Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Töissä jaksaminen ja sairausloma  (Luettu 4333 kertaa)

Snanna

• Vieras
Töissä jaksaminen ja sairausloma
« : Marraskuu 24, 2014, 08:57:09 ap »

Heippa!

Otsikonmukainen aihe on pyörinyt nyt jo takaraivossa tovin. Meinaa jaksaminen loppua kesken näin juuri ennen kuin raskaus taipuu viimeiselle kolmannekselle.

Teen fyysisesti kevyttä, mutta henkisesti vaativaa ja raskasta toimistotyötä. Työn vaativuus alkaa nyt jo näkyä omahoidossa ja jaksamisessa ylipäätänsä, mun on mahdotonta esimerkiksi liikkua suositeltua määrää tai ylipäätänsä selviytyä kaikista kotitöistä, mikäli teen työni samalla tenholla kuin ennen. Järkevään ruokailuunkaan ei tunnu olevan aikaa, kiireessä ja väsyneenä tekee todella huonoja valintoja.

Nukun todella huonosti sekä hormonien että verensokeriseurannan takia, mikä taas painaa suorituskykyä entistä huonommaksi. Tämä näkyy pahimmillaan niin, että unohtelen verensokerinmittauksia päivällä ja tablettimuotoiset lääkkeet melko usein. Muutamia kertoja on jäänyt myös bolustaminen väliin ihan vaan unohduksen vuoksi. Tämä alkaa jo mielestäni olla hälyyttävää.

Töissä olen puhunut esimiehille rehellisesti tilanteesta ja heikentyneestä jaksamisesta, mutta puhe tuntuu menevän kuuroille korville. Ovat kuitenkin ihan äiti-ihmisiä kumpikin, mutta taustalta paistaa läpi "raskaus ei ole sairaus" -ajattelumalli. Eihän se olekkaan, mutta diabetes on ja mulla ei ole enää rahkeita hoitaa itseäni tilanteen vaativalla tasolla! Itku pääsee harvase ilta kun koittaa tässä työ-koti-omahoito-raskaus -suossa rämpiä.

Missä vaiheessa ja millä perustein te olette jääneet kotiin sairausloman turvin? Onko joku jäänyt osa-aikaiselle sairauslomalle työkykynsä turvaamiseksi?
Kirjattu

RiMa

• Vieras
Vs: Töissä jaksaminen ja sairausloma
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2014, 20:15:05 ip »

Hei!

Itselläni on 2 lasta ja molemmista olen jäänyt sairauslomalle ennen äitiysloman alkua. Esikoisen kanssa jäin viikkoa ennen ä-loman alkua. Oma vointini oli hyvä ja olin jaksanut töissä ihan hyvin. Tuossa vaiheessa vauvan kasvua/vointia alettiin seurata tiiviimmin ja totesin, että äitiyspolikäyntien takia en ehdi käydä töissä kuin muutaman tunnin päivässä. Tämän s-loman kirjoitti omasta pyynnöstäni äitiyspolin lääkäri. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut pyytää saikkaria aikaisemmin, sillä esikoinen syntyi päivää ennen äitiysloman alkamista.

Kuopuksesta jäin saikkarille n. 3 viikkoa ennen äitiysloman alkua. Pyysin itse s-lomaa neuvolalääkäriltä (sama lääkäri on tk:ssa mun d-lääkäri). Hän ei suuremmin kysellyt syytä, totesi vain että olen vapaalle jäämisen ansainnut, kun siihen asti olin töissä käynyt. Oli ihan hyvä jäädä aikaisemmin pois töistä, oma fyysinen jaksaminen alkoi olla aika finaalissa. Samoihin aikoihin kun jäin s-lomalle, alkoivat turvotukset, jotka todella hankaloittivat oloa. Oli ihan mukavaa nostaa jalat ylös päivisin ihan hyvällä omalla tunnolla.

Työni on henkisesti kuormittavaa ja enimmäkseen istumatyötä. Kuopusta odottaessa loppua kohden istuminen alkoi tuntua aika kurjalta ison mahan ja alkavien turvotusten kanssa. Pyydä vain s-lomaa, jos yhtään tuntuu siltä. Lääkärihän sen sairausloman päättää, ei esimies.
Kirjattu

Snanna

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2014, 09:23:18 ap »

Kiitos vastauksesta RiMa!

Huomenna on onneksi lääkäri, jossa otan asian satavarmasti esiin. Joudun myös työni puolesta liikkumaan autolla välillä pitkiäkin matkoja ja perjantaina pidempi reissu johti siihen, että supisteli melko muikeasti kun pääsin kotiin.

Mulla olisi tosiaan talvilomakin tässä tuloillaan, mutta en usko pystyväni kituamaan sinne asti. Ehkä olisi nyt vaan kuitenkin parempi lepäillä hetki ja palata vaikka hetkeksi ennen äitiysloman alkua töihin perehdyttämään sijainen. Ehtisin myös vähän laitella vauvan tarvikkeita kasaan ajoissa, mikäli tyyppi päättääkin tulla aikaisemmin maailmaan.

Eilenkin meni kahden korville epäonnisen sensorin kanssa puljatessa, mutta tänään lohduttaa se, että olen sinut saikkupäätöksen kanssa ja jo se tuo mielenrauhaa. Toivottavasti lääkäri on samaa mieltä.
Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2014, 18:55:29 ip »

Mua mietityttää tosi paljon töissä jaksaminen. Fyysinen keittiötyö, jossa ollaan koko päivä jaloillaan ja nostellaan milloin mitäkin. Sopimus on tällä hetkellä voimassa vuodenvaihteeseen. Jos jään saikulle raskausjuttujen takia, niin taatusti ei jatketa sopparia, vaikka tammikuun puoliväliin asti töitä ainakin olisi tarjolla. Iltaisin on varsin reippaita liitoskipuja, töissä ei juurikaan. Toisaalta viikonloppuna ei ollut juuri mitään kipuja, kun en tehnyt juuri mitään. Lauantaina siivotessa huomasin välillä, että kaikki liikkeet ei vaan onnistu, kun maha alkaa kipuilla.

Sitäkin mä olen miettinyt, että miten ihmeessä mummoni selvisivät raskauksistaan kunnialla, kun vesi piti hakea kaivosta ja lehmät lypsää ja maidot käsitellä. Olenko turhaan huolissani itsestäni ja kivuistani? Toisaalta heillä ei ollut mitään perussairauksia riesana.

Tänään alkoi ihan julmettu poskisärky. Työterveyshoitajalle pääsin, ja crp oli 20. Yritän saada huomiselle lääkäriajan. Panadolia olen vetänyt niin paljon kuin saa. Vaikutusajan loppumisen huomaa varsin selvästi. Toivon pääseväni lääkäriin ja toivon saavani loppuviikon saikkua. En mä kehtaa olla pois omin lupineni, kun ei ole edes kuumetta. Nuha ja yskä on todella pienimuotoista, mutta ehkä pää on vain täynnä limaa, joka ei osaa tulla ulos. Mutta haluaisin vain huilata muutaman päivän, että jaksan jouluhässäkän töissä.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Snanna

• Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2014, 21:14:13 ip »

Tein pienet katoamistemput täältä. Lääkäri tosiaan passitti kotiin loppuvuodeksi supistusten ja kipujen takia. Myös pitkäkestoiset ja yllättävät hypot vaikuttivat päätökseen.

Ei ole kyllä yhtään haitannut, tilanne on stabiili ja vastoin kaikkia odotuksia olen jopa joutunut vähentään inska-annoksia! Eli aikamoinen vaikutus sillä työstressillä oli.

Lääkärin sanoin, työnantajani lienee ymmärtämätön hölmö, jolle ei elämässä ole mitään suurempaa kuprua kohdalle ikinä sattunut... Kuulemma olen jo pitkälle selvinnyt ykköstyyppinä hoitoa laiminlyömättä.

Joulun jälkeen tilannetsekki ja arvio siitä, että käynkö vielä töissä kokeilemassa. Tosin alkaa jo tuo tammikuu olla niin täynnä polikäyntejä ja neuvolaa, että en tiedä milloin sinne töihin ehtisi?

Toivottavasti sulla Leppis on tilanne helpottanut!
Kirjattu

Leppis

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Joulukuu 18, 2014, 18:28:30 ip »

Hyvä jos työstressin poistuminen on vaikuttanut sokereihin noin. Minä pohdin paljon sitä, että miten sokerit tulee käyttäytymään kun kotiin jää, koska töissä ollessa on niin samanlainen rytmi joka päivä kahvitaukoineen ja ruuhkahuippuineen. Mutta kovia liitoskipuja ei ole onneksi ollut pariin viikkoon (koputtaa puuta) ja liikkuminen onnistuu, joten tällä hetkellä jaksan taas kohtalaisesti. Henkisesti on sitten eri asia.
Kirjattu
"Kiva suku, kehnot geenit."

Linkkejä