Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6763 jäsentä  •  415230 viestiä  •  19782 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi diabeetikko37, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kestävyysurheilu  (Luettu 53020 kertaa)

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #30 : Elokuu 18, 2015, 22:23:05 ip »

Teemuki, muistitko suolan, kun tuli kramppeja? Hieno suoritus kuitenkin :) Mä tein siis nyt maratonilla niin, kun oli kuuma, että popsin suolarakeita jo ennen kisaa ja myös sen aikana. Paras tapa ehkäistä krampit.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

teemuki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 29
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #31 : Syyskuu 16, 2015, 11:52:11 ap »

^ kappas, mulla oli mennyt tää vastaus ihan ohi. Joo, kyllä suolaa tuli nautittua, mutta ei se yksin riitä - kramppeja tulee myös silloin, kun voimat on vaan loppu :)

Pari viikkoa sitten oli noin 1/10 matkainen pikkutriathlon Paimiossa, se menikin kunniakkaasti läpi, ensi vuonna sitten uudestaan puolimatkalle.
Kirjattu
D1 2014, Lantus ja Apidra

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #32 : Lokakuu 25, 2015, 09:40:13 ap »

Laitan tänne vähän tarkempaa kisaraporttia wihalta. Sain nippanappa rikottua oman enkan tuloksella 73,33 km. Alku meni hyvin ja ehkä vähän liiiankin nopeeta, mutta sitten alkoi hidastua ja 60km jälkeen aloin kävellä asfalttiosuudet, kun jalkoihin sattui aika kovasti just asfaltilla juoksu. Ei kuitenkaan mitään vaurioita jaloissa ja viime viikolla kolarissa hieman loukkaantunut polvikin kesti hyvin. Insuliinin imeytymisessä oli jotain härdelliä, koska otin monta kertaa kisan aikana lisäinskaa eikä sokerit meinanneet laskea. Toki söinkin jotain, mutta en kovin paljoa, yleensähän joku puoli yksikköä inskaa kisassa riittää jo aika isoonkin hiilarimäärään. Ehkä se oli syynä siihen, että loppumatkasta alkoi yrjöttää, onneksi ei kuitenkaan tarvinnut mennä posliinia halaamaan. Sormet olivat ihan nakkeina kisan aikana ja vasta loppumatkalla autossa alkoi kusella ravaaminen, kun nesteet lähti liikkeelle. Lämpötila oli kisan aikana 3-9 astetta, illalla auringon laskettua melko viileää, olin kuitenkin tuulipuvussa (minä kun en kortsurtikoissa juokse), vaiks aika moni oli shortseissa ja hihattomassa. Reitti oli tosi pimeä illalla, kun n 10 katulamppua oli rikki ja meikäläisen hämäränäöllä olisi kyllä saanut olla otsalamppu mukana. Vaan ei tullut mieleen, kun viime vuonna kisa oli 2 vk aikaisemmin eikä silloin ollut vielä samaan aikaan yhtä pimeää.

Jollain juoksijalla tosiaan oli tippunut vs-mittari reitin varrelle ja meninkin maalissa kysymään, onko täällä nyt joku ilman mittaria ja että pitäisi päästä mittaamaan, mutta ko. henkilö oli jo ehtinyt lähteä. Toivottavasti ei kuitenkaan joutunut keskeyttämään tuon mittarihommelin takia. 

Sain pari uutta ystävääkin tuolta, yksi nainen tuli kyydissäni Riihimäelle ja juteltiin vaiks mitä ja oli kiva vaihdella kokemuksia erilaisista kisoista.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

moottorisaha

  • Vieras
  • Viestejä: 6
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #33 : Marraskuu 07, 2015, 21:04:22 ip »

Pari viikkoa sitten kävin myös kiertelemässä Wihan lenkillä, mutta vain maratonin verran. Se oli vuoden toinen maratoni. Kesällä ei tullut kovin paljoa kuntoiltua, mutta sen verran että uskalsi lähteä hölkkäilemään. Pitkähihaisilla ja -lahkeisilla menin, oli ihan OK, mutta olisi varmaan pärjännyt shortseissa ja hihattomassakin. Edellisellä maratonilla niissäkin tuli ihan liian kuuma. Nyt syke ei varmaan kuumuuden takia noussut liikaa. Vähän vauhti silti hiipui loppua kohti ja kramppeja ilmaantui viimeisellä vitosella. Maalissa onneksi sitten huomasin, että tankkauspisteellä olisi ollut suolaakin tarjolla  ;D .

Monenlaisia menijöitä ja vaatteita siellä näkyi, montaakaan ei siellä ehtinyt jäädä mieleen, ei edes tuulipukukansan edustajaakaan  :) , vaikka ehkä välillä tuli ohikin juostua. Kenenhän verensokerimittari sinne oli tippunut? Oma mittari ei kuitenkaan, kun ei tullut otettua sitä taskuun. Sensorin onnistuin sen sijaan saamaan taas käyttöön. Tosin se ilmeisesti vähän liikkui liikaa (huono teippaus, geelivyölaukun pyörittely tms.) ja menetti yhteyden pumppuun pyöritellessä irtosi siellä n. 17 kilometrin kohdalla. Silloin verensokeri oli tippumassa alas kuin kivi, mutta kuitenkin vielä 15:ssa. Lähdössä verensokeri oli 17, viimeisestä pienestä ateriaboluksesta oli tunteja, ja pumppu oli ollut kiinni puolisen tuntia ja oli taas koko juoksun ajan. Loput 25 km menin täysin näppituntumalla rusinoita syöden, urheilujuomaa nauttien ja geelejä syöden (n. 200-250 g hh). Ei ehkä mennyt niin alas kuin edellisellä kerralla. Pimeä ei itselleni ehtinyt vielä koittaa, mutta sen verran hämärää että joku jo alkoi jo kävellä reitillä vastaan ja sytytellä ulkokynttilöitä reitille.
Kirjattu

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18915
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #34 : Marraskuu 07, 2015, 21:09:10 ip »

Heh, mä olin kyllä ihan tuulipuvussa. Mä kun en kortsutrikoissa juokse ja shortseissa en ois tarennut koko aikaa. No, sitten siellä oli ainakin 3 diabeetikkoa, jos ei moottorisahankaan mittari hukkunut.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #35 : Tammikuu 29, 2016, 15:23:13 ip »

Foorumilaiset ovat kyllä pyöräilleet, juosseet ym. ihan huikeita matkoja!

Kiinnostaisi tietää, että paljonko teillä menee hiilareita yhteensä esim. juoksussa yli maratonin matkoilla ja millaisilla sokeriarvoilla juoksette matkat?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, että paljonko laskette perusinsuliinia ennen kisaa/kisapäivänä?

Kirjattu

Jalari

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 945
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #36 : Tammikuu 31, 2016, 01:21:44 ap »

Tuntuu ettämä ainakin toistelen itseäni tässä kirjoitellessani, mutta tiputan aterian yhteydessä perusinsuliinin 0.9 ky/tunnissa määrästä jonnekin 0.225 ky/tunnissa tai alle (eli 20% tai 25% filiksen mukaan). Sitten kolmen tunnin päästä, kun aterian inska on suurimmaksi osaksi kulunut pois, lähden juoksulenkille samalla perusinsuliinilla. Ennen lenkkiä sokerit jossain 9-12 mmol/l ja siihen banaani tankkaukseksi. Tunnin jälkeen sokerit yleensä 5-6, mutta joskus alle neljän ja joskus yli kymmenen.
Kirjattu

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #37 : Helmikuu 05, 2016, 17:35:53 ip »

Kommentti Jalarille: toisto on joskus ihan hyvä asia :) Mulla kuvio toimii tolla mainitsemallasi tunnin lenkillä samantyyppisesti kuin sulla, mutten tee  perusinsuliinille mitään erityisiä säätöjä.

Jos lähden kolmen tunnin kuluttua edellisestä ateriainsuliinista lenkille sokeriarvolla 9-12, kuten sinäkin, banaani lähtiessä alle, sokeri on takaisin tullessa 5-6 jos olen juossut matalilla sykkeillä (115 - 135).

Jos olen juossut korkeammilla sykkeillä (n. 145 - 165) ja ottanut tuon banaanin alle, sokeri on jotain yli 10 palatessa.

Jos juoksen korkeilla sykkeillä enkä ota sitä banaania lähtiessä, sokeri on 5 - 6 palatessa.
Kirjattu

mjarkko

  • Intoilija
  • Viestejä: 280
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #38 : Helmikuu 14, 2016, 19:06:58 ip »

Juoksin eilen puolimaratonin hallissa. Lämpötila 17 astetta , ei tuulta ja maisemat, noh vähemmän hienot.

Sokerit oli 1,5h ennen starttia 6,5 aamupalan jäljiltä. Söin lautasellisen kaurapuuroa ilman insuliinia. Matkan aikana join vähän mehua.

Maaliintulon jälkeen sokerit oli 4,0 eli aika putkeen meni taas kerran.
Kirjattu

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #39 : Helmikuu 14, 2016, 22:02:56 ip »

Hyvä mjarkko!

Oliko kisa vai yksinkö juoksit?
Kirjattu

mjarkko

  • Intoilija
  • Viestejä: 280
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #40 : Helmikuu 14, 2016, 23:34:48 ip »

Kisa oli kysessä, 60 henkeä juoksi 400m rataa Porin karhuhallissa. Suurin osa osallistujista juoksi maratonin.

En ole vielä niin sekaisin että 105,5 kierrosta  menisin, puolet riittää.

Tästä on hyvä jatkaa. Hiihtämään täällä ei ole päässyt. Se harmittaa.
Kirjattu

popkornilla

  • Matkailija
  • Viestejä: 51
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #41 : Helmikuu 15, 2016, 10:19:23 ap »

Täytyy kokeilla joskus ratajuoksuja, aloittaa vaikka kympistä. Olisi kiva testata, paljonko tasainen alusta karkeasti pudottaa aikaa.
Kirjattu

Kian

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 434
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #42 : Maaliskuu 11, 2016, 20:35:47 ip »

Päivitys vaan… teen Ruotsalaista Klassikkoa ja näin meni:

Mulle tuli Vansbro-uimisen (heinäkuussa) jälkeen juoksu-kielto. No, sen sijaan aloitin harjoittelemaan rullasuksilla. Onnistuin kaatumaan yksi kerta sen verran pahasti että kylkiluut loukkaantui mikä sitten johti siihen että vasta  kolme viikkoa ennen Lidingön-juoksua 30 km, sain taas alkaa pikku hiljalleen juoksemaan.

Eli tein tuon Lidingöloppet (Syyskuussa), 30 km. Ennen juoksun lähtöä adrenaali lähti nostaa verensokeria ja nousi 13:ta. Otin pienen korjausboluksen, mikä onnistui muuten hyvin. Sokrut lähti sopivalla vauhdilla alaspäin, ja kun oli 11 ja nuoli alaspäin, tankkasin heti ensimmäiset. Sitten sokrut jäi tasaisesti 6 kieppeille koko matkan. Hiilareita meni noin 100g kaiken kaikkia.

Mutta meni hyvin. Ja koko juoksusta tuli tosi hyvä ja nautein.

Seuraava oli sitten 90 km hiihto, Öppet Spår Sälen till Mora.
Joulukuun puolen välin aloin ensimmäistä kertaa opettelemaan hiihtoa. Ja hommat meni, suoraan sanoen, heti päi metsään. Olin kerinnyt hiihtämään 1,5 tuntia ensimmäistä kertaa, kun tuli mäki ja mä lensin metsään. Polvi vääntyi pahasti. Olin myös ensimmäistä kertaa ihan yksin matkalla ja metsässä kun se tapahtui. Mä pääsin sieltä, takaisin mökkiin. Ja sitten onnistuin pakkaamaan ja ajaa se 500 km takaisin kotiin ja suoraan sairaalaan. Tätä kutsutaan polven nyrjähdystä, mutta on ihan jotain muuta kun nilkan nyrjähdys. Pystyin vasta 5 viikon päästä kävelemään jotenkuten hyvin.

Kuudennella viikolla lähdin Norjan Trysiliin hiihtämään viikoksi ja viettämään erään ystävän 50-vuotta synttäreitä. En pystynyt mitenkään lasku-hiihtoon, mutta maasto-hiihtoa pystyin jotenkuten ja aloin treenamaan. Juoksemisesta ei tullut yhtään mitään ja nipin-napin pystyin kuntopyöräilemään. Mutta maasto-hiihtämiseen pystyin ja Norjan jälkeen lähdin joka viikonloppu pohjoiseen päin Ruotsia hiitäämään.

Viimeisten 5 vuoden aikana, mulla on ollut molemmat kädet murtunu, yksi jalka, kylkiluut (ja sitten oli kasvain, rakossa). Ja nyt tämä polvi. En halu uskoa että kaikki on vaan epä-onnea, koska jos se on epäonnea, niin mitä sitten vielä? Viime vuoden aikana on ollut myös jatkuvasti vatsa-katarri, koska mä odotan koko ajan että ”mitä seuraavaksi” tapahtuu… tai onko joku uus kasvain tulossa…?
Olen saanut todella kamppailla tämän kanssa, opetella alasmäet ja päästä pelkojen ohitse. Eli koko tämä viimeinen hiihto-juttu on laittanut mut miettimään ja paneutumaan itseni kaikkiihin pelkoihin mitkä vaan on vaivannut mua. Mutta olen myös todella nauttinut hiihdosta.

Itse polvi ei ollut riittääkseen… oli pakko myös saada flunssa/nuha viikko ennen ja mulle se tarkoittaa että se aina osuu… keuhkoputkiin.

28 päivä Maaliskuuta oli sitten se suuri päivä, 90 km hiihto. Tulin siihen tulokseen että pääsen starttamaan, koska keuhkoputket kuitenki sen verran kunnossa.

Ja… mä… saavutin… sen hiihdon myös.

Ruotsalainen Klassikko on nyt sitten tehty:
Vätternrundan 300 km pyöräily Kesäkuu
Vansbrosimmet (uinti) 3 km Heinäkuu
Lidingöloppet 30 km juoksu Syyskuu
Öppet Spår 90 km hiihto maaliskuu

Sokrut? Mikä D…  ::) Sori, en nyt vaan jaksanut niitä laitella… ;) mutta saa kysellä..

Polvi ei nyt sitten vieläkään ole mitä sen pitäisi olla, mutta uskon että se parantuu, jos nyt kerran pystyin hiihtämään ilman muttia 90 kilsaa… :-X

Yksi kuva mun treeneillä…




Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Susihukka65

  • Veteraani
  • Viestejä: 1427
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #43 : Maaliskuu 13, 2016, 06:36:11 ap »

Tykkäys sekä kuvalle että mahtaville saavutuksille!  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
MiniMed 640G ja Humalog

kivitatti

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 8851
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #44 : Maaliskuu 13, 2016, 18:10:26 ip »

Huikea suoritus Kian!
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -
 

Linkkejä








Ehdota vuoden 2018 diabetestekoa!

Julkaistu 08.08.2018 | 14:56