Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015  (Luettu 55958 kertaa)

Hipsuliina

• Vieras
Vs: Raskaana olevien talvi-kevät kuulumiset 2015
« Vastaus #15 : Helmikuu 06, 2015, 09:18:52 ap »

Edelliseen viestiini unohtunut lisäys: aktiivista vauvakuumeilua taustalla jo vuodesta 2004 eli 11 vuotta ja olin Naikkarilla raskaussuunnittelussa 2008, josta jouduin pois kun riittävää sokeritasapainoa ei saavutettu. Tällä vihdoin tärppäsi-hoidolla en suunnittelussa ollut lainkaan kun koin sen ihan turhana.

Kevättä kohti! :)
Kirjattu
Ei minusta nuorallatanssijaa tule, niin vaikea pitää tasapainoa yllä...

Dm -1985, Medtronic & Humalog.

Jossu82

• Jäsen
« Vastaus #16 : Helmikuu 06, 2015, 10:45:11 ap »

Nyt oli sitten viiminen sisätautilääkärin kontrolli, hba 5,5%. Koko raskausaika meni kivasti 5,3-5,7 hobiksilla, ilman pahoja hypoja. Enkä edes koe nähneeni kauheesti vaivaa, kai  mun kroppa vaan tykkää olla raskaana. Valitettavasti normaalisti ei ole näin helppoa.  :-\ Nyt voi vaan odotella loppuhuipennusta... onneksi ei ole pelkoja eikä juuri jännitystäkään.

Kirjattu

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #17 : Helmikuu 06, 2015, 15:27:27 ip »

Miten kaikki puhuu raskaudensuunnittelu käynneistä?
Olen sairastanut 13 vuota ja itse en ole ikinä kuulllutkaan lääkärin mainisevan asiasta keskisuomen-keskussairaalassa. Täällä hus sitten kysyttii alkuraskaudessa, koska luvan saanu, vastasin en ole luvista kuullutkaan edes esikoisen aikana.
Onko teillä ollu?
Kirjattu

Jossu82

• Jäsen
« Vastaus #18 : Helmikuu 06, 2015, 15:42:41 ip »

Ei ole minullakaan ollut suunnittelukäyntejä eikä sen enempää vauvalupaa! Ensimmäisen synnyttänyt keski-suomen keskussairaalassa ja silloin joku lääkäri lähes nauroi päin naamaa kun kysyin millä hobiksella saan luvan. Nauroi, että hba on "vanha arvo", riittää kun motivaatio on kohdillaan siitä hetkestä eteenpäin. Toinen ja tuleva kolmas länsi-pohjan keskussairaalassa ja ei tuonkaan vertaa ole puhuttu luvista tai suunnittelusta.
Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Helmikuu 06, 2015, 17:37:31 ip »

Mulle on ollut aina itsestäänselvyys, että hobiksen pitäisi olla alle jotain, jotta saisi hoitotaholta ns. luvan raskautumiseen. Toki asiaan voi vaikuttaa se, että olen sairastunut 23-vuotiaana ja ollut jo siinä vaiheessa useamman vuoden parisuhteessa (nyt jo yli 12 vuotta oltu yhdessä, eli vanha pari  :-* ), ja kysynyt jo heti osastolla tippaletku kädessä maatessani, että voinko koskaan tulla äidiksi. Se on ollut siis ihan ensimmäisiä murheita siinä vaiheessa.

Hobis keikkui pitkään yli 8 ja vaikka vaihdettiin insuliineja, niin millään en saanut alas. Sitten sanoin lääkärille, että jos mä nyt haluaisin lapsia, niin ette te mulle lupaa antaisi. Mä haluan pumpun. Ja lääkäri kirjoitti lähetteen ja sain pumpun. Ja kun silloin siirryin terveyskeskuksen puolelta Päijät-Hämeen keskussairaalan asiakkaaksi, niin koko ajan on lääkäri ja hoitajat puhuneet vauvaluvasta. Ja vauvaluvan takia olen käynyt lääkärillä ja/tai hoitajalla 3-4 kertaa vuodessa, jotta tiedetään missä mennään ja miten pitäisi inskoja säätää. Luultavasti 1-2 kertaa vuodessa olisi ollut normaali käyntimäärä. Tuossa sitten menikin aika kauan ja hobiskin on vaihdellut aika paljon (tai 7,5-8,5) , joten itselläni tuli ainakin totaalinen kyllästyminen luparajoihin, kun ihan sama mitä teki, niin lukemat pysyi suurinpiirtein samana. Joskus hoitaja sanoi, että se on tärkeintä, että kun ehkäisy loppuu, niin samantien alan syödä foolihappoa, koska se on niin tärkeää alkuraskaudessa. No sitäkin tuli sitten syötyä puolitoista vuotta...
Mutta varsinaista suunnittelukäyntiä ei minulla ole ollut, tiuhempaa seulaa vain labrojen ja lääkärikäyntien muodoissa, jotta kaikki olisi hyvällä pohjalla.

Ja nyt raskaana ollessa on taas ihan sama mitä tekee, niin hobis keikkuu niukin naukin alle 8.

Ja se on minusta hölmöä, että sairaanhoitopiireillä on niin isoja eroja vauvaluvan kanssa. Täällä riittää 7,5%, jossain muualla pitää olla alle 7%.

Ja myös silmänpohjien seurannan kanssa on eroja. Toisilta kuvataan silmät useamman kerran raskauden aikana ja mua ei sisätautilääkäri edes laittanut kuviin, vaan äitiyspoli, joka oli järkyttynyt kun ei ollut kuvattu.

Tänään soitti entinen esimies ja pyysi kahdeksi viikoksi töihin. Sanoin kyllä. Saa nähdä kuinka pian kadun, mutta saahan sitä sitten saikkuilla, kun muutkin saikkuilee. Lisäksi mun selkä on ollut toisinaan vähän kireä, kun en ole tehnyt mitään muuta liikunnallista kuin kävellyt ja kolannut pihaa. Tänään kävin hiihtämässä ja selän kireydestä ei ole tietoakaan. Jos mä olisin istumatyössä, niin varmaan oisin ollut saikulla ja pitkään ja kukaan ei soittelisi työsuhteen päättymisen jälkeen perään.
Närästää vaihtelevasti edelleen. Mies soitti äsken kaupasta, että mitä tarvii tuoda. Taidan syödä iltaruoaksi kauravelliä, eli ei tarvi tuoda mitään mulle. En mä paljon sitä kurkkua lounaalla syönyt, mutta ihan riittävästi sitten kuitenkin...

Tervetuloa Hipsuliina!

Snannalle tsempit!!! :-*
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #20 : Helmikuu 06, 2015, 18:44:02 ip »

Onpa täällä paljon kuulumisia ☺ Snannalle onnea matkaan!
En ole käynyt ns raskaussuunnittelussa koska siihen ei varsinaisesti ole olut tarvetta. Luvan kyllä olen saanut, hba1 koko ajan suhteellisen hyvä (6,8-7,3).
Tänään np-ultra ja deepoli. Kaikki muuten hyvin mutta gyne puhui että niskaturvotus on yläkantissa 2,3 (useammalla mittauksella sai 2.0). Mitä hittoa???? Sitten kuitenkin puhui että alle 3 on normaali.
Deepolilla kaikki hienosti, hba1 6,0. En halua käyttää uusia yksiköitä koska ne eivät sano minulle mitään...
Eli nyt sitten odotellaan niitä seulontatulomsia verikokeista ja nt-ultrasta. Siisös, viikonloppu välissä😠
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #21 : Helmikuu 06, 2015, 19:55:51 ip »

tarkoitus, nuo ultraajat ovat välillä aika kryptisiä.

Mulle rakenneultrassa kulmat kurtussa mittaili vauvan aivokammioita ja mutisi millimetrejä ja voivotteli... Kysyin, että mikä vialla, niin hän vaan jatkoi mutinaa aivokammioista. Lopputulos oli kuitenkin se, että niiden koko oli kaukana vaarallisista rajoista ja kaikki hyvin. ::) Turhaa pelon lietsomista mun mielestä kun kerran tulos on ihan rajoissa...
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #22 : Helmikuu 06, 2015, 20:29:03 ip »

Olen täysin samaa  mieltä! Sanoisivat sitten ääneen kun on oikeasti aihetta huoleen.
Toiseksi nuorimman kohdalla oli 20 viikon rakenneultraa tekemässä vanha konkarilääkäri, hyvin pätevä mutta ehkä liian suora sanainen....kauhisteli moneen kertaan että hyvänen aika, onpa iso päinen lapsi! Tutki tutkimistaan ja moneen otteeseen sanoi että onkohan täällä kaikki hyvin kun on noin iso pää???! Ja mitä tekee odottava äiti, melkein itkee varmana tulevaa vesipäälastaan?!!!!! Ja syntyi, todellakin poika jolla oli pyöreä pää mutta täysi  terve😂 Samaa asiaa ajaisi kun joku lääkäri alkaisi päivitellä meille aikuisella vaikkapa suurta takamusta tai vastaavaa....hyvänen aika vaan iso takamuksinen nainen😂😂😂
Mutta kyllä mulla huoli jäytää takaraivossa....odotan ensi viikkoa sitä suhdelukua.....
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #23 : Helmikuu 07, 2015, 08:57:44 ap »

Mullakin yksi ei niin kokenut lääkäri tokaisi yhdessä kokoarvioultrassa, että onpa isopäinen ja pitkäjalkainen vauva. Elättelin ihme humanoidimielikuvia seuraavaan ultraan, jossa kaikki mitat olivat kuitenkin keskikäyrällä toisen lääkärin mittaamana. Ensimmäinen tohtori on tunnettu siitä, että mittaa vähän sinne päin. Viime käynnillä kolmas lääkäri taas sanoi, että onpa kaunis pyöreä pää vauvalla. ::) Ota näistä nyt sitten selvää.

Tsemppiä koetulosten odotukseen!
Kirjattu

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #24 : Helmikuu 07, 2015, 09:59:10 ap »

Leppis minullakin oli tosi huono tasapaino ennen kun aloin odottaan esikoista(8,6 pitkäaikaisella) melkein kymmenen vuotta 8,6-14 meni mun tasapaino, tulin raskaaksi romahti 3kk 6 ja loppuraskaudessa olikin 4,9, raskauden jälkeen nousi 6,1 heti ja nousi enintään 7,4 eikä sen jälkeen ole noussut 3,5 vuoteen. silti mull sanottiin 18 vuotis tarkistuksessa, jos haluat lapsia kannattaa ne tehdä ennen lisäsairauksia ja takarajaksi 25 vuotta. En ole kysynyt viime synnytyksen jälkeen mikä olisi tilanne vaikka vasemmassa silmässä jo muutoksia tän raskauden alussa, ei vaan sanoneet muuta kun tiheää seurantaa silmäpohjakuvauksissa. Lääkärit ei tiedä huonon alun syytä vaikka sairaala yms jaksot kokeiltiin. Sanotaan raskaus muuttaa kroppaa minulla myös diabetestä. Esikoisen raskausaika meni matalilla, mutta tytsy oli reilu 3kg ja syntyi täysiaikaisena eli ongelmia ei ollut tyrexin sain käyttöön suositusten mukaan niinkun nytten(neuvolat ollu ihmeissään, tavoitearvojen sisäpuolella, mutta sisälääkärien varpaille ei kuulemma hypitä)

Tarkoitus: meillä niskapoimu ultras turvotusta myös reilu 2 ja lääkäri sanoi, että riski on pieni niin kauan kun ylittää 3. Ja sanoi, että verikokeiden tulokset ovat alle 3 tuloksillla yleensä normaaleja(poikkeuksia 2,8-3,0).
Itsekin olin huolissaan, mutta lääkäriin sanaan voi luottaa ja verikokeen tulokset kun tulee niin viimeistään sillon.
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #25 : Helmikuu 07, 2015, 20:08:12 ip »

Hmm, mulla on ollut diabetes 28 vuotta eikä mitään takarajaa ole ikinä annettu raskauksille. Mitään syytä ei kuulemma ole edes seitsemännelle lapselle mutta hell not!!! Eiköhän tässä jo piuhat jouda poikki.
Kirjattu

tuplamammako?

• Vieras
« Vastaus #26 : Helmikuu 08, 2015, 22:14:13 ip »

Mulla on ollut tarkoitus liittyä ryhmään aktiiviseksi heti jo syksyllä,
Ilouutisten tultua perheeseemme. Olen kyllä melkein viikoittain käynyt
seuraamassa teijen kuulumisia. Jospa nyt reipastuisin. Mulla 29+1 tänään
ja kaksi keskikäyrällä kasvavaa poitsua massussa.  :)

Ei täällä etelä-karjalassakaan ole mistää raskautumisluvasta koskaan
puhuttu. Ensimmäisessä raskaudessa hobsi liikkui 6,5-8 välillä koko raskauden
ja kun dmlääkärin tapasin kuukauden päästä esikoisen syntymästä niin sanoi että heti vaan seuraavaa lasta tekemään. Esikoinen käynnistettiin 38+0 syntyi sektiolla
38+3 2900g 49cm että se niistä isoista diabeetikko äitien lapsista. Vika koko arvio oli
silloin rv38 3400g että ei niihinkään paljoa ole luottamista.

Meillä täällä ei ole äippäpolilla mitään diabeteshoitajaa vaan aina käydään diabeteslääkärillä. Tai hän pitää vastaanottoa aina keskiviikkoisin äippäpolilla. Ekassa raskaudessa kävin noin 2-4 viikon välein dmlekurilla ja nyt olen käynyt koko raskauden 2-3 viikonvälein. Inska määrät ovat mulla triplaantuneet tai ainankin lyhärit. :o

Tsemppiä Snannalle ja kaikille muillekkin.. :)
Kirjattu

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #27 : Helmikuu 09, 2015, 07:49:36 ap »

Wow, tuplat tulossa😊 Tervetuloa kirjoittelemaan tänne meidän kanssa ☺
Minulla on painoarviot näyttäneet joko pienempää tai sitten suhteellisen realistista.
Mulla on iiiiiso kumpu, jo nyt vaikka viikkoja on 12+4. Mutta lie tuo jokaisessa raskaudessa erilainen. Ja toki mulla oli lähtöpaino sen verran alhainen verrattuna aiempiin että se maha näkyykin helpommin. Painankohan enää ikinä sen saman 52 kg mitä painoin ennen raskautta😂😂😂 Painan nimittäin nyt jo 62 kg....en syö epäterveellistä juuri ollenkaan, liikuntaa toki tulee vaan murto-osa raskautta edeltäneestä ajasta. Ruisleipää on vaan hitokseen hyvää, nam! Ja kasvisruuat, nam nam!
Tosiaan, ei mene enää 26 koon vaatteet päälle vaan ihan mammavaatteita olen siirtynyt käyttämään. Välikoon vaatteita en edes harkitse ostavani koska tulisi turhan työlääksi niitä hommata 😂
Semmoista.
Kirjattu

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #28 : Helmikuu 10, 2015, 11:57:49 ap »

Jospa minäkin kirjoittelisin tälle puolelle.
Viikkoja kasassa 13 ja rapiat tällä hetkellä😊

Olen lukenut palstaa monia vuosia, ja seurannut monen tutun nimimerkin kuumeilua (mm. Neelia, Mini) sekä Tarkoitus; sun edellisiä raskauksia olen myös seurannut mielenkiinnolla😊

Kaikille raskaana oleville tasapuolisesti jaksamista ja loppusuoralla oleville rutkasti onnea matkaan :-*
Kirjattu

Hipsuliina

• Vieras
« Vastaus #29 : Helmikuu 10, 2015, 19:13:48 ip »

Terveisiä 4d ultrasta!

Halusin (-ttiin  ;) )käydä varmistamassa sydämen lokerot yksityisellä 4D- ultrassa ja tänään 25+4 koitti odotettu reissu Helsinkiin. Naikkarin rakenneultrassa oli huono näkyvyys mutta saivat ruksit papereihin ja virtaukset näkyviin. No, eipä ole tästä jälkipolville kertomista. Varoituksen sanaseksi teille, jotka olette googletelleet 4d-kuvia ja lumoutuneet niiden "ihmismäisyydestä".

Heti alkuun tohtori varoitteli että näkyvyyttä ei voi taata, ettei sitten tule pettymystä. Minulla siis bmi yli 30 ja juuri tuossa keskivartalossa pahimmat elintasorasvat. Sanoi että sataa 3d kuvaa kohden tulee kaksi sellaista " ihanaa vauvanaamakuvaa". Bonuksena vielä istukka etuseinässä joten alkoi tunnelma hiipua ennen laverille kömyämistä.

Näkyvyys todellakin huono. Ei saanut kunnollista 2d-kuvaakaan, jonka perusteella laite olisi piirtänyt 3 d kuvan. Ei oikein näkynyt sydämen lokeroitakaan mutta virtaukset sentään. Sanoi ettei pidä 4d- kuvauksen markkinoinnista kun niin moni asia vaikuttaa kuvantamisen onnistumiseen.

Toki oltiin pettyneitä,varsinkin kun odotukset juuri niiden upeiden kuvien ja videoiden perusteella oli korkealla. Tohtorin vika se ei ollut, hän yritti parhaansa ja oli itsekin niin pettynyt ettei voinut auttaa. Ei myöskään kirjoittanut käynnistä laskua, mikä oli epätodellisen hienoa.

Siispä tämä huomiona pullukoille kanssaodottajille.
Kirjattu
Ei minusta nuorallatanssijaa tule, niin vaikea pitää tasapainoa yllä...

Dm -1985, Medtronic & Humalog.

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46