Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417336 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Vihdoinkin plussa - vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan! :)  (Luettu 2281 kertaa)

tslala

• Vieras
Vihdoinkin plussa - vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan! :)
« : Joulukuu 17, 2014, 18:55:00 ip »

Esikoisen aikaan puhkesi raskausdiabetes josta sitten laukesi hitaasti kytenyt ykköstyypin d.

Silloin ei ollut huolta alkuraskauden sokeriarvoista tai muista, kun niistä ei kukaan tietoinen ollut. Tätä raskautta yritettiin liki 9kk, joten mielellään kaiken tekisi niin oikein kuin vain pystyy - olisiko jotain hyviä välipalavinkkejä terveellisimmästä päästä tällaselle herkkusuulle, jolle maistuu yleensä aina kaikkein epäterveellisin (kumma kyllä, silti keikun normaalipainon rajalla) ruoka? ;) Ateriakokonaisuudet on kunnossa salaatteja ja kasviksia myöten, mutta nämä välipalat ja iltapalat teettää ongelmia.

Aika on kyllä tulossa äitiyspoliklinikalle ja neuvolaan että saadaan tarkkailtua tiiviisti raskautta.

Millaisia teidän ykköstyyppiläisten arvot ovat olleet alkuraskaudessa? Millainen olo on ollut? Onko tullut terve lapsi, onko ollut suuria komplikaatioita raskaudessa tai synnytyksessä? Kuulen mielelläni tarinoita laidasta laitaan, mielipiteitä ja kaikenlaista keskustelua.

Esikoinen oli syntyessään yli 4,3kg vaikka painoarvio edellisenä iltana oli 3,2kg - huh. Kiireelliseen sectioon päädyttiin, ja nyt mietinkin että onkohan minulla mitään mahdollisuutta saada suunniteltua sektiota vai edetäänkö normaalisti ja yritetään alakautta aikanaan? Miten teillä on mennyt? Luulenpa, ettei ainakaan yhtään pienempi lapsi ole tulossa, vaikka eipä sitä voi tietää.. painonnousu ensimmäisessä raskaudessa taisi olla noin 25kg, tässä raskaudessa aion kyllä liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin niin itteni kun vauvankin takia.
Kirjattu
D1 puhjennut raskausdiabeteksesta v. 2010 - hoidot kuitenkin aloitettu pikkukunnan lääkäreiden jahkailun tuloksena vasta v. 2014

Lantus ja apidra mukana kamppailussa + thyroxin kilpirauhasen vajaatoimintaan 👻

Raskaustesti plussattu 16.12 - jännätään edelleen ensimmäistä ultraa ! :)

kellyf

• Matkailija
  • D1 vuodesta 1990
Vs: Vihdoinkin plussa - vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan! :)
« Vastaus #1 : Joulukuu 22, 2014, 10:32:07 ap »

Moikka tslala,
onnea plussasta!

Kerron vähän omista kokemuksistani, yksilöllistähän se aina tietty on :). Mulla on myös I-tyypin diabetes ja raskautuessa olin sairastanut melkein 22 vuotta, olin silloin 34-vuotias. Lisäsairauksista mulla oli lievä taustaretinopatia. Alkuraskautta en enää muista kovin tarkasti (poika on kohta jo 2-vuotias), raskausluvan sain kun hobis oli 7,4. Insuliinin tarve alkoi mulla jossain vaiheessa nousta huimasti. Raskauden ajan hobis vaihteli suurin piirtein 6,4-7,2 tasolla. Olisi voinut välillä olla parempikin, yksittäisiä korkeita arvoja oli aina välillä, mutta ei tullut esim. makrosomista vauvaa tai vauvalle muitakaan vaikeuksia kuitenkaan. Lisäksi sain useasti TYKSistä sensoria lainaan, ja sen avulla sokerit pysyi hyvin hallinnassa. Raskaus meni viimeiselle kolmannekselle asti hyvin - keskiraskaus oli tosi energinen, kävin jumpassa jne. Jaksoin olla töissäkin loppuun asti (tosin työ on rauhallista toimistotyötä.)

Olo oli muuten hyvä, mutta raskauden aikana mulle pamahti verisuonimuutoksia silmiin eli retinopatia kehittyi proliferatiiviseksi. Silmiä sit laseroitiinkin urakalla mutta nyt ovat kunnossa. Lisäksi sain loppuraskaudesta eli kk ennen laskettua aikaa raskausmyrkytyksen, johon ei muita altistavia tekijöitä diabeteksen takia ollut. Silmien takia sektio oli suunniteltu viikolle 38, mutta raskausmyrkytyksen takia jouduin viikolla 36+4 vuodelepoon osastolle ja sektio tehtiin viikolla 37+3. Poika oli "normaalikokoinen" (3665 g, 49 cm) ja terve; sokereita ja hengitystä tarkkailtiin keskolassa pari päivää, mutta sit päästiin vuodeosastolle. Kaikki meni siis hyvin ja poika on kohta 2-vuotias reipas taapero :).

Kannattaa polikäynneillä jutella tuosta sektioasiasta, toivottavasti siellä otetaan toiveet huomioon! Mukavaa odotusaikaa :)!
Kirjattu

Regina

• Vieras
Vs: Vihdoinkin plussa - vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan! :)
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2015, 15:41:28 ip »

Hei,

olen monta kertaa lukenut keskusteluja, mutta en ole ikinä itse kirjoittanut mitään.

Minulla on ollut ykköstyypin diabetes 20 vuotta.

Esikoinen täyttää kohta 3 vuotta ja seuraavan laskettu aika on 14.3. Esikoinen tuli viikolla 36+4 ja painoi 4045 kg vaikka mun hobis oli hyvä koko raskauden aikana. Eikä ollut hirveän korkeita yksittäisiä sokeriarvoja. Synnytys käynnistettiin ja lopuksi tuli kiireellinen sectio.
Nyt olen viikolla 32 ja mietin sitä synnytystapaa. Haluaisin section, mutta eihän he suostu siihen hirveän helposti. Hobis on koko raskauden akana ollut 6-6,4, mutta kuitenkin lapsi on jo nyt yli 2 kg.

Molemmissa raksaudessa oli tosi huono olo alussa, enkä pystynyt hirveästi syömään mitään. Sokeritki pysyi vähän niin kuin itsestään hyvinä (vähän tuli kyllä hypoja). Mutta, tässä vaiheessa (eli alkoi viikolla 30) on sellainen olo että on koko ajan nälkä ja kun syö jotain sokerit nousee nopeasti enkä saa niitä alas. Olen nostanut pikku hiljaa enemmän ja enemmän lantusannosta. Muistan että viime raskaudessakin oli just näinä aikoina tosi vaikeeta saada sokerit pysymään. Viimeksi hobis 6,4, mutta musta tuntuu että se vaan nousee nyt. Tällaisia kokoemuksia...onko muilla samanlaiset kokemukset?

Kirjattu
What doesn't kill you makes you stronger.

Linkkejä