Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Päivän ruokien jakauma  (Luettu 12818 kertaa)

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Päivän ruokien jakauma
« : Tammikuu 14, 2015, 14:28:55 ip »

En löytänyt varsinaista ketjua, aiheesta jota olen miettinyt. Miten olisi viisainta jakaa proteiini/rasva/hiilihydraatti aterioittain. En siis sekaannu ruokadieetteihin vaan mietin miten ateriat tulisi jakaa ravintoaineisiin, vai pitäisikö kaikilla aterioilla koettaa saada samassa suhteessa eri ravinto-aineita?
Muistelen kuulleeni joidenkin painottavan hyvinkin eritavoin ateriakoostumuksiaan, ruokailu ajankohdan mukaan.
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 557
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2015, 16:25:10 ip »

Minä edustan Dr. Richard Bernstein tapaa syödä ja antaa siihen insuliinit. Siinä on tietynlaista johdonmukaisuutta, jota on helppo seurata. Kolme ruokailua / vrk ilman välipaloja on helpoin toteuttaa. Hh- määrä 6+12+12 g, tarpeen mukaan protiineja ja sopivasti rasvaa. Kun tätä noudattaa on syytä kuitenkin perehtyä kokonaisuuteen, jolloin insuliinin annostus sattuu oikein.
Diabeetikolle ei tempoileva ruokatapa oikein sovi. Aina vaikeampi on saada vs kohdalleen, ilman jojo-ilmiötä.
Kirjattu

Dad

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 1014
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2015, 17:18:02 ip »

Nykyisten pikainsuliinien kanssa voi aikalailla halutessaan vaihdella aterioiden koostumusta.

Verensokerin hallinnnan kannalta omia havaintoja:

Aamiaisella ja lounaalla aika vapaasti mielen mukaan, kunhan on riittävästi polttoainetta seuraavaan ateriaan/välipalaan asti. Välipalan tarve riippuu edeltävän aterian koostumuksesta: hiilaripitoisen aterian jälkeen välipalan tarve on suurin.

Illallisella/iltapalalla riittävästi rasvaa, kohtuudella hiilareita ja proteiinia. Liialliset proteiinit aiheuttavat pitkän nousun tuntien päästä ateriasta ja hiilarit taas nopean ylös/alas -huipun, joka pahimmillaan päätyy hypoon. Riittävä rasva taas pitää sokerin tasaisena koko yön.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2015, 18:25:37 ip »

Nykyään vaikuttaa olevan paras kun harventaa ruokailuväliä, niin saa edes vähän laskemaan sokerin tasoa. Jos aamulla ei syö mitään nousee ihan varmasti sokeritaso. Vähän hiilaria ja rasvaa tuntuu toimivan niin, että ensin nousee ja sitten laskee. Aamuproteiini taas tuntuu nostavan pitkäksi aikaa.
Ylipäätään tauti edetessään muuttuu hankalammaksi, ei osaa joko aterian kokoa tai laatua säätää. Alkaa kyrsiä hiljakseen. Toistakymmentä vuotta osasi syödä, niin että arvot pysyi tosi hyvänä, mutta nyt "ammattilaisten sarjassa" tuntuu ote kadonneen. Ehkä omahoitoon väsyykin, alkaa viis veisata. Kurja tauti kun vastuuta ei voi siirtää, itse on kannettava ruokavalion kirous silloinkin kun ei kiinnostaisi pätkääkään.  Saisipa edes valmiita ruoka-annoksia joissa jotenkin järkevä koostumus, mutta ei kehtaa kaupassa lukea ja tutkia sisällysluetteloita  :o
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2015, 18:27:30 ip kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3072
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2015, 18:34:02 ip »

Miten olisi viisainta jakaa proteiini/rasva/hiilihydraatti aterioittain. En siis sekaannu ruokadieetteihin vaan mietin miten ateriat tulisi jakaa ravintoaineisiin, vai pitäisikö kaikilla aterioilla koettaa saada samassa suhteessa eri ravinto-aineita?
Jos noita %-suhteita lähtee muuttelemaan kovasti jostain tyypillisistä suhteista johonkin suuntaan, esim. kovasti proteiinia ja/tai rasvaa niin saattaa törmätä siihen että bolustakin pitää nostaa niiden takia (ei laskea pelkästään HH-määrän avulla). Kun noita proteiinin ja rasvan määriä on kuitenkin huomattavasti hankalampi vahtia kuin hiilareita niin useimmat eivät niistä kuitenkaan välitä ja korjaavat tilanteen tavalla tai toisella pienentämällä HH-suhdetta ja mahdollisesti lisäämällä basaalia tiettyihin aikoihin (pumppuhoito) perustuen vs mittauksiin, ymmärtämättä ehkä sitä että syy on lisätyssä proteiinissa & rasvassa. Noinkin se näyttäisi sujuvan mutta silloin voi tulla ongelmaksi jos ei syö joka päivä noilla samoilla HH/proteiini/rasva-suhteilla. Jos ei halua noin montaa liikkuvaa osaa palapeliin niin parempi olla keskitien kulkija ja käyttää sopivan hillittyvä suhteita. Rajat joutuu kukin kokeilemaan omalta osaltaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3072
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2015, 19:04:27 ip »

Nykyään vaikuttaa olevan paras kun harventaa ruokailuväliä, niin saa edes vähän laskemaan sokerin tasoa.
Tuossa on myös se etu että ateriabolusten vaikutus ei mene päällekkäin. Se helpottaa huomattavasti korjausbolusten arviointia eli voi laskea korjausboluksen koko vs-poikeaman mukaan eikä tarvitse miettiä mikä osa edelisestä ateriaboluksesta on vielä laskemassa vs-tasoa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3072
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2015, 19:13:26 ip »

Jos aamulla ei syö mitään nousee ihan varmasti sokeritaso. ....
Saisipa edes valmiita ruoka-annoksia joissa jotenkin järkevä koostumus, mutta ei kehtaa kaupassa lukea ja tutkia sisällysluetteloita  :o
Aamu ratkaisee miten loppu päivästä sujuu. Aamunkoitto-ja "ylösnousu"-ilmiöt kannattaa taklata mahdollisimman tehokkaasti. Siihen tarvitaan kunnon bolukset joten jotain aamupalaksi on syötävä jotta uskaltaa enemmänkin bolustaa. Nämä on taas niitä juttuja jotka jokainen joutuu viilailemaan itselleen sopiviksi.

Ota aamu- ja iltapaloilla aina samat jutut niin ei tarvitse mitään laskeskella (kuin kerran). Siitä sitten sovittelee ja ajoitta bolukset sopiviksi niin saa jotenkin optimoitua.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2015, 19:25:58 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2015, 20:23:54 ip »

Mulla menee jotenkin näin. Aamupäivällä n 20g hh, iltapäivällä sama klo 15 aikoihin ja illalla klo 21 aikoihin sama ja illalla tuon lisäksi jotain protskua ja iltapäivällä jotain vihannesta. Rasvaa paljon. Pääasia, että jättää kunnon välit aterioille, siitä sokerit tykkää mulla ainakin ja välipalat taas on pahasta.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 17448
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2015, 20:47:04 ip »

Mä en nyt jaksa mitään sen kummempaa analyysia tehdä mutta mun ruokailut painottuu enemmänkin aamupäivälle. Olen aamuihminen ja ajoissa liikenteessä, joten energiaakin kuluu paljon. Iltaa kohti hyydyn.  ;)

Proteiineja en jätä iltaan kuin poikkeustapauksessa, ne nostaa salakavalasti sokereita yötä myöten, esim. savulohi. Illalla on myös saatava hiilareita tyyliin 2 ruispuikulaa, silloin aamun hyvä lähtötaso on turvattu.

Aamiainen, lounas, päiväkahvi tai tee usein ilman lisukkeita, kevyt päivällinen ja iltapala. Päivän mittaan runsaasti vettä, vihanneksia ja kohtuudella marjoja/hedelmiä.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Tea

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 5191
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2015, 20:49:04 ip »

Hmm. Enpäs ole tuota noin miettinyt, vaan ennemminkin sen suhteen erityisesti hakenut painotuksia, jos tietää että pitää klaarata vaikka pitkät/rankemmat treenit - jos esim. illalla klo 18 alkaa sellaiset kahde-kolmen tunnin treenit, syön lounaalla mieluusti joko lohta tai punaista lihaa, joka pitää sitten myöhemmin sokereita ylhäällä ja hetkeä ennen treenejä sitten hiilareita reippaammin, että jaksaa veivata.

Muuten syön ruokani sitä mukaa, mitä tekee mieli/mitä on tarjolla ja sovitan sitten pistokset sitä mukaa. Ilman aamiaista en lähde liikkeelle, samoin illalla tykkään syödä vielä jotain, että yöstä selviää. Siihen väliin mahtuu sitten aterioita muutama tai useampikin.

Ja joo, sitten kun tulee se kommentti, että tuolla tavoin ei ole toivoa saada sokereita tasaiseksi, niin voisin todeta senkin, että itselläni kun vaikuttaa n. puoli tusinaa-tusina parametriä sokereihin ruoan lisäksi, niin ei se vaan valitettavasti tasaisesti mene, vaikka kuinka söisi kellontarkasti joka päivä samalla tavalla. Joten, ilo irti elämästä & ruoasta ja skarppina erinäisten vaikutuskäyrien kanssa :)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2015, 11:48:29 ap »

Huomaan tuttujenkin asioiden vääristyneen, kun luen viisaampien vastauksia! Illalla olen nykyään useinkin syönyt pelkkää proteiinia kalaa/kanaa ja jouluna sitä lihaa vilahti kurkusta alas... Ehkä joulu näkyy tavoissa vieläkin! Eikun niskasta taas kiinni itseä ja palauttaa tavoille jotka jo tiedättekin hyviksi. Kumma miten voikin unohtua selkeät asiat, kun kukaan ei valvo arjessa...
Ruokailuvälin pidentäminen tosiaan helpottaa asioita.
Kirjattu

Bebe

  • Veteraani
  • Viestejä: 1404
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2015, 18:42:28 ip »

  Saisipa edes valmiita ruoka-annoksia joissa jotenkin järkevä koostumus, mutta ei kehtaa kaupassa lukea ja tutkia sisällysluetteloita  :o
Toi on kurjaa, jos ei kehtaa!  Niinkin se voi olla, vaikkei edes tule ajatelleeksi kun itse miehen kanssa vietetään joskus kauankin kaupassa ja tihrataan niitä ainesosaluetteloita. Ei osteta mitään pakkauksessa olevaa, ellei olla katsottu ja kelpuutettu sisältöä  :)  Mutta tää on jossain määrin ylellisyysasia, kaikilla ei ole siihen mitään mahdollisuutta edes.

Jaan murheesi tuosta ruoan painottamisen yms. viheliäisyydestä. Ajoittain se käy ottamaan todella raskaasti päähän, varsinkin kun tietysti monilla meistä on monen monta asiaa, joita ruoassa pitää välttää.

Itse nykyisin (nää tilanteet elää mulla...) myös luotan harvoin syömiseen. Tulee syötyä harkitummin, turha energia jää pois, hallittavuus tuntuu helpommalta ainakin just tällä haavaa.  Vähän riippuen päivästä ja tilanteista peruskaava kuitenkin on aamiainen, lounas, mahdollinen pieni iltapäiväpala, kuuden paikkeilla iltasella päivän viimeinen pala. Mulla näissä missään ei painotu erityisesti mikään mikroravintoaine, vaan karkeasti ottaen kaikkea vähän.

Mulla on se, kun vaihdevuodet ovat tehneet jotain aineenvaihdunnalleni ja kropalleni. On oltava takavuosia tosi paljon tarkempi ja pakko vain niellä se tosiasia. Yritettävä sitten syödä nauttien ja nautittavaa ruokaa sen kerran kun syö.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
***
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #12 : Tammikuu 23, 2015, 12:20:07 ip »

Löysin todella hyvin toimivan jakauman päivän ruokiin, mutta en voi kerta kun täällä tiettyjen ruoka-aineiden mainitseminen on täysin kiellettyä, ja aiheuttaa agressioita häijyjen haukkujen muodossa. En voi siis jakaa havaintoja potilastovereiden kanssa. Sorry.
Kirjattu

Toukokuu1965

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 17448
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #13 : Tammikuu 23, 2015, 12:38:26 ip »

Löysin todella hyvin toimivan jakauman päivän ruokiin, mutta en voi kerta kun täällä tiettyjen ruoka-aineiden mainitseminen on täysin kiellettyä, ja aiheuttaa agressioita häijyjen haukkujen muodossa. En voi siis jakaa havaintoja potilastovereiden kanssa. Sorry.

Höh!  :(

Entä jos aloittaisit asiasta ihan oman ketjun?  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Päivän ruokien jakauma
« Vastaus #14 : Tammikuu 26, 2015, 18:01:04 ip »

En aloita samasta aiheesta uutta ketjua vaan KIITÄN edellisistä neuvoista, joilla olen saanut aamun alkamaan hyvillä sokeritasoilla, joista on helpompi jatkaa päivää, harvemmilla ruokailuilla. Tämä hyvää vertaistoimintaa!
Kirjattu
 

Linkkejä