Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Aamun ilmiöitä  (Luettu 18879 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Aamun ilmiöitä
« Vastaus #30 : Tammikuu 20, 2015, 13:18:24 ip »

Intouduin kirjoittamaan tästä valtavan ärsytyksen kera tänään, koska viime yönä vs oli 3,1 klo 00:30 (söin appelsiinin) ja 2,7 klo 03:00 (join pillimehun). Aamulla se olikin loistavasti 7,8 ja onnittelin itseäni onnistumisesta. Klo 9 söin leivän ja jogurtin, otin hieman normaalia enemmän insuliinia ja klo 09:50 vs olikin jo 17,7. Aaarg!!! 50 min ja 10 pykälän nousu.
Tämäkin voi olla sen yön hypon jälkimaininkeja. Ne liian matalan aiheuttamat hormoonit voivat vaikuttaa elimistössä vuorokaudenkin. Kannattaa olla maltillinen eikä tee noiden jälkimaininkien perusteella pysyviä muutoksia inskoihin, yrittää vain korjata sitä että yön hypo ei toistu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2015, 15:12:37 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #31 : Tammikuu 20, 2015, 14:09:59 ip »

Näistä kokemuksista näemme, että hankalaa on. En lähde enempää "kinaamaan" Bernsteinin Somogyi tuntemuksesta. Teidän tulisi tilata ko. kirja, siellä on muutenkin ohjeet normaalin vs saamiseen.
Luulen, että iso asia on se, että B:n minun dietissä ei syödä enää n. klo 18 jälkeen. Eli keho rauhoittuu sokeri /insuliinitasolla ja ennen nukkumaan menoa on vain mittaus +tarvittaessa glukoosi / pikains. korjaamiseen ja yön levemir. Ei ole isoja heittoja tiedossa. Koetan saada vs. yötä vasten 5 mmol/l tasoon. Sillä uskaltaa mennä.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Tammikuu 20, 2015, 15:21:56 ip »

Pumppu helpotti tilannetta, mutta edelleenkin tuo yö ja aamu on ongelma. Liikunta tasoittaa sokereita, mutta lisää riskiä yön hypoon.
Kyllähän se aamunkoitto-ilmiö pitäisi pumpun avulla saada ainakin tyydyttävästi hallintaan.
Oletko päässyt testaamaan basaalia yön yli vs mitauksin tunnin välein tai peräti sensorin avulla ?
Monella on yön basaalissa aika iso hyppäys aamuyöstä noin klo 3 ... 4 ja sitä edeltää hyvin matala basaali suurinpiirtein
klo 22 ... klo 3 välillä.

Jos on vaihtelevia päivärytmejä ja niille eri basaalin tarvetta niin niitähän voi pitää pumpun muistissa ja yrittää vaihdella tilanteen mukaan.

Liikuntaa kannattaa yrittää ennakoida myös
- pumpun TBA:n avulla (tilapäinen basaalin alennus)
- pienentämällä edeltävää ateriabolusta
- ottamalla iltapalalla enemmän proteiinia

Vaatii tietysti paljon kokeilua ja homman pystyy vain itse hallitsemaan kun on niin monta muuttujaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2015, 15:28:02 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

_Xenia

• Jäsen
« Vastaus #33 : Tammikuu 20, 2015, 16:12:37 ip »

Yritin eilen asentaa sensoria pitkästä aikaa (puolen vuoden tauon jälkeen), mutta se on ilmeisesti tullut tiensä päähän, koska ei lataudu. Mutta olen joskus sensoroinut ja minulla juuri menee noin, että 3-4 aikaan insuliinin tarve hyppää ihan uudelle tasolle. Olen tosi insuliiniherkkä ja kaikki mahdollinen vaikuttaa tosi paljon. Liikunta, pienikin stressi, kuukautiskierron vaihe jne. D-isälläni verensokerit taasen menevät kuin juna. Hba1c on kuuden pintaan ja kaikki aina hyvin ennakoitavaa. En tiedä mikä tekee meistä niin erilaiset  ::). Olen oppinut tulemaan toimeen tämän "ominaisuuteni" kanssa eikä se minua suuresti yleensä harmita. Teen parhaani, korjaan korkeat ja matalat enkä lannistu niistä. Hobis on ehkä hieman korkea7,5-8,5, mutta kuitenkin kohtuullinen. Asia ottaa tällä hetkellä pattiin, koska olen raskaana ja haluaisin tooosi tasaiset sokerit ja taas huomaan taistelevani tuon saman ilmiön kanssa. Enköhän minä sen tyydyttävästi saa hallintaan - työtä se vaatii.
Kirjattu
D1 vuodesta -79

Medtronic-pumppu ja siinä Apidra

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Tammikuu 20, 2015, 18:32:19 ip »

...Intouduin kirjoittamaan tästä valtavan ärsytyksen kera tänään, koska viime yönä vs oli 3,1 klo 00:30 (söin appelsiinin) ja 2,7 klo 03:00 (join pillimehun). Aamulla se olikin loistavasti 7,8 ja onnittelin itseäni onnistumisesta. Klo 9 söin leivän ja jogurtin, otin hieman normaalia enemmän insuliinia ja klo 09:50 vs olikin jo 17,7. Aaarg!!! 50 min ja 10 pykälän nousu.

Tuttu juttu! Minulla nuo reaktiivset ovat aina kulkeneet (yö)hypojen mukana. Alkuaikoina ne tulivat heti ja olivat suhteellisen helposti taklattavissa pienellä korjausboluksella. Nykyisin ne tulevat viivästyneenä niin, että suurin nousu saattaa alkaa tuntien päästä hyposta ja jatkua lähes koko päivän, sillä siihen liittyy yleensä vielä voimakas resistenssi, joka ei tahdo taittua suurillakaan korjauksilla.  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Tammikuu 21, 2015, 21:54:44 ip »

Mutta olen joskus sensoroinut ja minulla juuri menee noin, että 3-4 aikaan insuliinin tarve hyppää ihan uudelle tasolle.

Kuulostaa ihan samalta kuin minullakin. Miten olet pumppun perusannosta säätänyt? Minulla alkaa oman käsitykseni mukaan siinä puolenyön aikaan inskan tarve vähetä. Jotta saan aikaan tarpeellisen inskavaikutuksen laskun, oilen laittanut perusannoksen 1 ky/h kello 22.30 taslolle 0.6 ky/h eli ihan roima vähennys ja vielä etukäteen. Vaikutus ei kerkeä tippumaan muuten, lisäksi iltapalan (klo 21.00) ateriainsuliini vaikuttaa sinne puoleen yöhön asti ja tukee vähentynyttä perusinsuliinia. Saan siis aikaan suhteellisen jyrkän perusinsuliinimäärän pudotuksen. Kuviota sekoittaa tietysti jos iltapala ja iltapalan ateriainsuliini venyy myöhäisempään. Sitten kahden aikaan yöllä kerrasta nostetaan perusinsuliini 1.6 ky/h tunnin ajaksi, jolla taas tavallaan korvataan aikaisempaa 0.6 ky/h aiheuttamaa lievää inskavajausta. Kello kolmelta yöllä sitten perusannos lasketaan 1.3 ky/h ja kello viisi aamulla perusannos nousee 1.45 ky/h arvoon, kunnes kello kahdeksan aamulla mennään normaaliin 1 yksikkö tunnissa.

Moni voi miettiä, että onko tuossa "vuoristorata-annostelussa" yöllä mitään järkeä, mutta tämä on ainut tapa millä olen saanut "viivasuoraa" sensorin käyrää. Olen tosi herkkä yöllä tapahtuviin muutoksiin ja tuntuu että 0.05 ky vaikuttaa jo. Päivällä ei ole ollenkaan niin tarkkaa (ehkä ateriainsuliinit vaikuttaa). Nuyt kun olen kiinnittänyt huomiota painon alennuksen ja olen vähentänyt päivän aikaisia kaloreita, niin on alkanut aamusokerit tippua.. pientä säätöä niin ollaan taas "kartalla".

Kannattaa muistaa että se insuliini ei vaikuta vain tuntia tai kahta tuntia, vaan insuliiniannoksen "häntä" vaikutta ainakin kolme tai neljä tuntia useimmilla. Itse epäilen että lievä häntä ulottuu mulla jonnekin viiden tai kuuden tunnin päähän. Ehkä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2015, 21:59:17 ip kirjoittanut Jalari »
Kirjattu

Mika Haulo

• Intoilija
    • Sokeriseuranta
« Vastaus #36 : Tammikuu 21, 2015, 23:45:18 ip »

Get up -ilmiön oon kyllä itekin huomannut. Se ei mulla tunnu riippuvan yhtään siitä, mihin aikaan herää. Nousu alkaa vasta sitten, kun kunnolla nousee jalkeille. Tosin jos herää ja jää sänkyyn pötkötteleen, alkaa verensokeri nousta silloinkin, mutta ei yhtä voimakkaasti.

Aamunkoittoilmiö ei mua juurikaan vaivaa, vaan tuntuu tuo Levemirin annostus menevän sen suhteen ihan nappiinsa.

Kirjattu
Uusin blogipostaus:
Pidennä sensorin pysyvyyttä iholiimalla - 27.12.2018

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2015, 10:18:29 ap »

Kannattaa muistaa että se insuliini ei vaikuta vain tuntia tai kahta tuntia, vaan insuliiniannoksen "häntä" vaikutta ainakin kolme tai neljä tuntia useimmilla. Itse epäilen että lievä häntä ulottuu mulla jonnekin viiden tai kuuden tunnin päähän. Ehkä.
Humalog, joka on yksi kaikista pikaisimmasta, vaikuttaa tyypillisesti 4 ... 6 h jo valmistajan tietojenkin mukaan (kts. liite).
Eli kun basaalissa yksi lyhyt purske puskee inskaa esim. 0,1 U kerrallaan niin todellisessa vaikutuksessa sen huippu ei ole läheskään tuo vaan vaikutus venyy 4 .. 6h matkalle ja huippu vastaavasti madaltuu. Jyrkällä basaalin nostolla ei voi saada aikaan sen jyrkempää vaikutuksen nostoa kun mitä inskan vaikutuskäyrä näyttää. Vaikutuksen nousua voi nopeuttaa puskemalla tunnin verran yli ja vasta sitten aloitetaan tasainen jakso niinkuin Jalarin esimerkissä on tehty klo 2 .. 3. Noin tarkat viritykset onnistuvat varmaankin vain sensorin avulla.

Basaalin tasot yölläkin tuntuvat olevan yksilöllisiä (ovat suhteessa päivän kokonaisinskan määrään) joten absoluuttisia tasoja ei pidä mennä kopioimaan mutta noista ajankohdista voi ottaa vahvistusta omiin arvailuihin. Itselläni basaalin muutokset menee näin tällä hetkellä
- klo 22 : 0,75 U/h -> 0,35 U/h
- klo 04 : 0,35 U/h -> 0,60 U/h
- klo 05 : 0,60 U/h -> 0,90 U/h
- klo 07 : 0,90 U/h -> 0,75 U/h
- klo 09 : 0,75 U/h -> 0,60 U/h
- klo 15 : 0,60 U/h -> 0,75 U/h

Basaali on noin 14 U/vrk ja Bolukset noin 15 U/vrk mutta nämä ja tuo basaalin profiili elää koko ajan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2015, 10:24:49 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Tammikuu 22, 2015, 11:05:08 ap »

Tässä jutussa on esitelty tuota aamunkoiton aiheuttavaa yön hormonien vaikutusta
- kasvuhormoni (Growth hormone = GH)
- kortisoli (Cortisol)
http://czasopisma.viamedica.pl/ep/article/viewFile/25278/20107
Kuvassa Figure 1 on mitattu hormonitaso ko. hormoneille
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The peak of cortisol secretion occurs between 4 a.m. and 5 a.m. and
again between 6 a.m. and 9 a.m. [6], while the lowest levels are observed around midnight [7].

Although growth hormone (GH) is secreted in a pulsatile manner throughout the day,
nearly 50% of GH secretion takes place during the third and fourth phase of the NREM sleep [8],
while the largest secretion surges of this hormone occur with the onset of deep sleep [5].
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eli kortisolilla on kiinteämpi käyrä yöstä toiseen mutta kasvuhormonille olisi tuon mukaan eroja sen mukaan
miten nuo unirytmit ja REM-jutut menee. Tasaisesti samalla tavalla olisi siis parasta nukkua joka yö.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #39 : Helmikuu 03, 2015, 10:53:49 ap »

Näyttää Bernstein tehneen videon Somogyista
https://www.youtube.com/watch?v=Ys6TAqByjF0&feature=em-uploademail
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Helmikuu 05, 2015, 10:43:22 ap »

Näyttää Bernstein tehneen videon Somogyista
https://www.youtube.com/watch?v=Ys6TAqByjF0&feature=em-uploademail
Hän viittaa esityksessä kait tähän tutkimukseen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6370162
Se on kuitenkin sentään jo noin 30 vuoden takaa (1984) ja paljon on Somogyin osalta senjälkeen tutkittu.
Eikä tuossakaan tutkimuksessa minusta kielletä etteikö "rebound" voisi tapahtua yöllä nukkuessa.
Menetelmät rebound-ilmiön havaitsemiseen on kehittyneet huimasti 2000-luvulla kun yhä useammalla
on sensorointi joko ajoittain tai pysyvästi. Tuntuu naurettavalta väittää vastaan pohjautuen tutkimukseen vuodelta 1984.

Niissä tutkimuksissa jotka on epäilevämpiä Somogyin osalta tuovat lähinnä esiin nämä seikat
- kun vs taso laskee valveilla alle 4 mmol/l ja siihen reagoi HH:lla niin jälkeinen korkea vs taso johtuu todennäköisimmin
  liiallisesta HH:n määrästä (syö mitä jalkaisin kiinni saa  :) )
- jos vs taso on jatkuvasti aamuisin korkea niin syy on enemminkin aamunkoitto kun Somogyi
Nämä pitävät varmasti paikkaansa, sitä ei voi kieltää mutta ei ne silti todista etteikö rebound voisi yöllä tapahtua.

B:llä on silmiinpistävä tapa haastaa kaikkea mitä ADA ja virallinen tutkimus tuo esiin. Hakee sillä varmaankin huomiota ja
saa enemmän julkisuutta.
Kirjattu

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Helmikuu 05, 2015, 11:53:06 ap »

- liiallisesta HH:n määrästä (syö mitä jalkaisin kiinni saa  :) )

Olisikohan tämä päivän paras?     ;D

Muuten olen sitä mieltä, että Bernstein on aina, toistan: aina uskonut itseensä   ;D
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Helmikuu 05, 2015, 17:10:48 ip »

Mielestäni Somogyi ole aamun ilmiö vaan kaikkina vuorokauden aikoina "mahdollinen". Bernsteinin mielestä kyse on liiallisesta hh:n saannista matalan jälkeen. Olen samaa mieltä. Nykyisin, kun menee esim. 2,8 otan 4 kpl siripiriä eli n. 10 g glukoosia. Sillä vs. nousee vähän vaille 5 mmol/l. Ei nousu ole sen isompi.
Onkohan Bernsteinin tietämyksellä sama tapa kuin entisellä rapparilla, kun hyvää halusi tehdä, niin priimaa tulee.
Tämähän kokonaan arvostuskysymys. En ole mistään muualtakaan saanut sellaisia ohjeita, joita diabeetikko tarvitsee.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Helmikuu 05, 2015, 17:30:32 ip »

Todellakin parasta lenkkiaikaa on aika ennen aamupalaa, kun ei tarvi pelätä hypoja eikä vähennellä inskoja tuntikausia ennen liikuntaa, kuten muina aikoina. Niinpä tänäänkin tuli syötyä aamupala vasta klo 15, vaikka olinkin jo ennen kahdeksaa liikenteessä. Toki jouduin hieman ylimääräistä insulinia ottamaan. Ei ihminen kuole nälkään, jos on muutaman tunnin syömättä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Helmikuu 05, 2015, 19:07:28 ip »

Mielestäni Somogyi ole aamun ilmiö vaan kaikkina vuorokauden aikoina "mahdollinen". Bernsteinin mielestä kyse on liiallisesta hh:n saannista matalan jälkeen.
Ehkä epäolennaista mitä Somogyi virallisesti on ja käytin termiä "rebound" silloin kun tapahtuu milloin tahansa ja Somogyi silloin kun korkea vs mittausta aamulla selitellään sillä että kävi varmaankin matalalla yöllä nukkuessa. Se nyt ei vaan ole mahdollista että syö hypoon liikaa hiilareita jos yöllä nukkuu hypon yli ja vs taso siitä sitten pomppaa ylös reboundin takia.

Silloin kun tämä tapahtuu hereillä niin kaikki jossain vaiheessa havahtuvat ottamaan hiilareita ja sen jälkeen liiallista vs nousua ei pysty varmuudella sanomaan mistä oikeastaan johtui kun voi johtua molemmista, sekä hiilareista että reboundista.

Erkulla kun ei ole enää haimaa ja glukagonin tuotantoa niin ei pitäisi hirveästi selitellä omilla kokemuksilla koska tyypillisellä D1:llä on vielä runsaasti glukagonin tuotantoa jäljellä.
Kirjattu

Linkkejä