemmasta, mulla särkee alaselkää ja maha on...no, en mä tiedä voiko sanoa, että käykö se kipeää kun supistaa. En oo vaan kolmeen päivään kävellyt suorassa, kun ei yksinkertaisesti pysty. Istuessa ja sängyssä maatessakin kun vaihtaa asentoa niin supistaa, mutta en mä tiedä onko tuo kivuliasta, tosi epämukavalta tuntuu mutta siltä nuo on aina tuntunut, nyt vaan sitä on vähän väliä? Sit toinen asia on, että pitäiskö mun tästä soitella neuvolaan/äitipolille maanantaina jos jatkuu samanlaisena? Kyllähän ne kysyy joka kerta onko supistellut ja kun sanon, että vissiin kai niin ei ne ainakaan sillä tiedolla mitään tee ts. ei oo siirtynyt mihinkään tietoihin? Eli hyövääkö se, haluaisko ne tietää asian, tarkistaisko ne mun raskauden tilannetta jotenkin? Viime tiistaina oli kaikki erittäin hyvin. Verensokeri on ollut tosi matalalla, mitään ei vuoda ja selkäsärkykin alkoi jonkinlaisena liitoskipuna kai, ainakin samaan aikaan ilmestyi iskiassärky, eli ei kai tuo vakavaa ole (mullahan on siis infektiokammo, oikeesti se alkaa menemään fobian puolelle ja olen alusta asti pelännyt ihan sikana, että vetäisen kohtutulehduksen jostain ja menetän sekä lapsen että kohtuni siinä). Toisaalta tuo supistaminen nyt on muutenkin semmonen, että se on alusta asti ilmennyt silloin jos mulla käy kipeää johonkin, oli sitten fyysistä tai henkistä laatua, niin en sinänsä yhtään ihmettelis, että tuo on pitkittynyt kun jalkoja särkee, selkää särkee, supistaa ja sitten ahdistaa ja supistaa vielä vähän lisää :D
Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #249 : Heinäkuu 13, 2015, 19:11:57 ip »

Onko muilla kokemusta miten on imetys lähtenyt sektion jälkeen sujumaan

Mulla ainakin alkoi sujumaan. Tai siis maidontuotanto. Ja lapsi oli eri osastolla keskoskaapissa ja sain hänet ekan kerran syliinkin vasta kun ikää oli jo kolme päivää. Mulla oli hyvä kätilö silloin työvuorossa kun alettiin lypsyhommiin. Jaksoi kannustaa ja tsempata. Sektio tehtiin kolmen jälkeen yöllä ja samana iltana jo yritettiin lypsää maitoa. Mulla oli kuva vauvasta sängyn vieressä ja katselin kuvaa samalla kun lypsin. Käsin lypsy oli ihan yhtä tyhjän kanssa, pari ekaa päivää tein sitä. Sitten vaihdoin lypsypumppuun ja sen jälkeen alkoi maitoakin tulla, ensin riitti lääkemitta ja jossain vaiheessa se kävi pieneksi. Lypsyt ajoitin aina siihen, kun olin tullut keskolasta omalle osastolle.
Imetyksen opetteluun meni sitten aikaa, sillä pieniviikkoinen vauva ei jaksa edes imeä ja maidot meni pitkään nenämahaletkulla, mutta kun lapsi oli monta viikkoa sairaalassa, niin siellä ehdittiin panostaa imetyksen opetteluun ja sujumiseen. Mutta about täysiaikainen varmasti jaksaa imeä.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Larla

• Intoilija
« Vastaus #250 : Heinäkuu 13, 2015, 20:45:33 ip »

Itse olen kans mennyt lypsykoneella alut, vaikka on ollut alatiesynnytystä. Synnytyspäivänä on tullut pari milliä pumpulle, seuraavana ei niin mitään ja sitten seuraavana päivänä taas vähän ja siitä sitten hitaasti lisääntyen. Molemmat elävät ovat saaneet lisämaitoa, kunnes ovat irtisanoutuneet koko maidosta. Molemmilla on ollut ensin sokereiden ja sitten bilirubiinin takia tarkat syömämäärät sairaalassa ja nuorempi oli sepsipsen ja antibiootin yms. takia sen verran väsynyt, että nenämahaletku otettiin pois vasta päivää ennen kuin pääsi kotiin kaksiviikkoisena. Tuntuu uskomattomalta, että jollain tulee heti sellaiset määrät maitoa, että riittää. Maitoahan pitäis saada kuudesosa painosta vuorokaudessa.
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #251 : Elokuu 02, 2015, 21:19:26 ip »

Meille syntyi tyttö kiireellisellä sektiolla veden menojen vuoksi, viikkoja tuli täyteen 36+4. Kotiuduttiin 5 vrk:den ikäisenä ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Hengitysapuja ei tarvittu ja sokeritippaakin virheellisesti vain vuorokausi.Oma vointi hyvä, strelisisaatio ja sektio siis ottaen huomioon.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #252 : Elokuu 02, 2015, 23:27:53 ip »

Isot onnittelut kuudennesta vauvasta! Hienoa, että kaikki meni hyvin ja molemmat olette hyvässä kunnossa. Olet sinä kyllä melkoinen äiti! :D
Kirjattu

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #253 : Elokuu 03, 2015, 14:00:02 ip »

Tarkoitus; sydämelliset onnittelut teidän perheelle :-*

Meillä myös vauvauutisia; meille syntyi ihana tyttö suunnitellulla sektiolla raskausviikolla 35. Alkuvaiheessa hengityspulmaa pari päivää ja sokeritipassa meni kuusi päivää. Nyt harjoitellaan arkea kotona ihanan vauvan kanssa- ollaan superonnellisia :-*

Palstalla onkin ollut nyt hiljaista. Mitä mahtanee kuulua muille odottajille/vauvan saaneille?

Vauvan tuoksuisin terveisin, Usvalintu :-*
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #254 : Elokuu 03, 2015, 22:21:38 ip »

Kiitos vaan onnitteluista 😊 Kirjoitin aiemmin hieman väärin, kotiuduttiin siis 4 vrk ikäisenä 😁 eipä varsinaisesti väliä mutta kuitenkin.
Kirjattu

Linkkejä