Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6899 jäsentä  •  416927 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Ailurus fulgens, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ruokatermos  (Luettu 11451 kertaa)

kivitatti

• Lentävä kynä
Ruokatermos
« : Syyskuu 12, 2014, 16:49:04 ip »

Kauankohan ruoka säilyy ruokatermoksessa hyvänä?
Siis säilyyhän se lämpimänä vaikka kuinka pitkään, mutta jos teen aamulla kuudelta riisiä ja tonnikalaa, niin uskaltaako sitä syödä vielä puolen päivän aikaan? Molemmat on tosi herkästi pilaantuvaa tavaraa.

Mulla on ongelmana siis se, että mun maha ei kestä koulun ruokia, ja nyt kun mulle tehdään koulussa erikseen ruoat, mitä mun maha kestäis syödä, niin se on niin järkyttävää skeidaa, että ei mitään järkeä!
Koululla ei ole opiskelijoille omia tiloja missä voisi pitää mikroa ja lämmittää omia eväitä, ja kylmiä eväitä en keksi mitään, mikä olisi järkevän hintaista ja mitä pystyisin syömään joka päivä kyllästymättä.
Kirjattu
- D1, hypotyreoosi, astma, ibs - ♀
- Accu-Chek Spirit Combo Humalogilla, Thyroxin ja Pulmicort -

Viljo

• Lentävä kynä
Vs: Ruokatermos
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2014, 20:01:33 ip »

Pieni niksi niin säilyy!
Huuhtele hyvin pesty ruokatermos sisältä ja päältä kiehuvassa vedessä. Bakteerit kuolevat termoksesta ja ruoka on kuumana laitettuna sopivan syöntilämpöistä lounas aikaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2014, 22:15:37 ip »

Hmm, kun lämpimänä pidetyt hanpurilaiset pitää heittää mäccärillä 12 minuutin jälkeen roskiin, niin mitenköhän tuon lämpimänä pidetyn kalan tai lihan kanssa oikein on. Moni noita kyllä vaelluksilla käyttää, mutta itse en ole käyttänyt. Viljon niksi on hyvä, varmasti parempi, mitä kuumempana pysyy.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Expilot

• Matkailija
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2014, 01:05:38 ap »

kivitatti: Aivan varmasti uskaltaa syödä 6h vanhaa ruokaa. Se tonnikala jota syöt on ollut siinä purkissaan vähintään 10-viikkoa. (pyydystäminen, lajittelu, valmistaminen{keittäminen} purkittaminen,varastointi,lähettämö ja laiva matka esim Hollantiin satamaan 3viikkoa plus kuljetus tänne Suomeen vielä viikon. Suolaliemi säilöö, ja se tonnikalasäilyke kyllä on syötävää vielä pitkään viranomaisten määrämän "parasta ennen" päivän jälkeenkin.
Nimimerkillä: varastossa ja muualla töitä tehnyt..
Ja kyllä se riisi&tonnikala on syötävää vielä 12h jälkeenkin. Haista&maista..
Kirjattu
D1 since 7.1.2014

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Syyskuu 13, 2014, 10:15:10 ap »

Samaa mieltä kuin Expilot! Homeisessa, kosteassa ja usein vanhanaikaisesti infrastrukturoidussa Irlannissa vuosia asuttuani, olen tullut siihen tulokseen että Suomessa ollaan todellakin aivan yliherkkiä puhtaus- ja hygienia-asioissa, ja lyön pääni vetoa että se vasta ihmisiä sairastuttaakin! Täällä ihmiset esim. tekee usein kattilallisen ruokaa, vaikkapa jotain lihapataa, ja kattila jätetään huoneenlämpöön koko päiväksi niin että perhe voi siitä illan mittaan syödä omaan tahtiin. Kauhistelin tätä ensin, mutta nyt teen niin itsekin ja ikinä en ole sairastunut ruokamyrkytykseen. Toki täällä on taloissa yleensä viileämpi huoneilma kuin Suomessa, mutta joka tapauksessa, ruoka kuin ruoka kestää kyllä mielestäni 10-12 tuntia huoneenlämmössä no problem. Haistaa ja maistaa sen kyllä jos se on mennyt huonoksi.
Eli en halua kannustaa ketään huonoille hygieniatavoille, mutta Kivitatin mainitsema 6h termarissa kyllä kuulostaa mulle ihan zero probleemalta. Varmasti pysyy syöntikelpoisena!
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

Kide

• Veteraani
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2014, 10:42:14 ap »

Tuolla on testattu myös ruokatermoksia:

http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/termarit-testissa/
Parhaassa näyttää olevan +19°C/ 15h: 69 °C.

Aika hyvin olen unohtanut hygieniapassikoulutuksen sisällön. Sen muistan, että hidas jäähdyttäminen huoneenlämmössä tai haalealla levyllä on juurikin se ei ei. Tuo "Irlannin malli" ei tosiaankaan ole se, mitä koulutuksessa suositellaan.  ;)

Aikanaan käytin ruokatermosta vuorotöitä tehdessäni. Ei ollut ongelmaa. Ruoka oli varmaankin just jotain hernemaissipaprikajauheliharisottoa. En enää muista, kuinka kauan ruoka termoksessa oli. Termoksen esilämmitys kuumalla vedellä on hyvä idea.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2014, 13:40:38 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Ruiskaunokki

• Aktiivinen
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2014, 11:12:58 ap »

"Aika hyvin olen unohtanut hygieniapassikoulutuksen sisällön. Sen muistan, että hidas jäähdyttäminen huoneenlämmössä tai haalealla levyllä on juurikin se ei ei. Tuo "Irlannin malli" ei tosiaankaan ole se, mitä koulutuksessa suositellaan.  "

Joo, en tätä mallia lähtisi terveysministeriölle myöskään esittämään  ;) mutta kuvaa hyvin sitä että monesti nuo viralliset ohjeet on vähän hätävarjelun liioittelua (sama kuin esim. ne säärikarvasheiverien "ei diabeetikoille" varoitukset), ja hengissä selviää ihan maalaisjärjellä useimmissa tapauksissa...  :)
Kirjattu
D1 vuodesta 1987
"If you don't like where you are, move. You are not a tree. "

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2014, 13:36:22 ip »

Hmm, kun lämpimänä pidetyt hanpurilaiset pitää heittää mäccärillä 12 minuutin jälkeen roskiin, niin mitenköhän tuon lämpimänä pidetyn kalan tai lihan kanssa oikein on. Moni noita kyllä vaelluksilla käyttää, mutta itse en ole käyttänyt. Viljon niksi on hyvä, varmasti parempi, mitä kuumempana pysyy.

Mäkkärillä on vissiin tiukat laatukriteerit?  ;)

Säilytetäänhän esim. maitokahviakin tuntikausia termarissa ja hyvin säilyy vaikka maito pilaantuukin nopeasti. Maalaisjärjellä vaan niin hyvin onnistuu!  ;)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2014, 14:19:19 ip »

lämpimänä pidetyt hanpurilaiset pitää heittää mäccärillä 12 minuutin jälkeen roskiin

Pitääpä mennä sinne kärkkymään 12 minuutin hampurilaisia. :)

Venäjällä muuten ko. liikeketju on joutunut terveystarkastajien silmätikuksi. Paikkoja uhataan sulkea. Minä kävin viikko sitten Pietarin Rybatskoyen metroaseman läheisessä Mac Donaldissa. Tekivät vähintään yhtä hyviä hampurilaisia ja ranskalaisia perunoita kuin Suomessa. Eikä paikka ollut likainen.
Kirjattu

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2014, 14:54:13 ip »

Pitääpä mennä sinne kärkkymään 12 minuutin hampurilaisia. :)

Jos välttämättä haluat katsoa kun ne lingotaan roskiin niin mikäs siinä. Syödä niitä ei saa kukaan vaan poisheitetyt merkitään listaan ja viedään lukolliseen roskikseen. Syömisestä saa potkut.

Mäkkärillä on vissiin tiukat laatukriteerit?  ;)

Ne on todella kovat, kovemmat kuin laki edellyttää.

Terveisin entinen Mäkkärin setä
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2014, 17:04:17 ip »

Venäjällä muuten ko. liikeketju on joutunut terveystarkastajien silmätikuksi. Paikkoja uhataan sulkea. Minä kävin viikko sitten Pietarin Rybatskoyen metroaseman läheisessä Mac Donaldissa. Tekivät vähintään yhtä hyviä hampurilaisia ja ranskalaisia perunoita kuin Suomessa. Eikä paikka ollut likainen.

Nämä tarkastukset eivät kyllä liity terveellisyyteen tai hygieniaan mitenkään. Tai liittyväthän ne ukrainalaisten terveyteen.
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Syyskuu 13, 2014, 17:05:39 ip »

Tuossahan ei olekaan kyse terveysasioista, vaan jenkkifirman vastaboikotoinnista!  ::)

Muoks
Dad ja minä oltiinkin yhtä aikaa samoilla asioilla. :D
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #12 : Syyskuu 13, 2014, 18:41:16 ip »

Dad ja Äskoo: Mutta se ei ole poliittisesti korrektia sanoa noin. :)
Kirjattu

Tomaatti

• Jäsen
« Vastaus #13 : Syyskuu 13, 2014, 22:06:51 ip »

Dad ja Äskoo: Mutta se ei ole poliittisesti korrektia sanoa noin. :)

Hui kauhea.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2014, 00:01:10 ap »

Säilyyhän se tonnikala säilykepurkissa useita vuosia niin kauan kun purkkia ei avata, mutta vähän eri asia, kun purkki on avattu eli itse en kyllä kalaa pitäisi lämpimänä kovin kauaa.

Muuten olen kyllä samaa mieltä, että meillä otetaan nuo hygienajutut liian vakavasti. En voi itsekään tarjota asiakkaille oikeastaan mitään maastossa rikkomatta määräyksiä, koska en jaksa kantaa jääkaappia mukana eikä minulla ole kotona hyväksyttyä laitoskeittiötä ja muualla valmistettua ruokaahan ei saa tarjota. Siksipä onkin omat eväät mukana tai ostetaan jostain valmiina.

Joskus muutama vuosi sitten silakkamarkkinoillakin sai vielä maistattaa silakkaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Linkkejä