Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416933 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mustikasta  (Luettu 11543 kertaa)

V. Kuutti

• Veteraani
Vs: Mustikasta
« Vastaus #30 : Lokakuu 13, 2014, 11:59:15 ap »

Mustikan eduista on kiistatonta tietoa, vaan tänä vuonna jäi ilman. Teolliset valmisteet tuskin korvaavat? Pakasteena hinta kova. Luonnon marjojen arvostus saisi nousta, aivan kuten sientenkin, nythän sieniä kerätään lähinnä italiaan myytäviksi! Ainakin herkkusienet katoavat maasta....
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Lokakuu 13, 2014, 13:05:45 ip »

Jos ei tuoreita mustikoita löydy pakastimesta, pilleriä naamaan sitten?
http://yle.fi/uutiset/lapin_mustikkaa_viedaan_halvalla_japanilaisille_pillereiksi/6763921

Yksi pilleri vastaa vaikutukseltaan 1-2dl tuoreita mustikoita, joita siis pitäisi syödä tuo määrä ihan jokaikinen päivä.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #32 : Lokakuu 15, 2014, 22:03:19 ip »

Ja taas löytyi vastaus, jeeee.
Nöyrä kiitos, taas.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #33 : Lokakuu 23, 2014, 20:05:25 ip »

Luin juuri tutkimuksesta, jonka mukaan juuri pohjoisen mustikat ovat erityisen terveellisiä. Karuissa oloissa kehittävät kaikkia aineita enemmän selvitäkseen. Makuakin ;D
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #34 : Lokakuu 24, 2014, 15:33:16 ip »

Luin juuri tutkimuksesta, jonka mukaan juuri pohjoisen mustikat ovat erityisen terveellisiä. Karuissa oloissa kehittävät kaikkia aineita enemmän selvitäkseen. Makuakin ;D

Mistä, maakunta, poimittuja mustikoita tuo tutkimus koski? Mikä on pohjoisen mustikan maantieteellinen alue, Lappiko vai...
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #35 : Lokakuu 24, 2014, 23:06:56 ip »

Tuossa hesarin artikkeli: http://www.hs.fi/tiede
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #36 : Lokakuu 25, 2014, 14:55:39 ip »

Kiitos linkistä!

Mutta eipä tuo vakuuta, koska ei kerrota Tromsön-mustikoiden paremmuudesta kuin vihjeenomaisesti.

Mustikka, siis oikea luonnonmustikka, on tutkitusti terveysmarja, kun se on kerätty saasteetomasta luonnosta.
Itse kerätty mustikka on ainakin minulle se oikea mustikka. Kerättiin tänä vuonna n. 80 litraa Juukan soiden kupeessa olevalta mäntymetsäsaarekkeelta.
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #37 : Lokakuu 25, 2014, 20:00:03 ip »

Aah, kadehdin tuota kärsivällisyyttä! Mustikkametsässä olo on mulle ollut aina kauhea ponnistus, koska jo sen astian pohjan peittyminen on niin sikahidasta.  Pitää olla aivan hiton jaksavainen ja kärsivällinen, että jaksaa jonkun kympin ämpärin noukkia täyteey, huh. Puhumattakaan kahdeksasta.

Tulee mieleen kaukaa historiasta kirjailija Heikki Turusen kuvaus mustikkametsästä, kuinka hän ei malta pysähtyä yhteen pehkoon jonka kanssa eteneminen tuntuu niin hitaalta. Hän menee paremman puskan toivossa seuraavalle mättäälle ja sitten seuraavalle ja jos vieläkin löytyisi parempi... kunnes marjaporukan muut osallistujat ovat keränneet ämpärinsä täyteen, hänellä ei ole mitään ja muut lopulta löytävät hänet huhuilemalla ja paikka nimetään Heikineksymäsuoksi.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Lokakuu 26, 2014, 10:14:42 ap »

Aah, kadehdin tuota kärsivällisyyttä! Mustikkametsässä olo on mulle ollut aina kauhea ponnistus, koska jo sen astian pohjan peittyminen on niin sikahidasta.  Pitää olla aivan hiton jaksavainen ja kärsivällinen, että jaksaa jonkun kympin ämpärin noukkia täyteey, huh. Puhumattakaan kahdeksasta.

Mulla on edelleen sama konsti käytössä kuin lapsenakin.  :) Kerään pieneen astiaan ja tyhjennän isoon! Ämpäri täyttyy kuin huomaamatta ja voin pomppia huoletta mättäältä toiselle kun ei tarvitse raahata painavaa ämpäriä mukanaan. Poimin siis käsin.  :)

Ennen mulla oli koirat mukana mustikkametsässä mutta eipä ole enää. Molemmat tulevat syömään just siitä puskasta jota kerään ja isompi homppeli kaataa takuulla marjaämpärin ja kierii vielä mustikoissa kaiken kukkuraksi. On sitten valkoinen koira hauska näky sinisissä pilkuissaan!  ;D

Puolukkametsään pääsevät sitten kaveritkin mukaan.  :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Lokakuu 26, 2014, 16:15:50 ip »

Mustikathan kertyy niin nopsaa verrattuna hillaan! Hillassa meillä oli aina vääntö, kun isä käski kerätä pounut "laitaluvulla" ja äiti loikki parempien paikkojen perässä. Mutta äitilläpä olikin aina eniten, siis silloin voimainsa päivinä  :'(
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #40 : Lokakuu 29, 2014, 19:00:11 ip »

Mulla on edelleen sama konsti käytössä kuin lapsenakin.  :) Kerään pieneen astiaan ja tyhjennän isoon! Ämpäri täyttyy kuin huomaamatta ja voin pomppia huoletta mättäältä toiselle kun ei tarvitse raahata painavaa ämpäriä mukanaan. Poimin siis käsin.  :)
[/quote]
Noinhan minäkin lapsena keräsin, ja nauratti kun luin tätä sun kuvausta : miksi mun siis on muka pakko käyttäytyä kuin joku ihme aikuinen  ;) koska yhtä hyvin voi tehdä miten ikinä haluaa. Pääasia, että saa mustikoita!
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Marraskuu 04, 2014, 15:43:15 ip »

Bebe, mä otan mustikkametsässä olosta kaiken irti! Pikkumukinkin valitsen mielialan mukaan. Semmoinen kahvallinen peltimuki on paras ja siinä saa olla joku kiva kuva.  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Linkkejä