Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417259 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Verenpaine ja suola  (Luettu 11699 kertaa)

ERKKU

• Aktiivinen
Vs: Verenpaine ja suola
« Vastaus #15 : Joulukuu 13, 2014, 16:21:11 ip »

Mutta eihän verenpainetta yhtä kyytiä mitata. Yksi hyvä vastaa viittä huonoa.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Joulukuu 13, 2014, 16:27:36 ip »

Mutta eihän verenpainetta yhtä kyytiä mitata. Yksi hyvä vastaa viittä huonoa.
On kuitenkin suositeltavaa mitata kaksi kertaa muutaman minuutin välein ja ottaa niiden keskiarvo.
On niissä aina vähän eroa ja ei sitä voi mistään tietää kumpi on oikeampi mutta se keskiarvo on kait todettu olevan parhaiten oikea jos mittauksessa ei ole hosuttu.

Minun mittarissa (Omron) on sellainen toiminto että se ottaa tuon keskiarvon automaattisesti jos tekee 10 min sisällä
2 tai 3 mittausta.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Joulukuu 13, 2014, 19:34:09 ip »

Sopivasti suolaa huom! merisuolaa mutta ei mineraalisuolaa.

Kyllä merisuola on aivan yhtä vaarallista. Jossain oli juuri viime viikolla vertailu eri suolatuotteista (olikohan Akuutti tma.), mutta en löydä sitä nyt. Pan-suola kuitenkin todettiin terveellisimmäksi. Ruususuola tai merisuola ei ole yhtään sen terveellisempää kuin normaali ruokasuola. Tässä kuitenkin eräs vertailu:
http://www.oriola.fi/eReseptori/Itsehoito/Suuri-suolavertailu-Mika-suola-on-kaikista-terveellisin-/
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #18 : Joulukuu 13, 2014, 21:51:57 ip »

Kyllä 2 .. 3 min mittausten välillä pitäisi riittää. Se miten rauhoittua ennen mittausta riippuu varmaankin mitä on tehnyt ennen mittausta. Jos nousee aamulla ylös ja mittaa niin luulisi 5 min riittävän. Mittaa vaikka aluksi vs tason ja sen jälkeen verenpaineen niin ei mene aikaa odotteluun.

Yhden kerran olen mitannut niin, etten noussut makuulta. Silloin oli tavanomaista alempi yläpaine ainakin.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Joulukuu 13, 2014, 21:56:42 ip »

Suolasta on paljon kaikenlaista tietoa.
Jos elimistö ei saa suolaa, se on vaarallista.
Veren paineet laskee tai nousee vaarallisille tasoille.
Kylmää totuutta!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2014, 21:59:07 ip kirjoittanut Viljo »
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #20 : Joulukuu 13, 2014, 21:57:07 ip »

On niissä aina vähän eroa ja ei sitä voi mistään tietää kumpi on oikeampi

Minä olen kuvitellut, että se alin tulos on se "oikea".

Minun mittarissa (Omron) on sellainen toiminto että se ottaa tuon keskiarvon automaattisesti jos tekee 10 min sisällä
2 tai 3 mittausta.

Minulla on Omron M2, peritty edelliseltä sukupolvelta. :) Tai pikemminkin otin sen vain käyttöön, eikä kukaan valittanut.

Omronin maahantuoja lähetti pyynnöstäni käyttöohjeen PDF-tiedostona sähköpostitse kysyttyäni. Netistä en näet löytänyt enää käyttöohjetta.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Joulukuu 13, 2014, 22:10:19 ip »

Minulla on Omron M2, peritty edelliseltä sukupolvelta. :) Tai pikemminkin otin sen vain käyttöön, eikä kukaan valittanut.
Voi olla että tuo ei osaa sitä 2 .. 3 peräkkäisen mittauksen keskiarvoa. Sen muistikin taitaa olla vain edellinen mittaus :)

Minulla on Omron MIT Elite Plus. Siinä on myös tietojen imurointi tietokoneelle USB-liitännän kautta.
Omron M3 muistaakseni myös osaa sen keskiarvo-jutun.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #22 : Joulukuu 13, 2014, 22:29:55 ip »

Voi olla että tuo ei osaa sitä 2 .. 3 peräkkäisen mittauksen keskiarvoa. Sen muistikin taitaa olla vain edellinen mittaus :)

Kyllä siinä on muistaakseni 10 mittausta muistissa. Ohjekirjaa en nyt löytänyt kovalevyltä, joten jää muistitiedon varaan.

Minulla on Omron MIT Elite Plus. Siinä on myös tietojen imurointi tietokoneelle USB-liitännän kautta.
Omron M3 muistaakseni myös osaa sen keskiarvo-jutun.

Katselin myyntiesitteitä tuosta mallista. Hieno laite. Omron M6 näyttää osaavan samanlaisia juttuja ilman tietokoneliitäntää, tosin. Tuosta tuli idea, josta kirjoitan oman viestin.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #23 : Joulukuu 14, 2014, 09:27:54 ap »

Mikä mahtaa olla mikroalbuminurian raja jossa ruetaan antamaan suojalääkettä ? Ja jos HbA1c on luokkaa 5%.

Mikroalbuminurian tutkimiseen on eri kokeita (Käypä hoito -suosituksen taulukko 1, linkki alla), mutta usein parhaana pidetään albumiinin määritystä yövirtsasta (cU-Alb). Sen raja-arvot ovat:

• ei mikroalbuminuriaa: alle 20 µg/min
mikroalbuminuria: 20 - 200 µg/min
• proteinuria (kliininen nefropatia): yli 200 µg/min

Koska albumiinin eritystä voivat lisätä monet seikat (virtsatieinfektio, akuutti kuumetauti, fyysinen rasitus, kuukautiset, sydämen vajaatoiminta), mikroalbuminuriadiagnoosi edellyttää, että 3 - 6 kuukauden aikana otetusta kolmesta näytteestä kaksi ylittää raja-arvon 20 µg/min.

Jos mikroalbuminuria syntyy eli munuaiset alkavat päästää proteiinia läpi, verenpaineen hoito on erittäin tärkeää.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50060
http://huslab.fi/cgi-bin/ohjekirja/tt_show.exe?assay=3557&terms=cu-alb
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #24 : Joulukuu 14, 2014, 09:38:41 ap »

Sopivasti suolaa huom! merisuolaa mutta ei mineraalisuolaa.

Kyllä merisuola on aivan yhtä vaarallista. Jossain oli juuri viime viikolla vertailu eri suolatuotteista (olikohan Akuutti tma.), mutta en löydä sitä nyt. Pan-suola kuitenkin todettiin terveellisimmäksi. Ruususuola tai merisuola ei ole yhtään sen terveellisempää kuin normaali ruokasuola. Tässä kuitenkin eräs vertailu:
http://www.oriola.fi/eReseptori/Itsehoito/Suuri-suolavertailu-Mika-suola-on-kaikista-terveellisin-/

Samasta asiasta puhutaan tässä jutussa:

http://www.pronutritionist.net/vahasuolainen-ruokavalio/

Siinä otetaan kantaa väittämiin, joiden mukaan erilaiset ruusu-, vuori-, himalajan-, sormi-, meri- yms. suolavalmisteet olisivat jotenkin terveellisempiä kuin tavallinen pöytäsuola. Usein tätä perustellaan sillä, että niissä ovat kaikki mineraalit tallella, kun taas "teollinen suola" (eli tavallinen pöytäsuola) on pelkkää natriumkloridia. Näiden ruusu- ym. suolojen hivenainemäärät ovat kuitenkin käytännön kannalta merkityksettömiä - esimerkiksi päivän magnesiumintarpeen tyydyttämiseksi pitäisi syödä 50 teelusikallista ruususuolaa ja päivän kalsiumintarpeen tyydyttämiseksi 70 teelusikallista ruususuolaa. Lisäksi suuri osa näistä valmisteista on jodioimattomia toisin kuin pöytäsuola (ja lievä jodinpuutoshan on suomalaisilla yleistä).

Ainoa suola, jonka käytöllä on terveyden kannalta käytännön merkitystä (edullinen vaikutus verenpaineeseen verrattuna muihin suolavalmisteisiin), on mineraalisuola (Pansuola), koska siinä osa natriumista on korvattu kaliumilla ja magnesiumilla.

Tässä diaesityksessä on taulukoitu suomalaisten kaliumin, magnesiumin, kalsiumin, raudan ja jodin saantisuositukset sekä niiden määriä eri suolavalmisteissa:

http://www.slideshare.net/pronutritionist/suolavertailua
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2014, 09:47:11 ap »

Verenpaineen mittaamisesta vielä:
minulla on Omron M10-IT,jolla saa automaattisesti 3 mittausta peräkkäin, laskee muistiin niiden keskiarvon. USB-liitännällä purku aika-ajoin tietokoneelle, eikä tarvi täytellä verenpainekorttia. Tuloste käppyröistä mukaan lääkärin vastaanotolle ja kokenut lääkäri näkee yhdellä silmäyksellä missä mennään.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2014, 10:25:47 ap »

minulla on Omron M10-IT,jolla saa automaattisesti 3 mittausta peräkkäin, laskee muistiin niiden keskiarvon.

Noita myydään reilulla satasella netissä. Muistan myös, että terveyskeskuksessa mitattiin verenpaineet ehkä juuri tuollaisella laitteella. Se alkoi pumpata ilmaa mansettiin omia aikojaan. Ja se tuntui hellävaraiselta. Pitää miettiä, josko kirjoittaisin joulupukille kirjeen... :)
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Verenpaine ja käden asento
« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2014, 10:30:32 ap »

Tässä yhteydessä toisin lisää yhden pointin. Kun mittaan aamuisin verenpaineita, istun sängyn laidalla ja pidän käsiäni vuoteella. Se käsi, josta tavallisesti tai oikeastaan aina olen paineet mitannut, nojaa vuoteeseen. Olen miettinyt, vaikuttaako se verenpaineeseen kun kämmen ja puoliksi ranne nojaa vuoteen patjaa vasten. Patja ei ole kova, mutta se voi haitata verenkiertoa. Ja verenpainetulokset eivät ole oikeat? Sen olen varmistanut, ettei käsi ole kiinni kehossa vaan vapaana.

Terveyskeskuksissa käsi lepää pitkittäin pöydällä mittauksen aikana. Se on erilainen asento, eikä tuo painetta ranteen kohdalle. Ei paine ole suuri vuoteen patjaa nojatessaan kun kehon paino kohdistuu istumalihaksiin, eikä käteen. Silti... Tietysti tuo pitäisi kokeilla useammalla mittauksella, onko vaikutusta.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2014, 10:39:56 ap »

minulla on Omron M10-IT,jolla saa automaattisesti 3 mittausta peräkkäin, laskee muistiin niiden keskiarvon.

Noita myydään reilulla satasella netissä. Muistan myös, että terveyskeskuksessa mitattiin verenpaineet ehkä juuri tuollaisella laitteella. Se alkoi pumpata ilmaa mansettiin omia aikojaan. Ja se tuntui hellävaraiselta. Pitää miettiä, josko kirjoittaisin joulupukille kirjeen... :)
Käytin aiemmin M3:sta ja siirryin siihen MIT Elite Plus malliin kun halusin uudemman josta saa tiedot koneelle. Sen ainut etu noihin M2/M3-mallin näköisiin uudempiin USB-liitännällä varustettuihin (kuten tuo M10-IT) on pieni koko. Se sopisi jopa matkakäyttöön. Käytän sitä kuitenkin jatkuvasti tuossa omalla pöydällä ja olisi ehkä kannattanut hankkia tuo jämäkämpi M10-IT tai vastaava. Eli kovaan käyttöön ja jatkuvasti oman pöydän ääressä niin suosittelen M10-IT mallia.

Näissä ei tunnu koskaan tulevan verkkolaitetta mukana valmiina. Jos mittaa päivittäin niin voisi harkita verkkolaitetta vaikka kyllä ne paristot ainakin kuukauden kestävät jatkuvastikin mitatessa. En ole vielä ihan tosissaan verkkolaitetta etsinyt mutta saatta olla vaikeasti löydettävissä.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Verenpaine ja käden asento
« Vastaus #29 : Joulukuu 14, 2014, 10:42:56 ap »

Olen miettinyt, vaikuttaako se verenpaineeseen kun kämmen ja puoliksi ranne nojaa vuoteen patjaa vasten. Patja ei ole kova, mutta se voi haitata verenkiertoa. Ja verenpainetulokset eivät ole oikeat? Sen olen varmistanut, ettei käsi ole kiinni kehossa vaan vapaana.
Käytännön merkitystä en ole kokeillut mutta ainakin se manuaalin ohje tuntuu suosittelevan sitä asentoa jossa istutaan pöydän ääressä ja käsi on rentona ja tietyllä korkeudella.
Kirjattu

Linkkejä