Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Plussa ja korkea hbA1c  (Luettu 4160 kertaa)

D1

• Vieras
Plussa ja korkea hbA1c
« : Joulukuu 30, 2014, 00:10:22 ap »

Heippa hei.  Tein muutama päivä sitten raskaustestin,joka näytti positiivista tulosta. Tätä raskautta ei ole siis mitenkään suunniteltu,ja pitkäaikaissokeri huitelee n. 11-12 lukeman kohdilla. Kyselisin siis,onko täällä ketään joka olisi jatkanut raskautta korkeasta arvosta huolimatta. Pelottaa ja olo on epätodellinen. Minulla on parin viikon päästä aika diabetespolille ja odotan kauhulla lääkärin reaktiota,kun kuulee mahdollisesta raskaudesta.. HbA1c on ollut jo pidemmän aikaa korkea. Onko tätä raskautta järkeä jatkaa,jos riskit ovat liian suuret,korket sokerit huomioiden. :/  Varsinkin kun on painotettu,että alkuraskaudessa pitää olla hyvä sokeritasapaino. Äh,olen ihan sekaisin :( En halua,että lapseni joutuisi kärsimään siitä,että olen ollut laiska hoitamaan itseäni.
Kirjattu

jutte

• Vieras
Vs: Plussa ja korkea hbA1c
« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2014, 18:27:54 ip »

Moikka!

Täällä sama tilanne! Plussasin eilen (29.12). Kyseessä siis yllätysraskaus, jota en osannut odottaa. Ennestään 1 lapsi, keväällä 3 vuotta täyttävä tyttö. Nyt huoli on suunnaton, vaikka lapsi on enemmän kuin tervetullut perheeseemme.

Kävelin heti omalle diabeteshoitajalle, jossa mitattiin hobis. 11,3%. O-ou. Viime raskaudesta sokerit asettuivat hyvälle tasolle kuin itsestään, joten toivon, että tuo onni jatkuu tässäkin raskaudessa. Ehkä hobis on pudonnutkin hieman viime viikkojen aikana, ainakin toivon niin. (aiemmin siis vielä korkeampi :-[ )

Tänään jo ultrattiin, mutta ultrassa ei varsinaista sikiötä vielä näkynyt, ruskuaispussi vain. Ensiviikolla uusi ultra. Toisaalta elättelen toiveita, että kerkeän vielä pienen kasvun mukaan sokereiden tasoituksen kanssa sekä turvaamaan sen, sillä raskaus kun oli niin alussa.

Heti laitettiin myös sensori, ja sokerit ovat pääsääntöisesti olleet 6-8mmol/l. Se onkin iloisempi juttu.  :)

Elättelen toiveita, että saan sokeritasapainon ryhdistettyä hirmuisella työllä. Ja jollain tapaa ajattelen, että kaikella on tarkoituksensa. Vai onko? Olen käynyt kaikki vaihtoehdot läpi, mutta suuri osa päätöstä lienee rakentuvan tulevan hobiksen pohjalta.

Äitiyspoliklinikan gyneltä sain melkoista palautetta, joka nyt myllertää takaraivossa. Sisätautilääkäri taas oli oikein ihanan ja ymmärtäväisen oloinen, samoin muu henkilökunta. Oma mieli vilisee kysymyksiä. Yritän vain luottaa kehooni kaikin keinoin ja tehdä omat päätökseni, mutta nyt huhkitaan hiki hatussa korkeita sokereita vastaan.

Valtavasti tsemppiä sinne! Onkohan täällä muita "kohtalotovereita" ?

Kirjattu

jutte

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 30, 2014, 18:50:31 ip »

Löysin tällaisen keskustelun, josta varmasti myös sulle apua. Ihanan rohkaisevia kommentteja!  :)

http://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1876363.0.html
Kirjattu

D1

• Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 30, 2014, 22:02:47 ip »

Mietin tässä vain,että voinko odotttaa tuon pari viikkoa, jolloin poliaika olisi ja kertoisin raskaudesta siellä vai pitääkö aiemmin jo mennä käymään jossain lääkärissä? Olen näin pihalla,kun tosiaan ensimmäinen raskaus.. :) mutta tosiaan pelottaa tuo hobis.. Ja luulen tietäväni mitä lääkärini sanoo parin viikon päästä,on nimittäin sen tyylinen ihminen,joka ei varmasti kannusta raskautta jatkamaan,hobiksen takia. :/ on tämä nyt sekavaa.. Mut niinhän elämä aina.. Sanoit että äitiyspolin gyneltä tuli melkoista palautetta,saako kysyä millainen vastaanotto siellä sitten oli? :/

Tsemppiä sinullekkin hurjasti ja jaksamista! :)
Kirjattu

Neelia

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2014, 08:45:13 ap »

Mietin tässä vain,että voinko odotttaa tuon pari viikkoa, jolloin poliaika olisi ja kertoisin raskaudesta siellä vai pitääkö aiemmin jo mennä käymään jossain lääkärissä?

Et missään nimessä odota vaan soitat omalle d-hoitajalle hetimiten. Selität tilanteen, sieltä osataan neuvoa miten jatkat.

Tärkeintä on että nyt tsemppaat niitä sokereita, äkkiä se tasapaino alkaa korjaantua kun on tarpeeksi motivaatiota. Puhun kokemuksesta! ;) Mun raskaus ei alkanut korkealla hoballa, meillä kun tätä on tehty tekemällä puoltoista vuotta, mutta monella ystävällä on ja ihan terveitä lapsia on syntynyt. Ei se korkea hoba automaattisesti tarkoita ongelmia, riskejä toki on enemmän.

Alkuraskauteen tärkeää ois saada myös se foolihapporesepti, kysy sitä samalla kun soitat!

Tsemppiä, kyllä asiat vielä järjestyy! :)
Kirjattu

sinppu

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2015, 12:20:14 ip »

Joo foolihapporesepti nyt pikimmiten ja sillä välin kaupan foolihappoa naamariin :) ja vaikka hobis on raskauden alussa korkea niin sehän se tietenkin on pääasia mitä ne sokerit on tästä edespäin :)
Kirjattu

jutte

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 01, 2015, 14:23:46 ip »

Kannattaa tosiaan käydä mittauttamassa hobis heti niin tiedät missä mennään. Ja tietysti ankara tsemppi päälle!  :) Täällä motivaatiota ei tarvitse paljon hakea, mikä oliskaan parempi syy,.. Mitenkäs siellä on viime päivät sujuneet?

Meillä siirretään sisätautipoliklinikalta suoraan äitiyspoliklinikan asiakkaaksi ja he taas kyllä huolehtivat, pääsee sitten seurantaan. Itsellä se onnellinen tilanne, että hoitava sairaala on kotikaupungissa. On ainakin lyhyt matka juosta sairaala-koti väliä.

Viime raskaudessa lääkärit eivät puhuneet koko foolihaposta, mutta tällä kertaa viisaampana aion reseptin pyytää heti ensi viikolla. Ensiavuksi hain apteekista eilen foolihappovalmisteen (400mikrogrammaa) jota siis napsin useamman. Lisäksi raskaus ja imetys- monivitamiini valmiste kulkee nyt alusta asti. Hemoglobiini on myös matala, joten rautaa täytynee hakea vielä. Nenäkin kun tänään alkoi yllättäen vuotamaan, eikä tee sitä oikeastaan koskaan. Taitaa olla niitä ensimmäisiä raskausoireita. Mutta FOOLIHAPPO lienee olevan tärkein varsinkin nyt huonon hobiksen kanssa plussattua  :)

Soita hoitajalle heti kun kerkeät :) Ei kannata pelätä ja osaat jo valmistua vastaanottoon, vaikka pahalta tuntuukin. Ja voihan vastaanotto yllättääkin. Tärkeintä on kuitenkin päästä kärryille siitä missä mennään ja turvata raskaus.

Oma äippärin gyne (iäkkäämpi mies) sanoi pätevästi, ettei kannata raskautua vahingossa kun on kerran tuo diabeteskin. No niin, tahallaniko mä nyt vahingossa raskauduin.  :D >:( Tuli kyllä olo, että mua pidettiin ihan tyhmänä. Kyseli myös kovasti harkitsemista vaihtoehdoista raskauden suhteen ja muutenkin oli kovin negatiivisen oloinen. Tietty faktat on tärkeitä, mutta ei paljon toiveikkuutta antanut koko raskaudelle. Aika syytetyin fiiliksin sai pois lähteä.

Itselleni sensori on ollut pelastus, kannattaa varmaan harkita sitä? En itse mielentiloissani edes ymmärtänyt kysyä, mutta onneksi d-hoitaja oli hereillä. Ehdotti, että saisin useamman sensorin käyttöön. Tuo kyllä turvaa tuollainen kapistus  :) Nyt sokeritkin pysyneet ihan kivasti, matalille menee helposti.
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2015, 18:51:52 ip »

No niin.. Pääsinpäs minäkin sitten tähän kerhoon! Ällikällä lyöty kun meillä ollut ehkäisy kuitenkin käytössä.. Maanantaina onneksi d- hoitaja, nyt ei auta kuin tsempata hurjasti! Ihmettelin kyllä miksi sokerit ovat eläneet omaa elämäänsä mutta ajattelin sen olevan stressistä! Toivotaan, että onni olisi nyt kuitenkin matkassa! <3
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

jutte

• Vieras
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2015, 19:20:02 ip »

Onnea Mini!

Toivotaan että kaikki menee hyvin. Paljon tsemppiä matkaan. Millainen hobis sulla on?  :)

Itse olen saanut sokerit plussasta asti huippuhyviksi eli siis 4-7mmol/l lähes koko ajan! Eletään Rv7+ (?) Tänään oli jälleen ultra ja raskaus diagnosoitiin tuulimunaraskaudeksi, lähiaikoina raskauden tuntu on tosiaan kadonnut ja osasin olettaa, ettei kaikki välttämättä ole hyvin. Mutta voi surku, kyllä tämä lapsi oli iso menetys sekä itselleni, että miehelleni, vaikkei häntä koskaan ollutkaan. :'( Oon paininut tässä lähiaikoina kauhean tunnekasan kanssa, joten ehkä suurempi suru tulee myöhemmin  vaikka kyllähän täällä on yhdessä kyynelihditty. Elämä kantaa :)

Nyt kun olen saanut hyvän tsempin päälle en kyllä enää päästä sokereita kohoamaan. Taidan siirtyä tuonne vauvakuumeilijoiden puolelle, kun aikani ei vielä lasketuissa ollut. Toivon Mini sulle kaikkia hyvää!

Entäs aloittaja? Mitäs teille kuuluu?  :)
Kirjattu

Mini

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2015, 20:20:42 ip »

Voi Jutte! Olen pahoillani!  :-*

Kiitos tsempistä! Ajatukset on täysin sekaisin, onnellinen mutta samalla todella huolissani! Katsotaan nyt kuinka käy.. Ysin pinnassa on menty, meillähän on ollut vauvahaave mutta edellinen vuosi ollut yhtä murhetta ja surua..  :'(

Sinulle iso halaus ja tsemppiä!  :-* Kauhunsekiaset tunteet ja mietintä on itselläkin. En oikein usko tätä todeksi!
Kirjattu
D1 -91
Apidra A-C Spirit Combo pumpussa 04/2012

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07