Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6927 jäsentä  •  417270 viestiä  •  19945 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi esanummi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Itä-Suomen yliopisto: tyydyttynyt rasva ei ole sydän- ja verisuonitautien riski  (Luettu 14027 kertaa)

kairankiertäjä

• Vieras
2-tyyppiläisen hinta
« Vastaus #15 : Joulukuu 04, 2014, 20:39:26 ip »

Enpä oikein tiedä tuosta 2-tyyppiläisten iänikuisesta syyllistämisestä. Kun syön pillerin aamulla ja pillerin illalla ja käyn kerran vuodessa labrassa, niin luulisin toimivani vielä nyt hyvätuloisena eläkeläisenäkin maksajan puolella ja aivan tyytyväisenä, koska arvostan suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän todella korkealle.  Sitä paitsi syövistä lähtien on paljon sairauksia joiden todennäköisyyttä huonot elintavat lisäävät, joten joka syyllistää haluaa toisia ihmisiä, aiheita löytyy loputtomasti.

Toimiessani toista kymmentä vuotta syöpään kuolleen vaimoni omaishoitajana, olen perusteellisesti nähnyt ja kokenut järjestelmämme toimivuuden, joten en voi kuin ihmetellä arvostelun määrää, jota järjestelmään kohdistetaan. Yhtä lailla arvostan eri järjestöjen toimintaa (syöpä-, diabetes jne.). Liekö niin, että ikääntynyt on automaattisesti tyhmä ja vanhanaikainen.

Summa summaruum - kunto kuitenkin on kohdallaan, niin että talven taituttua pistellään perinteeksi muodostunut maraton.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä

... Kun syön pillerin aamulla ja pillerin illalla ja käyn kerran vuodessa labrassa, niin luulisin toimivani vielä nyt hyvätuloisena eläkeläisenäkin maksajan puolella ...

Olet saamapuolella. Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi jos poistuisit nauttimasta eläkettäsi.

Tuo on vaan fakta. En siis sano, ettetkö olisi eläkettäsi ansainnut.

Toimiessani toista kymmentä vuotta syöpään kuolleen vaimoni omaishoitajana, olen perusteellisesti nähnyt ja kokenut järjestelmämme toimivuuden, joten en voi kuin ihmetellä arvostelun määrää, jota järjestelmään kohdistetaan. Yhtä lailla arvostan eri järjestöjen toimintaa (syöpä-, diabetes jne.).

Olet nähnyt vuosikymmententakaisen järjestelmän. Tässä sinulle uutinen: Nykyään on eri säännöt ja systeemit.
Saattaessani isäni hautaan muutama vuosi sitten, koin karulla tavalla nykyiset meiningit. Hän oli uransa aikana tuottanut hyvinvointijärjestelmäämme kirjaimellisesti miljoonien tulot, mutta lopun tullessa hän itse joutui maksamaan kohtuullisen säädyllisen poismenonsa saattokodissa.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

Jape

• Lentävä kynä

..
- voita en käytä kuin paistamiseen, koska en sen mausta leivän päällä pidä

Tätä on kyllä vaikea uskoa, mutta kai se niin on kun kerran sanot.

Jos olisit väittänyt margariinia paremman makuiseksi kuin voi, niin silloin olisin epäillyt.

Makuasia, sanoi mäyräkoira kun muniaan nuoleskeli.....ja riippuu siitä mikä käsitetään margariiniksi ja mikä muuten vaan kevytlevitteeksi. Kevytlevi 40 hakkaa omassa makunystyrämaailmassani leivänpäällisenä voin mennen tullen....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

d1-nainen

• Lentävä kynä

Mulle onneksi voi maistuu, eivätkä nuo epäterveelliset pelleilyrasvat ja öljyt, joilla saa kolesteroliarvonsa päin prinkkalaa. Mutta jos tykkää enemmän margariineista ja öljyistä, niin mikäs siinä, voihan sitä sitten syödä statiineja lisäksi. Kukaan voin syöjä kai ei kolesterolilääkkeitä tarvitse vai tunnustaako joku?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kairankiertäjä

• Vieras
Turhat ssyyllistämiset pois
« Vastaus #19 : Joulukuu 05, 2014, 08:13:46 ap »

Dadille totean, että aivan aidosti itse kustantamaani eläkettä nautin, enkä näin ollen ole rasitteenasi.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä

Mutta jos tykkää enemmän margariineista ja öljyistä, niin mikäs siinä, voihan sitä sitten syödä statiineja lisäksi. Kukaan voin syöjä kai ei kolesterolilääkkeitä tarvitse vai tunnustaako joku?

Minä kyllä syön vain öljyjä ja margariineja, enkä kolesterolilääkkeitä. Viimeisessä mittauksessa HDL taas 2,7, LDL 1,6 ja trigly 0,43. Arvot olivat hetken huonompia, kun mies ruuanlaittoinnoissaan laittoi joka ruokaan voita ja kermaa. ;)

Luulen kyllä, että kolesteroliasioissa geeniperimällä on ratkaiseva vaikutus, mitä kunkin elimistö sietää?
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Jape

• Lentävä kynä

Mulle onneksi voi maistuu, eivätkä nuo epäterveelliset pelleilyrasvat ja öljyt, joilla saa kolesteroliarvonsa päin prinkkalaa = VALHE.
Mutta jos tykkää enemmän margariineista ja öljyistä, niin mikäs siinä, voihan sitä sitten syödä statiineja lisäksi. Kukaan voin syöjä kai ei kolesterolilääkkeitä tarvitse vai tunnustaako joku? = VALHE, tunnen montakin jotka syövät voita ja statiineja.... 8)

Ei pidä yleistää.....
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Dad

• Vanha tekijä
Vs: Turhat ssyyllistämiset pois
« Vastaus #22 : Joulukuu 05, 2014, 09:44:08 ap »

Dadille totean, että aivan aidosti itse kustantamaani eläkettä nautin, enkä näin ollen ole rasitteenasi.

Todellakin olet. Tämä on vain matemaattinen fakta. Jos et nostaisi eläkettä, yhteiskuntamme säästäisi eläkkeesi verran. Edelleenkään en ota kantaa siihen, onko se oikein tai väärin.

Nykyiset eläkeläiset usein väittävät itse ansainneensa eläkkeensä. Jos näin olisi, niin miksi sitten valtionvelka on suurempi kuin koskaan historiassa? Väitän että sukupolvenne on tuhlannut enemmän kuin tienannut ja lapsemme maksavat tämän.

Kirjattu

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Turhat ssyyllistämiset pois
« Vastaus #23 : Joulukuu 05, 2014, 10:08:17 ap »

Todellakin olet. Tämä on vain matemaattinen fakta. Jos et nostaisi eläkettä, yhteiskuntamme säästäisi eläkkeesi verran. Edelleenkään en ota kantaa siihen, onko se oikein tai väärin.

Nykyiset eläkeläiset usein väittävät itse ansainneensa eläkkeensä. Jos näin olisi, niin miksi sitten valtionvelka on suurempi kuin koskaan historiassa? Väitän että sukupolvenne on tuhlannut enemmän kuin tienannut ja lapsemme maksavat tämän.
Itsemaksettuja on eläkkeitä kai kahdenlaisia, niitä jotka on pakolla palkasta pidätetty ja maksettu (yksityiselle) eläkevakuutusyhtiölle ja niitä, jotka on vapaaehtoisesti maksettu yksityisille vakuutusyhtiöille. Eikös ne ole ihan "omaa rahaa", jotka ovat kasvaneet korkoa eläkevakuutusyhtiöiden rahastoissa? Sikäli olet oikeassa, etteivät ne riitä, kun olemme liian hyväkuntoisia ja elämme liian pitkään.

Ollaanko me tuhlattu etukäteen vai onko koko järjestelmä vain pettänyt, kun elätettäviä on nyt arvioitua enemmän: vanhukset elävät liian pitkään ja nuoret eivät menekään ajoissa/ollenkaan töihin?  :-\

Tähän ketjun pohjalta tulisi siis sanoa, että älkää syökö sitä voita, vaan kuolkaa sydän- ja verisuonitauteihin ajoissa! :D
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2014, 10:10:38 ap kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Dad

• Vanha tekijä

Vähän tuollainen filosofinen kysymys tämä eläkeasia on. Halusin tässä vaan huomauttaa, että kun tulot ovat olleet pienemmät kuin menot, niin jostain systeemi vuotaa. Itse säästetyt vapaaehtoiset yksityiset säästöeläkkeet ovat sitten asia erikseen. Omalla kohdallani olen ratkaissut tämän siten, että säästän (sijoitan) rahaa vanhuuden varalle. Jos kuolen ennen aikojani, jääpä jotain lapsille, perintöverolla vähennettynä.

Nykykulutuksella noita tyydyttyneitä rasvoja menee sellaista tahtia, että tuskin eläkeikää näen. Jos siis on virallisia suosituksia uskominen.

edit: Totesin eilen vaimolle että: Mä alan tykätä tosta äskoosta. Olin ihan tosissani, hyviä kommentteja sulla on.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2014, 10:54:00 ap kirjoittanut Dad »
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä

Ei pidä yleistää.....

Mitä muuta noissa ohjeissa tehdään kuin yleistetään? Jos muutama itäsuomalainen ei siedä voita, siitä tehdään suositus kaikille suomalaisille?
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Tomaatti

• Jäsen

Se on se asia millä nämä keskestelut pysyy hengissä  ;) Suositukset saavat yleistää ja miljoona eriävää mielipidettä ovat yksittäistapauksia. Miksi ihmiset ovat taipuvaisia tällaiseen ajatteluun, en tiedä.
Kirjattu

Matti H

• Matkailija

Mikael Fogelholm:
https://www.youtube.com/watch?v=rLiWj9hDUe8&feature=youtu.be

Pätkä on peräisin Fogelholmin Skepsis ry:lle pitämästä esitelmästä. Esitelmä kokonaisuudessaan on  nykyisiä suosituksia puolustava. Fogelholmin kanta tyydyttyneeseen rasvaan oli minusta aika omituinen: Se fakta että tyydyttynyt rasva ei ole itsenäinen sydäntaudin riskitekijä, _ei ole niin kiinnostavaa_. Fogelholm lähestyy asiaa siltä kannalta, että kova rasva kannattaa joka tapauksessa vaihtaa pehmeään rasvaan, koska pehmeällä rasvalla on suojaava vaikutus. Minusta näyttää, että Fogelholm tunnustaa kyllä tosiasian, mutta jostain syystä kovan rasvan välttäminen pysyy silti ravitsemusviestinnän kärjessä. Näidenkin resurssien suuntaaminen roskaruoan ja höttöhiilarien vähentämiseen parantaisi kansanterveyttä varmasti.

Muilta osin esitelmä avasi ihan mielenkiintoisella tavalla sitä, kuinka suositukset ovat muuttuneet ja millainen ajattelu niiden takana on, vaikka itse en aina samaa mieltä olekaan.
Fogelholmin muita pointteja olivat mm:
* Nykyisessä ruokapyramidissa valkoinen vilja on sijoitettu pyramidin kärkeen, mikä tarkoittaa että sitä pitäisi syödä vain harvoin. Eli "viljat" osasto ruokapyramidissa tarkoittaakin vain täysjyväviljoja. Ihmettelen muuten miksi suurimmaksi osaksi valkoisesta vehnäjauhosta koostuvaa tuotetta saa yhä myydä "ohraleivän" ja "kauraleivän" nimellä!
* Punaisen lihan runsas käyttö oli Fogelholmin siteeraamassa tutkimuksessa yhteydessä 50% kohonneeseen 2-tyypin diabeteksen riskiin. Toisaalta ylipaino on yhteydessä 1000% kohonneeseen riskiin (10-kertainen), joten jos joku lihaa syömällä saa pidettyä painonsa alhaalla niin hyvä. Punaisen lihan osalta ongelma on, että sitä enemmän syövillä on muuten keskimäärin epäterveellisimmät elintavat (tupakointi, liikkumattomuus, jne), ja tätä vaikutusta ei täysin saada puhdistettua pois vaikka kovasti yritetään. Itse syön hyvälaatuista (luomu/riista) lihaa yleensä useita kertoja päivässä.
* Lihavalmisteiden osalta näyttö haitallisuudesta näyttää olevan selkeä.
* Ehkä eniten eri mieltä olin siitä, kuinka Fogelholm puolusti lisätyn sokerin saannin 10% rajaa: "väestön saantitaso on tällä hetkellä 10%. Kun suositusten idea on että useimpien ihmisten pitäisi päästä suosituksiin, niin silloin itse asiassa sokerin osalta me ei olla tyytyväisiä keskimääräiseen saantitasoon 10%. Se keskimääräinen saantitaso pitäisi olla ehkä 8%." Fogelholm ei ottanut kantaa WHO:n ym. tahojen suosituksiin, joissa lisätyn sokerin osuus pitäisi saada laskettua alle 5%. Fogelholmilta kysyttiin jugurttiin lisätystä sokerista. Vastauksessaan hän rinnasti 15% sokerilisän toisiin jugurtteihin joissa on saman verran rasvaa (vaikka maitorasvalla ei juuri ole todettu haittoja, päinvastoin terveyshyötyjä).

Koko esitelmä: https://www.youtube.com/watch?v=xdzAoxR6dUU&feature=youtu.be

Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
Suomen yliopisto: tyydyttynyt rasva ei ole sydän- ja verisuonitautien riski
« Vastaus #28 : Joulukuu 05, 2014, 13:50:27 ip »

Joo, tota "kaura" nimikettä saa kyllä leivissä käyttää liian heppoisin perustein. Kaikenmaailman jotain 10-15 % kauralesettä tai vastaavaa sisältäviä läpysköjä (usein siirappia ym.sisältäviä) saa myydä "kaura" leipinä.
Jostain perus S tai K marketeista ei juurikaan mitään oikeita kauraleipiä löydy. Primulan kauraleipiä (vähän samanlaisia/kokoisia kuin reissumies) sentään löytyy joistain peruskaupoistakin.
Koskakohan ne valmistajat tajuaisivat, että samoin kuin ruislevissäkin: mitä enemmän oikeita raaka-aineita ja vähemmän ainesosia, sitä parempi on makukin.
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä

..
- voita en käytä kuin paistamiseen, koska en sen mausta leivän päällä pidä

Tätä on kyllä vaikea uskoa, mutta kai se niin on kun kerran sanot.

Jos olisit väittänyt margariinia paremman makuiseksi kuin voi, niin silloin olisin epäillyt.

Minäkään en oikein voin mausta leivällä pidä, voimariini (Oivariini) sen sijaan toimii tosi hyvin.
Kirjattu

Linkkejä