Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417259 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Joinko tänään?  (Luettu 18383 kertaa)

Viljo

• Lentävä kynä
Vs: Joinko tänään?
« Vastaus #15 : Marraskuu 17, 2014, 18:57:47 ip »

Mielipiteitä on monia alkoholista!

Vanhankansa käytti sokeritaudin hoitoon viinaa.

Ryyppy illalla nukkumaan levolle mentäessä.

Lääkärit sitä tutkineet ja todenneet että on verenkiertoa parantava vaikutus ja kirkas viina puhdistaa verta.

Viineissä on marjojen käymisvaiheessa tulleita myrkkyjä sekä metyylialkoholia. Viinit joita kansa yleisesti käyttää, ei hyväksi. Sokeri ei ole palanut pois.

Hyvät myrkyttömät ja metyylittömät viinit maksavat maltaita.

Jopa useita satoja/tuhansia euroja litra. Samoin on hyvät viskit ja konjakit.

Hyvä viini kypsytetään tasalämpöisessä viski ja konjakki kellarissa johon ei päästetä auringon ultravioletti säteilyä.

näin on näreet
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 17, 2014, 19:30:12 ip »

Mun täytyy myöntää, etten ole ikinä ollut kännissä. Elämäni aikana olen juonut niin vähän alkoholia, että joku varmaan juo saman verran yhdessä illassa. Siitä lähtien kun tapasin nykyisen mieheni, en ole enää juonut pisaraakaan. Mies ei juo, joten munkin on hyvä olla kokonaan juomatta.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Marraskuu 17, 2014, 21:19:29 ip »

...Viineissä on marjojen käymisvaiheessa tulleita myrkkyjä sekä metyylialkoholia. Viinit joita kansa yleisesti käyttää, ei hyväksi. Sokeri ei ole palanut pois.

Hyvät myrkyttömät ja metyylittömät viinit maksavat maltaita.

Jopa useita satoja/tuhansia euroja litra. Samoin on hyvät viskit ja konjakit.

Hyvä viini kypsytetään tasalämpöisessä viski ja konjakki kellarissa johon ei päästetä auringon ultravioletti säteilyä.

näin on näreet

Ei kai viineissä voi olla metyylialkoholia, menisi näkö?

On tullut käydyksi aika monella viinitilalla ympäri maailmaa ja viininviljelyssä ollaan kovaa vauhtia siirtymässä luomuun. Eivätkä nekään satoja euroja maksa litralta. Keräilyharvinaisuudet on sitten erikseen. Luomukonjakkia en vielä ole nähnyt. Konjakkitiloihinkin jouduin tutustumaan viime vuonna Lounais-Ranskan pyörämatkallani. "Jouduin" tulee siitä, että saatan sylkeä konjakkilasiin. ;)

Ei se laatu, mutta se määrä jos tappamisesta puhutaan?
Näin on näreet! ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 17, 2014, 23:10:29 ip »

Jep!

Kyllä sää ymmärsit!
Viina on viisasten juoma!
Hyvissä viineissä ei ole "kovaa" sokeria ja verensokerit pysyvät paremmin hallinnassa.
Eli ei ole hyväksi lipitellä viiniäkään joka päivä.
Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Marraskuu 17, 2014, 23:26:30 ip »

Minä en juo, enää. Ennen meni kaljaa, nyt yli kolmeen vuoteen ei mitään, eikä enää koskaan.
Elämässäni on niin paljon asioita, hyviä, jota en aikoinaan tajunnut. Eikä ois enää aikaakaan dokata, en kerkeisi tärkeitä asioita hoitaa. Elämä selvinpäin on elämäni parasta aikaa  :)
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 22, 2014, 18:02:31 ip »

Hmm. Minulle hyvä syy olla juomatta on suru - surullisena alkoholin kanssa läträämisestä ei tule kuin sanomista. Se, mikä on mukavaa on, ettei koko ajan ole onneksi surullinen :) Eikä kaikkeen kivaan tarvita alkoholia, vaikka sitä toisinaan nauttisikin.

Ja joo, on päivän selvää, ettei esim. lasten läsnäollessa vedetä mitään massiivisia kännejä, mutta olinpas eilen firman pikkujouluissa & ihan tuli kyllä nautittua reipashenkisesti. Ja huolehdittua sekä illalla että tänään syömisestä, jottei tule yllätyksiä. Itse jutussa oli vähän hassu lopetus - oletus tuntui olevan, että jotkut tajuavat parin sairaalareissun jälkeen lopettaa alkon käytön. Toiset eivät lopeta läheltä piti -tilanteista huolimatta. Ihan kuin tuon lisäksi ei ihmisiä sitten löytyisikään - vaikkapa niitä, jotka ovat ymmärtäneet itselleen sopivan määrän & osaavat huolehtia myös syömisensä alkoholin käytön huomioiden?

No, tottahan se on, ettei alkoholi ole mikään pakollinen elintarvike. Muttei aina jaksaisi syyllistyäkään sormenheristelystä. Elämässä on kaikenlaista riskiä, mutta en ajatellut edelleenkään elää missään muovikuplassa, jotta välttyisi kaikelta mahdolliselta riskiltä, mikä elämään kuuluu. Ei se sitten ole elämää enää ollenkaan.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Marraskuu 22, 2014, 19:22:26 ip »

Eilen apteekissa odottelin vuoroani. Apteekkariherran edessä istui mies, jolta yritti tivata Kela-korttia, reseptiä jne. Ei vastausta, vain pään pudistus joka kysymykseen. Näin jatkui jonkin aikaa, kunnes kysyin, että olisiko diabeetikko? Apteekkari vastasi, että viina tässä haisee. Aha?  ::)
Tuota, vielä suuremmalla syyllä on syytä epäillä matalaa sokeria, jos diabeetikko on ottanut viinaa, eikä saa sanotuksi mitään. No, poliisithan siihen sitten kutsuttiin. Kaveri ei minun mielestäni vaikuttanut kyllä miltään pultsarilta.

Hirvittää vain, että jos itse olisi vaikka ravintolassa syömässä ja ottanut viiniä tms. ja sitten iskee raju hypo ja ajatus ei kulje eikä puhe jne. Putkaanko sitä sitten raahataan...?  :(
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Marraskuu 23, 2014, 00:48:38 ap »

Heippa!

Kyllä Keijun kertoman kaltaisien tapausten johdosta monta diabeetikkoa on kuollut putkaan. Joku mättää nykyisin pahasti ja hypo kohtauksilla on vakavat seuraukset ja sotketaan viinaan ja muistisairauksiin.
Sopivan sapuskan puuttuminen sotkee omahoidon rahapulassa totaalisesti. Sitä eivät ymmärrä viranomaiset eikä monet muutkaan ihmiset.

Viljo
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 23, 2014, 08:34:26 ap »

Jep, eipä tuollaista toivo kenellekään. Tosin, itse kun bilettämään lähden, lähden ystävien & kaverien kesken, jotka kyllä tietävät että minulla on tauti. Ja osaavat myös toimia.

Vastaavasti, emme jätä kotiin esim. MS-tautia sairastavia ystäviämmekään. Ei siksi, että viinanjuonti tulisi maksimoitua vaan siksi, että haluamme kaikki mukaan juhlimaan. Ja sitten hoidetaan hommat niin, että kaikki myös voivat juhlia. Koska se on hieno osa elämää sekin :)
Kirjattu
Tea

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 23, 2014, 08:35:46 ap »

Hmm. Minulle hyvä syy olla juomatta on suru - surullisena alkoholin kanssa läträämisestä ei tule kuin sanomista. Se, mikä on mukavaa on, ettei koko ajan ole onneksi surullinen :) Eikä kaikkeen kivaan tarvita alkoholia, vaikka sitä toisinaan nauttisikin.

Ja joo, on päivän selvää, ettei esim. lasten läsnäollessa vedetä mitään massiivisia kännejä, mutta olinpas eilen firman pikkujouluissa & ihan tuli kyllä nautittua reipashenkisesti. Ja huolehdittua sekä illalla että tänään syömisestä, jottei tule yllätyksiä. Itse jutussa oli vähän hassu lopetus - oletus tuntui olevan, että jotkut tajuavat parin sairaalareissun jälkeen lopettaa alkon käytön. Toiset eivät lopeta läheltä piti -tilanteista huolimatta. Ihan kuin tuon lisäksi ei ihmisiä sitten löytyisikään - vaikkapa niitä, jotka ovat ymmärtäneet itselleen sopivan määrän & osaavat huolehtia myös syömisensä alkoholin käytön huomioiden? MUOKS* Ettei ole tullut niitä läheltä piti -tilanteita.

No, tottahan se on, ettei alkoholi ole mikään pakollinen elintarvike. Muttei aina jaksaisi syyllistyäkään sormenheristelystä. Elämässä on kaikenlaista riskiä, mutta en ajatellut edelleenkään elää missään muovikuplassa, jotta välttyisi kaikelta mahdolliselta riskiltä, mikä elämään kuuluu. Ei se sitten ole elämää enää ollenkaan.
Kirjattu
Tea

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Marraskuu 23, 2014, 19:05:19 ip »

Kyllähän noissa kaikissa viineissä, kaljoissa ja kiljuissa on etanolin lisäksi myös metanolia ja varmaan monta muutakin sinne lähtökohtaisesti _ei_toivottua_ yhdistettä.
Niitä kai muodostuu sen oikean hiivan toiminnan sivutuotteina, mutta ainakin kotona tehdyissä viineissä ja juomissa (mm. simassa) on ylimääräisiä homeita ja hiivoja, joiden aineenvaihdunta on vissiin vähän hallitsematonta/tuntematonta.

Kts. http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4yminen

Metanolin myrkyllisyys johtuu metanolin hajoamistuotteista (maksassa). Alkoholidehydrogenaasi -entsyymi hapettaa (hajottaa) primäärisiä alkoholeja (etanoli asetaldehydiksi ja metanoli formaldehydiksi) maksassa. Aldehydidehydrogenaasi (ALDH2) -entsyymi hapettaa sitten aldehydit karboksyylihapoksi (etanolin tapauksessa etikkahapoksi ja metanolin tapauksessa muurahaishapoksi). Muurahaishappo on tässä se varsinainen pahis ja myrkky. Normaalisti noi hapot poistuvat sitten virtsan mukana. Etanolin hajoamisen välituote asetaldehydi on syöpää aiheuttava (erityisesti ruoansulatuskanavan alkuosa; suu, nielu, ruokatorvi, mahalaukku). Asetaldehydi aiheuttaa myös 'rankkitynnyrin hajun' paljon juopottelevien hengitykseen. Vähäinen metanoli poistuu elimistöstä muuttumattomana munuaisten kautta silloin kun maksalla on tekemistä etanolin hajottamisessa, eikä tällöin kerkeä muodostumaan myrkyllisiä hajoamistuotteita.

Metanolimyrkytystä kuulemma lääkitään yksinkertaisimmillaan etanolilla. Olen kuullut joidenkin pulipettereiden vetäneen lasinpesunestettä ja hakeutuneen itse hoitoon metanolimyrkytyksen hoitamiseksi etanolilla :) Metanoli poistuu melko hitaasti, joten etanolihoitoa joudutaan jatkaamaan pari vuorokautta. Joku kännistä piittaamaton lääkäri saattaa sitten hoitaa myrkytystä myös kalliisti muutoin, joten etanolia ei anneta ja saatetaan turvautua myös dialyysiin :(

Aasialaisilla esiintyy perinnöllistä ALDH2:n puutosta, jolloin aldehydit ei hajoa elimistöstä samalla viisiin kuin muilla (ja krapula on karmea ja ilmiintyy nopeasti).

**edit Tarkemmin asiaa selvitettyäni kävi ilmi, että myös metanoli sellaisenaan saattaa olla näköhermolle ja verkkokalvolle myrkkyä; se kerääntyy mm. lasiaisnesteeseen. Myös välituote formaldehydi on vaarallista ja aiheuttaa myös kuulovaurioita. Kuulovauriot on sitten ihan oma juttunsa; korvia ei saa puhdistaa tai desinfioida mm. klooriheksiinillä (= käsidesiaineissa tai Corsodyl -suuhuuhteessa).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2014, 20:08:48 ip kirjoittanut hogan »
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #26 : Joulukuu 17, 2014, 18:13:44 ip »

"Ehkä join, ehkä en" sanoi joku.

Hyvin pärjää ilmankin. Jopa paremmin kuin keralla...
Ainakin jos ei ole viisas.
Kirjattu

tyyppi 2

• Aloittelija
« Vastaus #27 : Joulukuu 18, 2014, 10:38:30 ap »

Omalla Unkarin "viinitilalla" on aina pelkkää lumua. Viime syksynä en ehtinyt syömään viinirypäleitä ollenkaan ja loputkin olivat muuttuneet rusinoiksi, kaikki 10kpl.

Tämän aamun aloitin kahdella lasillisella kotiviiniä jotka tein kaupasta ostetusta viinipakkauksesta. Vielä on 22 litraa jäljellä, riittää jouluksi.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2014, 10:41:42 ap kirjoittanut tyyppi 2 »
Kirjattu

sarajevo95

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Joulukuu 25, 2014, 09:07:25 ap »

Mun entinen ukko löträsi noitten 30 litraisten pönttöjen kanssa. teki toki viinit valmiiksi asti mutta v...u se haisi koko kämpässä. Onneksi ei enää tarvii haistella.
Ällötti naapurikin joka pelkästään soitti jurrissa, eilen, aattona. Mä en koskaan oo jouluna kännännyt, en silloinkaan kun join vielä. Joulu on joulu ja dokaaminen on sit muulloin.
Kirjattu
"Minä elän ja voin hyvin"
VHH:n ansiosta lääkkeetön D2

tyyppi 2

• Aloittelija
« Vastaus #29 : Joulukuu 25, 2014, 20:43:46 ip »

Jouluun kuuluu alkoholiton kotikalja. Viiniä vähän ruoan kanssa. Uudenvuoden aatto onkin eri asia.

Viinipytyt pitää käyttää erillisissä tiloissa viinikellarin läheisyydessä.

Kirjattu

Linkkejä