Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6906 jäsentä  •  417072 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Myymeli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kestävyysurheilu  (Luettu 56352 kertaa)

Aa-si

• Aktiivinen
Kestävyysurheilu
« : Lokakuu 18, 2014, 17:38:35 ip »

Laitoinpa uuden ketjun pystyyn, kun meinas tuo "tänään liikuin" -ketju rönsytä.

Itseni olen haastanut toukokuussa 2015 juoksemaan ekan maratonin: Tukholmaan matkaan siis. Takana on yksi virallinen puolimaraton muutaman vuoden takaa, sekä epävirallisia lenkkinä juostuja. Seuraavalle kesälle olen ilmottautunut myös triathlonin puolimatkalle (uinti 1,9 km, pyöräily 90 km ja juoksu 21 km). Puolimatkoja on takana kaksi. Täysimatkasta en oo vielä uskaltanut ääneen haaveilla, mutta kyllä se ajatuksissa on välillä käynyt.

Kirjattu
D1

1-tyyppi

• Vieras
Vs: Kestävyysurheilu
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2014, 09:04:00 ap »

Hieno haaste! Itse kans juoksin ensimmäisen maratoonini Tukholmassa..tosin aivan liian heikolla pohjakunnolla. Yksi lenkki viikossa ja muutama 21km pitkä lenkki alla. Juoksua vain sellainen vuoden verran kaiken kaikkiaan. Sisusta ja päästä oli kiinni että maaliin päästiin. Uskoisin että jos kerran kahdessa viikossa pystyy heittämään sellaisen puolikkaan ja muutoin pari lenkkiä viikossa niin ei tarvitse ainakaan maaliin pääsyä pelätä. Tsemppiä treeanaamiseen!
Kirjattu

mjarkko

• Intoilija
  • DM1 02/2010. 640G 03/2016 Fiasp
« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2014, 21:48:29 ip »

Olen juossut tukholmassa 3 kertaa. Hieno tapahtuma. Silloin olin vielä terve.

Olen juossut puolikkaita diagnoosin jälkeen. Kaksi sellaista ainakin tarkoitus keväällä juosta.

Kirjattu

pokasaha

• Jäsen
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2014, 13:05:49 ip »

Tukholma on maratonjuoksun kannalta hieno paikka! kannustus on uskomattoman innostavaa ja reitti todella upea! Mikään ennätysreitti tuo ei välttämättä ole, mutta maratonkokemuksena upea  :D

Oma kestävyysurheiluni alkoi oikeastaan erään henkilön vähän harkitsemattomasta väitteestä: "diabeetikko ei voi juosta maratonia". Olen nyt todistanut tuon väitteen vääräksi 16 kertaa ja näistä kerroista 5 on maastomaratoneja tai ultria, pisimmillään12 tuntia. Diabetes lisää hieman vaikeuskerrointa, mutta hyvällä valmistautumisella ei ole todellakaan mikään este!

Kestävyysurheilu koukuttaa edelleen ja nälkä kasvaa syödessä...  ;D
Kirjattu

moottorisaha

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2014, 17:07:25 ip »

Kestävyysurheilussa on diabeetikkona vähän lisähaastetta. Itselläni suurin haaste on kuitenkin ollut se lenkille lähtemisen vaikeus. Nykytuoleista on vaikea irrottautua ja ulko-ovet liian vaikeasti avattavia! Kun niistä selviytyy, kyllä ne lenkit siitä sitten yleensä sujuu.  :D Maratonissa ja jo puolitriathlonissa on niitä lenkkejä oltava sitten riittävästi että sinne uskaltaa lähteä.

Tukholmassa voi olla välillä hellettä, välillä nollakeliä. 2007 oli helle kun siellä pokasahan kanssa juteltiin. Olit siellä muistaakseni eka maratonilla, itselle se oli jo 4. Sen jälkeen niitä on tullut 10 lisää. Viimeisin oli viikko sitten. Juoksutreeniä oli kesällä ja syksyllä alle 3 tuntia/viikko, pyöräilyäkin vain 40 km/viikko ja uintia ei juuri yhtään niin kuntoa ei ihan riittävästi maratonille ollut ja jalat olivat kipeät maratonilla ja monta päivää sen jälkeen. Insuliinipumpun laitoin puolelle teholle ja söin geelejä ja rusinoita matkan varrella. Sensori oli ensimmäisen kerran käytössä maratonilla. Matalista se varoitteli 25:stä eteenpäin.

Kestävyysurheilu on kunnon laji.  Hiihto, juoksu, pyöräily ja uinti ainakin. Tsemppiä kaikille ja hyviä tavoitteita. Diabetes tuo vähän lisähaasteita matkaan, mutta niistä ei kannata liikaa välittää. Jos onnistut ongelmitta lähtemään lenkille useamman kerran viikossa, ja jos paikat kestävät, maraton ainakin on monelle meistä hyvinkin mahdollista. Täysi triathlon on jo vähän kovempi haaste, mutta luulisin että joku kovempikuntoinen suomalainenkin D1 on sellaisesta jo selviytynyt. 

PS. Vanhat tunnukset unohtuivat, tästä uudemmastakin ne olivat hukassa mutta löytyivät. Mielenkiintoinen aihe niin ajattelin jotakin kirjoitella.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2014, 19:23:18 ip »

Mikään ennätysreitti tuo ei välttämättä ole

Paitsi ekakertalaiselle se on just ennätysreitti ;) Itsellä nyt 12 maratonia takana ja tuskin maltan odottaa seuraavaa. Vaikeaa, jollei mahdotonta, on pysyä sisätiloissa kokonainen päivä eli paljon suurempi haaste on olla liikkumatta ku liikkua  8)
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2014, 19:30:07 ip »

Kiva kuulla kaikkien kestävyysurheilu kokemuksista ja haasteista!

Löytänyt uuden haasteen myös… tällä kertaa Vätternrundan, maantiepyöräily 300 km 2015.
Tänään tein ensimmäisen lenkin uudella pyörällä, 70 km. Lenkin päämäärä oli tänään… löytää sopiva treeni-reitti ja sitten harjoitella pyörän vaihteita, niin kauan kun kelit sallii. Oli ihan upea lenkki ja ymmärrän mikä viehättää maantie-pyöräilyssä.

Tukholman maara myös 2015, toki juossut 3 maaraa ennen. Kaikissa mennyt se pieleen, että ensiksi liian korkealle VS-tasoissa ja sitten liian matalille, niin olen laittanut tähän haasteeksi, että tasaisemmat vs-tulokset. Ja, ja.
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

popkornilla

• Matkailija
« Vastaus #7 : Helmikuu 27, 2015, 17:09:16 ip »

Löysin ensimmäistä kertaa tämän yhteistön ja keskustelufoorumin. Todella mielenkiintoista lukea muiden diabeetikkojen kokemuksia kestävyysurheilusta. Itse olen harrastanut sitä reilut kolme vuotta, lajeina maratonjuoksu, maantiepyöräily ja uusimpana cyclocross. Aloin myös tässä kuussa kirjoittaa blogia aiheesta, koska olisi kiva kuulla muiden kokemuksia diabeteksen ja kestävyysurheilun yhteensovittamisesta: http://popkornillapuolimaratonille.blogspot.fi/.
Kirjattu

moottorisaha

• Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 12, 2015, 19:10:30 ip »

Tervetuloa mukaan tännekin foorumille, popkornilla, ja kiva että teet hienoa blogia!
Onko moni teistä käynyt talven mittaan pitkillä hiihtoretkillä? Itse kävin viikko, pari sitten hiihtelemässä Pirkan(maan) hiihdon, 90 km. Olen ollut useita kertoja aiemminkin siellä kynähoidolla. Nyt kävin ensimmäistä kertaa siellä pumpun avulla. Sensoria ei ollut käytettävissä. Lähtösokeritaso oli 17-20, pumppu oli puolella teholla. Puolivälin jälkeen mittasin (ainoa välimittaus), oli tippunut alle 5:n, maalissa oli 5,5. Ei ole tietoa mitenhän sokerit hiihtelivät matkan varrella. Hiilareita söin reilut 300 g (geelejä, rusinoita yms) matkan varrella. Hiihtobaana oli aika pehmoinen, välillä vähäluminen, lämmintä oli (verensokerin mittauksen onnistumisen kannalta se oli hyvä homma) ja sukset eivät kovin hyvin luistaneet. Niinpä aikaa meni noin tuplasti maratoniin verrattuna, vauhti tippui aika tasaisesti matkan varrella, ei kuitenkaan dramaattisesti. Jos pitää matkalla yllä kovaa vauhtia ja sykettä, se vaatisi maratonin tasoista kuntoilua. Sokerin tasapainossa pitämisen kannalta (DM1) tuo on vaativampi kuin maraton. Siinä mielessä en välttämättä suosittele noin pitkiä reissuja kaikille. Paitsi jos on sensori tai mittaus onnistuu välillä muutamaan otteeseen. Palautumisen kannalta hiihto on kuitenkin helpompi, paikat eivät yleensä kipeydy.

Ilmoittautuminen tuollaiseen pakottaa hieman lähtemään viikottain usemmallekin hiihtolenkille. Se lenkille lähteminen on kaikkein vaikeinta itselleni. Kaikenlaista muuta mielenkiintoisempaa ja tärkeämpää tekemistä kun tuppaa aina olemaan. Seuraavana tavoitteena olisi saada vihdoinkin, elämäni ensimmäistä kertaa, 1000 hiihtokm täyteen talven aikana. Vaatinee Lapin hiihtoreissua pääsiäisenä ja siellä muutamia pitkiä lenkkejä. Täällä etelämpänä hiihtoladut alkavat käymään vähiin.
Pikkuhiljaa voisi alkaa myös etsiskelemään lenkkitossuja talviteloilta ja alkaa suunnittelemaan juoksulenkkejä ja tavoitteita yhdelle maratonille tänäkin kesänä. Ehkä kesäkuuksi voisi päästä johonkin kuntoon. Sitten voisi vaihtaa kuntoilun painopistettä pyöräilyn ja uinnin pariin.

Aurinkoista kuntoilutsemppiä kaikille, tasapainoisia lenkkejä ja hyviä vointeja!
Kirjattu

teemuki

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Maaliskuu 12, 2015, 21:45:20 ip »

Moi kaikki.
Mulla on tämmöistä kestävyysliikuntaa; pyrin käymään neljä kertaa viikossa juoksemassa tai pyöräilemässä - fillarilenkit kahdesta neljään tuntia, juoksu tunnista kahteen. Tavoittelen noin kasin sokereita ennen liikkeelle  lähtöä ja treenin aikana nappaan kolme siripiriä / vastaavan määrän makeisia puolen tunnin välein. Tämä on tuntunut mulle toimivalta systeemiltä; jaksaa mennä ja lenkin jälkeen sokerit on olleet siinä viiden kieppeillä. Poikkeuksiakin kyllä on - eilisen 100km maantiepyörälenkin jälkeen oli koko lailla matalat 2.9. Hypotuntemuksia mulle tulee vasta, kun ollaan kahden kieppeillä, joka on vähän kelju juttu.

Lada/D1 todettiin viime syyskuussa ja elelen vielä selkeästi honeymoonia tautini kanssa. Reipas liikunta helpottaa minulla kovasti sokerien kurissa pitämistä - mielenkiinnolla seurataan, mihin asti haima jaksaa tsempata.

Olen menossa Masku maratonille nyt kuukauden päästä juoksemaan ensimmäisen puolikkaani - onko mahdollisesti muita diabeetikkoja lähtöviivalla? Tavoiteaika on alle kahden tunnin, saa sitten nähdä kuinka käy :)
Kirjattu
D1 2014, Lantus ja Apidra

kivitatti

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2015, 20:31:08 ip »

D1nainen (tuttavallisemmin Dini) on ainakin melkoinen  maraton-harrastaja.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

popkornilla

• Matkailija
« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2015, 19:57:30 ip »

Kiitos paljon nimimerkille Moottorisaha :) Nyt on ollut vähän blogitaukoa ja taukoa treenauksessa influenssan takia, mutta eiköhän sitä kohta taas pääse jotain tekemään.

Teemukille kovasti tsemppiä Maskun kisaan. Vaikuttaa siltä, että sinulla on sokerit hyvin hanskassa. Itse joudun välillä tankkaamaan isompiakin hiilarimääriä kesken treenin.

Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2015, 23:09:04 ip »

En oo Maskun maraan tulossa, seuraava täys varmaankin Huippuvuoret, ellen sitä ennen jossain innostu. Ehkä ainakin joku puolikast tulee vielä välissä vedettyä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Miika

• Intoilija
« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2015, 21:17:13 ip »

Itse ilmoittauduin nyt ensimmäiseen viralliseen juoksukoitokseen Helsinki Half Marathoniin joka järjestetään 6.6.
Tämä onkin ensimmäinen virallinen koitos jonka suoritan. Muutamia puolikkaan mittaisia juoksuja juossut ihan muuten vaan.
2 tunnin aikaa lähden tavoittelemaan mutta siihenkin pitäisi vähän kilometrejä kerryttää. Pyöräilyyn kun olen tykästynyt enemmän niin hankalampi ottaa aikaa juoksuun kun pyöräily on leppoisampaa eikä rasita jalkoja niin paljon.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

Aa-si

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2015, 20:10:41 ip »

Onkohan täällä nainen jonka kanssa juttelin diabeteksesta Siljan saunassa Tukholman maran jälkeen? ;D

Ensimmäinen maraton juostuna. Olihan tuo aikamoista touhua! :D
Kirjattu
D1

Linkkejä