Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417252 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Itä-Suomen yliopisto: tyydyttynyt rasva ei ole sydän- ja verisuonitautien riski  (Luettu 14005 kertaa)

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Itä-Suomen yliopisto: tyydyttynyt rasva ei
« Vastaus #30 : Joulukuu 13, 2014, 22:07:26 ip »

Minun on helpompi tehdä valinta, mitä rasvaa leivälle laittaisin, kun en laita mitään, en koskaan ole laittanut. Itäsuomalaisena lienee jo lapsena oppinut ettei liukasteita tarvii kuin suksen pohjaan! Korkean kolestrolin suvussa ei kukaan suostu koskemaan voihin eikä sianihraan, ei edes jouluna. Mutta ketä uskoa ja mitä kuolintapaa suosia on oma lukunsa, haluaako syövän vai veritulpan. Juoksulenkille on moni sinänsä jäänyt makaamaan hengettömänä, pitäisikö pururadatkin kieltää? Ainakin varoitustaulut lenkkipoluille!
Oma kolestrolimittari näytti mitä tapahtui sianrasvan kananmunan  ja voimariinin jälkeen.
Kokeilu kovilla rasvoilla loppui alkuunsa, kun samalla nousi sokeritasotkin hurjiin lukuihin.
Kaikki ei vaan käy kaikille!
Kirjattu

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH

Tiohan se ongelma varmaan on kun ei laiteta mitään, gogeli oli siinä mielessä oikeilla jäljillä että pehmeitä rasvoja tarvitaan. Se on sitten eri asia, kannattaako niiden saamiseksi suositella margariinia, vai olisiko parempi suositella öljyjä, pähkinöitä, avokadoja, kalaa...kun se pehmeän rasvan puute taitaa olla aika iso suomalaisten ongelma?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915

Meillä on suvussa sellainen vitsi, että kun ei kehtaa pelkkiä voilastuja syödä, niin laitetaan lumeeksi ohut siivu leipää mukaan. Mä syön useinkin puolen kilon paketin voita viikossa, punaista maitoa menee litra päivässä ja siihen päälle paaaaljon juustoa ja kermaa aina tarvittaessa. Mutta mä en juuri käytäkään muita rasvoja. Joulun alla oli HDL 2,3, LDL 1,8, kokonais 4,1 ja triglyt 0,3.
 
Kuutti, oletko apteekista ostanut oman kolesterolimittarin? Toimiiko se liuskoilla kuten vs-mittari?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2015, 10:56:40 ap kirjoittanut d1-nainen »
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Pete²

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3511

eikös tässä ole kyse siitä että omega 3 suhde 6 :een on se vaikuttava riskitekijä eli kolmosta pitäisi olla suhteessa enemmän kuin yleensä saamme

josta on puhuttu jo vuosia sitten

kolmosta kalasta

kutosta esim rypsiöljystä

itse olen tätä "tietoa" noudattanut jo 15 vuotta syömällä kalaölypillereitä, muuten ruokavalioni on ollut ns perseestä

ja kas kummaa juuri ultrattu sydämeni si kahden vuoden takuun - ei jälkeäkään plakista ja sydänlihas kuin nuorella pojalla.

mun perimällä, iällä ja elintavoilla olisi pitänyt päästä suoraan suonten rassaukseen

 8) 8) ;D ;D 8) 8)
Kirjattu
D2 tod 98,
ennen paljon pillereitä nyt vain pikaa ja pitkää
YHH max 100 g/vrk miel alle 50 g/vrk

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219

D1 nainen: Ostin ebay:n kautta mittarin, toimii liuskoilla. Aloituspaketti muistaakseni satosen kulmilla. Liuskat kalliimpia kuin sokerimittareissa, mutta ei niitä päivittäin kulukkaan :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2015, 10:46:45 ap kirjoittanut V. Kuutti »
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915

Pete, eli kun ei syö öljyjä, ei tarvi syödä kalaakaan? No mun kohdalla kyllä pätee.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

mmol/L 5.0

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 707

eikös tässä ole kyse siitä että omega 3 suhde 6 :een on se vaikuttava riskitekijä eli kolmosta pitäisi olla suhteessa enemmän kuin yleensä saamme

josta on puhuttu jo vuosia sitten

kolmosta kalasta

kutosta esim rypsiöljystä

itse olen tätä "tietoa" noudattanut jo 15 vuotta syömällä kalaölypillereitä, muuten ruokavalioni on ollut ns perseestä

ja kas kummaa juuri ultrattu sydämeni si kahden vuoden takuun - ei jälkeäkään plakista ja sydänlihas kuin nuorella pojalla.

mun perimällä, iällä ja elintavoilla olisi pitänyt päästä suoraan suonten rassaukseen

 8) 8) ;D ;D 8) 8)

Käytän kylmäpuristettua Pellavansiemenöljyä joka aamu 1 rkl.

Siinä on Omega öljyt *oikeassa suhteessa, 100 grammassa omega 3  59 g, omega 6 14,9 g ja omega 9  13,8 g.
* Kuopion Yliopiston tutkimuksen mukaan.
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915

mmol, eikö tuo tarkoita, että koko päivän rasvansaannista suhteiden pitäisi olla tietyt eikä vain yhden ruokalusikallisen osalta?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

rasvis

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3631

Olen sekakäyttäjä: Käytän Oivariinia sekä oliiviöljyä, toisinaan jopa pahamaineista rypsiöljyä (lähinnä vain paistamiseen). Salaatinkastikkeena käytän usein kermaviiliä. En mieti yhtään mitään prosenttisuhteita tms.kolestrolit on olleet tähän asti loistavat.
Tänään söin Lidlistä ostettuja Isokarin silakkapihvejä, ihan ok makuisia. Valmistusohjeessa luki paistamiseen ei tarvita rasvaa, ei olis pitänyt uskoa. Pannuunhan ne tarttui pahasti ilman lisärasvaa/öljyä, meni n.10 min pannua puhdistaessa. No, tietää sitten seuraavan kerran lämmittää ne uunissa tai paistaa runsaassa rasvassa. Liikaa oli kyllä muutenkin niihin silakkapihveihin lisätty kaikkea lisäperunajauhe ym.mömmöä.
Kirjattu

mmol/L 5.0

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 707

mmol, eikö tuo tarkoita, että koko päivän rasvansaannista suhteiden pitäisi olla tietyt eikä vain yhden ruokalusikallisen osalta?

Mutta tuo ruokalusikallinen vastaa  kyllä  osaa päivän rasvan saannista. Aloittaa päivän oikeaoppisesti.
Kirjattu
 

Linkkejä