Kohtauspaikka > Diabetes ja ravinto

Kahvipavuista kahvia?

(1/6) > >>

RAR:
Kyselen tässä ´kokemuksia niiltä, jotka itse jauhavat / jauhattavat kahvinsa.
Onko jauhettu kahvi parempaa? Millaisia merkkejä suosittelette suomalaiseen makuun? Mistä ostatte? Mitkä erikoisuudet ovat kokeilemisen arvoisia?
Ja mitä ottaa huomioon, jos jauhaa itse? Jne..

Toukokuu1965:
Minulla on kotona ihan käden ulottuvilla sähköinen kahvimylly. Joskus kun haluan oikein erikoisesti herkutella hyvällä kahvilla, niin jauhan pavut itse. Tuoksu on huumaava!  :)

Myllyni on jo aika iäkäs, joten se pitää kovaa ääntä. Takuulla herää koko talo jos käytän sitä aamulla.  ;)

Itse jauhettu kahvi on aromikkaampaa ja paremman makuista, mutta jatkuvassa käytössä se tulee varmasti kalliimmaksi kuin normikahvi. Myllyn puhtaudesta täytyy myös huolehtia, sillä kahvista irtoava rasva tekee nopeasti kahviin tunkkaisen maun. Tässä yksi syy miksi en kaupan myllyjä käytä. Toki voi olla ihan hyvinkin kunnossa pidettyjä "yleisiä" kahvimyllyjä.

Kannattaa myös jauhaa papuja vain se määrä minkä kerralla tarvitsee. Pavut eivät myöskään säily tuoreina avatussa pussissa kovin kauan. Jos menekki on vähäistä, niin papupussin voi laittaa pakkaseen kunhan se on kunnolla suljettu.  ;)

Itse suosin ihan perinteistä Presidenttiä ja Juhla-Mokkaa myös papuina. Kokeilemalla löytää kyllä suosikkinsa! Ja ehkä sitä suosikkia etsiessä kannattaakin ensin tutustua kaupan myllyyn ja jauhaa siinä kahvia yhtä, kahta keittokertaa varten...

Muuten pätee samat neuvot kuin yleensäkin kahvinkeitossa eli raikas, kylmä vesi, puhtaat välineet ja hyvä fiilis!  ;) Itse tykkään vahvasta kahvista, joten laitan suodattimeen aina yhden ylimääräisen mitallisen kahvijauhoa. Jauhatuksen karkeuden oppii myös nopeasti silmämääräisesti, pannukahviin karkeampaa, suodatinkahviin hienompaa ja espressoon vielä vähän hienompaa jauhatusta.

Kahvitteluterveisin Kahvi-Toukkis  ;) :)

Niin ja ihana kahvintuoksu leviää kotiin myös jos laittaa esim. juomalasin reilusti puolilleen kahvinpapuja ja keskelle tuikkukunttilän palamaan. Vahdittava tietysti niin kuin kynttilöitä muutenkin.  ;) Näyttävät kivoilta!  :)

emonen:
Me käytämme kahvinkeitintä joka aina jauhaa pavuista kahvin. On parempaa kuin tavallinen kahvi. Juhlamokkaa ja presidenttiä käytämme, tukusta haetaan kun taloudessa on tukkukortti. Ainakin läheisistä isoista kaupoista myös cittarista saa papukahvia mutta kalliimpaa se on.
On kokeiltu muitakin merkkejä, niiden saatavuus vaan on huonompi...

kani:
Meillä käytetään Lidl:n papuja. Okei vanha ketju, mutta luin vasta :D

rasvis:
Vaikka tänään olis kahvitapatuma ihan kotikulmalla (Kaapelitehtaalla), niin en mee. Joukkovoima järjestäjän sanoin: ei, ei, eieieei!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta