Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015  (Luettu 56342 kertaa)

Leppis

• Aktiivinen
Vs: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015
« Vastaus #225 : Toukokuu 15, 2015, 19:30:48 ip »

Onnea Neelia!!!  :-*
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

jane L

• Vieras
« Vastaus #226 : Toukokuu 16, 2015, 18:49:55 ip »

Nauti vauvatavaroiden hankkimisesta ja upeasta uuden tulokkaan odottelusta, heitä stressit huitsin nevadaan. Itselläni meni raskaus huippuhyvin Naistenklinikalla itselläni oli aivan mahtava lääkäri joka tiesi diabeteksesta vissiin "enemmän kuin laki sallii". Tyttäreni synnyttyä minulla ei tullut maitoa, olisiko ollut joku stressin purkautuminen tai jotain vastaavaa ja jouduin lapselleni antamaan äidinmaitovastikkeita. Kerran ollessani Tikkurilan terveysasemalla aihe tuli puheeksi toisen vasta äidiksi tulleen naisen kanssa joka "suu vaahdossa" kertoi minulle kuinka epäterveellisiä nämä vastikkeet ovat. Minä siinä istuin kalmankalpeana ja kauhuissani. Kunnes eräs aivan ihana rouva joka oli henkilökuntaa tuli luokseni ja sanoi ettei nyt ihan kannata tuosta ottaa itselleen murheita jos maitoa ei vaan tule niin huoletta voit antaa vastikkeita, hänen poikansa oli saanut äidinmaitovastikkeita ja on 20 vuotias, terve urheilullinen mies tänäpäivänä. Tyttäreni sai äidinmaitovastikkeita kaupan hyllyltä ja on terve ja hyvinvoiva 25v tyttö.
Kirjattu

Hilja

• Vieras
« Vastaus #227 : Toukokuu 17, 2015, 09:04:44 ap »

Oikein lämpimät onnittelut Mas ja Neelia! <3

Ban, tutuilta kuulostaa tuntemukset viime viikkojen perusteella! Täällä menossa 17+4 ja ensimmäinen kolmannes meni pääsääntöisesti siinä, että jatkuvasti sai insuliinimääriä laskea, mutta sitten äkkiä alkoi korkeita sokereita olla pitkin päivää ja aamuarvot 7-10. Lisäilin insuliineja reilusti ja nyt sitten taas n. viikon ajan on insuliinin tarve laskenut hurjasti takaisin tuonne ensimmäisen kolmanneksen määriin... :o

Pari viikkoa sitten oli viimeinen äitipolikäynti, josta jäi oikein hyvä mieli. Hobis oli 5,9 ja siitä olin kyllä todella (positiivisesti) yllättynyt. En koe, että se kertoisi jatkuvasta hyvästä tilanteesta, vaan pikemminkin keskiarvosta matalien ja vähän turhan korkeiden välillä, todella vaikea saada pysymään sokerit tavoitearvoissa ilman hypoja ja jos vastaavasti lasken inskamääriä vaivaavat aamun ja aamupäivän korkeat. Pääsääntöisesti olen nyt ollut tyytyväinen siihen, että sokerit ovat päivällä alle kympissä ja aamulla 4-6. Yöt menee hypon rajamailla arvoissa 3-4 lähes poikkeuksetta, mutta pienemmät Levemir-annokset taas nostaa aamua kohti liian korkeiksi.  En ole pumppuhoidossa enkä myöskään saanut sensoroida koko raskausaikana niin pistoksia kertyy kyllä päivässä ihan huikeita määriä niin sokereiden mittauksen kuin inskan pistämisen takia :D

Raskauspahoinvointi ja oksentelu loppuivat jo kertaalleen neljäksi päiväksi, mutta tulivat sitten takaisin, on olo kuitenkin ekan kolmanneksen jatkuvasta oksentelusta ja sängyssä makaamisesta helpottanut. Ruoka ei edelleenkään tahdo mennä alas ja paino alkutilanteesta -8kg, tosin ylimääräistä oli kyllä. Np-ultrassa ja viime äitipolin ultrassa kaikki ollut toistaiseksi hyvin, 3.6 on rakenneultra, jota jännitän kyllä ihan hirveästi! Vauvan liikkeet ovat tuntuneet nyt hennosti viikon ajan ja vauva tuntuu koko ajan todellisemmalta niin toivoisi vain, että mitään vakavaa sieltä ei löytyisi!

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!  :)
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #228 : Toukokuu 17, 2015, 11:20:41 ap »

Neelialle onnea, ja toki muulle perheelle myös!

Ban, mä olen laskennallisesti yhden päivän sua jäljessä, mulla on rakenneultrakin 9.6  ;D Hyvin samanlaisia tuntemuksia on. Koko ajan huolestuttaa, päivän pari on kiva kun on käynyt tarkastuksessa ja sitten alkaa huolettamaan.

Mulla on ollu ihan törkee stressi aivan sinänsä turhanpäiväisistä asioista, päällimmäisenä nyt tietty työt mitkä imevät mehut kokonaan, ylitöitä tiedossa kesän läpi ja aikaoptimistinen pomo, pitäis vaan jaksaa tai sitten on siirto työtehtäviin, jotka itse koen vielä raskaammiksi ja vastenmielisiksi. Työt aiheuttaa jatkuvaa mahakipua ja vaikka mä nyt tiedän, ettei sen pitäisi olla kovin vaarallista niin se silti ahdistaa ja sitten iskee stressimaha, suolisto tekee täysjumin ja alan voimaan pahoin ja oksentelemaan. Ja väsyttää niin, että välillä huomaa olevansa ihan sekaisin.

Kauhee painon tunne alamahassa, ihan kuin kivipalloa kantaisi mukanaan. Muutenhan en oikeastaan mitään raskausoireita tunnekaan, aivan hyvin voisin olla vain vähän turvoksissa, kovin on pieni maha verrattuna monien muiden tämän hetken mahakuviin eikä musta oikein tunnu siltä, että mitään liikkeitäkään tuntisin.

Ajattelin, että kun ei tuolla töissäkään ole kuin paskaa tiedossa niin kysyn seuraavalla tarkistuskierroksella, että olisiko sairasloma aiheellinen. Jos vaikka jossain kohtaa voisi hetken olla onnellinen raskaudestaan noin niinkuin fyysiseltäkin kantilta? Tottakai muuten olen, mutta jatkuva huoli ja paha olo himmentää aika tehokkaasti :(
Kirjattu
1 tyypin puppugeneraattori

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #229 : Toukokuu 17, 2015, 11:25:18 ap »

Nauti vauvatavaroiden hankkimisesta ja upeasta uuden tulokkaan odottelusta, heitä stressit huitsin nevadaan. Itselläni meni raskaus huippuhyvin Naistenklinikalla itselläni oli aivan mahtava lääkäri joka tiesi diabeteksesta vissiin "enemmän kuin laki sallii". Tyttäreni synnyttyä minulla ei tullut maitoa, olisiko ollut joku stressin purkautuminen tai jotain vastaavaa ja jouduin lapselleni antamaan äidinmaitovastikkeita. Kerran ollessani Tikkurilan terveysasemalla aihe tuli puheeksi toisen vasta äidiksi tulleen naisen kanssa joka "suu vaahdossa" kertoi minulle kuinka epäterveellisiä nämä vastikkeet ovat. Minä siinä istuin kalmankalpeana ja kauhuissani. Kunnes eräs aivan ihana rouva joka oli henkilökuntaa tuli luokseni ja sanoi ettei nyt ihan kannata tuosta ottaa itselleen murheita jos maitoa ei vaan tule niin huoletta voit antaa vastikkeita, hänen poikansa oli saanut äidinmaitovastikkeita ja on 20 vuotias, terve urheilullinen mies tänäpäivänä. Tyttäreni sai äidinmaitovastikkeita kaupan hyllyltä ja on terve ja hyvinvoiva 25v tyttö.

Jokainen keskoseni on elänyt korvikkeella, maitoa tuli aina viikko kun lehmästä ja loppu kun seinään.
Kirjattu

sokerpalanen

• Vieras
« Vastaus #230 : Toukokuu 17, 2015, 11:28:32 ap »

Onnea Neelialle sekä Mas'lle ja perheille!
Kirjattu

Ban

• Aloittelija
« Vastaus #231 : Toukokuu 17, 2015, 13:11:22 ip »

Kiitos vastauksistanne, ei ne tietenkään huolenaiheita poistaneet, mutta olo rentoutui suunnattomasti! Mussa ei välttämättä olekaan mitään vikaa, vaan teidän juttujanne lueskellessa tuli tunne, että aika normijuttujahan nämä taitaa olla! :)

Mä oon saanut aika pienillä inskamäärillä mennä koko diabeteshistoriani, ja nyt raskausaikana viikosta 7 eteenpäin on annokisia pienennetty kokoajan. Hypoja on ollut paljon, ja niistä ollaan pyritty pois. Olen ollut aina erityisen kammoinen korkeisiin verensokereihin, yli kasin arvot on tuottanut mulle jo stressiä ennen raskautta (minkä perfektionisti luonteelleen voi  :D ). Voitte vaan kuvitella, mitä se on ollut nyt! Nostinkin levemiriä yhden yksikön verran kuluneella viikolla, kun aamupalan jälkeiset arvot tuppasi olemaan kymppiä. Tämä toi nyt sitten yöhypot riesaksi, ja klo 03-04 saa sitten käydä syömässä. Päivisin sokerit onkin sitten seilannut 3-8 väliä, eli oikeasti saa olla onnellinen hyvistä sokereista! Iltapalasta en voi novo rapidia laittaa tällä hetkellä ollenkaan, ja silti yöllä hypoillaan.

Mitä noihin liikkeisiin tulee, en minäkään voi varmaksi sanoa olenko niitä tuntenut. Joskus pieniä muljahduksia on ollut, varsinkin iltaisin sängyssä olen yrittänyt olla tuntosarvet pystyssä, mutta kun tuo turvotus on ollut itsellänikin seurana, niin todellakaan en voi olla varma mitä kuplia siellä vatsassa pyörii ;D Liikkeitä kuitenkin odotellaan kovasti, ja ensisynnyttäjällähän on vielä täysin normaalia, että tässä vaiheessa ei mitään tunne, tai ei osaa niitä tuntemuksia rekisteröidä.

Silloin kun raskautta ruvettiin suunnittelemaan ja toivomaan,sitä ei todellakaan osanuut edes ajatella tämän olevan alituista murehtimista ja stressiä. Sitä niin kuvitteli, että murheet ja jatkuva toivominen päättyy plussatestiin. Totta kai, niin kuin lobokin sanoi, tässä ollaan todella onnellisia tästä raskaudesta, mutta paljon päänvaivaa se tuottaa!
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #232 : Toukokuu 17, 2015, 20:07:03 ip »

Kaikkee sitä mieleen tuleekin, tämä asia on pyörinyt mielessäni jo jonkin aikaa...mullahan on jatkuva sensorointi ja sehän toimii samalla taajuudella kuin wifilaitteet, joita suositellaan pitämään mahd. kaukana mahasta raskauden aikana, sillä säteilyllä kun voi ehkä olla kaikenlaisia mahdollisia haittoja. No milläs tuonkaan asentaa silleen, ettei se säteily menisi ikäänkuin jatkuvasti mahan läpi? En siis oikeasti usko, että siitä on merkittävää haittaa, sitä paitsi meillä taitaa koko ympäristö muutenkin kuhista niin paljon mikroaaltoja, ettei nyt yksi lähetin+pumppu tee paljon mitään lisää. Mutta paljonkohan noita on vielä keretty tutkimaan, huomataanko 50 vuoden päästä että sensoreita käyttäneiden diabeetikkoäitien jälkeläiset sairastuvat keskimääräistä useammin leukemiaan tms.?
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #233 : Toukokuu 21, 2015, 14:01:06 ip »

Onnea Neelialle!

Täällä ovat piinaviikot käynnistyneet korkeiden verensokereiden säestämänä. Insuliinintarve on tuplaantunut parissa viikossa ja tuntuu että on vaikeaa pitää vs alle 10 arvossa ilman päivittäisiä hypoja. Jos vs on tunnin kuluttua ruokailusta välillä 6-8, niin tunti siitä, olen hypoilla. Tietty olen yrittänyt syödä sitten välipaloja ruokailujen jälkeen, mutta kun tämä kroppa ei toimi kuin kello, niin aina en osaa ennakoida. Tuntuu, että kroppa on vähän sekaisin, kun joudun aamupäivisin pistämään hurjasti insuliinia, jotta vs pysyy aisoissa. Noo, seurauksena tästä on, että vs laskee sitten iltapäivästä ja insuliinintarve pienenee lähes 1/3-osan verran verrattuna aamupäivään.

Haasteena tässä on se, että nämä muutokset ovat niin nopeita, että insuliinintarve saattaa muuttua ihan parinkin päivän sisällä. Ottaa siitä sitten selkoa ja yrittää pitää tilanteen hallinnassa.  :P Onneksi on kuitenkin apuna tämä jatkuva sensorointi. Se kyllä helpottaa duunia. Yritän ajatella, että ei tätä enää onneksi kestä kuin noin 13 viikkoa enää ja sitten on vauva maailmassa. Että eihän tämä jatkuva vs -vuoristorata ja siitä aiheutuva syyllisyys/stressi mikään loppuelämän kestävä juttu ole. 
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #234 : Toukokuu 23, 2015, 15:03:53 ip »

Minä onneton tunari unohdin pistää aamupalalle. Onneksi sensori ennakoi korkeaa niin ihan tähtitieteellisiin lukuihin ei päästy. Lopulta, kun oltiin taas syömäarvoissa, söin tortillaa ja muistihärö johti turhan pieneen bolukseen ja taas tulee kyttyrää sensoriin. Ei mee putkeen tämä päivä.
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #235 : Toukokuu 23, 2015, 20:03:12 ip »

Kyllä se potkii sittenkin  :) Siis oma vauva, nyt on pari päivää tuntunut ihan selkeää muljahtelua, hassun tuntoista  :D

Noista kyttyröistä ja huonoista päivistä, onneksi sen ei pitäisi olla vaarallista satunnaisesti, paitsi matalat nyt tietty voivat olla jo kertalaakista. Vaan kun hyvin lähtee menemään huonosti, niin mulla ainakin tuntuu menevän koko päivä vähän miten sattuu sokereiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2015, 22:38:20 ip kirjoittanut lobo »
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #236 : Toukokuu 23, 2015, 21:11:59 ip »

Kyllähän se kertoo hyvää perustasosta, kun 11 tekee olon aivan järkyttävän huonoksi.

Sait Lobo minut rypistelemään kulmia tuon sensoriin säteilyn kanssa. Ei sitä kovin kauas mahasta saa...
Kirjattu

lobo

• Vanha tekijä
« Vastaus #237 : Toukokuu 23, 2015, 22:44:13 ip »

^Joo se on vähän ikävä ajatus, ärsyttää kun pääkoppa tuottaa tuommoisia. Toisaalta lohduttaudun itse sillä ajatuksella, että se todennäköisesti on pienimmällä teholla säteileviä semmoisia laitteita mitä meillä ympäristössä on kun kantavuus on vain muutaman metrin parhaimmillaan. Itse olen sitten vastavuoroisesti yrittänyt vähentää kuormitusta noiden muiden kapineiden kanssa.
Kirjattu

Larla

• Intoilija
« Vastaus #238 : Toukokuu 24, 2015, 09:32:59 ap »

Täytyy hommata äitiysreisitaskuhousut. Minä en pidä normaalistikaan esim. puhelinta taskussa.
Kirjattu

Pihjalanmarja83

• Matkailija
« Vastaus #239 : Toukokuu 26, 2015, 12:03:11 ip »

No joo, tämä maailma on kummallinen paikka ja käytämme niin uutta tekniikkaa niin monessa asiassa, ettei kukaan tietenkään osaa sanoa, mikä kaikki vaikuttaa mihinkin. Itse pohdin ekassa raskaudessa enemmänkin muoviyhdisteitä ja muita ruoan sekä ympäristön kemikaaleja. Esim ruokaahan ei saisi lämmittää muoviastiassa, ettei muovista irtoa myrkkyjä ruokaan, jotka sitten kulkeutuvat sikiöön. Nyt tässä raskaudessa en ole kovinkaan paljon pohtinut moisia. On vissiin liikaa kiireitä.  ::)

Oon muuten huomannut Larla saman, että yli kympissä oleva sokeri aiheuttaa huonoa oloa. Tai siis tämähän riippuu tietysti ajankohdasta; jos vs yli 2h kympissä tulee huono olo, mutta nopeasti nouseva sokeri taas tuntuu vaan piristävän hetkellisesti ja aiheuttavan lisää ruokahalua. Vissiin silloin on päällä se kuuluisa sokerihumala. Pöh.
Kirjattu

Linkkejä