Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Helsinkiläiset äidit!  (Luettu 15599 kertaa)

Nomparelli

• Vieras
Vs: Helsinkiläiset äidit!
« Vastaus #15 : Helmikuu 01, 2015, 15:47:36 ip »

Minäkin olen Naikkarilla tällä hetkellä. Olen ollut tyytyväinen lääkäreihin ja diab.hoitajiin, tottakai alkupään pitkät seurantavälit (n.vk 12 ja 20) tuntui pitkältä, mutta nyt käyntejä on kyllä tiheään ja niinkuin muutkin on maininnut olen aina saanut kiinni hoitajan tarvittaessa puhelimitse tai spostilla.

Viime käynnillä tapasin ekaa kertaa sis.tauti lääkärin omasta pyynnöstä sillä tuntui että koko 9 kk ilman diabeteslääkäriä on hirveen pitkä aika. Sanoivat vaan että tietenkin lääkärin saa tavata halutessaan mutta potilasmääristä johtuen perushoito Naikkarilla menee naist.tautilääkäreiden ja diab.hoitajien kanssa. Vaikka itse synnytyksessä ei ole diabetekätilöitä erikseen niin ainakin mulle sanoivat että jos haluan jutella diab. liittyvistä asioista synnytyksen jälkeen sairaalajaksolla niin eiku puhelua alakertaan niin tulevat. Ne diab.hoitajat joita olen tavannut on mielestäni ollut ammattitaisoisia ja sopivalla pilkkeellä silmäkulmassa, ei mitään saarnoja vaikka ei mulla vs ole koko aikaa ollut tavoitteissa. Merkitsevät ne arvot ylös ja kyllä ne tietää että kaikki tsemppaa kovaa ja hormoonit vaan tekee tepposiaan (tai ainakin tämä olo mulla on).

Olen ymmärtänyt että diabeetikot kyllä saa varhaisultrankin (meillä se tehtiin hormoonipuolella jossa oltiin oltu tutkimuksissa) mutta ultra pyydetään neuvolan kautta. Sensorointia saa vaan jos on sensoroiva pumppu valmiiksi, ilmeisesti säästösyitä. Naikkarillahan käy paljon myös muiden kuntien deeodottajia, joten se miten muissa kunnissa tavataan esm omaa lääkäriä tai hoitajaa varmaan vaihtelee, Helsinki säästää kaikessa niin mä pidän peukkuja että pääsen edes takas Laaksoon synnytyksen jälkeen eikä mua heitetä terkkariin ;)

Tuo excellistan täyttäminen vie älyttömästi aikaa, sain vähän epäileviä katseita sis.tautilääkäriltä kun olen toimittanut kännykkäappin kautta kirjaamani tulokset hoitajille aiemmin, mutta koska hoitajat on ollu niihin ihan tyytyväisiä en toimita itä exceliä erikseen seuraavalle kerralle. Saa nähdä mitä sanovat :)
Kirjattu

Regina

• Vieras
« Vastaus #16 : Helmikuu 03, 2015, 21:41:51 ip »

Olen raskausviikolla 34 toisen lapsen kanssa ja esikoinen täyttää kohta kolme vuotta. Olen ollut tyytyväinen Nkl:n toimintaan. Siellä on sen verran paljon lääkäreitä että ne vaihtelee melkein joka kerta, mutta dhoitajat ovat pysyneet samoina (ja minusta ovat hyviä). Olen myös käynyt sisätautilääkärillä koska minulle todettiin kilpirauhasen liikatoiminta tämän  raskauden alussa.

Hobis on ollut hyvä molemmissa raskauksissa ja olen täyttänyt niitä exceltauluja. Tosin täytin niitä paljon huolellisemmin viime kerralla. Nyt olen välillä jättänyt päiviä väliin...pääasiahan on että täyttää niin että näkee miten päivät ja yöt suurinpiirtein menee sokereiden kanssa ja pitäisikö tehdä muutoksia. Mittaan tosi paljon ja itse tiedän milloin kannattaa lisätä insuliinia...sehän on tärkeintä. Tässä vaiheessa otan tosi paljon lantusta eikä hypoja tule vahingossakaan...

Olen tähän mennessä ollut viisi kertaa ultrassa tämän vauvan kanssa (ylihuomenna seuraava ultra) ja esikoisen kanssa olin kaiken kaikkiaan kuusi kertaa...eli aika
monta kertaa. Loppusuoralla saa juosta enemmän siellä. :)

Huomenna menen puhumaan synnytyksestä koska muutama asia haluaisin että tehdään eri tavalla kuin viime kerralla.
Kirjattu
What doesn't kill you makes you stronger.

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #17 : Helmikuu 04, 2015, 11:22:43 ap »

Mini: tsemppiä naikkarille (ellet jo ole käynyt) 😊 ja toivottavasti nyt et mitään mahottomia kurinpalautuksia saa, koska kuten kirjoitit, niin raskaus oli ylläri ja ehkäisy käytössä.

Ja hienoa, että olet saanut sokerit kohdilleen plussan jälkeen  😊
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Helmikuu 05, 2015, 20:35:29 ip »

Kiitos usvalintu!  :)
Huomenna menen! Ja pakkohan se on täysillä yrittää, on tuo pieni papunen vaan semmoinen motivaattori!  :-*
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

chaste

• Vieras
« Vastaus #19 : Helmikuu 07, 2015, 13:04:10 ip »

Mä asun Espoossa ja kävin naikkarilla kummassakin raskaudessa. Mulla ei oo mitään muuta kun hyvää sanottavaa koko sairaalasta. Diabeteshoitajat oli aivan mahtavia (ainakin kaksi niistä). Ja aina kun sinne soitti niin ne osas ohjata ja kertoa mitä pitää tehdä. Tuun kaipaamaan varsinkin just niitä kahta tiettyä naista <3

Mulla oli mun mielestä paljon lääkärikäyntejä ja ultria kummassakin raskaudessa (tokassa vielä enemmän kun esikoinen syntyi keskosena). Koko ajan oli sellanen olo että siellä välitetään ja kaikki oli tosi mukavia ja ei pitäny mitenkään hysteerisenä. Kävin tokassa raskaudessa päivystyksessä monta kertaa kun supisteli ennenaikaisesti ja aina ne sano että tuu vaan käymään ja tarkistetaan paikat. Henk.koht mua ei haitannu vaikka oli eri lääkäreitä, aina ne katto tiedot ja toimivat sitten sen mukaan. Ja aina pystyy ite kertomaan jos on jotain huolta tms. Tää tota raskaus varsinkin oli tosi vaikee ja jouduin jäämään saikulle aikasemmin ja sen mulle kirjotti NKL lääkäri helposti.

Ja mä en kokenu että mulle ois oltu mitenkään pahansuopia vaikka ei sokerit ollu kohdillaan. Mun insuliinimäärät kohos loppua kohden ihan pilviin. Yritin aina parhaani.

Synnytyksen jälkeen pidin sitten ite huolen omista sokereista ja insuliineistä. Sairaalassa oli joku tietty käytäntö mutta mä sanoin että osaan ite pitää itestäni huolta niin sain sit käyttää omia inskoja yms. Ja kätilöt oli kaikki tosi mukavia.
Kirjattu
D1 1996

diiba

• Vieras
« Vastaus #20 : Helmikuu 07, 2015, 13:20:57 ip »

Kiva kuulla näitä hyviäkin kokemuksia  :)
itse kävin eilen deehoitajalla ja kyllä jäi hyvä ja helpottunut olo  :)
tehtiin varhaisultra ja viikkoja nyt siis 6+2 :)
nyt vaan tiheää seurantaa että hobis saataisiin alas :) (alle 2 kuukaudessa tippunut jo 12:sta 10.3:een)  :)

mites minillä meni käynti?  :)
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #21 : Helmikuu 07, 2015, 15:04:42 ip »

Ihania uutisia diiba!  :-*

Olitkohan samoihin aikoihin, mäkin kävin eilen?  ;D
Sisätautilääkäfi maalasi pirut seinille ja käski miettiä, pidetäänkö vauva. Sen jälkeen deekätilölle joka oli aivan huippu ja ihana ja kysyi ekana että peloteltiinko sut hengiltä. Loi uskoa ja toivoa. Oli tosi tyytyväinen sokereihin ja vielä ei tartte täyttää exeliä, ellei tule jotain ongelmaa johon kaipaan apua. Jäi siitä kuitenkin tosi hyvä fiilis ja kaikkea seurataan nyt! Ens viikolla hoba kontrolli, halusin itse, vaikka tiedän että laahaa vähän perässä. Mutta ilostuttaa mieltä jos on kuitenkin jo laskenut!  :)
Me käytiin siellä yksityisellä ar-ultrassa ja pavulla oli silloin kaikki hyvin ja sydänkin tykytteli jo kovasti..

Onkohan kellään odottajalla kiinnostusta ehkä treffeihin jossain vaiheessa?  :)
Kirjattu
D1 -91

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Helmikuu 07, 2015, 15:38:18 ip »

Minä kävin myös tällä viikolla Naikkarilla, ja oli kaikin puolin tosi hyvä käynti; ihana lääkäri ja diabeteskätilö 😊 Kävin nt- ultrassa ja kaikki hyvin   :-*

Mini: olipa kauheaa käytöstä lääkäriltä..  :'(

Mä olisin innokas tapaamisiin täällä pk- seudulla, vertaistuki olisi tarpeen ihan face to face 😊
Kirjattu

diiba

• Vieras
« Vastaus #23 : Helmikuu 07, 2015, 18:44:39 ip »

Mä en onneks tavannut sitä lääkäriä mut se hoitaja varoitteli siitä vähän ja sano että se  haukkuis miut paskaks sokeritasapainon takia. Mutta pidäppä sokeritasapaino hyvänä jos saat 5 liuskaa päivään...onneks raskausaikana saa hyvin liuskoja!

Mulla oli ysiltä aika  :D mones aikaan soe olit sielä?  :D

hyvä jos jäi hyvä fiilis paikasta! :)

Ois kyllä kiva nähdä muitakin deeäitejä!  :) ootteko mistäpäin helsikiä?
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #24 : Helmikuu 11, 2015, 14:04:17 ip »

Usvalintu: Joo, vähän nihkeä. Ymmärrän, että faktat täytyy kertoa, mutta sen tavan millä asiat esittää voi kyllä valita..  :-\ Lämpeni se hieman loppua kohden mutta kumminkin!

Ja niin, minäkin olen mukana jos jotakuta kiinnostaa tällit!  :-*

Diiba: Onneksi et sitä tavannut (ihme, että et!). Ei ollut kovin mukavaa! Mutta d- kätilö onneksi pelasti tilanteen! Puhuttiinko sulle mitään tosta korkeasta hobasta? Ja uskallanko udella mitä oli kun raskauduit?  :) Hienosti oot kyllä tiputtanut jo!
Mulla olis tällä viikolla myös hoba- kontrolli. Itse halusin mennä, tiedän toki, että se laahaa vähän jälkijunassa mutta jos ois tippunut edes vähän!  :) Mulla oli aika 10.30! Ei taidettu osua samoihin?
Kirjattu
D1 -91

Mannavilja

• Vieras
« Vastaus #25 : Helmikuu 12, 2015, 09:51:34 ap »

Heippa,

Oma kokemus NK:n lääkäristä ja diabeteskätilöistä oli kyllä todella kannustava ja tukeva. Meilläkin siis yllätysraskaus pillereillä marraskuussa, mutta ei kukaan ole pelotellut tai uhkaillut. On kerrottu, että kyllä ne ongelmat näkyy rakenneultrassa (2.3.), jos jotain on tulossa. Toki sitä RU:ta nyt jännittää...

Siirsin omat sokeriexcelini google.docsiin ja diabeteskätilöt lähti hyvin mukaan. Nyt ne on välillä seuraanneet reaaliajassa "pilvestä" kun päivittelen sokereita sinne ja laittaneet sähköpostia, jos jotain on pitänyt korjata. Sokerit on pysyneet ihanan alhaalla koko odotuksen ajan ja hobis pyörii siinä 6.9-7.1 välillä.

Itse Espoon diabeteskeskuksen hoitoon tottuneena touhu NK:lla on vuosikymmennen edellä. Toisaalta Espoossa olen nähnyt lääkärin ehkä kerran kahden vuoden välein ja diabeteshoitajilta en ole koskaan saanut mitään järkevää tukea (tuntuu, että viimeiset 15 vuotta on jauhettu vain samaa: ateriaparimittaukset, missä ovat ateriaparimittaukset). Eli toki vaatimustasoni on aika alhainen.

Neuvolassa sen sijaan joudun repimään hiuksia. Neuvolaterkkari ei ole ilmeisesti eläessään kuullut 1.diabeetikkoäidistä. Se meinasi jo määrätä mut sokerirasituksiin, kun virtsassa oli sokeria. Sen lisäksi se juttelee aina ummet ja lammet siitä, miten kiva Jorvin synnäri on vaikka olen muutamaan kertaan korjannut sitä, että NK:lle ollaan menossa. Olen ruvennut ottamaan miehen mukaan neuvolaan, voivat jutella keskenään, niin mun ei tarvitse ahdistua.

Vähän jo nyt hirvittää, kun verensokerit heilahtaa seuraavaksi sinne korkealle. Ilmeisesti näin käy kaikille? Itsellä olisi innostava työprojekti just huhti-toukokuun vaihteessa ja tiedän, että olen ihan poissa pelistä, kun sokerit nousee.

Mut tapaaminen Helsinkiläisille (ja toivottavasti meille muillekin pk-seutulaisille) olisi kyllä kiva :)
Kirjattu

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #26 : Helmikuu 13, 2015, 09:03:55 ap »

Yritetäänpä saada tapaaminen järkättyä tässä jossain vaiheessa😀

Muuten, käyttekö myös neuvolalääkärin luona vai ainoastaan äippäpolin lääkäreillä??
Kirjattu

Neelia

• Aktiivinen
« Vastaus #27 : Helmikuu 13, 2015, 09:40:34 ap »

Muuten, käyttekö myös neuvolalääkärin luona vai ainoastaan äippäpolin lääkäreillä??
Mä en käy neuvolalääkärillä ollenkaan. Äippäpolin ylilääkäri joka ultras silloin viikoilla 12+ sanoi ettei hän näe mitään syytä käydä neuvolalääkärillä koska seurantaa on Naikkarilla niin tiheästi.
Neuvolan terkka oli onneks samaa mieltä. Mulla kun ei ole mitään hinkua edes mennä sinne neuvolalääkärille, ne kun täällä meilläpäin on vähän mitä sattuu...

Niin ja mähän en ole helsinkiläinen vaan asun pk-seudulla! ;D Jostain syystä oon tähänkin ketjuun tunkenut, anteeksi siitä! :)
Kirjattu

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #28 : Helmikuu 13, 2015, 11:18:47 ap »

Kiitos Neelia😊 eikä mitään anteeksipyytelyjä, saman 'firman' seurannassahan tässä ollaan😊

Kyllä ne mullekin Naikkarilla sanoi, että käyt seurannassa vain heidän lääkäreillään, ei neuvolalääkärillä. Mutta mietin vaan sitä, että kai siellä neuvolalääkärin luona kuitenkin saa käydä, jos johonkin sopivaan väliin sattuisi aika olemaan? Vai tuleeko äippäpolilta noottia?
Kirjattu

Neelia

• Aktiivinen
« Vastaus #29 : Helmikuu 13, 2015, 11:41:31 ap »

Mutta mietin vaan sitä, että kai siellä neuvolalääkärin luona kuitenkin saa käydä, jos johonkin sopivaan väliin sattuisi aika olemaan? Vai tuleeko äippäpolilta noottia?

Saahan siellä käydä, eihän sitä kukaan voi mun käsityksen mukaan kieltää! Mutta eri asia on että onko siitä mitään "hyötyä" vai sekottaako se vaan turhaan pakkaa...

Mutta jos haluat käydä niin mene ihmeessä! :)
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46