Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416685 viestiä  •  19911 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kahvipavuista kahvia?  (Luettu 23443 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Kahvipavuista kahvia?
« : Marraskuu 29, 2014, 15:00:30 ip »

Kyselen tässä ´kokemuksia niiltä, jotka itse jauhavat / jauhattavat kahvinsa.
Onko jauhettu kahvi parempaa? Millaisia merkkejä suosittelette suomalaiseen makuun? Mistä ostatte? Mitkä erikoisuudet ovat kokeilemisen arvoisia?
Ja mitä ottaa huomioon, jos jauhaa itse? Jne..
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Kahvipavuista kahvia?
« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2014, 18:02:17 ip »

Minulla on kotona ihan käden ulottuvilla sähköinen kahvimylly. Joskus kun haluan oikein erikoisesti herkutella hyvällä kahvilla, niin jauhan pavut itse. Tuoksu on huumaava!  :)

Myllyni on jo aika iäkäs, joten se pitää kovaa ääntä. Takuulla herää koko talo jos käytän sitä aamulla.  ;)

Itse jauhettu kahvi on aromikkaampaa ja paremman makuista, mutta jatkuvassa käytössä se tulee varmasti kalliimmaksi kuin normikahvi. Myllyn puhtaudesta täytyy myös huolehtia, sillä kahvista irtoava rasva tekee nopeasti kahviin tunkkaisen maun. Tässä yksi syy miksi en kaupan myllyjä käytä. Toki voi olla ihan hyvinkin kunnossa pidettyjä "yleisiä" kahvimyllyjä.

Kannattaa myös jauhaa papuja vain se määrä minkä kerralla tarvitsee. Pavut eivät myöskään säily tuoreina avatussa pussissa kovin kauan. Jos menekki on vähäistä, niin papupussin voi laittaa pakkaseen kunhan se on kunnolla suljettu.  ;)

Itse suosin ihan perinteistä Presidenttiä ja Juhla-Mokkaa myös papuina. Kokeilemalla löytää kyllä suosikkinsa! Ja ehkä sitä suosikkia etsiessä kannattaakin ensin tutustua kaupan myllyyn ja jauhaa siinä kahvia yhtä, kahta keittokertaa varten...

Muuten pätee samat neuvot kuin yleensäkin kahvinkeitossa eli raikas, kylmä vesi, puhtaat välineet ja hyvä fiilis!  ;) Itse tykkään vahvasta kahvista, joten laitan suodattimeen aina yhden ylimääräisen mitallisen kahvijauhoa. Jauhatuksen karkeuden oppii myös nopeasti silmämääräisesti, pannukahviin karkeampaa, suodatinkahviin hienompaa ja espressoon vielä vähän hienompaa jauhatusta.

Kahvitteluterveisin Kahvi-Toukkis  ;) :)

Niin ja ihana kahvintuoksu leviää kotiin myös jos laittaa esim. juomalasin reilusti puolilleen kahvinpapuja ja keskelle tuikkukunttilän palamaan. Vahdittava tietysti niin kuin kynttilöitä muutenkin.  ;) Näyttävät kivoilta!  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

emonen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2014, 21:37:09 ip »

Me käytämme kahvinkeitintä joka aina jauhaa pavuista kahvin. On parempaa kuin tavallinen kahvi. Juhlamokkaa ja presidenttiä käytämme, tukusta haetaan kun taloudessa on tukkukortti. Ainakin läheisistä isoista kaupoista myös cittarista saa papukahvia mutta kalliimpaa se on.
On kokeiltu muitakin merkkejä, niiden saatavuus vaan on huonompi...
Kirjattu
Diabeetikkotytön äiti

kani

• Intoilija
« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2016, 11:43:09 ap »

Meillä käytetään Lidl:n papuja. Okei vanha ketju, mutta luin vasta :D
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2016, 12:16:02 ip »

Vaikka tänään olis kahvitapatuma ihan kotikulmalla (Kaapelitehtaalla), niin en mee. Joukkovoima järjestäjän sanoin: ei, ei, eieieei!
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2016, 13:42:01 ip »

Kahvi on pahaa.... ;)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2016, 15:23:01 ip »

Kahvi on pahaa.... ;)
Maistuuko kylmä olut paremmalta? :)
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2016, 15:40:32 ip »

Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Ultsi

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2016, 16:42:29 ip »

Toukkiksen vinkkiin lisään sen, että kannattaa olla erillinen astia millä veden kaataa keittimeen. Ainakin suodatinkahviin.
Kirjattu
D2

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2016, 02:12:48 ap »

Toukkiksen vinkkiin lisään sen, että kannattaa olla erillinen astia millä veden kaataa keittimeen. Ainakin suodatinkahviin.

Työpaikan kahvinkeitin on sellainen, joka oli päivisin melkein jatkuvasti päällä. Siihen kaadettiin sillä lasipannulla vedet. Kerran me ajettiin kidesoodaliuokset läpi keittimen. Keittimen vesisäiliön seinien sisäpinnasta irtosi kahvirasvaa levyinä!! Puhtaalla astialla puhdasta vettä keittimeen...
Kirjattu

mirkka

• Jäsen
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2016, 21:16:26 ip »

Reilu vuosi sitten satsasin kalliiseen Juran kahviautomaattiin, jossa myös kahvimylly.
Vastajauhetun kahvin tuoksu on  huumaava. Se on arjen ylellisyyttä.
Hintansa arvoinen. Lidlin papukahvi erittäin hyvää.
Myös Brazil hyvä ja pehmeän makuinen. Samoin Juhla Mokka.
Kannattaa kokeilla eri merkkejä niin löydät suosikkisi.
Päihittää ainakin kaikki kapselikeittimet.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Joulukuu 10, 2016, 11:07:43 ap »

Jauhakaa mitä jauhatte. Minä juon Löfbergs Lilan loistavan makuisia valmis suodatin kahveja. Ovat aivan parhaita ja halvempia kuin esim.Presidentti.
On mulla kaksikin käsikäyttöistä myllyä. Kerran kokeilin niistä pavuista (Presidentin) jauhaa ja ei se mitään erikoisen makuista ollut.
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2016, 05:51:59 ap »

Muistan lapsuudesta joka aamuisen herätyksen kun Äiti jauho papuja myllyllä tuli ihana tuoksu .
Nyt vaan suoraan paketista keittimeen lähinnä kulta katriinaa .
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Joulukuu 17, 2016, 16:18:27 ip »

Lapsuudessani kun kahvia ostettiin niin jauhettiin jo kaupassa. Siinä oli ilmeisti eri karkeusasteita. Olen silloin ollut niin mukula että en muista ja mausta en voi kertoa mitään.
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #14 : Joulukuu 29, 2016, 11:37:08 ap »

Nopsaan kyllästyin jauhamaan papuja. Valmiiksi jauhettua saa kaupasta, ja vielä halvemmalla! Jäipähän kaunis mylly koristeeksi kirjahyllyn päälle  :P
Kirjattu

Linkkejä