Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417407 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Helsinkiläiset äidit!  (Luettu 16063 kertaa)

diiba

• Vieras
Helsinkiläiset äidit!
« : Tammikuu 29, 2015, 14:24:06 ip »

meneeekö kaikki Deeäidit naikkarille? kuinka nopeasti sinne pääsee? olen jokin aikaa sitten muuttanut helsiinkiin ja kävin viimeviikolla ensimmäistä kertaa laakson sairaalassa mutta heitettiin pihalle koska olen raskaana ja kuulun naikkarille. hoitotasapaino on huono ja olisi mukava saada aloitettua sensorointi ja apua heittelyihin mutta en saa soittoa läpi naikkarille.
viikko sitten plussasin ja soitin neuvolaan josta sanoivat tekevänsä lähetteen.
luin jostain että naikkarilla ei muka saisi sensoria pitääkö paikkansa? :o

Kirjattu

AN-NI

• Jäsen
Vs: Helsinkiläiset äidit!
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2015, 14:40:04 ip »

Joo naikkarille kuulut, kaikki diabetikot, joilla ei vs taso ole kunnossa joutuu sinne.
sensoria ei kuulemma saa/ei pideä naikkari aikana.
Multa otettiin pois vaikka oli ekat 6vk ollu jo.
ekassa raskaudessa kuulemma voi päästä aika nopeesti ja jos on toinen, kolmas yms raskaus 12 viikon jälkeen.
Pidä pintasi naikkarilla, sen sanon.
Joo ilman lähetettä ei pääse ja muutenkin helsingin pyrogratia on hidasta.
itse asunut vuoden ja kaikesta saa tapella.
mittaa sokeria ny tiheään ja ala itse siihen tasoon vaikuttaan, jos korkeeta nosta insuliinia, jos matalaa laske.
tiedät kyllä diabetikona.
sulla on aikaa saada diabetes taso hyväksi, alkuraskauden aikana yleensä tehostettu mittailu yms auttaa.
Kirjattu

diiba

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2015, 14:50:39 ip »

voi helvetti :-\
oon nii väsyny näitten sokeri heittelyjen takia ja muutenkin herkillä niin ei jaksais yhtään mitään ylimääräistä tappelemista  :'(
tää on nyt toinen raskaus, ensimmäinen raskaus hoidettiin joensuussa. sain sensorin heti siellä käyttöön ja muutenkin tuntuu että siellä toimi nää asit paremmin..

onko käyntejä kuitenkin enemmän kuin normi odottajilla?

Kiitos paljon kun jaksasit vastata!  :)
Kirjattu

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2015, 15:07:52 ip »

mulla oli 12 ja seuraava 22 viikolla.
ultran aikana kokoontuu kätilö, diahoitaja, sisälääkäri ja ultraaja samaan huoneeseen. lisäkäyntejä ihan sisäpolille sanottiin, että vain ultrien yhteydessä,mutta kannattaa vaatia edes diahoitaja käyntejä, jos siltä tuntuu.
kuulemma loppuraskaudessa on diabetikoilla enemmän käyntejä.
täällä kuulemma ei ultria ennen 22 tarvi, koska jos tapahtuu jotain nii ei kuulemma tehdä mitään estääkseen sikiön kuolemaa yms. numerot sain kättärille, jos kipuja tai vuotoja tulee.
neuolaan pääsen 4vkn välein, mutta ei se ole sama asia.
pyydettäessä, kuulemma neuvola aikoja järjestyy, muuten nekin on alussa harvoin.
Mullakin Jyväskylässä, esikoista silloin odotin kaikki helpompaa. täällä vaan naurettiin kun sanoin sensorin haluan jatkaa, sitten vakavoitu. en kuulemma tarvi, matalat pois kuulemma insuliinin laskemisella ja se siitä.
vs ollu matalaa viimeiset vuodet ja pitkäaikainen viime raskauden jäljiltä "matalalla" jo alkuunsakin. viimeraskaudesta reilu 2 vuotta.
Ole vaan tiukkana nii hyvin menee, itseäkin alkaa väsyttää ku saa aina tapella.. viimekäymmillä liuskoja vähennettiin ja sensori otettii pois. onneksi meikuhoitaja oli ymmärtäväinen ja apua sain sitten häneltä, samaa ei voi sanoo naikkkarin diahoitajasta.
lääläri ei ees kuunnellu ja olisin ollut tyytyväisempi, jos olisin saanut puhua ultraajan kanssa rauhassa ilman sisälääkäriä.
JKL:ssä oli samana päivänä, mutta eri aikaan ajat, täällä ihan oudot käytännöt..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2015, 15:12:50 ip kirjoittanut AN-NI »
Kirjattu

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2015, 15:40:13 ip »

Minkä ikäinen sun esikoinen, jos saa udella?
ootko kauan sairastanut diabetestä, kumpi sulla on?
mulla 1 ollu jo 13 vuotta.
Paljon ei ole helsinkiläisiä diabeikkoja tullu vastaan, muutenkaan en oikein alueelta tunne diabetikkoja.
kun nuorempana asuin tampereella niin yhdistyksen kautta tutustui helposti, nyt vähän eri tilanne ollu.
Kirjattu

diiba

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2015, 15:53:40 ip »

kyllä kuulostaa mielenkiintoiselle! :o
voi hyvänen aika..kunpa pääsis takas joensuuhun raskauden ja synnytyksen ajaks  :-\
Kirjattu

Neelia

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2015, 17:15:38 ip »

Kyllähän me kaikki pääkaupunkiseudun D-odottajat Nakkarille "joudutaan", oli tasapaino sitten hyvä tai huono.

Ootko koittanut soittaa suoraan äitiyspolin D-kätilöille? Heille pystyy lähettämään myös sähköpostia, onko sulla niiden sähköpostiosoite?
Multa saat halutessasi molemmat, laita mulle yv:tä jos ne tahdot.

Mulla ei ole Naikkarin äitipolista mitään pahaa sanottavaa! Oon ollut ihan tyytyväinen. Tietty mulla ei kokemusta mistään muualta ole.

Ensimmäinen käynti mulla oli äitipolilla np-ultra rv 12+1 ja toinen huomenna rakenneultra rv 20+1. Tarvittaessa soittaa voi vaikka joka päivä. Varhaisultraan päästiin lapsettomuuspolille siellä aloitettujen (ja päättyneidenkin) tutkimusten takia.
Kirjattu

diiba

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2015, 18:14:10 ip »

sain nyt soitettua sinne naikkarille ja anto sen diabeteslääkärin numeron ja sit huomenna soittelen sinne  :)
no hyvä että jollain ees hyvää kokemusta kun olen kuullut aika paljon ikävää puhuttavaa  :D
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2015, 20:51:50 ip »

Laitanpa minäkin lusikkani soppaan! Mulla eka aika ensi viikolla, nyt rv 6+1 ja alkoi huonolla hoballa.. Vähän jännitän mitä tulevan pitää, koska d-kätilö oli tosi tympeä puhelimessa ja vs. taso 4-8 ei kelvannut..
Saas nähdä kuinka käy, pikkuisen kyllä jännittää! Tosin aion varautua jos jonkinmoiseen läksytykseen ja kritiikkiin..
Postissa tuli kyllä myös seuraava aika ja aika Nt- ultraan joka se oli kuitenkin melko positiivista! :)
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

diiba

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 29, 2015, 22:00:27 ip »

Hei huippuu mini että sait ajan jo sinne!  :)
toivottavasti itsekkin pääsisi pikaisesti   :)
paljon siun hoba on?
Kerrohan sitten kuinka eka käynti meni!  :)
Kirjattu

MMP

• Vieras
« Vastaus #10 : Tammikuu 30, 2015, 11:52:26 ap »

Itse olin myös Naistenklinikalla esikoista odottaessani. Sokerit oli kunnossa, mutta seuranta laitettiin sinne. 2 viikon välein täytin exceltaulukoita joihin merkkasin kaikki pistämiset, syömiset, liikunnat jne. Se oli rasittavinta. Meillä neiti oli tiukasti perätilassa loppuun saakka, joten sen takia käyntejä ja ultria taisi tulla vielä normaaliakin enemmän.

Kokemuksena ihan hyvä, vaikka noiden taulukoiden täyttämiseen meni paljon aikaa ja vastaukseksi sain yleensä sähköpostilla, että jatka samaa rataa :)

Nyt toinen lapsi suunnitteilla ja lupa saatu naistenklikan diabeteslääkäriltä/kätilöltä tai joltain. Oma diabeteslääkäri kirjoitti heille lähetteen.
Kirjattu
D1 vuodesta -81
Accu-Chek Spirit Combo pumppu 05/14 lähtien, Novorapid

AN-NI

• Jäsen
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2015, 12:12:17 ip »

Joo, miulle sanottiin etä jos sokerit ois ollu kunnossa olisin voinu jatkaa kättärillä ja voin jos sokeritasapainolle tapahtuu ihme odotuksen aikana(kävin siellä enne 12 vk, 2krt ultras edellisen rypäleraskauden takia).

Miten on, kun kaikki puhuu lapsenteko luvista yms täällä foorumilla?
en ole itse kuullutkaan.

Minulle ei koskaan olla sellaisia ehdotettu, olen dialääkärille vuosikäyntien aikaan vain sanonut, että alamme yriittään lasta/toista lasta niinja lääkäri ilmoitti vaan että siitä vaan ja kertasi että tehostetut vs seurannat ja heti yhteydet kun tulee yms näin jkl. täällä en asiaa erityisemmin lääkärille sanonut kun hoitajilla kävin. yksityisellä otin asian puheeksi kanssa kesällä vaikka jkl puhuttiinkin asiasta, tyttäreni ja tämä uusi tulokas joka syntyy kesällä ovat olleet yrittämisen takana, yli vuosi mennyt, mutta ei lääkärit, diahoitajat ikinä puhunu mistään luvista.

Minulle vaan ilmoitettiin 18 vuotis käynnillä, jos aijon lapsia tee ennen kun lisäsairauksia tulee ja ennen kun täytät 25 vuotta. sillä tasapainolla, en tiedä mikä tilanne nyt ois. Nyt tämän raskauden alussa huomattiin poikkeavuutta vasemmassa silmässä niin voi olla että lapsilukumme jaa kahteen tämän jälkeen, mutta niinhän olimme ajatelleetkin.

Vaikka oma mielipide on naikkarista negatiivinen ekan käynnin jälkeen, niin se on minun mielipide, mutta varmasti sieltä saa myös hyvääkin hoitoa on se niin kehuttu suomen parhaaksi ja turvallisemmaksi sairaalaksi mitä suomessa on.
mutta kättäri minusta oli ihana paikka ja itse olisin varmasti halunnut ennemmin synnyttää siellä, mutta katsotaan muuttuuko naikkarin mielipide loppuraskauden aikana.
Kirjattu

Usvalintu

• Aloittelija
« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2015, 12:23:11 ip »

Heippa!

Täällä myös yksi helsinkiläinen tuleva äiti 😊
Ensimmäinen aika Naikkarille ensi viikolla, silloin viikkoja 12+.

Mini: ihan uteliaisuuttani kyselen, että miten pääset Naikkarille jo noin alkuvaiheessa, vai onko syynä alkuraskauden huono hobis? Sori uteliaisuuteni 😄

Ja noista mielipiteistä; niitä on varmasti yhtä monta kuin on meitä odottajiakin 😊
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Tammikuu 30, 2015, 22:45:32 ip »

Tosta sensoroinnista vaan huutelen että naikkarilta ei tosiaan sensoria saa mutta kyllä mä sain raskauden aikana ihan normaalisti käyttää myös oman d-hoitajan palveluita terveyskeskuksessa ;D eli kaikki raskauteen liittyvät jutut hoidettiin naikkarilla mutta sensorin sain kyllä omalta d-hoitajalta. Ja naikkarin d-hoitajat on ihan huippuja. Heille voi soittaa vaikka joka päivä ja tosiaan käynnit tihenee vasta rakenneultran jälkeen. eipä sitä ennen ole järkeä ultraillakkaan tiheämmin  :) mä olin ainakin tosi tosi tyytyväinen naikkarin d-hoitajiin. Synnytys sitten oli oma lukunsa mutta noin niinku muuten :)
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Tammikuu 30, 2015, 23:01:01 ip »

Usvalintu: Joo, juuri siitä syystä!  :-[
Varmaan tulee kurinpalautus ja sokeriseuranta täytyy olla mukana.. Noh, minä voin kyllä perustella tasapainoni sillä, että meillä vasta haaveiltiin ja ehkäisykin oli mukana!
Jänskättää..  :o
Tiistaina päästään kumminkin onneksi kurkkaamaan yksityiselle onko siellä salamatkustajaa!  :-*
Ja nyt on ollut plussasta lähtien sokerit syynissä ja kohdillaan, se kai on kuitenkin tärkeintä?  :)
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Linkkejä