Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416780 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: VS + imetys  (Luettu 5088 kertaa)

Kirppuli

• Jäsen
VS + imetys
« : Elokuu 11, 2012, 15:40:46 ip »

Elikä lyhykäisyydessään, miten / "paljonko" imetys vaikuttaa teillä verensokereihin?

Kirjattu

Supu

• Vieras
Vs: VS + imetys
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2012, 22:46:24 ip »

Ei enää mitenkään, alkuviikkoina aiheutti huimia hypoja itse imetystilanne. Pillimehuja oli pitkin kämppää ja niitä saattoi kadota jopa 4 kpl yhdellä imetyskerralla. Kohta 5 kk täysimetetty. Vs-tasapaino vähän hakusessa, d-lääkärin mukaan se on aina imettäessä. D-lääkäri oli etsinyt tietoa äidinmaidon hh pitoisuuksista ja on kuulemma ainakin tuplat versus normi lehmänmaito. Eli periaatteessa jos ei imettäis niin tarvitsisi enemmän insuliinia. Tiedä häntä.
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2012, 22:46:32 ip »

Ekat pari kk vaikutti rajusti laskevasti. Ei juurikaan tarvinnu laittaa aterioille inskoja ja imettäes sai aina olla mehut lähellä. Nyt ei enää niinkään vaikuta, vauva päälle 3kk. Inska-annokset on matalampia normisti ja liikunta vetää nopeesti hypoille mut ei pelkkä imetys enää saa romahduksia aikaa.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2012, 22:50:10 ip »

Hmm. Itsellä (joskus kauan sitten eli kuopus nyt 6v) vaikutti kovastikin, mutta siis maitoa tuli vaikka naapurikaupungin tarpeisiin eli se oli jotenkin aivan holtitonta. Ja sokerit laskivat samaan syssyyn. Toki, tein myös pitkiä lenkkejäkin vaunujen kera ekan vuoden aikana, joten sekin laski sitten osaltaan.

Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2012, 23:51:43 ip »

Mulla oli perusinsuliinin tarve tosi pieni imetysaikana. (Takana 2 x 10 kk pituista imetystä, molemmat olivat ns. superimureita eli tissillä alkuun melkein tauotta...) Pidin Levemirin määrät niin pieninä, ettei tarvinnut imetyshetkellä yleensä koskaan tankkailla. Kun alkoivat syödä muutakin ruokaa, perusinskan tarve nousi ja tasapainon hakeminen oli aika hankalaa.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

mylvija80

• Veteraani
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2012, 14:40:31 ip »

Kumma kyllä, tämän nykyisen tissiäisen kohdalla ei tarvitse tankkailla juuri koskaan. Olisiko niin, että basaalin säädöt ovat aika kohdallaan imetykseen nähden.
Liikunta tosin vaikuttaa todella laskevasti ja liikunnalla tarkoitan kävelylenkkejä (3-6 km kerrallaan).
Eräs omituinen juttu tässä on, että mulle tulee joka ikinen kerta imetyksen jälkeen nälkä. Kuuluva nälkä toteaisin ;D Eli maha huutaa ja lisäksi ködet alkaa täristä.
Kirjattu
"On mentävä hirvittävän lähelle toista ihmistä hämärään huoneeseen, ilman yhtäkään asetta ennen kuin voi kuulla kuinka kauniisti vapaus laulaa"
<a href="http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko" target="_blank">http://irc-galleria.net/view.php?nick=deetikko</a>

Kirppuli

• Jäsen
« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2012, 11:19:22 ap »

Juu minäkin sain heti aamun pitkän jättää pois, enkä juurikaan laita ateria inskoja ollenkaa jottei tarvi tankata. Tällä hetkellä menee lantusta 6 y illassa, ja sitten max 3-5 y novoa päivän aikana. Ja pidänkin mieluummin nyt tason vähän korkeammalla kun joutuu juoksemaan ees taas täällä ettei tarvis joka välissä olla sitten mittailemassa.

Onko teille muuten annettu mitään viitearvoja imetyksen ajalle, eli millä tasolla vs:n pitäisi olla? Mulle dkätilö sanoi, että aamupaasto ei sais laskea alle 6 ja vs "rajat" olisi 6-11, ja korjauksia ainoastaan tehdä jos nousee reilusti yli 11.
Kirjattu

Nuuna

• Matkailija
« Vastaus #7 : Elokuu 27, 2012, 00:14:10 ap »

Mie en oo vielä ees synnyttäny, mutta lääkäri puhui jo viime kerralla tästä asiasta ja sanoi, että sokerit ois hyvä olla n.8 pintaan kun imettää..
Kirjattu
D1 vuodesta 1995
Pumppu ja humalog menossa mukana

chaste

• Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2014, 08:59:36 ap »

Vanhan aiheen nosto.

Onko kellään käynyt niin että imetys ei madallakaan sokereita vaan päinvastoin?

Kohta 4 vko ikäinen poika ja imetän ja minusta tuntuu että sokerit ovat vaan korkealla koko ajan. Mataliakin toki on, mutta enemmän veikkaan että johtuu siitä kun joutuu korjaamaan korkeita sokereita. Aamuarvot on ihan järkyttävän korkeita, vaikka olen lisännyt iltapitkävaikutteista. Onko tässä joku super aamunkoittoilmiö? Voiko yöheräilyt vaikuttaa sokereita nostavasti? Olo on tosi nihkeä kun sokerit on jatkuvasti korkealla.
Kirjattu
D1 1996

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #9 : Joulukuu 23, 2014, 14:19:45 ip »

Pitkästä aikaa täällä kp:lla käymässä!

Chaste, mulla imetys juurikin nosti verensokereita. Tai oikeastaan niin, että itse imettäminen ei juuri hetkauttanut sokereita suuntaan eikä toiseen, mutta maidon nousu nosti sokereita ihan hurjasti. Esim. sairaalassa, kun maito alkoi nousta, sokerit nousivat yli 20 ja pysyivät siellä pari päivää korjauspistoksista huolimatta. Samoin kotona aina kun vauvalla oli tiheän imun kausi, verensokerit huitelivat jossain 15-20 tienoilla. Sitten taas tilanne tasoittui, kun maidontulo alkoi vastata vauvan tarpeita. Eli voi se näinkin mennä!
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Joulukuu 26, 2014, 13:55:02 ip »

Musta tuntuu, että mullakin imetys nostaa verensokereita. D-hoitaja neuvoi, että öisin kannattaa syödä jotain aina ennen imetystä, kun verensokeri laskee imetyksen aikana, mutta mulle kyllä käy niin, että verensokeri nousee ja imetyksen jälkeen pitää pistää 2 - 3 ky Apidraa. Jos en pistä öisin Apidraa, niin verensokeri on aamulla n. 20. Levemiriä en voi lisätä tai muuten olen hypoilla.
Kirjattu

Piiu

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Tammikuu 09, 2015, 17:10:15 ip »

Miekään en voi kyllä syödä ennen imetystä tai sokerit huitelis korkeilla. Alussa laski melko alas kun aloitin imetyksen, mutta nyt kun tyttö kohta 3kk niin aika hyvin pysyy sokerit, eikä enää huitele suuntaan tai toiseen.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2015, 23:03:54 ip »

Esikoisen ollessa pieni vaikutti alentavasti nopeastikin...eli vs humahti imetysmaratoonien jälkeen alas. Sittemmin nuo humahdukset loppuivat ja luulen että kahden vuoden imetys vaikutti positiivisesti mun tautiin eli laski hiljalleen sokeriarvoja ja vähensi pitkävaikutteisen insuliinin tarvetta huimasti!!! Kakkosen imetys ei ole ehkä niin paljon laskenut verensokeria vaikka toisaalta tämä on ollut aina nopeampi syömään eli en tiedä sitten johtuuko siitä. :) Kaiken kaikkiaan kauhistuttaa jo ajatus että miten mun taudin käy kun joskus imetys loppuu, nyt imettänyt yhtäjaksoisesti 2v8kk eikä pienempää insuliiniannostusta ole koskaan ollut kuin tänä aikana.
Kirjattu
D1 since 2000

Regina

• Vieras
« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2015, 19:33:33 ip »

Esikoisen kanssa imetys vaikutti paljon vsarvoihin. Koko ajan piti syödä jotain. Tein niin että pumppasin aina välillä niin että imetys oli säännöllisempi. En jaksanut kuitenkaan enemmän kuin kuusi kuukautta, mutta hyvä niin. Saa nähdä mten sujuu seuraavan kanssa (laskettu aika maaliskuussa).
Kirjattu
What doesn't kill you makes you stronger.

Linkkejä

Tule meille kurssi- ja koulutussihteeriksi

Julkaistu 22.07.2019 | 09:00